Gå til innhold

Den evige debatten om jul/jol er hedensk eller kristen høytid...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

"Generelt" er bare din mening. Det regnes som høytid, og de kristne velger å kalle den "sin". Når kun 10% av befolkningen har noe snev av kristent innhold i feiringen kan du ikke påstå at "den regnes som kristen i Norge". Den regnes som mye forskjellig, avhengig av hvem du spør.

Anonymkode: 20577...be6

Gå på gaten og spør 100 tilfeldige mennesker om hvorfor vi feirer jul. Hva tror du svarene blir?

Anonymkode: de7ce...5d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Darwinia:-)
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gå på gaten og spør 100 tilfeldige mennesker om hvorfor vi feirer jul. Hva tror du svarene blir?

Anonymkode: de7ce...5d9

Gå på gata og spør 100 tilfeldige mennesker: hvorfor feirer DU jul? Hva tror du svarene blir?

At kirka har klart å hjernevaske alle til å tro at jule er en kristen tradisjon betyr ingenting. Bortsett fra at vi har mistet en viktig del av kulturarven vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Darwinia:-) skrev:

Gå på gata og spør 100 tilfeldige mennesker: hvorfor feirer DU jul? Hva tror du svarene blir?

At kirka har klart å hjernevaske alle til å tro at jule er en kristen tradisjon betyr ingenting. Bortsett fra at vi har mistet en viktig del av kulturarven vår.

Hva har vi mistet? 

Jeg mener vi har tatt det beste fra to verdener og laget en flott høytid

Anonymkode: de7ce...5d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Darwinia:-)
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva har vi mistet? 

Jeg mener vi har tatt det beste fra to verdener og laget en flott høytid

Anonymkode: de7ce...5d9

Vi har mistet kunnskap om vår historie. Utrolig trist om du synes det er uvesentlig. Det går an å feire jul slik vi gjør i dag OG vite litt om opprinnelsen til tradisjonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Darwinia:-) skrev:

Vi har mistet kunnskap om vår historie. Utrolig trist om du synes det er uvesentlig. Det går an å feire jul slik vi gjør i dag OG vite litt om opprinnelsen til tradisjonene.

Jeg vet om opprinnelsen. Jeg beskriver den jo gjennom hele tråden. At mange tror det er vintersolverv eller solsnu som er blitt il den julen vi feirer i dag er trist og at mange tror det er en ren kristen høytid er også trist. Når man vet at dette er en sammenslåing av to verdener som forenes til en felles feiring, så slipper man debatten om det et kristent eller hedensk. Alle tradisjonene vi har i dag er knyttet til de begge og derfor er julen slik vi feirer den en blanding sv hedensk og kristen tro. Det er dette jeg vil ha frem. Det er ikke det ene eller det andre

Anonymkode: de7ce...5d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er hedning per definisjon, men feirer med glede jul med kristent innslag og setter pris på den kristne kulturen i julehøytiden slik det har vært tradisjon for i min familie, til tross for manglende barnetro og generell kristen overbevisning. 

Jeg synger hjertelig med på Et barn er født i Betlehem. Og får bestandig tårer i øynene av Deilig er jorden. 

Jeg visste ikke at det var feil en gang jeg. Trodde det var tradisjon. Jeg er kanskje historieløs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 16.12.2017 den 0.40, Anonym bruker skrev:

Ok, sånn ja. Det stemmer.

Anonymkode: 20577...be6

Jeg feirer Jesus fødsel i jula, og en god del annet. Julefeiri gen er en kristen tradisjon, men det er mye annet også.

Det jeg er ganske sikker på er at de aller færreste tror det er viktig med ofreringer til de norrøne gudene for å få et godt år. Uansett om vikingene eller noen andre hadde en høytid på den tiden av året for 1000 år siden er det ikke derfor de feirer i dag. Uten kristendommen ville vi ikke hatt en feiring som likner på nåtidens jul. Sansynlig vis fantes det en feiring før vikingtiden også og andre kulturer hadde sine feiringer. Dagens jul er som resten av kulturen et produk av tusner av år med utvikling.

Folk må få feire stort sett som de vil, men du skal jobbe hardt for å overbevise meg om at du feirer jul på grunn av at du mener det er riktig ut gra norrøen mytologi.

