Gå til innhold

Barnet vil ikke ha bursdagsbesøk, for da må klassens pøbel inviteres


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Har du vurdert å irettesette han skikkelig selv?

Naboen var litt ufyselig tidligere. Frekk, sur og dominant. Jeg fikk nok og tok en skikkelig prat. Jeg gjorde det rimelig klart at denne oppførselen kunne han GLEMME hos oss. At jeg kom til å sende han hjem hver gang han gjorde noe av følgende: ramset opp diverse episoder. 

Han ble skikkelig sur og trassa hjem. Jeg sa i fra til mor og at vi fikk gi han tid, han er hjertelig velkommen igjen. Tok vel 14 dager før han kom, han var veldig spam og usikker. Jeg passet på å skryte når han gikk hjem, i dag har vi hatt det så hyggelig sammen med deg. Han kan fortsatt glemme seg, men jeg ser at han selv forstår han har gått over streken og han henter seg inn selv nå. Jeg trenger ikke si i fra. 

Hvis foreldrene har sviktet så trenger han jo noen rollemodeller også, har han fått en sjanse etter en alvorsprat liksom?

Anonymkode: 1c26f...34e

Nei, men det er sjeldent aktuelt. Det går ca. et år mellom hver gang barnet er her på besøk, fordi mitt barn ikke liker dette andre barnet. Jeg skal ha det i bakhodet, neste gang dette barnet kommer på besøk. De treffes på skolen, sfo eller når de er ute og leker. Dette barnet oppsøker mitt barn, men mitt barn trekker seg unna. Det forstår jeg jo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om forholdene er så ille som du beskriver og at dere voksne ikke klarer å håndtere det, må dere "bare" gi beskjed til foreldrene om at dere dessverre ikke kan inviterer barnet. Jeg vil også ha tatt det samme med skolen, sånn at skolen vet om det og kan ta noen grep, Greitt nok at bursdagsbarnet får ta med seg tre-fire venner på kino, men samtidig er det da en del unger som helt uskyldig ikke får være med i bursdag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Pashla skrev:

Men feiler det ham noe ekstraordinært? Det der er ikke normalt for skolebarn.

Jeg tror ikke det. Prøvd å få litt kontakt med mor, men virker ikke som hun ønsker det. Jeg blir avvist. Da de gikk i 1. trinn prøvde vi alle å "slå ring" rundt dette barnet for vi så han strevde, men hverken lærer eller foreldre var med på det. Fornektet. Satte han av og kjørte da det var bursdag, fotballtrening, håmdballtrening osv. Det er ikke før nylig vi har fått foreldrene LITT i prat. Vi tvinger de jo til å være med pga at gutten deres ødelegger for alle.

Vært mange saker/hendelser på skolen. Til slutt så graverende at han i en periode ble fotfulgt av lærer. 

Anonymkode: caffa...94b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke ringe disse foreldrene å si at barnet (eller pøbelen om du vil) er velkommen dersom de er med å passer på at barnet oppfører seg, og dersom det oppstår problemer så må de gå fordi det er ditt barn sin bursdag? Dette er også et alternativ hvis han ønsker å be unger i sitt årskull.

Anonymkode: 6416b...d8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg bare innvitert 2-3 barn fra klassen som barnet leker mest med,hadde innvitert en drittunge som ikke kan oppføre seg.  Eventuelt si at om barnet skal komme så må en av foreldrene være med.

Anonymkode: 44963...e2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi 

Hvem kommer først ? 

Barnet ditt eller pøbelen? Inviter dere du vil? Bare ikke la en eller to stå utanfor 

Anonymkode: 60d54...c77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har vi tenkt noen timer og diskutert ferdig. Det blir besøk. En person fra klassen, noen fra gaten og noen fra treningen blir invitert. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når barnet har så store problemer og foreldrene avviser forsøk på å snakke om det og ikke ser problemene selv så er det egentlig på sin plass med en bekymringsmelding til barnevernet. Ikke sikkert skolen har sendt bekymringsmelding fordi det er ikke sikkert de ser sammenhengen med foreldrene like tydelig som dere andre foreldre gjør. Det haster jo å skaffe denne gutten mer hjelp, og om foreldrene ikke er mottakelig så vil det ikke være nok at han får ekstra ressurser på skolen.

 

Godt du fant en løsning for barnet ditt sin bursdag, Hi.

