Gå til innhold

Kraftig allergi mot hund, hva gjør dere hos venner/familie som har hund?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Mine svigerforeldre har fått seg hund som jeg reagerer på. Hovner i nesen og klør enormt, klør i hals, rundt munn og på hender bare av å oppholde meg i samme rom. Hele familien må skifte klær og dusje med en gang vi kommer hjem. 

De vasker og ordner, men jeg reagerer likevel. Vi skal feire jul der i år og jeg lurte på om andre har samme problem? Jeg gruer meg, ikke til jul, men til hvor dårlig jeg blir😫 tar allergitabletter og koser ikke med hunden, er det noe annet som kan gjøres?

Anonymkode: 60052...aff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med kraftig allergi så er det eneste som hjelper å være der kortest mulig. Aldri overnatte!

Å vaske vekk allergener er fånyttes. 

Anonymkode: 99fa3...5ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan du vel nesten ikke feire jul der. Hjelper det med zyrtec/cetricin?

Vi har allergi mot hund og katt i familien. Katterallergien er verst, og de alergiske må unngå å være i hus med katter.
 

Det kan gå relativt fint, men du sikirerer også å plutselig få anafylaktisk sjokk, og det er livstruende.

Anonymkode: 1d7f4...aae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke annet som kan gjøres. Eller, kanskje svigers kan prøve "Petal Cleanse"? Noen mener den hjelper. 
https://www.dyrlegebutikken.no/products/petal-cleanse-c-katt-350ml

Vaske sofa og gulv med det... 

 

Jeg er allergisk mot svigers sin hund. Nesten ingen andre hunder, KUN den... Sist jeg var der måtte jeg på legevakten, og var hoven i en uke etterpå. Måtte på kortisonkur, nå skal jeg dit igjen og gruer meg. De vasker, men hjelper ikke D: 

 

Anonymkode: 92a3d...eeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da så enkelt som at du ikke kan feire jul der.

Gi beskjed om at det ikke går, for du er allergisk, ro ned og feire hjemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er allergisk mot svigers sin hund. Nesten ingen andre hunder, KUN den... Sist jeg var der måtte jeg på legevakten, og var hoven i en uke etterpå. Måtte på kortisonkur, nå skal jeg dit igjen og gruer meg. De vasker, men hjelper ikke D: 

 

Anonymkode: 92a3d...eeb

Men kjære deg, da kan du jo ikke dra dit! Det skjønner jo svigers også? Og hvis de er helt i fornektelse, må i det minste du selv ta ansvar for egen helse.

Var jeg svigers, hadde du ikke kommet innafor døra igjen før vi hadde funnet en ekte løsning, altså ikke type lekeløsning som går ut på å vaske godt og gi deg skyss til legevakta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da drar du selvfølgelig ikke dit! 

Svigers får skaffe hundevakt og komme til dere. 

Min mamma har to katter, og jeg har en mann som er allergisk. Så da kan rett og slett ikke mannen bli med dit, han blir jo helt ødelagt av det

Anonymkode: 5896d...3dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feirer ikke jul hos familie med dyr. Jeg kan være lenger hos de som har hund enn katt. Men det er Max noen timer. Ekstremt allergisk mot katt, og det er bare i helt spesielle tilfeller jeg utsetter meg for den påkjenningen det er og bli såpass dårlig. Alle rundt meg vet jeg er allergisk , har alltid vært det. Så når nære familiemedlemmer velger å skaffe seg dyr da, så velger de også bort besøk av meg. 

Jeg hadde takket pent nei pga allergi å sagt at vi feirer jul hjemme.

Anonymkode: 397ca...051

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kraftig allergi mot hund og katt, og kan ikke være inne hos folk som har det i 5 min en gang, skulle jeg vært der, hadde jeg havnet på sykehuset. Så skjønner ikke helt hvorfor du skal utsette deg selv for det.

Kan ikke heller de komme til dere? Og at de passer på å ha minst mulig hundehår på seg.

Anonymkode: d0f94...0a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mostly Harmless skrev:

Men kjære deg, da kan du jo ikke dra dit! Det skjønner jo svigers også? Og hvis de er helt i fornektelse, må i det minste du selv ta ansvar for egen helse.

Var jeg svigers, hadde du ikke kommet innafor døra igjen før vi hadde funnet en ekte løsning, altså ikke type lekeløsning som går ut på å vaske godt og gi deg skyss til legevakta...

Skjønner det. Men skjer det igjen kan jeg ikke dra dit. Jeg har bytta allergimedisin (til en som virker bedre) etter at jeg var der så blir litt sånn testing nå for å se om det går eller ikke. 

Anonymkode: 92a3d...eeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper ikke å ta allergitbl kun forebyggende om du er veldig allergisk, da må du ta hele året, hver dag.

Sønnen min er veldig allergisk og vi kunne ikke ha feiret jul et sted hvor noen hadde hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke allergisk, men jeg er hundeeier. Og jeg kunne aldri ha klart å få det såpass allergifritt at det hadde gått bra. Uansett hvor mye jeg hadde vasket.

Du må jo være ærlig og fortelle dem at dere ikke kan feire jul hos dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En slektning av meg har katt. Jeg er allergisk. Er nok mindre allergisk enn deg for så lenge jeg ikke tar på katten går det ganske greit. 

Men å sove i senga det er slitsomt. Katten har nok oppholdt seg der. Kjennes ut som jeg puster igjennom et sugerør og er helt utslitt når morgenen kommer. Enda jeg har spist allergimedisin...

Eneste rådet jeg har er å ikke besøke med så sterke reaksjoner på munn og hals

Anonymkode: 491c0...f5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Twintipp skrev:

Det hjelper ikke å ta allergitbl kun forebyggende om du er veldig allergisk, da må du ta hele året, hver dag.

Sønnen min er veldig allergisk og vi kunne ikke ha feiret jul et sted hvor noen hadde hund.

Jo, det kan hjelpe. Prøvd begge deler, jeg. Gikk på cetirizin fast (hele året) da jeg måtte på legevakt. 

Anonymkode: 92a3d...eeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kraftig allergi mot alle pelsdyr og astma i tillegg. Allergien har blitt verre og verre. Nå unngår jeg å dra til noen som har hund (noe som desverre vil si mange nære familiemedlemmer). Min sønn har desverre arvet både allergien og astmaen så nå er det enda en å ta hensyn til. Vi prøver å balansere det slik at det ikke tar over livet totalt, men vi blir så dårlige at det er virkelig ingen sammenkomst som er verdt det. Når vi er sammen med folk som har hun hjemme må vi dusje, vaske klær og ta ekstra medisin når vi kommer hjem. Det funker så lenge det kun er hubdeeier vi har vært med og ikke hund.

Anonymkode: 44ea2...f79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har du vurdert vaksine mot din allergi? Jeg tenker at når det er så alvorlig så må du vel gi beskjed når du skal på buss, fly m.m. for å sikre at der ikke er hund med? 

Sønnen min var ekstremt allergisk mot hund og katt (Fikk pustevansker, rennene og hovne øyner, klødde i halsen osv), han ville så gjerne kunne være med dyr så der ble løsningen vaksine....i dag har han egen katt :-)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...