Anonymkode: 3017e...bb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Gå på gaten og spør 100 tilfeldige mennesker om hvorfor vi feirer jul. Hva tror du svarene blir?

Anonymkode: de7ce...5d9

Gå på gaten og spør 100 tilfeldige mennesker hvem som var regjeringssjef i 1814. Hva tror du svaret blir? 

Anonymkode: 20577...be6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg feirer Jesus fødsel i jula, og en god del annet. Julefeiri gen er en kristen tradisjon, men det er mye annet også.

Det jeg er ganske sikker på er at de aller færreste tror det er viktig med ofreringer til de norrøne gudene for å få et godt år. Uansett om vikingene eller noen andre hadde en høytid på den tiden av året for 1000 år siden er det ikke derfor de feirer i dag. Uten kristendommen ville vi ikke hatt en feiring som likner på nåtidens jul. Sansynlig vis fantes det en feiring før vikingtiden også og andre kulturer hadde sine feiringer. Dagens jul er som resten av kulturen et produk av tusner av år med utvikling.

Folk må få feire stort sett som de vil, men du skal jobbe hardt for å overbevise meg om at du feirer jul på grunn av at du mener det er riktig ut gra norrøen mytologi.

Anonymkode: 3017e...bb6

Har aldri trodd på Gud, og feirer derfor at dagene blir lysere.

Anonymkode: 20577...be6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet om opprinnelsen. Jeg beskriver den jo gjennom hele tråden. At mange tror det er vintersolverv eller solsnu som er blitt il den julen vi feirer i dag er trist og at mange tror det er en ren kristen høytid er også trist. Når man vet at dette er en sammenslåing av to verdener som forenes til en felles feiring, så slipper man debatten om det et kristent eller hedensk. Alle tradisjonene vi har i dag er knyttet til de begge og derfor er julen slik vi feirer den en blanding sv hedensk og kristen tro. Det er dette jeg vil ha frem. Det er ikke det ene eller det andre

Anonymkode: de7ce...5d9

Hva i alle dager er trist med det? Det stemmer jo.

Anonymkode: 20577...be6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har aldri trodd på Gud, og feirer derfor at dagene blir lysere.

Anonymkode: 20577...be6

Det er jo en fin ting å feire, men hvorfor velge den 24? Vintersolverv er jo på torsdag. Vi feirer også det, med bål, is ad og gløgg på stranda. For oss er det like lite en del av julefeiringen som nyttårsaften er det.

Anonymkode: 3017e...bb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo en fin ting å feire, men hvorfor velge den 24? Vintersolverv er jo på torsdag. Vi feirer også det, med bål, is ad og gløgg på stranda. For oss er det like lite en del av julefeiringen som nyttårsaften er det.

Anonymkode: 3017e...bb6

Har ikke fri på torsdag. Men jeg har fri julaften. Det passer fint. 

(Og hva feiringen er for deg spiller ellers liten rolle for meg.) 

Anonymkode: 20577...be6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har ikke fri på torsdag. Men jeg har fri julaften. Det passer fint. 

(Og hva feiringen er for deg spiller ellers liten rolle for meg.) 

Anonymkode: 20577...be6

Jeg mente ikke at det var noe gal i din feiring. Jeg lurte bare på hvorfor du la det til den 24., når det er den 21. Mangel på fri på riktig dag er god grunn som mye annet.

At jeg skrev hvordan vi feiret var fordi det ikke er så mange som feirer vintersolverv. Dermed tenkte jeg at jeg skulle skrive hvordan det skilte seg fra vår julefeiring. Det var ikke noe forsøk på angrep på deg.

Anonymkode: 3017e...bb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva i alle dager er trist med det? Det stemmer jo.

Anonymkode: 20577...be6

Nei. Det er feil. Joleblot er feiringen som er blitt til jul. Ikke vintersolverv

Anonymkode: de7ce...5d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Det er feil. Joleblot er feiringen som er blitt til jul. Ikke vintersolverv

Anonymkode: de7ce...5d9

Gi deg nå. Kristen jul lå i januar, men ble flyttet til desember nettopp fordi germanske og keltiske stammer allerede hadde feiring der. Dette utkikk fra romerkirken (den vi senere kaller den katolske kirke.) 

