Gå til innhold

Vanskelig situasjon med barnefar i utlandet og han truer meg alt han kan. Hva gjør jeg nå?


missy20

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg skriver her for å høre om dere har noen informasjon som kan hjelpe meg! Jeg har havnet i en kinkig situasjon nå som jeg er gravid.

Jeg er 22 år og har hatt fast forhold i 3 år nå. Vi gjorde slutt rett før jeg fant ut at jeg var gravid. Min ex bor i Sverige og i september flyttet jeg ned til Sverige og begynte i jobb der. Vi har hatt et turbulent forhold og han har vist seg å ha ganske store problemer med sinne og psyken sin. Når jeg fant ut jeg var gravid så tvingte han meg til abort og jeg var redd for å si imot han så gikk med på det.  Har en innviklet blødersykdom som gjør at en graviditet er vanskelig for meg og det krevde mye tester før en abort. Tiden gikk og det ble vanskeligere for meg. Jeg fikk første abort pille og følte meg som verdens værste menneske, men siden vi fortsatt bodde sammen (hadde ikke annet sted å bo siden det tok nylig slutt) så var jeg redd for å si imot. På selve dagen for aborten så gikk alt galt. Mine blodprøver ble ødelagt så måtte ta nye, og de ville utsette igjen og heller gjennomføre kirurgisk abort. Men det viste seg på ultralyd at fosteret var levende som bare det etter første pille og hjertet banket sterkt og det var aktivt. Tårene rant og jeg ville ikke mer. Fikk beskjed at jeg risikerer en spontanabort men om det ikke skjer så har ikke fosteret tatt skade av den første pillen. 

Så nå sitter jeg her 12 uker på vei og har rømt fra barnefaren da han truer meg og er direkte ufin. Hans familie er heller ikke snille og jeg får høre at jeg ødelegger hans liv og at pga meg vil han ikke leve mer. Det gjør vondt å høre da jeg aldri ønsket denne situasjonen og aldri gjøre han vondt, men hele aborten ble for tung for meg da jeg ikke ville gjennomføre fra starten av. Jeg har måttet si opp jobben min i Sverige nå, og blokkere han. Han vil ikke ha noe med barnet å gjøre, men så endrer han mening og alt er veldig ustabilt. Jeg vil så klart at mitt barn skal ha kontakt med pappan sin, men jeg er redd for Hvordan han vil gjøre det fremover. Han sier han skal sørge for at barnet vet at jeg tok et dårlig valg fordi at pappan ikke var med på dette og fordi han bor i Sverige så får han mindre kontakt med barnet. Han sier de værste tingene og det er vondt å høre fra en du trodde du kjente gjennom 3 år. Han blir ufrivillig pappa og jeg er så grusom som setter ett "uønsket" barn til verden. 

Nå er jeg arbeidsløs. Mistet fastlegen min siden jeg flyttet til Sverige og vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg er livredd for babyen og meg selv. Hvor skal jeg henvende meg, hvilke rettigheter har jeg? Hvor mye påvirkning kan han få som bor i Sverige? Tar jeg feil valg med tanke på barnets oppvekst? Jeg er livredd nå og vil beskytte barnet mitt, men jeg vet jeg har havnet i en vanskelig situasjon nå og jeg vet at barnefaren aldri kommer tilgi meg eller la meg være i fred. Jeg er redd for hvordan konflikten mellom han og meg skal påvirke barnet. Så har noen vært i en lignende situasjon? Og hvilke regler gjelder mellom Norge og Sverige? 

Ble mye her nå, men jeg vet ikke hvor jeg skal få informasjon videre nå og hva jeg skal gjøre videre. Jeg skal selvfølgelig ha flere undersøkelser for er veldig viktig for meg at fosteret er friskt og ikke har tatt skade av at jeg var så svak og redd at jeg valgte utsette han/hun for dette. Jeg vet jeg gjorde dumt å starte aborten så behøver ikke høre noe om det da jeg allerede har det dårlig med meg selv angående det. 

Takk for svar! 

Lenke til kommentar

Fortsetter under...

Du må ta vare på alt det bf skriver til deg. Ikke ta noe over tlf men kun sms,mail osv. Da har du bevis for hvor ustabil bf er. Og om alt dette du skriver stemmer så bør barnet kun ha samvær med far under tilsyn.

Du bør snarest skaffe deg ny fastlege, ta kontakt med amathea og nav. Nav kan hjelpe deg med bolig og det økonomiske. Du bør også oppsøke familievernkontoret for gode råd der og hvilke rettigheter far evt har eller vil få når barnet er født. 

Om far fortsetter å true deg bør du gå til politiet å få et besøksforbud mot han. Da kan han ikke oppsøke deg, ringe deg osv, men litt usikker hvordan dette virker når han bor i Sverige.

Siden far virker å være ustabil så bør du også skaffe deg en advokat sånn at du er klar når far begynner å bråke og krever når barnet er født. Din oppgave er å beskytte barnet og du beskytter ikke barnet om du lar far få samvær når han er så ustabil som han tydeligvis er.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg ville ikke latt mitt barn være nær en slik person av en "pappa", jeg tenker at da har man det bedre uten! Jeg mener ikke det er noe galt i å komme seg unna.

Anonymkode: 11967...ea0

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...