Gå til innhold

Mannen permittert - økonomisk krise.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men altså, dere har to lønninger. Det at han får maks sum stemplingspenger, betyr jo at han får lønn tilsvarende en grei inntekt. I tillegg er du i full jobb. Med to inntekter bør man ikke ha det så trangt at man må gå i ødelagt jakke og ikke ha råd til fritidsaktiviteter. Her må dere se på prioriteringene deres, noe er galt.

Anonymkode: 18f29...f85

 I har tilsammen utbetalt 35.000,- i mnd. Huslånet er 15.000,- og faste utgifter er ca 15.000,-  dvs fem tusen til mat og diesel hver måned. I en familie på fem er det ikke veldig mye for å si det slik. 

HI

Anonymkode: 8ee36...ffb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 I har tilsammen utbetalt 35.000,- i mnd. Huslånet er 15.000,- og faste utgifter er ca 15.000,-  dvs fem tusen til mat og diesel hver måned. I en familie på fem er det ikke veldig mye for å si det slik. 

HI

Anonymkode: 8ee36...ffb

Pluss barnetrygd på 3000 i mnd - 38 000. I tillegg kan dere søke om redusert betaling i bhg. 

Anonymkode: 18f29...f85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 I har tilsammen utbetalt 35.000,- i mnd. Huslånet er 15.000,- og faste utgifter er ca 15.000,-  dvs fem tusen til mat og diesel hver måned. I en familie på fem er det ikke veldig mye for å si det slik. 

HI

Anonymkode: 8ee36...ffb

Hva går de faste utgiftene til? Det høres mye ut, noe bør kuttes. Kan dere klare dere uten bil? En billigere? Prøv å få avdragsfrihet på lånet en periode. Få takst på huset og se an boligmarkedet, se om det kan lønne seg å flytte. 

Vi er fire personer og har faste utgifter ca 25000 i mnd. Og det inkluderer alt - lån, strøm, drivstoff, forsikringer, mat mm, til og med litt sparing. Og ja, jeg regner mat og buffer som en fast utgift, det er noe man MÅ ha. Hvis man ikke har råd til dette uten å velte budsjettet, må man se på levestandarden.

Anonymkode: e0967...164

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maks dagpenger når man har omsorg for 3 barn må da bli minst 20.000 utbetalt i måneden? Har han sjekket skatten? Kanskje han kan sette den ned i denne perioden med dagpenger?

Har du bare 15.000 utbetalt? Jobber du ikke fullt da? Kanskje du kan øke noe?

Snakk med banken, de pleier være greie i kriseperioder. Kanskje kan dere forandre litt på lånet, har dere 20 års nedbetalingstid kan dere forandre til 30, kanskje kan dere ta et halvt år med avdragsfrihet, eller betale lavere avdrag en stund. Snakk med dem.

Har dere full plass på sfo kan dere kansje gå ned til halv plass, alle monner drar.

Så må dere jo gå gjennom alt fra telefonabonnement til tv, internett, avisabonnement (har dere papiravis kan dere kanskje nøye dere med bare å betale for nettavis osv), alle andre abonnementer stoppes (ukeblader, sokker, vitaminer osv).

Der de fleste kan spare mest er på mat, vi er flinke til å sløse i matbutikken i dette landet.

 

Anonymkode: 175fb...fbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å klippe gress, passe nabobarn, male gjerder, jobbe som lagermedarbeider på Kiwi er da ikke barnearbeid. Hvor pinglete er dine barn da?! 🙄 Jeg var 12 når jeg måtte ut å jobbe i butikk, hvis jeg skulle få drive med hest som jeg ville. I tillegg så dro jeg i stallen to timer etter skolen hver dag på barne og ungdomsskolen hele uken og hjalp til med ridetimer og tok ut møkk, mot at jeg fikk bli med gratis nå og da på ridetimer. 

Og når valget for disse barna (som da var ca 10-12år) var at de må bidra hvis de skal fortsette på fritidsaktiviteten så valgte de det. Man samler flasker, vasker hos naboen, gjør det man må... Det er ikke alle som løper rett på nav ved minste motstand 

Anonymkode: 9d607...060

Nei, altså. Det er ikke barna det står på, men arbeidsgiverne. Greit om man har kontakter, men har man ikke det, får man ikke jobb i butikk som 12 åring. Ikke som 16 åring heller vanligvis. 

