Gå til innhold

Tror dere man blir lykkeligere av å være rik?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

All things being equal - ja!

Altså hvis livet ditt er likt på alle områder ellers i forhold til for eksempel helse, jobb og relasjoner, så er det klart man blir lykkeligere av å være rik. Økonomiske bekymringer fører ofte til stress, isolasjon, depresjon og skilsmisser.

Folk på vestkanten i Oslo har bedre helse, og lever lenger enn de på østkanten. 

Men bare opp til en viss sum. Har man hus, mat, klær, trygghet og mulighet til feriereiser og fritidsaktiviteter, så har millionene utover det lite å si. Tipper man blir lykkeligere inntil man tjener over millionen. Etter det flater lykken ut.

Anonymkode: 5c43f...029

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 12. desember 2017 den 0.24, Anonym bruker skrev:

Trist å høre at du har mistet mannen din.

Men det blir feil å sammenligne slik du gjør. Da mannen din var i live hadde dere ikke god råd, men dere var i hvert fall to med hver deres inntekt. Hvordan ville livet ditt vært om du ikke hadde fått den livsforsikringen utbetalt? Kanskje måtte du og barna flyttet, i tillegg til at barna mistet sin far så hadde de kanskje også mistet venner pga. flytting. Kanskje måtte barna dine ha sluttet på fritidsaktiviteter fordi du alene ikke lenger hadde råd til å la dem gå der eller å følge dem opp fordi du kanskje også måtte selge bil. Kanskje måtte du ha tatt en ekstrajobb for at det såvidt skulle går rundt økonomisk, og du ville sett barna dine mindre pga. det.

Tror du ikke totalbelastningen med sorgen ville vært langt større om dere ikke hadde sikret dere med en livsforsikring? Jeg tør påstå at sorgen din ville vært den samme, men at du nå likevel har det langt bedre enn du ville hatt det hvis du ikke hadde fått den livsforsikringsutbetalingen. Du slipper nå en hel rekke store bekymringer fordi du fikk den forsikringssummen, og dermed har du mer overskudd til positive ting, når dere kommer dere litt mer ovenpå mtp. sorgen.

Pengene kan selvfølgelig aldri bringe mannen din tilbake, og jeg er sikker på at du heller ville hatt ham enn pengene. Men spørsmålet er om du har det bedre i sorgen med penger enn du ville hatt det med en økonomi som plutselig ble lagt i grus pga. dødsfallet?

Anonymkode: 4ec2d...76b

Feil. Du sammenligner å være friske og lykkelige med å være blakke OG ulykkelige. 

Jeg kunne aldri ha havnet i den situasjonen du nevner. Før han døde hadde vi det vi trengte, men forbruket var også større da han levde, fordi han hadde sin måte å leve på. Bl a eide han sommerhuset alene, og brukte penger der. Gjelden var også større, fordi han pådro seg gjeld jeg ikke visste om også. Mens huset jeg bor i var mitt lenge før vi møttes. Jeg har også tjent mer enn ham hele veien. 

Forsikringen kom ut av det blå, han og jeg hadde ikke sikret oss, det var arbeidsgiveren. Han døde i en arbeidsulykke. Så pengene derfra er bare pennies from heaven. Og de endrer ikke på hvordan vi lever. Jeg får meg ikke til å bruke dem, og forbruket vårt er ikke endret.

Anonymkode: cfc02...c39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykkelig vet jeg ikke siden jeg ikke er rik.

Men jeg vet at jeg finner enormt trygghet og glede i å ha en solid buffer.

Anonymkode: 7e88b...6d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det tror jeg. 

Eneste forskjellen er at hvis noen vet du er rik, så må du alltid være var på at de kanskje ikke liker deg, men er ute etter penger. Men.... mennesker kan lett erstattes

Anonymkode: 3388c...bf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 11.12.2017 den 15.36, Anonym bruker skrev:

Nå er bosette forsket på, og det viser seg at penger kan kjøpe lykke helt opp til 750.000kr i året. Altså er de som tjener denne summen en god del lykkeligere enn de som tjener 200.000kr i året. Men etter den summen flater det ut. Så det er ikke slik at jo mer penger jo lykkeligere, men generelt sett er de som har høy inntekt (tror det var mellom 550.000 og 750.000) lykkeligere enn de med lavere inntekt.