Anonymkode: af6c2...70c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ikke pøbelen i klassen, var heller den som gjorde av seg minst. Var snill og grei mot de fleste! Meen, siden jeg hadde utlandsk opprinnelse så ble jeg ALDRI invitert på bursdagene til de andre klassekameratene. Det var slik hele barneskolen og ungdomsskolen. Om noen inviterte meg på bursdagen deres å andre fikk avslørt dette før den eventuelle bursdagsdagen så trakk de invitasjonen tilbake for da ville ikke 15 andre stk komme. Vet at dette ikke har noen ting med det du skriver. Men du skulle bare ha visst for en følelse jeg hadde og hvor lei jeg ble meg og foreldrene mine at alle klassen var sammen og hygget seg mens jeg ikke fikk være med fordi jeg var fra ett land. Denne pøbelen som du kaller det er ikke hans feil fordi han er slik han er. Det er foreldrene sin feil, oppdragelsen av barnet. Du burde heller gi en sjangse til denne pøbelen å si "du er invitert på bursdag til Jonas men du må oppføre deg pent" om ikke må dra hjem. Enkelt og rettferdig. 

Syns mange av de andre svarene du har fått her er som at du skal bare invitere få stk (er jo opp til deg) men du fratar barnet ditt en flott dag og flotte minner med klassekameratene sine. (Som jeg skulle ønske jeg hadde) 

Anonymkode: d90b0...3d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg var ikke pøbelen i klassen, var heller den som gjorde av seg minst. Var snill og grei mot de fleste! Meen, siden jeg hadde utlandsk opprinnelse så ble jeg ALDRI invitert på bursdagene til de andre klassekameratene. Det var slik hele barneskolen og ungdomsskolen. Om noen inviterte meg på bursdagen deres å andre fikk avslørt dette før den eventuelle bursdagsdagen så trakk de invitasjonen tilbake for da ville ikke 15 andre stk komme. Vet at dette ikke har noen ting med det du skriver. Men du skulle bare ha visst for en følelse jeg hadde og hvor lei jeg ble meg og foreldrene mine at alle klassen var sammen og hygget seg mens jeg ikke fikk være med fordi jeg var fra ett land. Denne pøbelen som du kaller det er ikke hans feil fordi han er slik han er. Det er foreldrene sin feil, oppdragelsen av barnet. Du burde heller gi en sjangse til denne pøbelen å si "du er invitert på bursdag til Jonas men du må oppføre deg pent" om ikke må dra hjem. Enkelt og rettferdig. 

Syns mange av de andre svarene du har fått her er som at du skal bare invitere få stk (er jo opp til deg) men du fratar barnet ditt en flott dag og flotte minner med klassekameratene sine. (Som jeg skulle ønske jeg hadde) 

Anonymkode: d90b0...3d6

Nei vet du hva. Jeg er veldig for at alle skal inkluderes, men et sted går grensen. Skal man ødelegge barnets bursdag fordi man må på død og liv invitere pøbler?

"men du fratar barnet ditt en flott dag og flotte minner med klassekameratene sine. (Som jeg skulle ønske jeg hadde) "
Din situasjon er overhodet ikke sammenlignbar, og du skulle selvfølgelig aldri vært holdt utenfor.
Når barnet velger heller å ikke ha noe selskap i stedet for å invitere en pøbel, skal man da tvinge barnet til å feire bursdagen? Hvor flotte minner tror du bursdagsbarnet får da?

Anonymkode: dd6eb...0b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde det samme her på den gamle barneskolen. Løste det ved at vi inviterte mobberen på bursdagsselskap sammen med alle de andre, MEN vi fotfulgte han hele tiden, ga han sterke irettesettelse foran de andre de gangene han prøvde seg på noe og hadde militærdisiplin hele bursdagen. Han var ikke høy i hatten da nei gitt. Bursdagen gikk faktisk bra det året.

