Gå til innhold

Hvor mye ville du være villig til å tilpasse julemiddagen?


sug lut

Anbefalte innlegg

Du skal ha julemiddag for hele familien. Din bror har ny kone, eller din mor har giftet seg igjen. Din bror eller mor opplyser at vedkommende ikke spiser kjøtt - eller ikke fisk - eller ikke svin, alt ettersom hva du ellers ville servert til jul. Hvor mye tilpasning gjør du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har en nevø som har blitt vegetarianer, og en nieses kjæreste har cøliaki. 

Og jeg synes det er kjekt å lage retter som de spiser, og de blir kjempeglad! 

Men vi tilpasser ikke måltidet slik at alle sammen spiser vegetarmat, men hver og en kan velge det de vil ha. Den tradisjonelle julematen er som den alltid har vært, så tilpasser vi allergier og behov i tillegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilpasser med ved allergier...eller serverer alternativer som kålrotstappe uten melk (laktoseintoleranse) osv, i tillegg til vanliig kålrotstappe. Tilpasser meg ikke nykker, dvs dietter er livsvalg. Da får folk ta med sin egen mat tenker jeg :) 

Anonymkode: 64f85...24d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilpasser meg allergier ja. Men dietter og «faser» tar jeg ingen hensyn til. Vegetarianere får ikke servert nøttestek eller tofu, de få evt spise tilbehør .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilpasser ikke ved allergier. Det ansvaret vil jeg ikke ha. 

Ellers mener jeg det er viktig at alle får noe de liker på julekvelden. Pleier å ha ribbe og fullt tilbehør, men datteren min liker ikke det, så da slenger jeg på med pinnekjøtt også. Det er kjipt å sitte på julekvelden med mat man ikke liker

Anonymkode: cb521...d5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville laget det som alltid har vært julemiddagen til min familie, i vårt tilfelle tynnribbe, mammas surkål, potet, medisterkake og julepølse. Min svoger er fra vestlandet og min mann utenlandsk men elsker pinnekjøtt så vi lager dette itillegg for andre gang nå. 

Om det hadde kommet en vegetarianer tilbords hadde jeg kanskje kjørt på med litt mer variert grønnsaker men ellers vet jeg ikke hva jeg skulle tilby. 

Anonymkode: 0d001...94f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tilpasser så alle kan få noe de liker og tåler, så vanskelig er det ikke. Ofte kan man jo bruke det samme tilbehøret, bare annet kjøtt. En vegetatrett kan lages dagen før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er villig til å tilpasse meg det meste, jeg, for at alle skal kose seg og spise fullverdige og gode måltider. Spesielt i høytider. Er vant med å tilpasse ulike behov, så det går greit.

Om det var helt nye ting som måtte lages så kunne jeg godt ha tilbydt meg å lese oppskrifter og laget det selv hvis jeg hadde tid og overskudd. Hvis jeg ikke hadde tid eller overskudd eller det var noe jeg følte meg veldig usikker på hadde jeg gjerne spurt personen om den kunne komme litt tidligere slik at vi kunne lage akkurat den delen av middagen sammen, så fikk jeg sikkert litt ekstra hjelp på kjøkkenet i tillegg, det er jo bare koselig. Bare jeg får pinnekjøttet mitt laget på min måte er jeg fornøyd. Det er så lite arbeid med at det er lite problemer å bruke litt tid og noen kasseroller ekstra.

Eneste jeg er helt grønn på er svineribbe. Mulig jeg har spist en full svineribbemiddag en gang, men ikke helt sikker. Så jeg aner ikke hvordan den skal tilberedes for sprø svor og heller ikke alt tilbehøret som skal til. Så der hadde jeg satt den som ville ha det i førersetet, så kunne jeg selv blitt kjøkkenassistent ;) Hm, og det samme på lutefisk, faktisk.

Anonymkode: 5bdbe...09f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, sug lut skrev:

Du skal ha julemiddag for hele familien. Din bror har ny kone, eller din mor har giftet seg igjen. Din bror eller mor opplyser at vedkommende ikke spiser kjøtt - eller ikke fisk - eller ikke svin, alt ettersom hva du ellers ville servert til jul. Hvor mye tilpasning gjør du?

