Gå til innhold

Ensom jul, hvordan få dagene til å gå raskt unna?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal tilbringe julen alene. På grunn av trøblete familieforhold, kan jeg ikke feire med min egen familie. Det er for så vidt ikke noe tap. Barn skal reise bort med eksmann, til et annet land. 

Jeg hadde i utgangspunktet hatt flere å feire med hvis jeg hadde fortalt dem at jeg er alene, men jeg ønsker ikke å belaste andre familier. Da er jeg mye heller alene, jeg hadde uansett bare følt meg utilpass. Det er kanskje en martyrinnstilling, men jeg ønsker ikke å feire jul med en familie jeg ikke er en del av. 

Kjæresten min skal feire jul i et annet land, han har bodd der i mange år og har mye familie der, og jeg vil ikke presse meg på. Det er jo ikke min familie, dessuten vil jeg bare bli en belastning. Han vil naturligvis tilbringe tid med venner og familie, og jeg vil bli en ukjent ingen kjenner. Folk vil dessuten føle seg forpliktet til å snakke engelsk slik at jeg kan forstå, noe som selvfølgelig er slitsomt. Vi har heller ikke vært sammen så lenge at det er naturlig at jeg blir med og later som om vi har vært sammen et halvt liv og at jeg er en del av familien. Det er greit nok, jeg velger selv å la mine tanker og følelser styre, jeg er jo invitert. 

Jeg har selvfølgelig ikke fortalt kjæresten min at julen blir tilbragt alene. Det har vært bedre å ta en hvit løgn og si at jeg har andre planer og at han bare må dra, for han hadde ikke dratt hvis han visste at jeg skal tilbringe dagene alene (det er sykdom og annet i familien hans, så det er viktig for meg at jeg ikke er årsaken til at han ikke reiser). 

Jeg trodde jeg var forbredt og at det kom til å gå fint, men jeg merker at det allerede nå er i ferd med å bli trist og vanskelig. Det sier seg selv at jeg ikke kan isolere meg selv i en uke, i håp om å glemme hele julen, men jeg trenger litt tips til hvordan jeg kan komme gjennom dagene uten at de blir altfor triste og tunge. 

Det er ikke aktuelt å melde meg som frivillig eller annet. Jeg er ganske innstilt på at det skal gå fint å være alene, så lenge jeg bare finner noe å fylle timene med. 😊

Så hva er dine beste tips for å gjøre dagene overkommelige, ja, kanskje litt fine til og med? Julefilmer? Bøker? Musikk? Andre forslag? Del alt det beste som er litt hyggelig, uten at det er for krevende eller for mye som må ryddes opp. ;p

Anonymkode: 08ccb...87d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siden du har valgt å være alene, så er det bare å gjøre det beste utav det. Senke skuldrene, nye stillheten og ta vare på deg selv!😊 Vi er så redde for å være alene på høytider, men er det egentlig så farlig? Det betyr ikke at vi ikke Har noen som bryr seg, men at dette året ble det bare sånn. Jeg tror faktisk jeg hadde kjøpt meg en Fjordland julemiddag og kost meg, ingen oppvask, ingenting styr. God jul til deg!😊 

Anonymkode: d29a3...7cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at om du faktisk vil ha mennesker rundt deg så er det mulig uten å føle seg ubekvem - å være hos venner til jul er jo ikke et problem, hos venner er man aldri en belastning - men om du heller gjør jula alene når det har blitt som det har blitt, er det fint å tenke over hva du skal.

Først og fremst: du kan jo reise bort! Det er fint å være på reise i jula, komme til storby eller småsted med bittelite ungdomsherberge, gå på uvant julegudstjeneste, spise uvant mat, lese bok på kafe, ha tid til å tenke. Jeg gjorde det masse da jeg var student og før jeg fikk barn, reise alene er nydelig, jeg savner interrailfølelsen. Storby har jo den fordelen at den ikke stenger for jula.

