Gå til innhold

Trenger råd... Ang lavt barn


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja det var ekstremt mye og jeg har brukt en formue på klær og sko dette året. Når det kommer til vekt så har jenta mi hele tiden ligget under normalkurven, og nå som hun har vokst så mye vurderes hun som svært undervektig og hun får oppfølging på det området. Hun er nå 126 cm og veier kun 18,5 kg og det er altfor lite. Hun spiser mer enn meg som er voksen og trener mye, men å legge på seg det gjør hun ikke.

Anonymkode: bd82b...027

OI stakkars nei det var ikke mye vekt! Håper dere finner ut av det der! For det er jo ikke særlig ! 

Anonymkode: 8cd34...412

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hehe artig at det var slik det endte da! Her har det vært både 1 og (!) noen fra 2 som kommer med slengbemerkninger.  Det er jo bare ingen som ser det. 

Jeg angrer så på at jeg ikke søkte han inn på skolen der vennene hans skulle gå!! Men jeg tenkte aldri at dette skulle bli noe sak. Da veldig mange i klassen bor rundt, så tenkte jeg jo selvsagt at det er best han går med de samme. Men hadde jeg visst det jeg visste nå, hadde jeg heller kjørt han de 4 km bort til der de trygge gode vennene går... 

Anonymkode: 8cd34...412

Har du mulighet til å bytte skole? Tror det er veldig viktig at de føler seg trygge. Om det hadde vert ønsket til barnet hadde jeg prøvd på den muligheten!

Anonymkode: 2fa8e...7ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en gutt som nok var ca samme høyde da han var 6 år. Fulgte 2,5 percentilen. Alltid vært blant de laveste og smaleste i klassen. Småspist. 

Er nå 9 år og 9 mnd, er litt over 130 cm høy. Det tilsvarer nok 15 percentilen. De fleste gensere og noen bukser i str 128 er for små. Må nå over på 134, særlig når det gjelder gensere. Vanskelig å finne smale nok bukser. 

Har heldigvis aldri (som jeg vet) blitt ertet pga størrelsen. Han går i en klasse med stort spenn når det kommer til størrelser. De har en fantastisk lærer, klassemiljøet er helt unikt, og det er som om barna ikke tenker at noen et tynne og lave, andre ganske omfangsrike og høye (til tross for normalt kosthold). Vår gutt er heldigvis ikke av den nærtakende typen, så håper vi at det varer i tenårene også. 

Vi voksne er 1,72 (meg) og 1,75. Storebroren, som var 4 cm kortere ved fødsel, følger 50 percentilen. Han spiser også bedre. 

Anonymkode: fb3fa...922

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er han utredet for cøliaki? Vår "lille" gutt på 8 år som er 118 cm, har fått den diagnosen for et par mnd. Han hadde ingen andre symptomer på cøliaki utenom at han var liten av vekst.

Anonymkode: adfb9...c55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er han utredet for cøliaki? Vår "lille" gutt på 8 år som er 118 cm, har fått den diagnosen for et par mnd. Han hadde ingen andre symptomer på cøliaki utenom at han var liten av vekst.

Anonymkode: adfb9...c55

Det er Kansje litt dumt spørsmål men hvordan utredet dere for det? 

Anonymkode: 2fa8e...7ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er han utredet for cøliaki? Vår "lille" gutt på 8 år som er 118 cm, har fått den diagnosen for et par mnd. Han hadde ingen andre symptomer på cøliaki utenom at han var liten av vekst.

Anonymkode: adfb9...c55

Ikke utredet! Har isåfall ingen symptomer ( Eh... som jeg vet ?) 

hvordan er utvikling etter dere fant ut? 

Anonymkode: 8cd34...412

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du mulighet til å bytte skole? Tror det er veldig viktig at de føler seg trygge. Om det hadde vert ønsket til barnet hadde jeg prøvd på den muligheten!

Anonymkode: 2fa8e...7ed

Jeg har nok mulighet. Men samtidig føler jeg at jeg fjerner han fra et problem / finner enkleste løsning ? Selv om han hadde elsket å gå med de nære trygge han har. Skulle han blitt ertet der har han en trygghet. Men vet ikke hvordan det hadde blitt Mtp at de i gatene her tilhører skolen han går på nå.... 

