Gå til innhold

Jeg kjenner at mannens barnslige matvaner irriterer meg (langt)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

1 hour ago, Anonym bruker said:

Jeg som skrev at jeg bare spiser nugatti og drikker eplejus. Det er min rett, og jeg bryr meg ikke om hva barna mine lærer av det. De får ta seg av kostholdet sitt selv når de blir gamle nok, eller så får mannen min ta ansvar for å lære dem hva som er bra å spise. Jeg er voksen, jeg gjør som jeg vil, ingen andre kan legge seg oppi det!

Anonymkode: b0d61...8ca

Wow, det er sjelden noen har så bevisst forhold til sin manglende oppdragelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg svarte på første side, Hi, skrev muligens litt syrlig at mannen din trolig snart har spist på seg diabetes og at du da blir kvitt problemet. Men jeg skrev også at han oppfører seg veldig egoistisk og at han ikke tar ansvar.

Den utdypningen du kom med var tydeligvis nødvendig for noen - for på kjent dib-stil så henger mange seg opp i uvesentlige detaljer og evner ikke se helheten. Og egentlig burde den utdypningen vært unødvendig, for den bare bekrefter det som allerede kom frem i hovedinnlegget ditt - nemlig at mannen din ikke tar ansvar for familien, ikke tar hensyn til barna, er et elendig forbilde kostholdsmessig for barna sine, at han trolig er på nippet til å utvikle diabetes eller kanskje allerede har gjort det uten å vite om det selv, og ikke minst også det at han viser at han har veldig lite respekt for deg, HI. Alt dette var etter min mening lett å forstå ut fra hovedinnlegget. At du muligens hadde en litt uheldig formulering et sted der overskygget ikke meningen i hovedinnlegget ditt, jeg leste det bare som en del av frustrasjonen din over hele situasjonen. Og akkurat det kommer tydelig frem i utdypningen du kom med, at du har vært veldig frustrert i flere år, at du har forsøkt alle slags fornuftige måter å løse problemene på, men at du ikke kommer noen vei uansett hva du gjør, hvor mye velvilje du viser ham, hvor lett du gjør ting for ham.

Slik jeg ser det har dere tre problemer. Det ene, som du knapt har nevnt er det økonomiske, mannen spiser for tusenvis av kroner i måneden på unødvendig og usunn mat. I tillegg forventer han at du skal legge ut dette. Selv om dere har en slags felles økonomi så blir det en ubalanse i forholdet deres når du bruker opp din lønn på flere tusen ekstra og unødvendig pga. hans matvaner, og så må du be ham om å få penger fordi du har brukt opp dine. Jeg ville ikke bli overrasket om han til og mener du er noe uansvarlig med penger fordi du bruker opp dine stadig vekk mens han alltid har penger til overs? Har dere råd til det så er dette likevel det minste problemet, selv om det er noe å tenke over.

De viktigste problemet slik jeg ser det er at mannen din er en voldsom egoist som ikke gidder ta ansvar og som ikke viser deg respekt. Du forsøker og forsøker og forsøker å finne gode løsninger - han driter i alt du foreslår. Da er det lite respekt igjen fra hans side. Dere har rett og slett store kommunikasjonsproblemer i forholdet deres! Og dere har trolig også ganske store forskjeller på verdier dere ønsker å formidle til barna deres, i hvert fall når det kommer til kosthold og helse, men kanskje viktigere er forskjellene i hva dere formidler om respekt for hverandre (du har vist ham respekt i årevis, han gidder ikke en gang prøve å vise deg respekt). Han sender jo også veldig klare signaler til barna om at han og hans behov er langt viktigere enn barnas og dine behov. Han formidler tydelig at man ikke skal dele, at det er viktig å være først til mølla om man vil ha noe og at det er den mest egoistiske som får det best. I hvert fall når det kommer til mat. Kosthold er så viktig at det er ikke "bare mat", han formidler svært mye annet også til både deg og barna. Videre forventer han at du skal ordne opp for ham, du skal tenke på alle hans ønsker og behov, men du skal gjøre det som om du var tankeleser, og det er ditt ansvar at han spiser opp også det barna og du skal ha. Dere har ganske så store kommunikasjonsproblemer!