Lykken var på bånn for de som tjente grunnbeløpet eller lavere.

Anonymkode: 5fb1d...c5f

Pussig forskning. Det er jo stor forskjell på hvor langt 750 000 kr rekker, det er jo enorm forskjell på boligpriser, hvor mye en feriereise koster, hvor store utgifter man har til barn, lån, transport, strøm osv. 750 000 kan være en formue eller det kan være helt OK inntekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Penger gir frihet.

Frihet gir lykke om den disponeres riktig ved å følge dine verdier.

Eksempler for å underbygge påstanden:

Du er lam fra livet og ned, ligger på respirator på sykehus, koma osv. Mennesker i fengsel har mye mer frihet enn deg. Ergo mangel på god helse begrenser frihet mest.

Du har god helse, men ingen penger. Du har får nesten nok til å dekke primærbehov på daglig basis, klær, sko mat, beskyttelse fra elementene. Ingen hobby, jobb, selvrealisering, reiser eller annen bevegelsesfrihet, ikke en gang en kaffe. Du er en hjemløs tigger. Du prøver bare å eksistere en dag til. Ergo mangel på penger begrenser frihet nest mest.

Du har tjent eller vunnet 50 millioner. Du kjøper biler og båter og fester på Ibiza, snorter kokain og dør med neseblod. Du har brukt friheten din på en dårlig måte dersom et langt liv er en målsetning. 

Du har tjent, vunnet eller arvet 50 millioner. Du jobber mindre. Har nå egen bedrift innen fagfeltet du egentlig alltid skulle jobbet med, men ikke hadde tid/råd til å omskolere deg til. Mer fritid brukes til å komme ut av tidsklemma. Barna får se besteforeldre mer før de går bort. Noen interesser og reisemål er dyrere enn andre og de er nå tilgjengelige. Dine verdier tilsier at du er familiekjær og du benytter friheten pengene har gitt deg i tråd med dine verdier. 

Pengene har gitt deg frihet som du disponerer på en slik måte at du følger dine verdier som gjør deg lykkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, aanonym skrev:

Pussig forskning. Det er jo stor forskjell på hvor langt 750 000 kr rekker, det er jo enorm forskjell på boligpriser, hvor mye en feriereise koster, hvor store utgifter man har til barn, lån, transport, strøm osv. 750 000 kan være en formue eller det kan være helt OK inntekt.

Jeg har lest samme amerikanske forskning. I Norge tror jeg det kan flyttes opp til 1-1.5 mill, og at lykken flater ut etter det.. (750000 er nok bare direkte konvertering av USD til NOK, men de betaler mindre skatt, og varer og bolig er billigere). Altså blir man mer lykkelig opp til en god millionlønn. Men man blir ikke mer lykkelig av 10 mill, enn 2 mill. Svimlende høye summer byr på merarbeid, bekymringer, sjalusi, falskhet og overforbruk. Men en bekymringsløs hverdag, frihet og komfort gir gjennomsnittlig mer lykke.

Anonymkode: 5c43f...029

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste forskning som dreide seg om å være ulykkelig om kolleger tjente mer enn deg. Hvor mye penger man tjente spilte liten rolle. Går vel på det å være lite verdsatt. Dreide seg kanskje mer om trivsel på arbeidsplass og kanskje ikke like mye om privatøkonomi. Interessant fra et psykologisk perspektiv. 

Anonymkode: 99c30...90a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En har i hvertfall litt mindre bekymringer i livet, men tviler på at en blir lykkeligere av det. Jeg tror ikke lykke kan kjøpes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig gir romslig økonomi mer lykke!