Anonymkode: d4514...46e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg var ikke pøbelen i klassen, var heller den som gjorde av seg minst. Var snill og grei mot de fleste! Meen, siden jeg hadde utlandsk opprinnelse så ble jeg ALDRI invitert på bursdagene til de andre klassekameratene. Det var slik hele barneskolen og ungdomsskolen. Om noen inviterte meg på bursdagen deres å andre fikk avslørt dette før den eventuelle bursdagsdagen så trakk de invitasjonen tilbake for da ville ikke 15 andre stk komme. Vet at dette ikke har noen ting med det du skriver. Men du skulle bare ha visst for en følelse jeg hadde og hvor lei jeg ble meg og foreldrene mine at alle klassen var sammen og hygget seg mens jeg ikke fikk være med fordi jeg var fra ett land. Denne pøbelen som du kaller det er ikke hans feil fordi han er slik han er. Det er foreldrene sin feil, oppdragelsen av barnet. Du burde heller gi en sjangse til denne pøbelen å si "du er invitert på bursdag til Jonas men du må oppføre deg pent" om ikke må dra hjem. Enkelt og rettferdig. 

Syns mange av de andre svarene du har fått her er som at du skal bare invitere få stk (er jo opp til deg) men du fratar barnet ditt en flott dag og flotte minner med klassekameratene sine. (Som jeg skulle ønske jeg hadde) 

Anonymkode: d90b0...3d6

Akkurat det vet du ikke. Når HIs barn heller ønsker å ikke ha noen som helst bursdagsfeiring enn å måtte invitere alle, inkl. dette spesielle barnet, da er det mest trolig slik at alle ville hatt en flott dag bortsett fra bursdagsbarnet.

Da jeg gikk på barneskolen ba vi de første årene hvem vi ville. Så skulle alle bes. Det året hadde ei i klassen stadig vært på og gjort min skolehverdag utrivelig. Jeg sa som HIs sønn, at jeg heller ville droppe bursdag med klassevenninner enn å å be denne ene. Mamma brukte alle mulig pedagogiske argumenter, at jenta ikke ville være ekkel når det skulle være flere voksne der, de skulle følge med osv. Det eneste jeg husker fra den bursdagen er at hun begynte idet hun kom inn døren, men passet på som en hauk å gjøre/si ting akkurat når den/de vokne som var i nærheten snudde seg eller ble avledet av andre. Jeg husker at jeg et par ganger bare håpte at tiden ville gå fort. Først på slutten av bursdagen oppdaget de voksne hvordan hun holdt på. De neste bursdagene fikk jeg be de jeg ville, noe som vel ble litt i underkant av halvparten av jentene, de jeg stod nærmest. I ettertid så vet jeg at hun som holdt på som hun gjorde ikke hadde det lett hjemme, at hennes mor burde hatt avlastning, men det visste ikke vi barn noe om den gangen, og det var vel heller ikke mange som meldte noe til barnevernet på den tiden, folk skulle rydde opp selv, og det var mye skam forbundet med familieproblemer. Men om jeg hadde vært nødt til å be henne hver bursdag, eller mer enn den ene, da hadde jeg trolig stukket av på selve bursdagen min, jeg hadde nektet å være der. For jeg fikk selvfølgelig også høre det en god stund etter bursdagen min, at ingenting var bra nok. Allerede den gangen var jeg veldig opptatt av å inkludere alle, men ikke på den måten når ingenting hjalp og de voksne ikke greide å se det som foregikk, ikke fikk stoppet det og ikke kunne hindre det som fulgte med erting lenge etterpå. Heldigvis hadde den jenta noen andre hun var sammen med, så hun endte ikke ensom. Men jeg har ikke troen på å alltid inkludere de som trøbler, i de fleste sammenhenger, ja, men akkkurat bursdag bør være en dag hvor bursdagsbarnet slipper å grue seg til sitt eget selskap. Det er nok andre dager i året man kan inkludere alle.

Årsaken til at du ble holdt utenfor er selvfølgelig ikke akseptabel, og det er leit du måtte oppleve det!

Anonymkode: af6c2...70c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du at barnet oppfører seg sånn i bursdag også?

Har selv en 5 åring som utagerer mye i barnehagen pga han er utrygg,mens i barnebursdager har han vært uten meg å oppført seg eksemplarisk.Tilbydde meg selvsagt å være med i bursdagen ettersom jeg var redd for at han skulle være stygg mot noen.men foreldrene har ikke ønsket at jeg skulle komme.Så om barnet ikke oppfører seg fint på skolen så betyr det ikke nødvendigvis at barnet vil oppføre seg ufint i bursdager også. Har også hatt bursdagsselskap der ettt barn som er veldig utagerende i bhg kom i bursdagen uten foreldrene å det gikk helt fint barnet gjorde ikke noe galt.

