Gå til innhold

Nedsatt oppførsel på Ungdomskolen - anmerkning ved sykdom ?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Når ungdommen sliter med å holde seg våken i enkelte timer (feks 2x i løpet av 1 uke), klarer ikke alltid å følge med på grunn av tretthet noen få ganger i løpet av 1 mnd. 

Er det ok å gi han anmerkning etter anmerkning når lærerene vet at han har hatt kyssesyken og er under utredning for å finne ut om han har narkolepsi ? 

Begynner å lure på om det er bedre at melde han syk de dagene han er ekstra trøtt for nå er det like før han ryker ned i orden/oppførsel karakter. 

 leverer nå legeattest da skolen ba om det, noe jeg syns er rart da han har ikke hatt fravær til nå og jeg har ikke bedt om tilrettelegging. Nesten som at lærer ikke tror på oss når de ber om legeattest men, men.

hva tenker dere ?

Anonymkode: 25a1d...6e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter første avsnitt - ja, da kan oppførsel settes ned.

Etter andre avsnitt - nei, absolutt ikke, da skal han ikke få nedsatt oppførsel.

Det at skolen nå ber om legeerklæring ville jeg tolket positivt. De spør jo etter det fordi de ser at gutten din sin adferd ikke er helt normal.

Jeg ville tatt kontakt med skolen igjen, så ville jeg takket for at de ba om legeerklæring, for det hadde du ikke tenkt på selv, noe du kanskje burde gjort. Og så ber du om de kan vurdere karakteren hans pånytt da han selvfølgelig ikke skal straffes for å sovne hvis det er en diagnose som er årsaken. Om han ikke har narkolepsi så kan han også være en av de uheldige som får ME etter kyssesyken, og det vil jo kunne være like "gyldig" årsak til å sovne. Hvis det skjer et par ganger i måneden så er det heller ikke et stort problem, og det må skolen og gutten din kunne finne en løsning på. Læreren kan vekke ham uten å lage noe styr av det. Er han veldig sliten har skolen kanskje et rom han kan legge seg nedpå en times tid slik at han kan få med seg resten av skoledagen også.

Tenk på det at skolen ønsker å få en legeerklæring som en positiv ting, for det kan gjøre at gutten din får det bedre og ikke blir straffet for noe han ikke kan noe for, kanskje kan han også få en mer tilrettelagt skoledag de få gangene han har behov for det.

Regner med at han ikke trener mye? Hvis han gjør det, vurder sammen med lege om han bør redusere i tilfelle han har fått en postviral utmattelse (ME).

Anonymkode: 1e780...05f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja tenkte ikke selv på legeattest, tenkte at det holdt at en foreldre forteller hvordan det ligger an. 

Syns dere at jeg bør be de revurdere de anmerkningene som han har fått på grunn av tretthet/nesten sovnet ? 

Hva med i de timene der han har ikke følgt med? Ikke så enkelt å konsentrere seg og være produktiv når eneste han vil er å gå legge seg. 

Og det etter 10 timers søvn på natta. Sovner også kort stund hver dag etter skolen.

Anonymkode: 25a1d...6e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Etter første avsnitt - ja, da kan oppførsel settes ned.

Etter andre avsnitt - nei, absolutt ikke, da skal han ikke få nedsatt oppførsel.

Det at skolen nå ber om legeerklæring ville jeg tolket positivt. De spør jo etter det fordi de ser at gutten din sin adferd ikke er helt normal.

Jeg ville tatt kontakt med skolen igjen, så ville jeg takket for at de ba om legeerklæring, for det hadde du ikke tenkt på selv, noe du kanskje burde gjort. Og så ber du om de kan vurdere karakteren hans pånytt da han selvfølgelig ikke skal straffes for å sovne hvis det er en diagnose som er årsaken. Om han ikke har narkolepsi så kan han også være en av de uheldige som får ME etter kyssesyken, og det vil jo kunne være like "gyldig" årsak til å sovne. Hvis det skjer et par ganger i måneden så er det heller ikke et stort problem, og det må skolen og gutten din kunne finne en løsning på. Læreren kan vekke ham uten å lage noe styr av det. Er han veldig sliten har skolen kanskje et rom han kan legge seg nedpå en times tid slik at han kan få med seg resten av skoledagen også.