Har hatt besøk av noen slektninger for et par år siden. Den ene spiser litt fisk, men ikke kjøtt, den andre er ekstremveganer. Jeg lagde vår vanlige middag til oss, et lite stykke kveite med hollandaise til fiskespiseren og soyapølser med gode grønnsaker til veganer-Guri. Multekremen valgte jeg å ikke blande, jeg serverte multer og krem separat. Så kunne vi normale folka blande oss multekrem selv, og Veganetta kunne spise bare bæra. (Har aversjon mot særhet, men har innsett at hos henne er det en spiseforstyrrelse.)

Anonymkode: dace0...752

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har pinnekjøtt, men jeg ville såklart tilpasset for en vegetarianer, og lagd nøttestek eller noe i tillegg. Eller servert halal pinnekjøtt, hvis det finnes.

Selv har jeg måttet ofre meg etter at jeg flyttet sammen med mannen min, og spiser nå hans hjemmelagde karamellpudding i stedet for multefromasj på julaften. Tøft, men etter ti år går det greit.

Anonymkode: 6a318...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjæresten til svigersøster er muslim så jeg skal lage en kalkunfilet til han. Tilbehør blir det samme. Han sa han gjerne kunne ta med egen mat, men jeg syns bare det er hyggelig å ordne mat til alle.

Anonymkode: 53152...5e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig få eksakte ønsker når det gjelder julematen, så jeg ville gjerne tilpasset slik at det ble ålreit for alle. 

Anonymkode: 94900...960

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager mat alle har lyst på, og kan spise. Nå er jeg selv vegetarianer og har mange allergier. Så da er jeg mer nøye med å ta hensyn til andre. Men i fjor ble jeg skuffet over min søster, for det hun hadde til meg var erter og poteter, jeg kunne ikke spise sausen eller noe annet. Og ikke liker jeg erter heller. Forventet ikke at hun skulle diske opp med noe fancy, men forventet bedre utvalg grønnsaker og en saus jeg kunne få til. Det finnes jo og vegetarburgere og pølser i vanlige matbutikker, så hadde ikke vært så vanskelig å varme noe sånt. Nå har søsteren min en allergi, jeg ikke har, og jeg har alltid bakt alle kaker, og maten så hun tåler det, fra jeg var tenåring. 

Og selv om jeg er vegetarianer, så serverer jeg ribbe, pølser og kjøttkaker på julaften, feires det her. Det fordi det ønsker de andre i familien.

Anonymkode: 80d64...c4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal jobbe nattevakter hele helga, så gjestene får spise det de får eller ta med egen mat. Hjernen virker ikke så godt etter nattevakter.

Anonymkode: 0be96...eb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi samles er det en som ikke skal ha melk, en som ikke spiser sukker og en helsefanatiker som vil ha alt magert.

Vi er vant med å tilpasse litt. Dvs vi lager den vanlige middagen  og er det et innslag noen ikke kan spise lager vi et alternativ i tillegg. F eks kan det både være potetstappe (med melk) og vanlige kokte poteter på bordet. Om desserten er fruktsalat med vaniljesaus serveres sausen ved siden av. Da kan de som vil forsyne seg. Osv. 

Inviterer man til en slik festmiddag er det feil tidspunkt å markere sine prinsipper. Man gjør sitt beste for at alle skal kose seg uten å nødvendigvis endre hele menyen.

Anonymkode: a1573...9ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde lagd en vegetarrett uten problem. Tar alltid hensyn til allergier. Når jeg er vertinne skal gjestene ha det bra, og alle skal få god mat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde strukket meg langt for å lage noe alle kan spise og liker. Uansett om det er allergier eller dietter det er snakk om. Jeg inviterer kun folk jeg liker, og da er det viktig for meg at alle trives og har et hyggelig måltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde lagd dobbelt opp. Eller, rettelse, jeg hadde spurt mannen om han kunne fikse, så hadde vi lagd litt hver. Jeg kommer aldri til å endre på min egen julemat, den skal være 100% sånn den alltid har vært. Vi snakker ned på detaljnivå som medisterkaker etter bestemors oppskrift, hjemmelagd bringebærsaft til saus til riskremen osv. Man kødder ikke med en eneste detalj rundt julemiddagen min.

