Gå til innhold

Er det noen av dere som har kommentert med #MeToo på statusen deres på fb?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Eller har sett andre gjør det? Jeg ser at det har begynt å dukke opp noen få "MeToo statuser på min fb og. Hva tenker dere om det?

https://www.nrk.no/urix/_metoo_-emneknaggen-motiverer-tusenvis-til-a-fortelle-om-overgrep-1.13736325

Jeg har vurdert om jeg og skulle ha satt den satusen, men har foreløpig ikke gjort det.

Anonymkode: 3d51d...fa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er i utgangspunktet mot slike statusgreier, men dette er en sak som jeg bryr meg mye om. Når niesa mi på 15 år posta en slik status så kunne ikke jeg la være. Vi hadde en fin samtale i etterkant. Og da var det verdt det. 

Jeg blir så forbanna provosert av at seksuell trakassering er såpass vanlig at jeg håper denne kampanjen bidrar til at folk får øynene opp for hvor vanlig det er.

I dag ble jeg foressten spurt om jeg ville ta av meg toppen og bli fotografert. Jeg er så drittlei "mannehumor" at jeg sprekker snart.

Anonymkode: 5a6a0...ddc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Det blir, i 90% av tilfellene, opplevd som oppmerksomhetssøkende, og jeg gidder ikke at hele verden skal vite om mine opplevelser. Det er privat. 

 

Anonymkode: cdcfb...0e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes sånne statuser er teite, hvertfall sånne " jeg setter ett ❤️ i statusen for å vise at jeg er imot mobbing, vis du er imot mobbing sett ett ❤️ i statusen du også"  er jo selvfølgelig imot mobbing men trenger ikke en status for å bevise det. 

Anonymkode: 77732...1dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett at enkelte har gjort det.

Kommer ikke til å gjøre det selv. Det er ikke noe familien vet om, og jeg vil ikke at de skal få høre om det gjennom fb. Det får evn bli om det oppstår en situasjon hvor det er naturlig å snakke om det privat.

Anonymkode: 4868e...230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ofte samme folka som poster sånne statuser og da er det 90% bare for å få oppmerksomhet. H

Jeg har ikke behov for at hele verden skal vite.

Anonymkode: 9a971...8a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Synes sånne statuser er teite, hvertfall sånne " jeg setter ett ❤️ i statusen for å vise at jeg er imot mobbing, vis du er imot mobbing sett ett ❤️ i statusen du også"  er jo selvfølgelig imot mobbing men trenger ikke en status for å bevise det. 

Anonymkode: 77732...1dc

Det er jo ikke helt det samme da. Akkurat denne kampanjen er jo for å vise hvor mange kvinner som faktisk har opplevd overgrep, mener vi lærte på skolen en gang at minst 1 av 10 kvinner har opplevd overgrep og da blir det veldig mange altså. Da kjenner vi alle en eller flere som har opplevd det.

Men jeg er heldig, jeg har aldri opplevd overgrep,

Anonymkode: fa969...49d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

jeg er åpen om det i det daglige, men på Facebook har jeg bekjente som jeg ikke hadde tatt opp noe sånt i samtale med å de trenger ikke å vite det pga en status som går på Facebook.

Anonymkode: 8a9da...05d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En som jobber i skolen skrev nettopp at undersøkelse hos dem viser at 60 % av ungdommene hos dem har opplevd seksuelle krenkelser. Det er enormt mye. 

Anonymkode: 5a6a0...ddc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei og jeg er heller ikke åpen om det i der daglige. Ble voldtatt av en kjæreste da jeg gjorde det slutt - var vel ca 21 år. Har ikke sagt det til en sjel og har heller ikke hatt noen problem pga det. Det var han som var ynkelig og stakkarslig, ikke jeg. Tar hemmeligheten med meg i graven.

Er venn med barna mine og foreldrene mine osv på Facebook så ikke i mine villeste fantasier vil jeg legge ut en sånn status der.

Anonymkode: d36b3...066

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. Blir kvalm av tanken på at noen skal vite og spekulere i at jeg har vært utsatt for noe slikt. 

Anonymkode: ea76d...ae1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri satt en slik status med hjerter eller sånt. Men jeg har faktisk lurt på det denne gangen. Fordi jeg har tenåringene mine på fb, og mange av vennene deres også . Det er et faktum at mange av dem kommer til å oppleve det, og kanskje er det da godt å vite at man ikke er alene om det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Jeg har blitt voldtatt tre ganger og har bearbeidet dette. Familie, venner og myndigheter vet. Det holder. At mengder av kvinner har opplevd seksuell trakassering i løpet av livet (faktisk de fleste av oss), og at det er et stort problem, er ingen hemmelighet. Det blir ikke mindre av det av å poste to ord på sosiale medier. Det er flott med åpenhet, men det gjør ikke problemet noe mindre. 