Og nesten like viktig tror jeg er at det er stor sannsynlighet for at mannen din har en eller annen sykdom eller en spiseforstyrrelse. Han burde som et minimum få målt langtidsblodsukkeret sitt hos legen! Fortsetter han å spise som i dag er det bare et tidsspørsmål før han utvikler diabetes, det er trolig ikke snakk om hvis, men faktisk når han får diabetes.

Jeg synes dere bør få time på familievernkontoret for parterapi. Jobbe med kommunikasjon i forholdet, respekt for hverandre og hvilke verdier dere skal formidle til barna.

 

Anonymkode: a88ec...1fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Bruker3 skrev:

Wow, det er sjelden noen har så bevisst forhold til sin manglende oppdragelse. 

Enig. Det er også sjelden noen viser så tydelig at de egentlig ikke har den omsorgsevnen som kreves for å ha barn og derfor ikke bør ha barn!

Anonymkode: a88ec...1fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Enig. Det er også sjelden noen viser så tydelig at de egentlig ikke har den omsorgsevnen som kreves for å ha barn og derfor ikke bør ha barn!

Anonymkode: a88ec...1fd

Er 33 innlegg i denne debatten som støtter at mannen til HI gjør det samme. Men jeg er selvfølgelig ikke en stakkars mann.

Anonymkode: b0d61...8ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Er 33 innlegg i denne debatten som støtter at mannen til HI gjør det samme. Men jeg er selvfølgelig ikke en stakkars mann.

Anonymkode: b0d61...8ca

Det at det ev. er 33 innlegg (har du virkelig telt???) innlegg som støtter mannen, det betyr ikke at det er det som er riktig. Mannen har et kosthold og kostholdsvaner som er så usunne at han med sikkerhet kommer til å spise på seg en eller flere livsstilssykdommer. Det er uansvarlig og greier man ikke ta vare på seg selv eller sette barna før egne egoistiske behov, da bør man ikke skaffe seg barn - det gjelder deg, det gjelder mannen til HI og det gjelder ev. de andre som har samme egoistiske tankegang som setter seg selv foran barnas behov. Du viser i tillegg ingen vilje til å endre det som skal til for å sørge for å gi barna din god nok omsorg, og da står det jeg skrev over. Du burde ikke hatt barn fordi du nekter å ta det ansvaret som medfølger å ha barn!

Anonymkode: a88ec...1fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det at det ev. er 33 innlegg (har du virkelig telt???) innlegg som støtter mannen, det betyr ikke at det er det som er riktig. Mannen har et kosthold og kostholdsvaner som er så usunne at han med sikkerhet kommer til å spise på seg en eller flere livsstilssykdommer. Det er uansvarlig og greier man ikke ta vare på seg selv eller sette barna før egne egoistiske behov, da bør man ikke skaffe seg barn - det gjelder deg, det gjelder mannen til HI og det gjelder ev. de andre som har samme egoistiske tankegang som setter seg selv foran barnas behov. Du viser i tillegg ingen vilje til å endre det som skal til for å sørge for å gi barna din god nok omsorg, og da står det jeg skrev over. Du burde ikke hatt barn fordi du nekter å ta det ansvaret som medfølger å ha barn!

Anonymkode: a88ec...1fd

Du tror ikke 8ca bare prøver å illustrere et poeng om forskjell i hvilke krav det stilles til menn og kvinner her inne?🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

54 minutter siden, keeponthriving skrev:

Du tror ikke 8ca bare prøver å illustrere et poeng om forskjell i hvilke krav det stilles til menn og kvinner her inne?🤔

Mulig det, men da burde hun gjøre det med noen andre, de som støtter mannen, ikke meg som hele tiden har påpekt at mannen er veldig uansvarlig overfor barna. Spiller ingen rolle om det er far eller mor som er så uansvarlig, like ille uansett.

Men det virker jo som om det er svært mange her inne som selv har dårlig kosthold og som tar all kritikk av His mann som personlig kritikk og derfor går i forsvar, eller rettere sagt derfor angriper Hi.