Å vaske hos naboen? Finnes ikke en eneste nabo her som ikke enten gjør det selv, eller har proff vaskehjelp. Ingen vil vel betale penger til en 12 årings innsats for å vaske med mindre det er av barmhjertighet. 

Samle flasker? I konkurranse med narkomane og rumenerne, mener du? Eller mener du å gå på dørene til naboene og tigge etter flaskene? Da er du i så fall en konkurrent til klassene som gjør det samme (med et litt mer spiselig formål som skoletur). 

Arbeidsmarket for barn er ganske snevert for tiden. De konkurrerer jo mot "min anbud" på Finn og billig (voksen og effektiv) arbeidskraft fra utlandet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ja han gjør det. Men det er maks sum på det - derfor minus tyve i mnd. Vi bor desverre på et sted med ekstremt mye arbeidsledighet etter oljekrisen kom. Det siste året er arbeidsledigheten opp 48% her vi bor. Han søker på alt han kan men det er ikke lett når du er midt i førtiårene og har en spesifikk utdannelse / arbeidserfaring. Jeg jobber i et lavtlønnet yrke så hos meg er det ikke mer å hente. Men for all del..vi greier oss og vi er jo ikke alene i denne situasjonen det er bare litt tøft for tiden. 

HI

Anonymkode: 8ee36...ffb

Hvor mye har dere inn hver måned, da? 

Jeg mener, når han FÅR penger fra NAV så er det ikke så mye å klage på, er det det? 
Dere trenger ikke å spise for mer enn 3000 i måneden. Godteri - NEI... brus - NEI... alkohol - NEI.. røyk - NEI.. sminke - NEI.. dyr sjampo - NEI.. frisør - NEI.. 

Du trenger: Mat, billig dusjsåpe, billig hårsåpe, deo, dopapir, klær (kan kjøpes brukt!), sko, tannbørste, tannkrem ev. medisiner. 

Anonymkode: dc487...d14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Maks dagpenger når man har omsorg for 3 barn må da bli minst 20.000 utbetalt i måneden? Har han sjekket skatten? Kanskje han kan sette den ned i denne perioden med dagpenger?

Har du bare 15.000 utbetalt? Jobber du ikke fullt da? Kanskje du kan øke noe?

Snakk med banken, de pleier være greie i kriseperioder. Kanskje kan dere forandre litt på lånet, har dere 20 års nedbetalingstid kan dere forandre til 30, kanskje kan dere ta et halvt år med avdragsfrihet, eller betale lavere avdrag en stund. Snakk med dem.

Har dere full plass på sfo kan dere kansje gå ned til halv plass, alle monner drar.

Så må dere jo gå gjennom alt fra telefonabonnement til tv, internett, avisabonnement (har dere papiravis kan dere kanskje nøye dere med bare å betale for nettavis osv), alle andre abonnementer stoppes (ukeblader, sokker, vitaminer osv).

Der de fleste kan spare mest er på mat, vi er flinke til å sløse i matbutikken i dette landet.

 

Anonymkode: 175fb...fbf

Ja, altså maksbeløp på stemplingspenger er 350 000 i året. Gjennomsnittslønn i Norge (brutto) er på over 500 000,-. For å få 10-15 000 utbetalt i måneden må man jo nesten ligge på årlig inntekt på under 200 000,-. Ingen i Norge i dag har så lavt inntekt. Så her er det sånn at enten betaler dere alt for mye i skatt, eller så jobber du deltid. Jeg får ikke dette til å stemme altså.

Anonymkode: 18f29...f85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvor mye har dere inn hver måned, da? 

Jeg mener, når han FÅR penger fra NAV så er det ikke så mye å klage på, er det det? 
Dere trenger ikke å spise for mer enn 3000 i måneden. Godteri - NEI... brus - NEI... alkohol - NEI.. røyk - NEI.. sminke - NEI.. dyr sjampo - NEI.. frisør - NEI.. 

Du trenger: Mat, billig dusjsåpe, billig hårsåpe, deo, dopapir, klær (kan kjøpes brukt!), sko, tannbørste, tannkrem ev. medisiner. 

Anonymkode: dc487...d14

Du har glemt å skrive vaskemidler og oppvaskmidler. Det kan hende barna også trenger frisør. Jeg klarer IKKE å klippe verken meg selv eller barna. Men det finnes billige frisører i utenlandske salonger som tar 200,- kroner for et klipp.