Tenk på det at skolen ønsker å få en legeerklæring som en positiv ting, for det kan gjøre at gutten din får det bedre og ikke blir straffet for noe han ikke kan noe for, kanskje kan han også få en mer tilrettelagt skoledag de få gangene han har behov for det.

Regner med at han ikke trener mye? Hvis han gjør det, vurder sammen med lege om han bør redusere i tilfelle han har fått en postviral utmattelse (ME).

Anonymkode: 1e780...05f

Skjer et par ganger i uka. 

Vet ikke helt, bør jeg kanskje vente til han er ferdig utredet av sykehuset før jeg ber de revurdere anmerkningene.

Anonymkode: 25a1d...6e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skjer et par ganger i uka. 

Vet ikke helt, bør jeg kanskje vente til han er ferdig utredet av sykehuset før jeg ber de revurdere anmerkningene.

Anonymkode: 25a1d...6e1

Åh, ser jeg blingsa litt på det ja.

Ja, jeg ville bedt skolen vurdere å endre den nedsatte oppførselskarakteren, for det er jo ikke guttens oppførsel som er dårlig, det er sykdom som gjør at han ikke greier å holde seg våken. Så helt klart, be skolen om å endre den nedsatte karakteren!

Siden det skjer såpass ofte så ville jeg, som jeg skrev over, hørt om skolen har et rom han kan legge seg nedpå litt når han er mest sliten. Snakk med lærer og rektor, og gjerne også skolehelsesøster slik at dere kan finne en løsning for gutten din, kan godt være han kan følge undervisning hvis han når han er trøttest kan få legge seg en halvtime eller time. Videre bør dere også snakke med skolen om hvordan han ev. kan få tilrettelagt undervisning hvis han mister mye undervisning pga. dette.

 

Anonymkode: 1e780...05f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vanskelig å godta slik oppførsel uten en legeattest. Man kan ikke tøye og bøye reglementet for alle som kanskje er sjuke IG lider av noe. 

Anonymkode: b8b0b...5ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta et møte med skolen, her er det helt klart mulig for tilrettelegging og forståelse, men det må snakkes skikkelig om, ikke bare nevnes i forbifarten! Ja, du kan helt sikkert få omgjort oppførselkarakteren hans, men .. ærlig talt, kommer noen noen gang til å se på en oppførselkarakter til jul et av skoleårene på ungdomsskolen? Så, legg fokus på tilretteleggning framover, og ikke bruk så mye energi på de anmerkningene?

Anonymkode: cfd1d...cca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anmerkninger i 1. termin i ungdomsskolen er lite å bry seg med.

Legeerklæring trodde jeg nok at du som mor forsto at var en selvfølge å levere, lærere er ikke allvitende. Dessuten bør du be om et møte, og be om tilrettelegging av fag for gutten. Det er lettfor lærerne å tilrettelegge for positive elever (og positive foreldre), men avvisende/negative  elever og foreldre, eller elever og foreldre som tar ting for gitt, de er det ikke så inspirerende å legge til rette for. 

Alle lærere jeg kjenner, og det er ganske så mange, strekker seg langt og lengre for å hjelpe elever som vil noe i skolen, også de som har helsemessige utfordringer. 

Anonymkode: 8ca73...79c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når ungdommen sliter med å holde seg våken i enkelte timer (feks 2x i løpet av 1 uke), klarer ikke alltid å følge med på grunn av tretthet noen få ganger i løpet av 1 mnd. 