Anonymkode: a88ec...1fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mannen har da like mye rett på å drikke melk som 1 åringen din! Å ungen din har veldig godt av å lære seg å drikke vann også,det er ikke synd i barnet pga hun/han ikke får melk til ett måltid!!

Anonymkode: 1f1b9...f70

Det er helt normalt for foreldre å ofre et glass melk for barnas skyld. 

Mannen kunne drikke vann, det er den beste tørstedrikken.

Men jeg er klar over at enkelte her inne synes mannen skal ha alt det beste bestandig, på bekostning av resten av familien.

Anonymkode: 34053...182

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er helt normalt for foreldre å ofre et glass melk for barnas skyld. 

Mannen kunne drikke vann, det er den beste tørstedrikken.

Men jeg er klar over at enkelte her inne synes mannen skal ha alt det beste bestandig, på bekostning av resten av familien.

Anonymkode: 34053...182

Om vann er det beste tørstedrikken så bør du jo gi det til barnet ditt,for du vil vel det beste for barnet ditt.

Anonymkode: 1f1b9...f70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg som skrev at jeg bare spiser nugatti og drikker eplejus. Det er min rett, og jeg bryr meg ikke om hva barna mine lærer av det. De får ta seg av kostholdet sitt selv når de blir gamle nok, eller så får mannen min ta ansvar for å lære dem hva som er bra å spise. Jeg er voksen, jeg gjør som jeg vil, ingen andre kan legge seg oppi det!

Anonymkode: b0d61...8ca

Etter alle slanketrådene her inne, er det vel ganske tydelig at problemet for de fleste er ikke å lære hva som er bra å spise, men å etablere gode vaner. Dine vaner vil påvirke barna, uansett hvor lite du bryr deg og skyver ansvaret over på mannen. Du er voksen og gjør som du vil, skriver du, så da er det ikke du som skal lære barna dine å tilpasse seg og ta hensyn heller, ser det ut til. Det ansvaret legger du vel kanskje på skolen, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om vann er det beste tørstedrikken så bør du jo gi det til barnet ditt,for du vil vel det beste for barnet ditt.

Anonymkode: 1f1b9...f70

Jeg tror du er et krangle-troll!

Vann er den beste tørstedrikken, men melk inneholder kalsium som er viktig for barn som vokser. Tenk på skjelettet!

Det er mange som mener at voksne ikke trenger å drikke melk.

Anonymkode: 34053...182

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om vann er det beste tørstedrikken så bør du jo gi det til barnet ditt,for du vil vel det beste for barnet ditt.

Anonymkode: 1f1b9...f70

Hos oss i huset er vann fullt av kalk og smaker dritt, så vi kjøper vann i store dunker. Men vann på flaske er vanligvis dyrere enn juice og melk da.

Anonymkode: 1009d...49b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om vann er det beste tørstedrikken så bør du jo gi det til barnet ditt,for du vil vel det beste for barnet ditt.

Anonymkode: 1f1b9...f70

Man gir ikke melk til barn som tørstedrikk, ditt nepskrell. Jeg håper du troller, for så jævla idiot går det faktisk ikke an å være. 

Anonymkode: b5c25...147

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Mulig det, men da burde hun gjøre det med noen andre, de som støtter mannen, ikke meg som hele tiden har påpekt at mannen er veldig uansvarlig overfor barna. Spiller ingen rolle om det er far eller mor som er så uansvarlig, like ille uansett.

Men det virker jo som om det er svært mange her inne som selv har dårlig kosthold og som tar all kritikk av His mann som personlig kritikk og derfor går i forsvar, eller rettere sagt derfor angriper Hi.

Anonymkode: a88ec...1fd

Hun gjorde ingenting mot deg, tror jeg. Hun skrev det midt inni debatten, det er virkelig ingenting som tilsier at det var rettet mot deg. Hvis hun bare setter ting på spissen, og ikke mener det hun skriver, så er dere to på lag. Ingen grunn til å krangle med "venner". Men for alt jeg vet kan hun jo være så gærn som det hun skriver, selv om det er vanskelig å fatte..🤒

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han bør dele mer, men du framstår som alt for kvass. Han spiser det han vil, men ja, man bør spise litt av alt. Bare pass på å snakk om dette på en ordentlig måte, slik at han ikke blir skamfull... Og jeg reagerer veldig på hvor kontrollerende du er. Menn trenger mye mat.