Se for deg at du har akkurat samme fysiske og psykiske helse som utgangspunkt, og de samme menneskene i livet ditt. Men med ulik økonomi:

1, Du er fattig. Du bor trangt i en liten leilighet. Du har aldri råd til å bli med vennene dine på kafé, byen, kino, restaurant,show, teater, reiser osv. Ikke har du råd til å be dem over på middag heller, og ikke har du råd til bil, så det er vanskelig å få sett dem. Dette gjør at du gradvis mister kontakten. Det at du ikke har bil, selv om du bor litt øde (dyrt å bo sentralt), gjør alt generelt mer tungvint, og virker isolerende. 

Du har heller ikke råd til fine klær, frisør og egenpleie, noe som gjør at du ikke føler deg komfortabel med deg selv. Ikke har du råd til å sette inn nye tenner etter at du måtte trekke to av dem i sommer. Dette gjør at du ikke liker å smile så mye. 

Barna dine har ikke mulighet til å gå på fritidsaktiviteter, og faller litt utenfor pga dette, og fordi de heller aldri kan være med på aktiviteter som koster, og ikke har de smarttelefon eller flotte klær heller. Noen barn har til og med begynt å mobbe dem pga dette. 

Du savner å gå på butikken og kunne kjøpe god mat som du har lyst på. Du begynner å bli lei av havregryn, pasta og farseprodukter. 

2, Du er rik. 

Du bor i et stort og sentralt hus, med masse komfort. Ingen trenger å tråkke over hverandre, og alle har rom å trekke seg tilbake til. Du har råd til å stelle deg selv, gå på trening, ha vaskehjelp, shoppe, gå på SPA og kose deg.

Du kan gå ned i stilling, og energien din er på topp. Du har god tid til å være sammen med barna dine, og dere finner på masse kjekt. Dere har trygg bil som dere kjører til fjells og til strand med, og du er glad for at du kan ta med barna dine på ulike kulturarrangement. De har alt utstyr de trenger til å gå på mange aktiviteter hvor de får gode venner. Du elsker å lage god mat som du kan be venner og familie på. Du kan være med på alle invitasjoner du får. I feriene kan du reise hvor du vil i verden.

Du trenger aldri bekymre deg for noe økonomisk eller materielt, og du vet at du og dine barn alltid vil ha alt dere måtte trenge. 

Hvilket liv ville du valgt? Du velger vel det livet du tror du vil være mest lykkelig med? Er det like greit for deg å leve som fattig eller som rik?

Anonymkode: 5c43f...029

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig gir romslig økonomi mer lykke!

Se for deg at du har akkurat samme fysiske og psykiske helse som utgangspunkt, og de samme menneskene i livet ditt. Men med ulik økonomi:

1, Du er fattig. Du bor trangt i en liten leilighet. Du har aldri råd til å bli med vennene dine på kafé, byen, kino, restaurant,show, teater, reiser osv. Ikke har du råd til å be dem over på middag heller, og ikke har du råd til bil, så det er vanskelig å få sett dem. Dette gjør at du gradvis mister kontakten. Det at du ikke har bil, selv om du bor litt øde (dyrt å bo sentralt), gjør alt generelt mer tungvint, og virker isolerende. 

Du har heller ikke råd til fine klær, frisør og egenpleie, noe som gjør at du ikke føler deg komfortabel med deg selv. Ikke har du råd til å sette inn nye tenner etter at du måtte trekke to av dem i sommer. Dette gjør at du ikke liker å smile så mye. 

Barna dine har ikke mulighet til å gå på fritidsaktiviteter, og faller litt utenfor pga dette, og fordi de heller aldri kan være med på aktiviteter som koster, og ikke har de smarttelefon eller flotte klær heller. Noen barn har til og med begynt å mobbe dem pga dette. 

Du savner å gå på butikken og kunne kjøpe god mat som du har lyst på. Du begynner å bli lei av havregryn, pasta og farseprodukter. 

2, Du er rik. 