Er det ok å gi han anmerkning etter anmerkning når lærerene vet at han har hatt kyssesyken og er under utredning for å finne ut om han har narkolepsi ? 

Begynner å lure på om det er bedre at melde han syk de dagene han er ekstra trøtt for nå er det like før han ryker ned i orden/oppførsel karakter. 

 leverer nå legeattest da skolen ba om det, noe jeg syns er rart da han har ikke hatt fravær til nå og jeg har ikke bedt om tilrettelegging. Nesten som at lærer ikke tror på oss når de ber om legeattest men, men.

hva tenker dere ?

Anonymkode: 25a1d...6e1

Jeg synes at det er rart at du ikke har levert legeattest for lengst, det er en selvfølge mener jeg

Anonymkode: 04190...a70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Anmerkninger i 1. termin i ungdomsskolen er lite å bry seg med.

Legeerklæring trodde jeg nok at du som mor forsto at var en selvfølge å levere, lærere er ikke allvitende. Dessuten bør du be om et møte, og be om tilrettelegging av fag for gutten. Det er lettfor lærerne å tilrettelegge for positive elever (og positive foreldre), men avvisende/negative  elever og foreldre, eller elever og foreldre som tar ting for gitt, de er det ikke så inspirerende å legge til rette for. 

Alle lærere jeg kjenner, og det er ganske så mange, strekker seg langt og lengre for å hjelpe elever som vil noe i skolen, også de som har helsemessige utfordringer. 

Anonymkode: 8ca73...79c

Det er helt sikkert faktisk riktig det, men fy hvor forkastelig! 

Anonymkode: fa6a9...3bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lever legeerklæring

la ungdommen få fri de dagene han er syk. Hvorfor sender du han på skolen om han er så dårlig at han ikke klarer holde seg våken?

ta er møte med skolen. Be om tilrettelegging. 

Anonymkode: 457e1...3aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns også du skal levere egenerklæring. Jeg har jobbet mye med barn og ungdom og er sjokkert over hvor mange foreldre som lyver på vegne av barna. Skjønner at skolen ønsker legeattest. 

Anonymkode: 8c60f...24b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg syns også du skal levere egenerklæring. Jeg har jobbet mye med barn og ungdom og er sjokkert over hvor mange foreldre som lyver på vegne av barna. Skjønner at skolen ønsker legeattest. 

Anonymkode: 8c60f...24b

Lyver om hva da? 

Anonymkode: fa6a9...3bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Lyver om hva da? 

Anonymkode: fa6a9...3bd

Lyver om at barna er syke, bestemor er syk, onkel er dø osv fordi de skal på fest/konsert/henge med venner you name it. Skremmende! 

Anonymkode: 8c60f...24b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anmerkninger er også skolens måte å dokumentere tapt undervisning på. Uavhengig av om ungen din er syk eller ei går han glipp av undervisning. 

En legeerklæring vil gjøre at de ikke setter han ned i karakter, men det vil jo fortsatt være et poeng å dokumentere hull i undervisningen.  

 

Jeg ville fått legeerklæring og fått i stand et møte med kontaktlærer og inspektør. 

 

Lykke til. 

Anonymkode: 4bc82...588

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med legerklæring kan man også søke om at noe fravær blir fjernet fra vitnemålet når han går ut av 10.klasse.

Kompisen til sønnen min fikk kyssesyken i 9.klasse, rett etter jul. Den våren hadde han mye fravær altså, det satt lenge i. Mammaen kjørte han til skolen og hentet han, han sov da i bilen til og fra skolen, sov fra etter skolen til neste dag, mammaen vekte han bare på ettermiddagen for å få i han noe mat. Han var på skolen et par dager, så måtte han sove en hel dag før han var på skolen et par dager igjen. Han gikk glipp av mye undervisning og nesten alle forberedelsene til konfirmasjonen.

Men han hadde selvfølgelig legeattest og ble fulgt opp at lege, han møtte bare forståelse og tilrettelegging. Han fullførte skoleåret og han ble konfirmert.