Men det hadde vært null problem å lagt til noe ekstra, enten det er fisk, vegetar eller annet tilbehør.

Hadde derimot gjesten vært et overnervøst persilleblad som ikke likte å se at andre spiste kjøtt, så hadde ikke personen vært gjest hos oss til jul 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Modesty Blaise. skrev:

Vi snakker ned på detaljnivå som medisterkaker etter bestemors oppskrift, hjemmelagd bringebærsaft til saus til riskremen osv. Man kødder ikke med en eneste detalj rundt julemiddagen min.

Jeg må også ha den oppskriften på medisterkaker, hjemmelagd bringebærsaus osv 😊

Endret av Kira
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tilpasser så langt jeg kan. I år feirer vi med begge mine skilte foreldre og mammas nye kjæreste. Det blir pinnekjøtt til mammas kjæreste, ribbe til mamma og frøkna, kongereker (etter eget ønske) til pappa som ikke spiser kjøtt, men sjømat Og pai til meg som er vegetarianer. Vi kommer til å ha restemat til langt ut i 2018 :ler: 

Det viktigste for meg er at alle kan kose seg med noe de liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lager allerede 2 forskjellige middager, så å lage en tredje hadde ikke vært noe problem.

 

Maten som lages er laktosefri, grunnet intoleranse hos meg. Vi har pinnekjøtt, men det er alltid et alternativ da mannen ikke liker det. I år blir alternativet kokelår, i fjor var det hvitvinsdampet torsk. Hvis min nye svoger hadde kommet hadde vi nok laget nøttestek i tillegg.

 

Dessert er isbar. Laktosefri, sukkerfri og vanlig is med diverse bær, pisket krem ol.

 

Som var nevnt tidligere i tråden er sett viktigste her at alle fått mat som de liker og trives med. Avholdsmannen bryr seg ikke om at bestemor på 85 drikker 2 juleøl og noen akevitter, men han sørger for at alle kommer seg trygt hjem. (Hun derimot mener han bør bli voksen og spise pinnekjøtt og multekrem.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har pinnekjøtt, men jeg ville såklart tilpasset for en vegetarianer, og lagd nøttestek eller noe i tillegg. Eller servert halal pinnekjøtt, hvis det finnes.

Selv har jeg måttet ofre meg etter at jeg flyttet sammen med mannen min, og spiser nå hans hjemmelagde karamellpudding i stedet for multefromasj på julaften. Tøft, men etter ti år går det greit.

Anonymkode: 6a318...c13

En vegetarianer kan jo ikke spise halal pinnekjøtt

Anonymkode: 5aa7d...eff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har både ribbe og pinnekjøtt, så om noen ikke spiser fisk eller svin er det ikke noe problem. Om noen ikke spiste kjøtt over hodet, ville jeg spurt hva vedkommende pleide å spise til jul og sjekket om det var noe jeg trodde jeg kunne få til. Har null peiling på vegetarmat, så måtte kanskje hatt litt hjelp. :P Men hadde prøvd i alle fall.

Anonymkode: 18308...36c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ville neppe slått til med fleire menyar, men kunne godt varma nokre vegetarpølser eller liknande. Vidare kunne eg laga melkefritt eller glutenfritt etter behov, evt begge deler. Men då hadde alle fått allergivarianten, eg lagar ikkje to versjonar av samme greia. Om nokon ikkje likar pinnekjøt har vi pølser, eg hadde nok ikkje laga svineribbe i tillegg. Men svineribbeelskaren kunne godt fått svineribbe 2. juledag (1. juledag vil eg ha lutefisk).

På same viset hadde eg ete svineribbe eller kva som helst julemeny om eg var invitert bort. «Likar ikkje» finst ikkje i mitt vokabular, sjølv om eg absolutt kjem på ting eg helst vil sleppe. Risgraut t.d, som mange av uforståelige grunnar definerar som middag. Men som sagt, er det menyen der eg kjemer det risgraut eg et.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...