Anonymkode: 18f29...f85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor mye har dere inn hver måned, da? 

Jeg mener, når han FÅR penger fra NAV så er det ikke så mye å klage på, er det det? 
Dere trenger ikke å spise for mer enn 3000 i måneden. Godteri - NEI... brus - NEI... alkohol - NEI.. røyk - NEI.. sminke - NEI.. dyr sjampo - NEI.. frisør - NEI.. 

Du trenger: Mat, billig dusjsåpe, billig hårsåpe, deo, dopapir, klær (kan kjøpes brukt!), sko, tannbørste, tannkrem ev. medisiner. 

Anonymkode: dc487...d14

En familie på fem stykker der to av barna er 14 og 15 år og aktive i idrett greier altså ikke ha et matbudsjett på 3000,- i måneden. Vis meg det regnestykket. 

Anonymkode: 8ee36...ffb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har glemt å skrive vaskemidler og oppvaskmidler. Det kan hende barna også trenger frisør. Jeg klarer IKKE å klippe verken meg selv eller barna. Men det finnes billige frisører i utenlandske salonger som tar 200,- kroner for et klipp.

Anonymkode: 18f29...f85

Uansett er det de faste utgiftene og lånet som er problemet - altså levestandarden. Det nytter ikke kjøpe first price-vaskemiddel når man bor for dyrt og har dyre, innarbeidede vaner.

Inntekt er jo også vesentlig. Om mannen får maks dagpenger og de har til sammen 35000 utbetalt betyr det at hi har en svært lav lønn. Spesielt når hun sier at dagpengene utgjør mer enn en vanlig lønn som sykehjemspleier/barnehageassistent/butikkmedarbeider. Da må hun jobbe mer eller se etter en annen jobb for å få økt inntekten sin. De bør også se på skatten, kontrollere at de hverken betaler for mye eller for lite.

De fleste jobber gir vel minimum ca 20 000 i mnd, så begge to bør ha som mål å komme seg til en jobb på minst dette nivået.

Anonymkode: e0967...164

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 I har tilsammen utbetalt 35.000,- i mnd. Huslånet er 15.000,- og faste utgifter er ca 15.000,-  dvs fem tusen til mat og diesel hver måned. I en familie på fem er det ikke veldig mye for å si det slik. 

HI

Anonymkode: 8ee36...ffb

Hva er faste utgifter, siden det er på hele 15 000 kroner? Kjenner jeg er enormt nysgjerrig på det ;)
Her er vi en familie på 4, og faste utgifter er på 7000 kr.

Anonymkode: dc487...d14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva er faste utgifter, siden det er på hele 15 000 kroner? Kjenner jeg er enormt nysgjerrig på det ;)
Her er vi en familie på 4, og faste utgifter er på 7000 kr.

Anonymkode: dc487...d14

Billån ca 3000,-

Strøm ca 1000,-

Telefon ca 1000,-

Sameiekostnader ca 1000,-

Gass ca 500,-

Studielån ca 2000,-

Kommunale avgifter ca 2000,-

Bompenger & busskort for hun på videregående ca 1500,-

Hundemat ca 500,-

Forsikringer (hus, bil, hund, alle barna og oss) ca 2500,- 

Så er det diverse andre ting som kommer innimellom som tannlege for hun med regulering, TV lisens, studieturer, klassekasse, bursdager osv. 

Anonymkode: 8ee36...ffb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En familie på fem stykker der to av barna er 14 og 15 år og aktive i idrett greier altså ikke ha et matbudsjett på 3000,- i måneden. Vis meg det regnestykket. 

Anonymkode: 8ee36...ffb

Du har helt rett i at dette ikke er realistisk. I hovedinnlegget ber du om råd til hva mer du kan kutte.  Men nå er du på absolutt minimum av penger til løpende forbruk i mnd - det er ikke mer å spare inn der. Hvis du vil ha løsninger så må du svare på følgende?

- hva tjener du?

- har dere kontrollert at dere skatter riktig?

- hva er de faste utgiftene på 15 000?

- hvor høy belåningsgrad har dere? Har dere bedt om avdragsfrihet?

- er det sannsynlig at inntektstapet til mannen er permanent, eller er det sannsynlig at han får en jobb med tilsvarende inntekt? Hvis ja - når? Hvor lege har dere råd til å vente?