Du bor i et stort og sentralt hus, med masse komfort. Ingen trenger å tråkke over hverandre, og alle har rom å trekke seg tilbake til. Du har råd til å stelle deg selv, gå på trening, ha vaskehjelp, shoppe, gå på SPA og kose deg.

Du kan gå ned i stilling, og energien din er på topp. Du har god tid til å være sammen med barna dine, og dere finner på masse kjekt. Dere har trygg bil som dere kjører til fjells og til strand med, og du er glad for at du kan ta med barna dine på ulike kulturarrangement. De har alt utstyr de trenger til å gå på mange aktiviteter hvor de får gode venner. Du elsker å lage god mat som du kan be venner og familie på. Du kan være med på alle invitasjoner du får. I feriene kan du reise hvor du vil i verden.

Du trenger aldri bekymre deg for noe økonomisk eller materielt, og du vet at du og dine barn alltid vil ha alt dere måtte trenge. 

Hvilket liv ville du valgt? Du velger vel det livet du tror du vil være mest lykkelig med? Er det like greit for deg å leve som fattig eller som rik?

Anonymkode: 5c43f...029

Det finnes flere grader av dette enn bare fattig og rik! I ditt eksempel ville vel de fleste ha valgt rik, men hvis du sammenligner å ha nok penger med å være rik, tror jeg ikke du finner de lykkeligste i den siste kategorien... 

Anonymkode: fc6c0...212

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Feil. Du sammenligner å være friske og lykkelige med å være blakke OG ulykkelige. 

Jeg kunne aldri ha havnet i den situasjonen du nevner. Før han døde hadde vi det vi trengte, men forbruket var også større da han levde, fordi han hadde sin måte å leve på. Bl a eide han sommerhuset alene, og brukte penger der. Gjelden var også større, fordi han pådro seg gjeld jeg ikke visste om også. Mens huset jeg bor i var mitt lenge før vi møttes. Jeg har også tjent mer enn ham hele veien. 

Forsikringen kom ut av det blå, han og jeg hadde ikke sikret oss, det var arbeidsgiveren. Han døde i en arbeidsulykke. Så pengene derfra er bare pennies from heaven. Og de endrer ikke på hvordan vi lever. Jeg får meg ikke til å bruke dem, og forbruket vårt er ikke endret.

Anonymkode: cfc02...c39

Nei, det jeg spurte deg om var om du ikke tror det er lettere å takle hverdagen med sorg når du har god nok økonomi, om du ikke tror det ville vært langt vanskeligere å håndtere sorgen og hverdagen om du i tillegg også måtte bekymre deg døgnet rundt fordi dere måtte gå vesentlig ned i levestandard, ungene kanskje ikke lenger kunne være med på fritidsaktiviteter, hvordan du skal greie å kutte enda mer for å få det til å gå rundt før neste lønning?

Det er flott at du ikke havnet i den situasjonen at du plutselig også fikk ekstremt dårlig råd. Men om du og barna måtte gå gjennom det samme med å miste mann/barn og i tillegg plutselig også måtte kutte alt dere ellers hadde tatt for gitt i hverdagen, flytte til dårligere bolig, kvitte dere med bil, aldri mer reise på ferie, ikke kunne spise middag hver dag, måtte droppe bursdagsfeiringer fordi du ikke hadde råd - tror du virkelig at dere ikke ville vært mer ulykkelig da?

Jeg bagatalliserer ikke sorgen din, og har stor sympati for det du har gått gjennom. Men det virker som om du bagatelliserer hva (god eller god nok) økonomi har å si for livskvalitet?

Anonymkode: 4ec2d...76b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.12.2017 den 10.44, Anonym bruker skrev:

Jeg vil si nei... 

