Gå til innhold

Noen her som har/har hatt førsteklassing med store sosiale problemer på skolen?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi har en førsteklassing som sliter skikkelig. Det startet i barnehagen med mye uro i guttegruppa. Enkelte av de andre guttene er fysisk voldelige, og ytterlige andre av guttene er sosialt utspekulerte og manipulerer til sin fordel. Vår gutt er følelsesmessig veldig sårbar - lar seg lett påvirke og såre av andres kommentarer, dras lett inn i krangler og slosskamper, og blir ofte stemplet som 'slem' av de andre guttene. Han ønsker så inderlig å ha venner som støtter han litt, men potensielle vennskap er vanskelige å opprettholde når det er nye episoder daglig. Han føler seg alene og sårbar, tror jeg, og er da hele tiden i forsvarsposisjon.

I dag var vi i møte med lærer, fordi hun er oppriktig bekymret for gutten vår. De har opprettet ny sak på han (for andre gang i år, i tråd med nye retningslinjer om trivsel og trygghet på skolen). De har satt inn masse tiltak på hans oppførsel, vi skal visstnok jobbe for at han skal reagere mindre på andre utagerende barn. Hun sier han virker utrygg... og det stemmer nok. Han har vært i denne guttegruppa i fire år til sammen nå, og vi ser ikke bedring. Hvor lenge skal vi se det an?

Og en bivirkning av dette er at han ikke lærer noen ting. Han var på god vei til å lære å lese og skrive i sommerferien før 1. klasse, men nå har han mistet all motivasjon. Han syns skolearbeid er vanskelig nå. Den gode, smarte, oppmerksomme gutten min forsvinner i et kaos av uregjerlig klassemiljø og sinne.

Jeg er hjerteknust, kunne aldri forestilt meg at den blide, kosete sønnen min skulle få det sånn. Hva gjør vi videre?? Hjelp!

Anonymkode: 7d708...0b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her opplever jeg at klassemiljøet er bra noe læreren bekrefter. Tror de er snille med hverandre men likevel havner gutten min litt utenfor. Han sliter med det sosiale å kommer lett i konflikter om ikke en voksen er der å støtter han i leken. Har fått beskjed om at han trenger mest mulig leketrening. Selv sier han at han synes det er vanskelig å leke med andre barn men at han ønsker å prøve. Du ser veldig tydlig at han ønsker å leke med andre barn,men han er veldig umoden å får det ikke helt til uten voksenstøtte.

Anonymkode: 9e827...e04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her opplever jeg at klassemiljøet er bra noe læreren bekrefter. Tror de er snille med hverandre men likevel havner gutten min litt utenfor. Han sliter med det sosiale å kommer lett i konflikter om ikke en voksen er der å støtter han i leken. Har fått beskjed om at han trenger mest mulig leketrening. Selv sier han at han synes det er vanskelig å leke med andre barn men at han ønsker å prøve. Du ser veldig tydlig at han ønsker å leke med andre barn,men han er veldig umoden å får det ikke helt til uten voksenstøtte.

Anonymkode: 9e827...e04

Hei, godt å høre at han er i et godt klassemiljø, det har nok mye å si for hans utvikling.

Jeg opplever og hører fra lærer at klassemiljøet til min gutt er utagerende og til tider voldelig. Dessverre er det gutten min det går hardest utover, og han som reagerer sterkest på andres ugreie oppførsel (han tar igjen), så gutten min blir syndebukken og det er han som må endre seg til det bedre. Jeg er møkk sliten allerede... 

HI

Anonymkode: 7d708...0b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt provosert over at det virker som om læreren fokuserer på at det er ditt barn som må endre seg. Det nytter ikke å jobbe med kun et barn og gjøre en til syndebukken for alt som går galt. Hele gruppa må jobbes med! Hva gjlr skolen og læreren for å endre dynamikken i gruppen? 

Når barnet ditt allerede mister motivasjonen, så ville jeg vært fristet til å forhøre meg om plass på andre skoler.. 

Anonymkode: 9dbc5...122

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Mamma`n til Will& Ailo skrev:

Bytt skole!

Tanken ligger i bakhodet, helt til man gjør ett google-søk og leser side opp og side om hvordan 'nissen følger med på lasset...' 😔

HI

Anonymkode: 7d708...0b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hei, godt å høre at han er i et godt klassemiljø, det har nok mye å si for hans utvikling.

Jeg opplever og hører fra lærer at klassemiljøet til min gutt er utagerende og til tider voldelig. Dessverre er det gutten min det går hardest utover, og han som reagerer sterkest på andres ugreie oppførsel (han tar igjen), så gutten min blir syndebukken og det er han som må endre seg til det bedre. Jeg er møkk sliten allerede... 

HI

Anonymkode: 7d708...0b4

Sånn var det i min sønn sin klasse også, totalt kaos. Unger slo hverandre til blods i timene, noen stakk av i hytt og pine, enkelte stod på pulten og skrek i timene osv. Men mye av det kom fordi de ikke hadde noe stabilitet, læreren var mye sykemeldt og de hadde nye vikarer hele tiden. Var så gale at ryktet om klassen gikk rundt i hele bydelen vi bor i😱

Til slutt så var de 2 lærere og 4 assistenter i timen og da var det noenlunde rolig. Skolen løste det med å ta den beste læreren på skolen som var kontaktlærer for ett annet trinn og satt henne inn i vår klasse. Nå er de helt rolig og en super fin gjeng, utenom 2-3 urokråker av noen gutter

Anonymkode: a46c8...aee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

V mulighet ville jeg byttet skole. Noen skoler klarer Ikke håndtere denne typen utfordringer. Utagering, til dels voldelig klassemiljø? En gutt som mister motivasjon for skole før han er ferdig med førsteklasse? Ikke greit. 

 

Har en førsteklassing som strever selv. Meat sannsynlig adhd. Har en fantastisk kontaktlærer, fin assistent, støtte og forståelse fra rektor og et godt klassemiljø. Men det vet jeg kontaktlærer har jobbet beinhardt med fra dag 1. Skolens holdninger, forståelse og evne til å jobbe en det som er vanskelig på en god måte er helt avgjørende. Om det ikke bedrer seg ville jeg vurdert alternativene..

Anonymkode: 10296...393

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi skolen en skikkelig leksjon om proaktiv og reaktiv aggresjon! Lærere vet altfor lite om dette, og det er en skam! 

Det er en klassisk problemstilling at det er den som reagerer som får skylda, og det er ikke greit  

En sammenlignbar anekdote i disse #metoo-tider er følgende: 

To gutter i klassen beføler til stadighet en av jentene på puppene og rompa, uten at noen ser det. En dag får hun nok og slår til den ene gutten. Hvem tror du får kjeft? Og er det riktig? 

https://laringsmiljosenteret.uis.no/skole/psykisk-helse/aggresjon/reaktiv-og-proaktiv-aggresjon-article116256-21067.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du eller mannen din bør sitte på skolen i noen dager og observere situasjonen for å få et reelt bilde av situasjonen - ikke gjenfortalt av sjuåringen eller læreren.. Når skolens tiltak ikke hjelper må jo dere foreldre på banen - helt konkret, i skoletiden. I tillegg ville jeg brukt mye energi på å invitere og omgås den «vanskelige» gjengen, slik at dere kan veilede, gi råd og overstyre leken litt slik at de kan komme inn på bedre spor. Alt er jo opplagt fastlåst i et veldig destruktivt mønster nå.. lykke til!!

Anonymkode: 912bf...69e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...