Gå til innhold

Keisersnitt Rikshospitalet


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei noen som har erfaring i det siste med selvvalgt keisersnitt på Rikshospitalet?

jeg er i uke 9 og har blitt enige med min lege om at jeg skal «søke» selvvalgt keisersnitt grunnet helt ekstrem fødselsangst og historie med mye depresjoner og angst. 

Var det tøft og få det igjennom? 

Anonymkode: 6398b...0b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hei noen som har erfaring i det siste med selvvalgt keisersnitt på Rikshospitalet?

jeg er i uke 9 og har blitt enige med min lege om at jeg skal «søke» selvvalgt keisersnitt grunnet helt ekstrem fødselsangst og historie med mye depresjoner og angst. 

Var det tøft og få det igjennom? 

Anonymkode: 6398b...0b1

Er dette ditt første barn?

Hvis du ønsker flere barn så tenk deg godt om. Er mange som ikke kan få flere barn pga livmor ikke tåler graviditeter etter ks. Noen tåler mange. Andre få. Tror maks 3 ks er standarden. Søk deg inn i keisersnitt gruppen på Facebook. Mange erfaringer der.

Anonymkode: 9af9b...66f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ha mitt 4 ks og det blir sterilisering etter dette. De anbefaler 3. Jeg skulle gjort alt i verden for å kunne føde normalt. Et ks er INGEN enkel utvei for å få barnet. Større risiko for både mor og barn og mye mer problem/ smerter i ettertid.  Jeg sliter selv med angst ++ og skal også sies at to av gangene før ks har jeg hatt sterke rier i over 20 timer så jeg har opplevd litt der også. 

Jeg forstår ikke at folk tror at ks er en enkel løsning med å kutte opp 7 lag, muskler blir kuttet, livmor blir kuttet i og du får høyere risiko neste gang 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, nimmelim skrev:

Jeg skal ha mitt 4 ks og det blir sterilisering etter dette. De anbefaler 3. Jeg skulle gjort alt i verden for å kunne føde normalt. Et ks er INGEN enkel utvei for å få barnet. Større risiko for både mor og barn og mye mer problem/ smerter i ettertid.  Jeg sliter selv med angst ++ og skal også sies at to av gangene før ks har jeg hatt sterke rier i over 20 timer så jeg har opplevd litt der også. 

Jeg forstår ikke at folk tror at ks er en enkel løsning med å kutte opp 7 lag, muskler blir kuttet, livmor blir kuttet i og du får høyere risiko neste gang 

Uff, jeg skjønner nesten ikke at folk tør å ta keisersnitt. Det er jo en enorm belastning for kroppen. Føder man vaginalt føler man seg som en vrengt ullvott i noen uker, men det går over.  

Keisersnitt er en god løsning for de som ikke har andre alternativ. Etter å ha delt rom på barsel på Riksen med ei som holdt på å omkomme dagen etter keisersnitt som følge av komplikasjoner, så priser jeg meg lykkelig over at jeg selv kan føde vaginalt. 

Keisersnitt er ingen, og bør ikke være noen enkel utvei. Jeg syntes ikke det var så fryktelig å føde vaginalt som jeg hadde forestilt meg. De fleste kropper tåler det.

Lykke til med fødsel uansett hva du bestemmer deg for😊 

(Dette er ikke ment som et fordømmende innlegg mot de som velger keisersnitt, men ut fra en opplevelse jeg opplevde på nært hold, så vil jeg bare formidle min bekymring)

Anonymkode: 4e9f8...560

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Uff, jeg skjønner nesten ikke at folk tør å ta keisersnitt. Det er jo en enorm belastning for kroppen. Føder man vaginalt føler man seg som en vrengt ullvott i noen uker, men det går over.  

Keisersnitt er en god løsning for de som ikke har andre alternativ. Etter å ha delt rom på barsel på Riksen med ei som holdt på å omkomme dagen etter keisersnitt som følge av komplikasjoner, så priser jeg meg lykkelig over at jeg selv kan føde vaginalt. 

Keisersnitt er ingen, og bør ikke være noen enkel utvei. Jeg syntes ikke det var så fryktelig å føde vaginalt som jeg hadde forestilt meg. De fleste kropper tåler det.

Lykke til med fødsel uansett hva du bestemmer deg for😊 

(Dette er ikke ment som et fordømmende innlegg mot de som velger keisersnitt, men ut fra en opplevelse jeg opplevde på nært hold, så vil jeg bare formidle min bekymring)

Anonymkode: 4e9f8...560

Det er dessverre veldig mange som tenker at ka er en enkel utvei. At siden man ikke opplever direkte smerte der og da, så slipper man unna. Men nei. Det kan gå så forferdelig galt. Vi er skapt for å føde, og de som faktisk kan føde klarer det! Kroppen vet selv hva den skal gjøre! Skulle som sagt gjort alt for å slippe unna ks for det kan ende med problemer i flere år etter operasjon 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe du absolutt burde er å ta kontakt med gravid poliklinikk på Rikshospitalet og fortelle om din fødselsangst. De har et eget program for de med fødselsangst , og egne Jm som er spesialisert på det som man går til samtaler hos. Jeg gikk der selv før fødsel pga fødselsangst. Det anbefales! De vil ikke presse deg til hverken det ene eller det andre (ks, vaginal osv), men finne ut hva som er best for deg sammen med deg.

...jeg gikk selv fra sterk fødselsangst (har litt baggasje) , fødte første vaginalt på riksen. Og med barn nummer to så valgte jeg hjemmefødsel -Det var helt fantastisk (har en og samme Jm i 8mnd, og under fødselen, ro og trygghet). Jeg fikk lyst til å føde igjen samme kveld!! 😅

Men uansett hva som blir ditt valg så vil jeg vise at fødselsangst er overkommelig, og ikke ensbetydende med Ks. 

Anonymkode: 1d318...cd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...