Anonymkode: 8cd34...412

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å spå om vekst.

Gutten min brukte klær i 104-110 da han startet i 1. Klasse.

Nå er han i 3. Klasse og bruker 140. Nå virker han gjennomsnittlig i forhold til de andre.

Anonymkode: d1bba...1f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vanskelig å spå om vekst.

Gutten min brukte klær i 104-110 da han startet i 1. Klasse.

Nå er han i 3. Klasse og bruker 140. Nå virker han gjennomsnittlig i forhold til de andre.

Anonymkode: d1bba...1f6

Han her passer helt klart i 104 her også, men holder han til 110.... må si det er veldig betryggende å lese om alles dere kjære barn også ❤️ Takk for d

Anonymkode: 8cd34...412

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har nok mulighet. Men samtidig føler jeg at jeg fjerner han fra et problem / finner enkleste løsning ? Selv om han hadde elsket å gå med de nære trygge han har. Skulle han blitt ertet der har han en trygghet. Men vet ikke hvordan det hadde blitt Mtp at de i gatene her tilhører skolen han går på nå.... 

Anonymkode: 8cd34...412

Jeg må helt ærlig at jeg ikke ser problemet. Men så har jeg to barn på privat skole og langt til alle vennene sine men det er null problem her da.

Anonymkode: 2fa8e...7ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg må helt ærlig at jeg ikke ser problemet. Men så har jeg to barn på privat skole og langt til alle vennene sine men det er null problem her da.

Anonymkode: 2fa8e...7ed

Glad for å høre den type erfaringer også. Jeg nevnte nemlig det til rektor og hun sier bare at : ja men problemene blir kanskje ikke borte på en ny skole.

 

men jeg er ikke helt enig da han har de 4-5 bestevennene han har hengt med siden han var 2. Han leker ikke ofte med de i gata uansett. 

Er fornøyd med skolen han går på nå( Mtp søsteren som går) men ikke utover det 

Anonymkode: 8cd34...412

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Lektor Doppler med tillegg skrev:

Jeg er mamma til ei på 12 som er lav. Hun er født prematur, så hun jo alltid vært liten, men hun går nå i 7. og er 141. Vi har snakket med helsesøster og hun skal måles en gang i halvåret fremover for å se at hun vokser. Hittil har hun fulgt kurven sin, men har falt litt bak det siste året. 

Hun synes det er kjempevanskelig. Hun er så klart minst, mens noen av de store har pupper og mensen ser hun ut som et strykebrett med rund barnemage. Altså er hun generelt lit utviklet. Vanskeligst er det med klær, fordi hun vil gjerne ha klær som de andre som bruker små damestørrelser.. det går jo ikke. 

Snakk med helsesøster og fortell at du er bekymret sånn at dere blir fulgt opp. 

Jeg er født 4 uker før termin - var 46 cm lang. Var bare 142 cm mot slutten av 8. klasse. Så vokste jeg 19 cm på ett år. Så 1 cm til. Med mine 162 cm er jeg lavest i familien, men ikke bemerkelsesverdig lav. (Jeg kom forøvrig i puberteten høsten i 7. klasse.) 

Anonymkode: 8fd82...f74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er Kansje litt dumt spørsmål men hvordan utredet dere for det? 

Anonymkode: 2fa8e...7ed

De starter med en blodprøve hos legen, er den positiv har man garantert cøliaki. Er den negativ kan man også ha cøliaki, men da må man ned i tarmen for å ta en biopsi for å få sikkert svar.

Anonymkode: 204ff...069

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er født 4 uker før termin - var 46 cm lang. Var bare 142 cm mot slutten av 8. klasse. Så vokste jeg 19 cm på ett år. Så 1 cm til. Med mine 162 cm er jeg lavest i familien, men ikke bemerkelsesverdig lav. (Jeg kom forøvrig i puberteten høsten i 7. klasse.) 

Anonymkode: 8fd82...f74

Han her var 46 til termin, men tjukk som få🤣 men det gir meg jo håp da! 

Anonymkode: 8cd34...412

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mamma til fire gutter som er små for alderen. 

