Gå til innhold

Er mormor alkoholiker?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er i en vanskelig situasjon, og måtte flytte ca 120 mil til min mor, som mer enn gjerne ønsket meg og barna velkommen. Gleden hennes vil ingen ende ta, men jeg synes jeg dro fra en vanskelig situasjon til en annen ... 

Så til problemet: Hun fyller vinglasset straks hun er kommet fra jobb, og drikker vin hele kvelden, hver eneste dag.
For meg er dette et kjempeproblem.

Hvor normalt er dette? Er det noen som lever i samme type problematikk?

Anonymkode: e811a...869

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke et normalt drikkemønster for folk med et sunt forhold til alkohol. Min mamma startet sånn, endte opp død etter flere års helvete. Håper hun ikke er så langt nede i suppa at det er mulig å få henne til å skjønne at dette ikke går bra..

Anonymkode: 18bae...496

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva døde din mor av?

Min mor skjønner overhode ikke at hun drikker for mye, eller for henne er det ikke et problem. Jeg tror hun drikker ca 3 kartonger vin i uka.

Ifølge henne selv er ikke det alkoholisme når hun bare drikker for å koble av etter en hard dag på jobben og at hun tillater seg premien fordi hun jobber i 150% stilling ca.

Anonymkode: e811a...869

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma tok livet sitt. Da var hun så langt nede i alkohol, piller og psyiske plager at hun ikke så noen vei utenom. Det skjedde etter flere å med forsøk på behandling osv. Helt jævlig.

Jo, det er alkoholisme når du drikker 3 kartonger vin i uka for å belønne deg selv. Det var ikke noe problem for mamma heller i begynnelsen, det var vi rundt som mente det var et problem. Sånn er det jo. Forsvarer drikkinga si - det er alle andre som er unormale, ikke skjønner, ikke vet osv

Anonymkode: 18bae...496

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, skreiv du feil i dette innlegget? Jeg er litt forvirret...... Gjleder dette din mor, eller din mormor?

Anonymkode: 51df7...de7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så trist å høre med din mor, du andre som svarte meg... Min mor har ikke psykiske plager og oppsøker aldri noe form for hjelp. Hun har stålhelse ellers. Aldri syk

Anonymkode: e811a...869

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke greit at hun drikker så mye forran barnebarna...

Jeg er på ingen måte motstander av alkohol, og kan selv gjerne ta et(!) glass vin til feks grillmaten ute om sommeren eller en bedre lørdagsmiddag, men hver dag -og totalt tre kartonger i uka- er for mye. Barn merker jo oppførselsforandringen. Dette er ikke trygt med barn i hus.

På nettsidene avogtil.no tror jeg man kan måle hvor mye som er farlig mye for helsen.

Anonymkode: 27d7f...4b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun drikker ca 70 alkoholenheter i uka, maks anbefalte forbruk ligger på 12 enheter, kanskje færre for kvinner.

Hun har tydeligvis et alkoholproblem og bør få hjelp. Men valget er det hun som må ta selv. Du kan kanskje prøve med en samtale ? 

 

Anonymkode: 311d5...603

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har rett i hvor mye hun drikker, er det 12 flasker vin i uken. Detter er jo veldig mye. Jeg er glad i vin selv, og tar meg et glass rett som det er, men er ikke i nærheten av noe sånt. Noe mer en ett glass om dagen er ikke bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så trist å høre med din mor, du andre som svarte meg... Min mor har ikke psykiske plager og oppsøker aldri noe form for hjelp. Hun har stålhelse ellers. Aldri syk

Anonymkode: e811a...869

Helsa til mamma var også bra (ikke den mentale), men da hun døde hadde hun klart å drikke på seg fettlever på ganske få år (3-4). 

Tror jeg ville tatt kontakt med fastlegen hennes og sagt at du er bekymret for alkoholinntaket hennes.

Anonymkode: 18bae...496

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfordre henne på det. Om hun sier at det er "bare for å kose seg", spør om hun kan la det være i 3 dager, bare for å bevise at hun har kontroll. Si at du både er bekymret for hennes helse og at ikke er greit at hun drikker så mye hver dag foran barnebarna. Om hun kommer sikkert til å både bli sur, synes at du maser, ha mange unnskyldninger osv, men ingenting kommer til å skje om du ikke tar det opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så trist å høre med din mor, du andre som svarte meg... Min mor har ikke psykiske plager og oppsøker aldri noe form for hjelp. Hun har stålhelse ellers. Aldri syk

Anonymkode: e811a...869

Hun har psykiske plager og fysisk/psykisk avhengighet om hun trenger tre kartonger vin i uka. Det er SYKT mange flasker vin og det betyr ikke noe hva som er hennes unnskyldning for å gjøre det.

Anonymkode: bd0ee...ce9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om hun MÅ drikke vin etter jobb for å belønne seg sjøl hver dag så har hun psykiske problemer. Da klarer hun ikke å slappe av uten.

Her trengs det realitetsorientering.

Min far har nok et alkoholproblem han og, og han mister "bæretilatelsen" etter en øl. Da vil jeg ikke at skal løfte og stelle på de små. Nå bor jeg langt unna og utrykker min bekymring når det passer sånn.

Selv om du nå bor hjemme hos din mor pga økonomiske problemer må du ta tak. Enten flytte ut, og fortelle henne hvorfor - du kan ikke ha en berusa person som omsorgsperson for dine barn. 

Be henne la være å drikke i tre dager som noen over her sier. Så får nok hun kjenne på problemet. Snakk med fastlegen hennes.Her finnes det nok endel hjelpetelefoner du som pårørerende kan ringe for å tips fra proffe på tema!

Anonymkode: c5fe3...498

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Synes ikke dette er din oppgave egentlig jeg. Vil du ikke se det må du flytte ut. 

Anonymkode: 19fa5...d0a

Du mener at vi bare skal stikke hodet i sanden når våre nærmeste har problemer de ikke erkjenner selv?

Anonymkode: 6b7f8...fc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...