Anonymkode: cdd88...555

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han bør dele mer, men du framstår som alt for kvass. Han spiser det han vil, men ja, man bør spise litt av alt. Bare pass på å snakk om dette på en ordentlig måte, slik at han ikke blir skamfull... Og jeg reagerer veldig på hvor kontrollerende du er. Menn trenger mye mat.

Anonymkode: cdd88...555

På hvilken måte mener du at jeg fremstår altfor krass? 

Hi 

Anonymkode: 4a5cc...541

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Superdolly skrev:

Nei, herregud, kravstore ettåringer må bare tilpasse seg og lære seg å drikke vann sånn at den stakkars voksne mannen slipper! Det får da være måte på å stille krav til en pappa! Tenk om Skapningens Herre måtte tilsidesette sine egne behov bittelitte grann til fordel for sine egne barn! Kan ikke ha sånne tilstander vettu!

Seriøst: Mener du virkelig at en voksen mann ikke skal kunne forventes å avstå fra noe han har lyst på, mens en ettåring selvfølgelig må lære det? I min verden er det nemlig helt normalt at når det er veldig lite igjen av noe, så prioriterer man de minste. Da får de voksne bare utsette sine behov en liten stund.

Takk for støtten 😃 1 åringen får vann også. Men på kvelden og morgenkvisten drikker han melk. Han våknet i natt. Drakk litt vann , men bare hyla. Prøvde å gi brødskive, men han nekta. Heldigvis hadde jeg bittelitt igjen av melka, da sovna han. Ble vann til frokost. Mannen min klarer fint å drikke noe annet til dagen etter. 

Anonymkode: 0d872...18d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Om vann er det beste tørstedrikken så bør du jo gi det til barnet ditt,for du vil vel det beste for barnet ditt.

Anonymkode: 1f1b9...f70

Kom igjen a. Det handler om et barn som akkurat har gått over til kumelk. Jeg vet da godt at 1 åringen(10 mnd. Født 2 mnd for tidlig) skal drikke vann når han er tørst. Men han er midt i fasen for å kutte ned på melka. Det ble mye styr på meg i natt, fordi mannen drakk opp nesten alt. Det kan ikke være så vanskelig å forstå at det var unødvending.

Anonymkode: 0d872...18d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei fy søren så kvalmt. Det er direkte uattraktivt når en mann går og oppfører seg som en bortskjemt unge. Han går og spiser alt dette bare fordi han kan, siden han er voksen og velger slikt selv. Et poeng er jo at om man sa til ungene "Her, bare spis all nugattien dere kan, og drikk brus når dere vil" så kan du banne på at ungene propper i seg langt mer enn det som er bra for dem. Og ville holdt på som faren sin. For de har ikke nødvendigvis den type selvkontroll, kunnskap om ernæring, eller tenker på konsekvenser eller langtidseffekter av å få i seg så mye sukker og ellers lite næring hele dagen. (Noe ALLE vet er ganske alvorlige greier, det er ikke bra å spise sånn her)

Men en voksen mann vet faktisk dette, og bør jo skjønne at kroppen trenger ordentlig mat. 

Hadde mannen min holdt på slik ville jeg kjent et stikk av avsky, over å være så egoistisk som han her fremstår, over å oppføre seg som et barn uten selvkontroll, over å tenke på hva han gjør med helsa si. Hi sine forsøk på å forandre ting, som hun nevnte i et av innleggene her, har på ingen måte vært kontrollerende. Så det bør folk her bare bite i seg, at hun faktisk virker passe grei mot mannen sin. Men at hun liksom ikke skal få lov til å synes at dette er irriterende og ekkelt?? Egoistiske handlinger og fråtsing av søtsaker som en junkie?? 

Anonymkode: 4f4a6...b60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...