De var alle nesten 5000 gr og 52 cm ved fødsel, men så stoppet de liksom å vokse.. De har etterhvert fulgt sine kurver, så ikke noe galt med dem.

Den ene gutten har hatt det litt tøft mht høyden, og har selv oppsøkt helsesøster på skolen. Det er ikke så mye å gjøre enn å bygge opp selvtilliten hans, og sette fokus på de viktige tingene ved han.

En av de andre har selvtillit nok til et helt fotballag, så han har aldri latt seg pelle på nesa, selv om han gjerne skulle vært større.

Eldste vokste noe helt villt i 9.klasse, og er i dag høyere enn oss foreldre. Så vi tenker at de andre også vokser seg til. Gjør de ikke det så skal vi hvertfall jobbe hardt med at selvtilliten deres gjør at de ikke lar seg pelle på nesa. 

Anonymkode: 23057...33a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er Kansje litt dumt spørsmål men hvordan utredet dere for det? 

Anonymkode: 2fa8e...7ed

Blodprøver og evt. gastroskopi.

Anonymkode: adfb9...c55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke utredet! Har isåfall ingen symptomer ( Eh... som jeg vet ?) 

hvordan er utvikling etter dere fant ut? 

Anonymkode: 8cd34...412

Merker ikke noe ennå, men nå er det bare rett over 2 mnd siden han startet på glutenfri diett. Regner med det vil gå litt tid før han begynner å ta igjen vekst. Men vi merker han har fått mer energi. 

Anonymkode: adfb9...c55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Glad for å høre den type erfaringer også. Jeg nevnte nemlig det til rektor og hun sier bare at : ja men problemene blir kanskje ikke borte på en ny skole.

 

men jeg er ikke helt enig da han har de 4-5 bestevennene han har hengt med siden han var 2. Han leker ikke ofte med de i gata uansett. 

Er fornøyd med skolen han går på nå( Mtp søsteren som går) men ikke utover det 

Anonymkode: 8cd34...412

Jeg hadde Kansje spurt han hva han synes! Om han hadde blitt helt fra seg og på gråten av lykke hadde jeg deffinitivt gjort det! Mobbing kan ødelegge barn for ett helt liv! Uansett årsak!

Anonymkode: 2fa8e...7ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er mamma til fire gutter som er små for alderen. 

De var alle nesten 5000 gr og 52 cm ved fødsel, men så stoppet de liksom å vokse.. De har etterhvert fulgt sine kurver, så ikke noe galt med dem.

Den ene gutten har hatt det litt tøft mht høyden, og har selv oppsøkt helsesøster på skolen. Det er ikke så mye å gjøre enn å bygge opp selvtilliten hans, og sette fokus på de viktige tingene ved han.

En av de andre har selvtillit nok til et helt fotballag, så han har aldri latt seg pelle på nesa, selv om han gjerne skulle vært større.

Eldste vokste noe helt villt i 9.klasse, og er i dag høyere enn oss foreldre. Så vi tenker at de andre også vokser seg til. Gjør de ikke det så skal vi hvertfall jobbe hardt med at selvtilliten deres gjør at de ikke lar seg pelle på nesa. 

Anonymkode: 23057...33a

For en herlig mor! God lesing dette! De var iallfall noen plugger som baby 🤣 håper det skal gå bra med han som tenker litt på det, og at de ender som broren, eller iallfall aksepterer den de er!! 

Anonymkode: 8cd34...412

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde Kansje spurt han hva han synes! Om han hadde blitt helt fra seg og på gråten av lykke hadde jeg deffinitivt gjort det! Mobbing kan ødelegge barn for ett helt liv! Uansett årsak!

Anonymkode: 2fa8e...7ed

Ja mobbing vet jeg alt om. Jeg ble mobbet fra 1 klasse til videregående og det har ldelagt så mye at jeg kan ikke engang sette ord på det.... 

jeg kan nevne det og høre en dag. Han hadde så hinsides vondt i magen idag, bet tenna sammen uten å si til lærer. Slet seg igjennom gymmen. Fikk aldri vite hvorfor han ikke sa no. JEg vet ikke om dette har noe med dette å gjøre, eller bare luftsmerter feks, men jeg spurte om alt hadde gått fint ellers og han nikker jo. Men jeg er så redd det er noe jeg ikke vet feks. Nå har vinterskoene hans vært borte over en uke.  Vinterjakka hans fant han er døgn etter den ble borte, inni en skog utafor skolegården. Det trenger ikke være noen som bevisst har gjort noe som helst, men jeg (!) føler på det! 