Anonymkode: 44963...e2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi hadde det samme her på den gamle barneskolen. Løste det ved at vi inviterte mobberen på bursdagsselskap sammen med alle de andre, MEN vi fotfulgte han hele tiden, ga han sterke irettesettelse foran de andre de gangene han prøvde seg på noe og hadde militærdisiplin hele bursdagen. Han var ikke høy i hatten da nei gitt. Bursdagen gikk faktisk bra det året.

Anonymkode: d4514...46e

Syns du skal være forsiktig med så kraftige irettesettelser,har selv ett barn som utagerer mot andre å kan finne på rare ting men er en grunn til at han er som han er.Hadde du gjort det mot sønnen min så hadde han blitt livredd! Det er ikke sånn du snakker til ett barn uansett hva.

Anonymkode: 44963...e2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gamle er disse ungene? 

Hva er feil med de voksne på skolen om de ikke klarer å stanse pøbeltendensene til en småunge?

Hvilket miljø er det de opprettholder om slikt får foregå år etter år? 

Anonymkode: ee046...ed9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Syns du skal være forsiktig med så kraftige irettesettelser,har selv ett barn som utagerer mot andre å kan finne på rare ting men er en grunn til at han er som han er.Hadde du gjort det mot sønnen min så hadde han blitt livredd! Det er ikke sånn du snakker til ett barn uansett hva.

Anonymkode: 44963...e2a

Det er ikke rart barnet ditt utagerer om du ikke irettesetter han

Anonymkode: 0ccdf...155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke rart barnet ditt utagerer om du ikke irettesetter han

Anonymkode: 0ccdf...155

Selvsagt gjør jeg det! Men spesialpedagogen som har observert han har sagt at vi må gjøre det på en mild og bestemt måte.Kraftig irettesettelse som de hadde gjort i bhg gjør han bare veldig utrygg som igjen fører til enda dårligere oppførsel.

Anonymkode: 44963...e2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Syns du skal være forsiktig med så kraftige irettesettelser,har selv ett barn som utagerer mot andre å kan finne på rare ting men er en grunn til at han er som han er.Hadde du gjort det mot sønnen min så hadde han blitt livredd! Det er ikke sånn du snakker til ett barn uansett hva.

Anonymkode: 44963...e2a

Men hvordan, helt kø kreft synes du andre foreldre bør reagere når han utagerer i en bursdag?

Anonymkode: ff8cb...a01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Selvsagt gjør jeg det! Men spesialpedagogen som har observert han har sagt at vi må gjøre det på en mild og bestemt måte.Kraftig irettesettelse som de hadde gjort i bhg gjør han bare veldig utrygg som igjen fører til enda dårligere oppførsel.

Anonymkode: 44963...e2a

Om barnet er så sart, men samtidig reagerer med å være utagerende (og det går utover andre barn) så kan ikke det barnet vært uten dere et sekund da. 

Skal love deg at jeg hadde blitt tydelig og irettesettende i talen hvis det var hjemme hos oss. Pedagogikk Joda, men hadde ikke "puset" og dullet. -Er barnet så spesielt fra alle andre , og ikke er tilsnakkenes, så må det ha med følge. 

Anonymkode: 8c631...555

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hadde du gjort det mot sønnen min så hadde han blitt livredd!

Men da sender du han vel ingen steder alene regner jeg med?

Anonymkode: dd6eb...0b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om barnet er så sart, men samtidig reagerer med å være utagerende (og det går utover andre barn) så kan ikke det barnet vært uten dere et sekund da. 

Skal love deg at jeg hadde blitt tydelig og irettesettende i talen hvis det var hjemme hos oss. Pedagogikk Joda, men hadde ikke "puset" og dullet. -Er barnet så spesielt fra alle andre , og ikke er tilsnakkenes, så må det ha med følge. 

Anonymkode: 8c631...555

Jo som sagt så skjer utageringen kun i barnehagen aldri i barnebursdager.

Anonymkode: 44963...e2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men da sender du han vel ingen steder alene regner jeg med?

Anonymkode: dd6eb...0b7

Jo selvsagt! De jeg kjenner er såpass oppegående at de kan irettsette ett barn på en fin måte uten å være sint eller kjefte. Likevel får de frem poenget sitt om at det barnet gjør ikke er lov. Men de som har passet han sier at han er så grei å ha med å gjøre og at han hører på de voksne.Er som sagt kun i barnehagen han utagerer og ikke oppfører seg fint.