Han søkte og fikk fjernet en del av fraværet fra vitnemålet da de var ferdig med ungdomsskolen.

Det er helt nødvendig med en legeattest.

Anonymkode: addb5...230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er helt sikkert faktisk riktig det, men fy hvor forkastelig! 

Anonymkode: fa6a9...3bd

Forkastelig? Hva er forkastelig? At lærere ikke orker å "springe etter eleven", ringe hjem eller sende epost gang på gang med stadig nye forslag til tilrettelegging med lavere og lavere krav, Er det forkastelig at det er vanvittig mye enklere og mer inspirerende å tilrettelegge for elever som vil lære, enn for elever som ikke vil lære? 

Hvor langt tenker du lærerne skal strekke seg for å imøtekomme elever og foreldre som egentlig gir blaffen i skolen og som synes skolen egentlig er bare mas og unødvendig? Jeg lover deg, vi har hatt kontakt med elever og foreldre av denne typen også. 

En tilleggsopplysning om at mine erfaringer er fra vgs er kanskje grei å ha med, beklager at den ikke kom med i mitt første svar i tråden. Beklager også avsporing fra trådens egentlige hovedspørsmål. 

Anonymkode: 8ca73...79c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Forkastelig? Hva er forkastelig? At lærere ikke orker å "springe etter eleven", ringe hjem eller sende epost gang på gang med stadig nye forslag til tilrettelegging med lavere og lavere krav, Er det forkastelig at det er vanvittig mye enklere og mer inspirerende å tilrettelegge for elever som vil lære, enn for elever som ikke vil lære? 

Hvor langt tenker du lærerne skal strekke seg for å imøtekomme elever og foreldre som egentlig gir blaffen i skolen og som synes skolen egentlig er bare mas og unødvendig? Jeg lover deg, vi har hatt kontakt med elever og foreldre av denne typen også. 

En tilleggsopplysning om at mine erfaringer er fra vgs er kanskje grei å ha med, beklager at den ikke kom med i mitt første svar i tråden. Beklager også avsporing fra trådens egentlige hovedspørsmål. 

Anonymkode: 8ca73...79c

Elever som ikke vil lære? For dem kryr det jo av 😳

Kanskje det er en overload i visse læreres klasser? Og mindre av de i andres? Kanskje det ikke er tilfeldig at akkurat du opplever at dette gjelder mange?

Det høres virkelig ikke ut som du er særlig godt rustet til å engasjere og inspirere elevene dine. Kanskje du burde søke deg til andre arbeidsoppgaver frem til du får gløden tilbake?

Noen lærere bare har «det», og andre er ikke så personlig egnet, desverre. 

Rektor har en særlig viktig oppgave å identifisere de lærerne som ikke strekker til, mane til forbedring, og om intet nytter opprette en personalsak. 

Det er fremtiden til barna våre, den oppvoksende generasjon. Det er et stort ansvar som følger med stillingen som lærer. Særlig i forhold til de barna som har foreldre som er så veldig «på», har skolen et selvstendig ansvar. Læreren og skolen plikter å sikre god opplæring til alle elevene. 

Grenmer meg, når jeg leser en lærer som deg sitt sure oppgulp. 

Anonymkode: fa6a9...3bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er helt sikkert faktisk riktig det, men fy hvor forkastelig! 

Anonymkode: fa6a9...3bd

Hva er forkastelig?

Anonymkode: 04190...a70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Elever som ikke vil lære? For dem kryr det jo av 😳

Kanskje det er en overload i visse læreres klasser? Og mindre av de i andres? Kanskje det ikke er tilfeldig at akkurat du opplever at dette gjelder mange?

Det høres virkelig ikke ut som du er særlig godt rustet til å engasjere og inspirere elevene dine. Kanskje du burde søke deg til andre arbeidsoppgaver frem til du får gløden tilbake?