Mine foreldre er pr def "rike" og bor i villastrøk. Man opparbeider seg et forbruk lik inntekt, og er på en måte derfor ikke rikere en snittet. Huslånet er høyere, strømregningene høyere , hytteutgifter osv. Arbeidsmengden og presset er høyere. Disse "konkurrerer" blandt eliten i norsk næringsliv, og der er det "sterkestes rett". -høy magesår og blotrykksmedisin faktor. Problemene blandt disse er jo de samme... De har issues de også, som ikke blir borte av penger. Og jeg har ofte sett en narsesisme i denne gruppen jeg ikke ser ellers (men det er kanskje derfor de oppnår "suksessen" også?🤔)

Selv er jeg normaltlønnet i helsevesenet og gift med en normaltlønnet mann (400 000 + 600 000). Er 100% uavhengig mine foreldre (vi får ikke noe goder av de. Ikke lån eller kausjonister engang) Og jeg tror vi er mye lykkeligere en de. Vi stresser mindre og er mer tilfreds med det vi har oppnådd, og jager ikke like mye etter mer. Og å måtte spare til noe vi ønsker oss øker bare verdien for oss :) 

Anonymkode: cc3a2...992

Einig med deg, når det gjeld skilnaden på verkeleg rike, og oss som har såpass at vi ikkje har bekymringar for økonomien. Vi prioriterer ein livsstil med tid saman som familie, og utan eit hig etter luksus og stort materiellt forbruk. For dei som slit med å få endane til å møtast vil nok ei betring av økonomien føre til mindre bekymringar og meir lukke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det finnes flere grader av dette enn bare fattig og rik! I ditt eksempel ville vel de fleste ha valgt rik, men hvis du sammenligner å ha nok penger med å være rik, tror jeg ikke du finner de lykkeligste i den siste kategorien... 

Anonymkode: fc6c0...212

Rik er selvsagt relativt. Men jeg ville bare illustrere hvor mye penger kan bety i folks liv. Jeg tenker det er en provokasjon mot fattige å si at penger ikke kan bidra til lykke. Som nevnt viser forskningen det samme, at lykken øker proporsjonalt med inntekten, helt til en viss grense, la oss si over millionen, hvor den flater ut. 

Anonymkode: 5c43f...029

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg ikke rik, men jeg har god årsinntekt på rundt 1,2 mill. Er også heldig og har en fridag i uka. Vil si at jeg føler meg lykkelig av den økonomiske tryggheten. Hus, bil og det materielle er på stell. Kan unne meg ferieturer, middager ute og spa innimellom. Men er ikke lykkelig i familielivet med samboeren min dessverre.

Anonymkode: ea020...77a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det jeg spurte deg om var om du ikke tror det er lettere å takle hverdagen med sorg når du har god nok økonomi, om du ikke tror det ville vært langt vanskeligere å håndtere sorgen og hverdagen om du i tillegg også måtte bekymre deg døgnet rundt fordi dere måtte gå vesentlig ned i levestandard, ungene kanskje ikke lenger kunne være med på fritidsaktiviteter, hvordan du skal greie å kutte enda mer for å få det til å gå rundt før neste lønning?

Det er flott at du ikke havnet i den situasjonen at du plutselig også fikk ekstremt dårlig råd. Men om du og barna måtte gå gjennom det samme med å miste mann/barn og i tillegg plutselig også måtte kutte alt dere ellers hadde tatt for gitt i hverdagen, flytte til dårligere bolig, kvitte dere med bil, aldri mer reise på ferie, ikke kunne spise middag hver dag, måtte droppe bursdagsfeiringer fordi du ikke hadde råd - tror du virkelig at dere ikke ville vært mer ulykkelig da?

Jeg bagatalliserer ikke sorgen din, og har stor sympati for det du har gått gjennom. Men det virker som om du bagatelliserer hva (god eller god nok) økonomi har å si for livskvalitet?

Anonymkode: 4ec2d...76b

Vel - se på dem som blir styrtrike i showbiz og deretter dør i overdose? Det er jo rikdommen som blir deres svøpe.

Anonymkode: cfc02...c39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vel - se på dem som blir styrtrike i showbiz og deretter dør i overdose? Det er jo rikdommen som blir deres svøpe.