Så jeg snakket med han som om han faktisk hadde vondt pga luft +++ og han får være hjemme imorgen. Han har aldri no vondt osv, men var helt fælt idag tydeligvis. Krysser fingrene for at det ikke har noe å gjøre med skolen 

Anonymkode: 8cd34...412

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og eva blaum går igjenn på stortsett alle innlegg hvor hun/han kan komme med spydigheter..huff.. til hi: sønnen din høres litt lav ut men ikke unormalt lav, og dere foreldre er jo ikke veldig lave som eva blaum sier..normal høyde vil jeg si :)

Anonymkode: 79a3b...e0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Og eva blaum går igjenn på stortsett alle innlegg hvor hun/han kan komme med spydigheter..huff.. til hi: sønnen din høres litt lav ut men ikke unormalt lav, og dere foreldre er jo ikke veldig lave som eva blaum sier..normal høyde vil jeg si :)

Anonymkode: 79a3b...e0a

Har bemerket meg h*h i mange innlegg og velger å ignorere. Å fóre trollet gjør det bare verre. Neida. Ikke unormalt lave vi foreldre , men vi skjønner jo selv at vi ikke får høøøøye barn, og det er ikke nødvendig. Jeg bare håpe gutten iallfall kan bikke 170 .....🙄

 

takk for svar! 

Anonymkode: 8cd34...412

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var akkurat som å lese om oss. Vi foreldre er ca like høye som dere, og sønnen vår har fulgt sin egen kurve. Vi har egentlig aldri bekymret oss noe særlig, og tenkt at noen mennesker blir små og noen store. Vi foreldre er lave, så får nok ikke store barn. Men vi ble sendt videre av helsestasjon for utredning av bla cøliaki, se på veksthormon, skjellettalder osv når han var 4 år. Det viste seg at skjelettalder da var ca 3 år. Jeg var ekstremt skeptisk til hormoner, men har blitt betrygget av et veldig dyktig team på sykehuset om veldig få bivirkninger. Så nå ser det ut som om neste skritt for oss er hormonbehandling. Lykke til videre:) 

Anonymkode: 31d80...759

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har bemerket meg h*h i mange innlegg og velger å ignorere. Å fóre trollet gjør det bare verre. Neida. Ikke unormalt lave vi foreldre , men vi skjønner jo selv at vi ikke får høøøøye barn, og det er ikke nødvendig. Jeg bare håpe gutten iallfall kan bikke 170 .....🙄

 

takk for svar! 

Anonymkode: 8cd34...412

Jeg håper virkelig dere finner en løsning om det så må bli skole bytte. Jeg kjenner på hvor fælt det er om barnet blir mobbet. Ingen barn fortjener det noengang! Nevn det for han og hør! Kanskje han først da tørr å fortelle deg hvordan han faktisk har det og ikke glem en mors magefølelse er som regel korrekt. Lykke til i alle fall

Anonymkode: 2fa8e...7ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette var akkurat som å lese om oss. Vi foreldre er ca like høye som dere, og sønnen vår har fulgt sin egen kurve. Vi har egentlig aldri bekymret oss noe særlig, og tenkt at noen mennesker blir små og noen store. Vi foreldre er lave, så får nok ikke store barn. Men vi ble sendt videre av helsestasjon for utredning av bla cøliaki, se på veksthormon, skjellettalder osv når han var 4 år. Det viste seg at skjelettalder da var ca 3 år. Jeg var ekstremt skeptisk til hormoner, men har blitt betrygget av et veldig dyktig team på sykehuset om veldig få bivirkninger. Så nå ser det ut som om neste skritt for oss er hormonbehandling. Lykke til videre:) 

Anonymkode: 31d80...759

Kan jeg spørre hvor høy han er og hvor gammel?

Anonymkode: 2fa8e...7ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...