Hvis du går til østkirken (eksempelvis Armenia, Europas eldste kristne nasjon, siden år 301) så ser du at de beholdt jul i januar fordi 

1) de tilhørte ikke romerkirken, men hadde sitt eget kirkelige overhode (noe som fortsatt er tilfelle - de forholder seg til metropolitten, ikke til paven) og 

2) de hadde ingen solsnufeiring i sin opprinnelige kultur, og trengte derfor ikke heller å plassere jula oppå noe annet for å "sikre" feiringen. 

Anonymkode: 20577...be6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Gi deg nå. Kristen jul lå i januar, men ble flyttet til desember nettopp fordi germanske og keltiske stammer allerede hadde feiring der. Dette utkikk fra romerkirken (den vi senere kaller den katolske kirke.) 

Hvis du går til østkirken (eksempelvis Armenia, Europas eldste kristne nasjon, siden år 301) så ser du at de beholdt jul i januar fordi 

1) de tilhørte ikke romerkirken, men hadde sitt eget kirkelige overhode (noe som fortsatt er tilfelle - de forholder seg til metropolitten, ikke til paven) og 

2) de hadde ingen solsnufeiring i sin opprinnelige kultur, og trengte derfor ikke heller å plassere jula oppå noe annet for å "sikre" feiringen. 

Anonymkode: 20577...be6

* utgikk fra romerkirken 

Anonymkode: 20577...be6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solfesten 25.12 ble bl a kalt Solens fødsel; Natalis solis invicti, og denne var det kirken ville av med.
 
Her har du belegget:
 
"According to Roman Catholic sources, the date was changed from January 6th to December 25th in order to override a pagan feast dedicated to the birth of the Sun which was celebrated on December 25th. At the time Christians used to continue their observance of these pagan festivities. In order to undermine and subdue this pagan practice, the church hierarchy designated December 25th as the official date of Christmas and January 6th as the feast of Epiphany. However, Armenia was not effected by this change for the simple fact that there were no such pagan practices in Armenia, on that date, and the fact that the Armenian Church was not a satellite of the Roman Church. Thus, remaining faithful to the traditions of their forefathers, Armenians have continued to celebrate Christmas on January 6th until today."
 
 
 

http://m.hajastan.blogg.no/1483726365_armensk_jul.html

 
 
"As Christianity expanded into Western Europe, the people there had been celebrating a Roman holiday ('Solis Invicti') on 25 December. Rather than compete with an already popular holiday, the church simply decided to move Christmas Day to 25 December and celebrate 6 January as the Feast of the Epiphany. Undoubtedly, Solis Invicti itself was a holiday created to overwrite previous Pagan winter solstice celebrations."
 
 
Det var kirkemøtet i Chalcedon i 451 som plasserte jula oppå solfesten. Men de eldste kirkesamfunnene godtar ikke dette kirkemøtet, det gjelder bl a også den etiopiske ortodokse kirken.

Anonymkode: 20577...be6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve navnet jul stammer fra norrønt jólablót, eller jól (ord fra proto-germansk jehwlą/feiring) fra den hedenske offerfeiringen av midtvinterdagen i Norden, som var lagt til 12. januar. Ordet jul forekommer også i andre germanske språk. Julemåned het på angelsaksisk gèola, på gammelengelsk guili, ifølge den engelske kirkelærde Beda ca år 700, og på norrøntýlir. Festen skulle, etter de norrøne kilder, holdes for et godt år, og man skulle drikke juleøl til gudenes minne. Etter innføringen av kristendommen i Norden ble julen en fest til minne om Kristi fødsel. 

Anonymkode: de7ce...5d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juleøl - en hedensk tradisjon Forskning.no

- Før i tida feiret man ikke jul; man drakk jul. Det handler om rituell minnedrikking av juleøl; først for de norrøne gudene og døde venner og slektninger, senere for Jesus Kristus og Jomfru Maria.

- Kirken straffet folk som ikke brygget øl. Og det skulle være sterkt 

https://forskning.no/alkohol-og-narkotika-historie-jul-stub/2008/02/juleol-en-hedensk-tradisjon

Anonymkode: 825f1...37d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...