Noen lærere bare har «det», og andre er ikke så personlig egnet, desverre. 

Rektor har en særlig viktig oppgave å identifisere de lærerne som ikke strekker til, mane til forbedring, og om intet nytter opprette en personalsak. 

Det er fremtiden til barna våre, den oppvoksende generasjon. Det er et stort ansvar som følger med stillingen som lærer. Særlig i forhold til de barna som har foreldre som er så veldig «på», har skolen et selvstendig ansvar. Læreren og skolen plikter å sikre god opplæring til alle elevene. 

Grenmer meg, når jeg leser en lærer som deg sitt sure oppgulp. 

Anonymkode: fa6a9...3bd

Okay, så det var det du leste ut av kommentaren min. Da kan jeg fortelle deg at du har bomma. Skivebom. 

Jeg har ca 95 % motiverte og positive elever, 4,5 % litt late elever, og 0,5 % umotiverte elever. Jeg stortrives i jobben min og elevene mine oppnår gode resultater. Jeg har gjennom årene hatt mange elever med behov for ekstra tilrettelegging, ut over den tilretteleggingen som alltid skjer i klasserommet. De fleste av disse elevene har hatt ønske om å lære, men vært skoleleie, et par av dem har det vært en drøy jobb å overbevise om at de både har evnen og innerst inne også lysten til å lykkes i skolen. To-tre stykker av mange hundre elever har vært "umulige" å "tak i". Disse har ikke vært mottakelige for verken tilrettelegging, pep-talks, alvorsprater eller noe som helst. 

Likevel - det er helt klart enklere og morsommere å strekke seg langt for motiverte elever som av ulike årsaker ikke alltid fungerer eller er til stede i klasserommet, eller elever som er i klasserommet, men som likevel trenger annen tilrettelegging enn den som alltid skjer. 

Jeg har i årevis fått tilbakemeldinger fra elever om at de trives veldig godt med meg som lærer, de oppnår gode og delvis glitrende resultater, de er trygge på meg og tar kontakt med spørsmål av ulik art. Jeg har også fått lønnstillegg i lokale forhandlinger for god klasseledelse. 

Så jeg tenker jeg fortsetter noen år til, jeg, selv om du på bakgrunn av ett lite hjertesukk dømmer meg som udugelig. 

Ha en riktig god lørdagskveld! 

Anonymkode: 8ca73...79c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24. november 2017 den 21.54, Anonym bruker skrev:

Når ungdommen sliter med å holde seg våken i enkelte timer (feks 2x i løpet av 1 uke), klarer ikke alltid å følge med på grunn av tretthet noen få ganger i løpet av 1 mnd. 

Er det ok å gi han anmerkning etter anmerkning når lærerene vet at han har hatt kyssesyken og er under utredning for å finne ut om han har narkolepsi ? 

Begynner å lure på om det er bedre at melde han syk de dagene han er ekstra trøtt for nå er det like før han ryker ned i orden/oppførsel karakter. 

 leverer nå legeattest da skolen ba om det, noe jeg syns er rart da han har ikke hatt fravær til nå og jeg har ikke bedt om tilrettelegging. Nesten som at lærer ikke tror på oss når de ber om legeattest men, men.

hva tenker dere ?

Anonymkode: 25a1d...6e1

Da bruker de regelverket feil! 

Vi setter ned karakteren i oppførsel kun ved disiplinærsaker - dvs mobbing, vold, hærverk o.l.

Anonymkode: 86a31...a86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må få levert en legeattest og du må få ett møte med skolen.

Lærere må behandle alle elever helt likt når der ikke er dokumenterte helseproblemer og da blir det anmerkninger og slikt.

Det er det samme i bhg, barn som har mye diare, oppkast etc må foreldrebe levere dokumentasjon fra lege om at barnet er under utredning for ditt eller datt så slipper de at vi ringer om at barnet nå bli hentet for det er sykt igjen.

Anonymkode: f1cf3...c0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...