Anonymkode: cfc02...c39

Det er nok langt flere faktorer enn rikdom inni bildet der.. Personlighetstyper, berømthet, miljø, stress osv. Ellers er levealderen langt lavere i østkant-Oslo enn vestkant-Oslo. Det sier jo sitt. 

Anonymkode: 5c43f...029

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare mennesker som alltid har hatt penger nok som får en til å si nei på dette spørsmålet. 

Penger og økonomisk frihet gir en trygghet i hverdagen. Selvfølgelig gjør det en lykkeligere! Ikke at penger er alt, men med penger slipper man hvert fall den bekymringen i livet. 

Dere som mener at penger ikke gjør folk lykkeligere har aldri måter leve fra hånd til munn. Prøv det en stund så skal vi se hvor glad dere blir for pengene deres... 

Anonymkode: 91603...a02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er bare mennesker som alltid har hatt penger nok som får en til å si nei på dette spørsmålet. 

Penger og økonomisk frihet gir en trygghet i hverdagen. Selvfølgelig gjør det en lykkeligere! Ikke at penger er alt, men med penger slipper man hvert fall den bekymringen i livet. 

Dere som mener at penger ikke gjør folk lykkeligere har aldri måter leve fra hånd til munn. Prøv det en stund så skal vi se hvor glad dere blir for pengene deres... 

Anonymkode: 91603...a02

Jeg er ikke helt enig med deg i det. Jeg er syk og lever mer eller mindre fra hånd til munn. Penger ville gjort livet mitt enklere og mindre strevsomt, men jeg tviler på at jeg ville blitt mer lykkelig for jeg ville vært like syk, isolert og ensom som jeg er uten penger

Anonymkode: f0bd2...ed2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har lest samme amerikanske forskning. I Norge tror jeg det kan flyttes opp til 1-1.5 mill, og at lykken flater ut etter det.. (750000 er nok bare direkte konvertering av USD til NOK, men de betaler mindre skatt, og varer og bolig er billigere). Altså blir man mer lykkelig opp til en god millionlønn. Men man blir ikke mer lykkelig av 10 mill, enn 2 mill. Svimlende høye summer byr på merarbeid, bekymringer, sjalusi, falskhet og overforbruk. Men en bekymringsløs hverdag, frihet og komfort gir gjennomsnittlig mer lykke.

Anonymkode: 5c43f...029

Neida, det skal være den norske oversettelsen som ligger litt over 700.000. Det er forsket mye på dette området, og leste selv om dette i sosialpsykologi på universitetet i Oslo. Så dette tallet brukes her også.

Anonymkode: 5383f...abd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskning viset at grensen går på ca 600.000 brutto årsinntekt per person. Man blir ikke lykkeligere av å tjene mer enn det. Men tjener man mindre enn det blir man lykkeligere av å gå opp i lønn. Er vel fordi man ved en slik inntekt har råd til alt det nødvendigste pluss litt ekstra "luksus i hverdagen". 

Stemmer for meg i alle fall. Har 700.000 nå i en drittjobb, skal bytte jobb til en kjempespennende der jeg går ned 100.000 i lønn, og jeg gjør det med glede!

Anonymkode: c5d1d...6e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Forskning viset at grensen går på ca 600.000 brutto årsinntekt per person. Man blir ikke lykkeligere av å tjene mer enn det. Men tjener man mindre enn det blir man lykkeligere av å gå opp i lønn. Er vel fordi man ved en slik inntekt har råd til alt det nødvendigste pluss litt ekstra "luksus i hverdagen". 

Stemmer for meg i alle fall. Har 700.000 nå i en drittjobb, skal bytte jobb til en kjempespennende der jeg går ned 100.000 i lønn, og jeg gjør det med glede!

Anonymkode: c5d1d...6e3

Kjenner jeg kan fremdeles dra nytte av litt lykkepenger med min inntekt på 450000 ;) 

Anonymkode: 5c43f...029

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...