Eller så er du hjemme - da må du pynte og kose deg og bruke lang tid på gode ting. Sørg for bøker i forkant, og godis og kos. Ny julepysj? Det er selvsagt julefilmer - om du ikke eier noen så hadde jeg hivd meg på bestillinger i dag, så du ikke er avhengig av at/når de viser noe du liker på tv. Jeg ville også sørga for full julemiddag og dessuten pynta meg til den - man skal ikke spise stusselig bare fordi man er alene. Det skal lukte ribbe og surkål i julehuset. Så ville jeg sjekka kinoprogrammet - endelig full frihet til å gå på kino når man vil uten barnevakt! Julekonserter? Er alltid mye morsomt i romjula som jeg sjelden får vært med på siden jeg prioriterer familieting. Turer du ikke går til vanlig - type "den skulpturparken jeg har tenkt på flere ganger men aldri dratt til", rusletur uten stress i by eller skog, med fotoapparat. Lage album. Lage julekortene til neste år (dvs ut og shoppe kartong, papir, stempler, bånd, osv nå) er genial romjulsaktivitet, det er da man har tid og julefølelsen, det har jeg ofte gjort. Teste ut en oppskrift på noe som ellers tar for lang tid. Prøve å sy noe. Male en stol eller fire.

Håper du får en ok jul. Det er ikke vanskelig å være alene, man må bare omfavne mulighetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Netflix, kakao, kaffe, godteri og fjorland! Det er faktisk litt godt å feire alene i stedet for å stresse rundt og besøke familie hele tiden. Tenk på alt du slipper å stresse med og kos deg de dagene. Det er sjelden man får den muligheten, så ta den og nyt den!

Anonymkode: e247a...378

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine svar. Jeg velger selv å være alene, så det er ikke synd på meg. Det er tross alt mitt eget valg at folk ikke får informasjon om at jeg er alene. 

På grunn av flere omstendigheter rundt helse, er det nok ikke så lurt at jeg reiser bort alene. Selv om jeg allikevel har vært litt inne på tanken. Det samme gjelder arrangementer, det er som sagt ikke aktuelt å melde seg som frivillig. 

Ellers flere gode tips. Julefilmer kan nok leies på iTunes, DVD-spiller har jeg ikke eid siden 2009, så jeg har ingenting å spille av fysiske filmer fra. 🤣 Nå ser jeg at det er en egen julefilmtråd, så den får jeg sjekke ut. 😊

Anonymkode: 08ccb...87d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du sier du har venner, men at du ikke vil betalste dem. 

Det første jeg vil si at det er ikke en belastning å ha en venn på besøk på julaften altså, det er bare koselig.

Men når du først føler det sånn så er det vel bare snakk om julaften? I løpet av en uke kan du trene, gå på besøk, gå på cafe, gå turer i skogen, invitere på besøk, gå på kino, gå på biblioteket osv osv. Det er ikke ikke til betastning å være sammen med venninner en gang eller to i løpet av jula.

Anonymkode: 3b5d8...7bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville pyntet og gjort de juleforberedelsene som gir meg en god julefølelsen. Nytt sengetøy og nyvasket soverom på lille julaften. Gaver under treet (selv om de er kjøpt av meg), røde lys og skikkelig julemiddag. 

Lille julaften ville jeg spist et sted med mye mennesker og julemusikk, som på et kjøpesenter. Julaften ville jeg gått i kirken, sett julefilmer på TV, spist julemiddag,  kaker og snop.

I tillegg ville jeg vært hemmelig nisse for noen. Jeg ville hatt noen små gaver jeg kunne legge i postkassa eller henge på døra til naboer eller andre jeg kjente bare litt, fra "nissen". Jeg har gjort det før og det å snike seg rundt med gaver til folk på julaften kveld er utrolig koselig.

I romjulen ville jeg gått på ski og så ville jeg startet et prosjekt med å lage en skikkelig fin fotobok med tekst til bildene fra året som gikk og så ville jeg gjort noe såessielt på ungenes rom, malt eller pyntet.

I romjulen ville jeg også snakket med venner. Det er sikkert fler som ville treffes da.

Anonymkode: 859a8...8e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...