Anonymkode: e0967...164

Lenke til kommentar
Del på andre sider

500kr i måneden på hund mens barna ikke har råd til idrett? Hund er dyrt og må bort!

 

ring banken og be om avdragsfritt en periode. 

 

Ta idrettskontigent av barnas sparepenger. Noter det ned ig betal tilbake senere. Det er mye bedre for barna å få være skrive enn å ha penger på konto.

 

selg ting dere ikke trenger. 50kr her og 30kr der blir fort litt. Legg alt i en krukke og tell opp.

 

hun på videregående har vel jobb? Og betaler litt av egne utgifter?

 

jobber du 100%? Kan du ta enstravakter?

 

 

Anonymkode: 9b127...825

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Billån ca 3000,-

Strøm ca 1000,-

Telefon ca 1000,-

Sameiekostnader ca 1000,-

Gass ca 500,-

Studielån ca 2000,-

Kommunale avgifter ca 2000,-

Bompenger & busskort for hun på videregående ca 1500,-

Hundemat ca 500,-

Forsikringer (hus, bil, hund, alle barna og oss) ca 2500,- 

Så er det diverse andre ting som kommer innimellom som tannlege for hun med regulering, TV lisens, studieturer, klassekasse, bursdager osv. 

Anonymkode: 8ee36...ffb

Selg bilen og kjøp en billig en uten lån.

La bikja spise vanlig billig mat.

Treningskontingenter går fra barnas sparepenger.

Dropp gass.

Gå gjennom forsinket egne. De er ekstremt høye.

Søk om utsettelse på nedbetaling av studielån pga arbeidsledighet.

Si opp alle tvkanaler. Klar dere med NRK.

Bare disse tiltakene burde kunne spare dere for over 5000 år mnd.

Anonymkode: b04a7...742

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Billån ca 3000,-

Strøm ca 1000,-

Telefon ca 1000,-

Sameiekostnader ca 1000,-

Gass ca 500,-

Studielån ca 2000,-

Kommunale avgifter ca 2000,-

Bompenger & busskort for hun på videregående ca 1500,-

Hundemat ca 500,-

Forsikringer (hus, bil, hund, alle barna og oss) ca 2500,- 

Så er det diverse andre ting som kommer innimellom som tannlege for hun med regulering, TV lisens, studieturer, klassekasse, bursdager osv. 

Anonymkode: 8ee36...ffb

Dere bor for dyrt, 15 000 på lån + 4500 kr til strøm, gass, sameie og kommunale utgifter. Det er den største ugiftsposten og det er derfor der det bør kuttes. Dere har knapt (egentlig ikke) råd til å bo der nå. Tenk hva som skjer om boligmarkedet får seg en smell, og/eller rentene går opp. Da vil dere virkelig slite! Med en bolig dere ikke har råd til, som dere kanskje må selge med stort tap pga dårlig marked. Og så i verste fall bli sittende igjen med restgjeld, avhengig av hva den er på nå. Jeg hadde ikke turt å bo slik.

3000 kr i billån betyr at dere ikke har råd til bil, iallfall ikke denne.

Undersøk hva dere kan gjøre for å bytte ut bil og bolig i en billigere variant, så er dere sikret uansett hva som skjer 👍 

Anonymkode: e0967...164

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen din må ha tjent svært godt tidligere, siden han gikk ned 20 000 kr i mnd. da han ble permittert. Hvorfor hadde dere en så liten buffer spart opp at den ble borte etter en konfirmasjon? En buffer er noe som alltid skal stå på konto, den skal kun brukes i krisesituasjoner – som den dere står i nå. En konfirmasjon er ingen krisesituasjon. Den visste dere om 14 år i forveien og kunne spart opp til.

Du har åpenbart både en deltidsstilling og svært lav lønn. Begge delene kan du gjøre noe med.

Regnestykkene dine stemmer rett og slett ikke.

Anonymkode: fc94b...d70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er et øvre tak på dagpenger, tjente du 2 mill å året får du ikke det i dagpenger. Tror det er max 6G du får? 

Anonymkode: 175fb...fbf

62.4% av 6 G

Kontroller at han får barnetillegget.

Så ca utbetalt 20.000? 

 

Så er det fin inntekt og barnetrygden?

 

Har dere barnetrygder på bok, bør set vurderes brukt nå!

 

Hva tar du inn? 

 

Og sist, men ikke minst hvor stort boliglån har dere? 

Har dere andre lån? 