Anonymkode: 49931...4a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Jeg har blitt voldtatt tre ganger og har bearbeidet dette. Familie, venner og myndigheter vet. Det holder. At mengder av kvinner har opplevd seksuell trakassering i løpet av livet (faktisk de fleste av oss), og at det er et stort problem, er ingen hemmelighet. Det blir ikke mindre av det av å poste to ord på sosiale medier. Det er flott med åpenhet, men det gjør ikke problemet noe mindre. 

Anonymkode: 49931...4a7

Helt enig i at problemet som samfunnsproblem ikke blir mindre. Men kanskje åpenhet kan gjøre det lettere å bære?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Jeg har blitt voldtatt tre ganger og har bearbeidet dette. Familie, venner og myndigheter vet. Det holder. At mengder av kvinner har opplevd seksuell trakassering i løpet av livet (faktisk de fleste av oss), og at det er et stort problem, er ingen hemmelighet. Det blir ikke mindre av det av å poste to ord på sosiale medier. Det er flott med åpenhet, men det gjør ikke problemet noe mindre. 

Anonymkode: 49931...4a7

Men det gir kanskje større åpenhet, så flere tør å fortelle om det når det skjer. Jeg har aldri fortalt det til en sjel, turde ikke fordi jeg følte meg helt alene om det og skammet meg. Kanskje det kan hjelpe noen å vite at de ikke er alene om det, at det ikke er noe å skamme seg over.

Hi

Anonymkode: 3d51d...fa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har flere på fb som har lagt ut en slik status, og jeg har tenkt jøss... det visste jeg ikke. (dette er stortsett snakk om mennesker på min mors alder).

Men jeg ser at det kan være lurt med åpenhet rundt dette. Det har faktisk fått meg selv til å tenke. Jeg føler ikke at jeg har blitt seksuelt verken krenket eller misbrukt, men jeg ser at andre i samme situasjoner som jeg har opplevd kanskje kunne følt det annerledes. Og når jeg tenker meg nøye om noen flere ganger, så tenker jeg at kanskje jeg har blitt litt misbrukt, men jeg kan aldri trekke det så langt at jeg kan si at jeg har vært utsatt for overgrep

Men jeg kunne aldri funnet på å lagt en status med dette ut på fb. Dette er noe ikke engang mine nærmeste venninner har visst om. Jeg kan ikke si at jeg har fått noen skader av dette, selv om jeg kanskje hadde vært en helt annen uten de opplevelsene jeg har hatt.

Anonymkode: 86829...cc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble voldtatt som 15 åring av tre eldre gutter. Kunne aldri i falt meg inn å skrive på statusen at jeg har opplevd en type overgrep da min familie ikke vet om dette. Har ikke behov for at alle skal vite at noe har skjedd. Tenker at de fleste skjønner at det har skjedd med mange. 

Anonymkode: 317e7...a28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har gjort det. Jeg syns det er viktig å vise hvor mange dette gjelder. Det ble nevnt en av ti lenger opp her, det er ALT for lite! 60% er også nevnt, og jeg tror det er for lite også. Da snakker jeg ikke bare om voldtekt, men seksuell trakassering. Jeg har opplevd det flere ganger. Vi må få mer fokus på at dette må ta slutt, for slik utviklingen er i dag så er jeg bekymret for hva slags opplevelser mine døtre må takle når de vokser opp.

Anonymkode: 26d19...375

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter kampanjen fullt. Er viktig at folk blir mer oppmerksomme på hvor vanlig det er mer krenking og overgrep av kvinner. Tror ikke jeg kjenner en eneste kvinne som ikke har blitt trakassert/krenket minst en gang.

Jeg har ikke lagt ut selv pga jeg ikke synes andre har rett til å vite dette om meg, men synes de som legger ut er modige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har venner som har lagt ut dette som status og som har fått svar fra mannlige venner, slektninger og kollegaer om at de ikke visste hvor stort problemet var og hvor vanlig det var og at de som menn burde gjøre mer for å si ifra når de ser at det skjer osv. Og da er jo det et stort skritt i riktig retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heldigvis en av de som ikke har opplevd dette, så sånn sett er jeg kanskje ikke den rette til å uttale meg, men jeg tror det er så viktig å belyse dette og få det frem og ut der, både for å vise hvor mange dette faktisk gjelder og for å bryte med følelsen av at dette på noen som helst måte er offerets feil og noe som offeret skal måtte skamme seg over. Det blir litt som å få trollet ut i sola - da sprekker det. Syns det er veldig beundringsverdig de som står frem sånn, og ser ikke på de som oppmerksomhetssøkende i det hele tatt, bare tøff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...