Er det mulig å få betalingsutsettelse på studielånet? 

 

Anonymkode: 9a264...cae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo noe av problemet med oljebransjen. Før tjente folk helt hinsides på dette, så nå vil ikke arbeidsledige ta andre jobber. Trygda slår ny lønning uansett. 

Anonymkode: 6503f...805

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljekrisa traff dere og dere kan ikke bo som høvdinger lenger. Jeg har hørt om verre problemer før!

Jeg kan faktisk ikke ta alle seriøst. Alle som tjener gode penger, som etter hvert opplever å få redusert inntekt pga permiteringer, må jo ha lagt inn i økonomien at dette faktisk kan skje! At dere har vært uansvarlige går ut over barna i form av eventuell flytting, sånn er realitetene. Mitt forslag er å stikke fingeren i jorda, og gjøre det beste ut av det.

Anonymkode: f7f93...baa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betaler dere minst mulig på alle lån nå? Om det er mulig å justere ned er det vel i en slik situasjon en gjør det. 

Har dere verdisaker som kan selges? Mange datamaskiner, spillkonsoller, dyre luksusmøbler/ting? 

Kan du jobbe mer? 

 

Anonymkode: 38bf7...fe5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Billån ca 3000,-

selg bilen, kjøp en mye billigere om dere må ha bil.

Strøm ca 1000,-

Telefon ca 1000,-

Samle abonnementene hos billigste leverandør og billigste abonnement. Man klarer seg greit uten mobildata, bruk wifi.

Sameiekostnader ca 1000,-

Gass ca 500,-

Hvorfor gass? Ved er billigere, eller gratis om dere eller noen dere kjenner trenger opprydding på tomta.

Studielån ca 2000,-

Stopp avdrag på studielånet mens mannen er uten jobb.

Kommunale avgifter ca 2000,-

Bompenger & busskort for hun på videregående ca 1500,-

Bompenger OG busskort? Så dyrt trenger det vel ikke være å komme seg til og fra skolen?

Hundemat ca 500,-

Forsikringer (hus, bil, hund, alle barna og oss) ca 2500,- 

Reforhandle forsikringer, og vurder hvilke dere kan unnvære. 2500 i mnd er mye!

Så er det diverse andre ting som kommer innimellom som tannlege for hun med regulering, TV lisens, studieturer, klassekasse, bursdager osv. 

Søk nav om høyere dekningsgrad for hun med regulering. Studieturer kan bortprioriteres. Klassekasse er valgfritt. 

 

22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Anonymkode: 8ee36...ffb

Mat kan en også spare mye på. Lag supper og gryter fra bunnen av. Bytt ut kjøtt og fisk med bønner og linser (koster "ingenting" i store poser hos "asia-butikker"), bak brødet selv (selv for grovt brød kommer man ned i noen få kroner pr brød), kjøp first price eller tilsvarende produkter til klesvask, husvask og hygiene. Begrens frukt, spis heller sesonggrønnsaker som gulrøtter.

Med en mann som har fri hele dagen bør det i hvert fall være god tid til å få mat-forbruket ned på et absolutt minimum. 

Anonymkode: 97d23...882

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere lever sånn ca på sosialhjelpssats. 

Ca 20.000 til livsopphold skal dere ha i følge satsene. 

Da sitter dere igjen med 18.000 til boutgifter. Lån, borettslag, husforsikring, og strøm.

Det er trangt, men det skal gå. 

Dere har også valg het. -Betale mindre avdrag. -Gjøre noe med studielånet. -Hvor mye har dete spart til barna, folk med deres inntekt pleier å spare barnetrygder. (Kan dere redusere boliglånet?) - og ikke minst, billån på 3.000? -Du jobbet deltid? Du kan jobbe mer. -Han kan søke seg jobb på gamlehjemmet. De ønsker menn inn i pleie og omsorg. Han vil tjene mer enn dagpengene. 

Anonymkode: 9a264...cae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være slem, men dersom man blir permitert får man ledighetstrygd som er 2/3 av opprinnelig lønn.
Du har også en inntekt.
Dersom han går ned 20.000 utbetalt , betyr det at han fremdeles har igjen minst 40.000 utbetalt som er en veldig bra inntekt.
Dersom dere er så sparsommelige som du skriver i hovedinnlegget, bør dere virkelig gå gjennom hva pengene deres går til

Anonymkode: caaad...d60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...