Anonymkode: 44963...e2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jo selvsagt! De jeg kjenner er såpass oppegående at de kan irettsette ett barn på en fin måte uten å være sint eller kjefte. Likevel får de frem poenget sitt om at det barnet gjør ikke er lov. Men de som har passet han sier at han er så grei å ha med å gjøre og at han hører på de voksne.Er som sagt kun i barnehagen han utagerer og ikke oppfører seg fint.

Anonymkode: 44963...e2a

Her er det også litt forskjell i alder. Jeg er mye mer forsiktig med yngre barn enn eldre barn. I vårt tilfelle er det snakk om 4. klassinger. I den alderen bør de tåle strenge tilbakemeldinger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mamma til et barn som har opplevd å ikke bli bedt i bursdag; det er vanskelig å si nøyaktig hva det er som foregår, men det er hevet over en hver tvil at mitt barn tidligere har utagert og vært ugrei på skolen (på besøk hos venner og i andre settinger går det fint!). Nå vet ikke jeg hvordan situasjonen hos dere er, men jeg tenker det er viktig å ha med seg noen perspektiver i bakhodet når man diskuterer dette. For det første: det er supervanskelig å ha et barn som man vet de andre barna ikke liker, og som gjør problematiske ting. Man kan bli helt unnvikende av det. Bli redd for hva de andre foreldrene tenker, for eksempel. Jeg forsøker å være helt åpen med andre foreldre, fortelle hva som har skjedd når noe har skjedd, be dem si fra til meg om vanskelige ting, osv - men det krever fader meg mye, og det er ikke alltid lett å gå med hodet høyt hevet. Jeg vet ikke om dette forklarer foreldrenes atferd i ditt tilfelle, men jeg kan ihvertfall lett sette meg inn i det. For det andre: det er selvsagt ikke greit å bli plaget av andre, og en pragmatisk løsning for å beskytte eget barn er å unngå den som plager. Men samtidig er det fryktelig enkelt å kalle barn "pøbler" og dermed rettferdiggjøre eget valg, mens virkeligheten gjerne er mer kompleks enn som så. Det er barn vi snakker om her liksom. De er ikke onde. Det finnes alltid noe som forklarer atferden deres, enten det er biologi, miljø eller en eller annen ukjent faktor. Okei, noen ganger er det kanskje best å omgå problemet ved å invitere annerledes enn man hadde tenkt, men det er fint, tenker jeg, å ha denne forståelsen med seg når man vurderer andre mennesker.

 

Anonymkode: b33ec...983

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er mamma til et barn som har opplevd å ikke bli bedt i bursdag; det er vanskelig å si nøyaktig hva det er som foregår, men det er hevet over en hver tvil at mitt barn tidligere har utagert og vært ugrei på skolen (på besøk hos venner og i andre settinger går det fint!). Nå vet ikke jeg hvordan situasjonen hos dere er, men jeg tenker det er viktig å ha med seg noen perspektiver i bakhodet når man diskuterer dette. For det første: det er supervanskelig å ha et barn som man vet de andre barna ikke liker, og som gjør problematiske ting. Man kan bli helt unnvikende av det. Bli redd for hva de andre foreldrene tenker, for eksempel. Jeg forsøker å være helt åpen med andre foreldre, fortelle hva som har skjedd når noe har skjedd, be dem si fra til meg om vanskelige ting, osv - men det krever fader meg mye, og det er ikke alltid lett å gå med hodet høyt hevet. Jeg vet ikke om dette forklarer foreldrenes atferd i ditt tilfelle, men jeg kan ihvertfall lett sette meg inn i det. For det andre: det er selvsagt ikke greit å bli plaget av andre, og en pragmatisk løsning for å beskytte eget barn er å unngå den som plager. Men samtidig er det fryktelig enkelt å kalle barn "pøbler" og dermed rettferdiggjøre eget valg, mens virkeligheten gjerne er mer kompleks enn som så. Det er barn vi snakker om her liksom. De er ikke onde. Det finnes alltid noe som forklarer atferden deres, enten det er biologi, miljø eller en eller annen ukjent faktor. Okei, noen ganger er det kanskje best å omgå problemet ved å invitere annerledes enn man hadde tenkt, men det er fint, tenker jeg, å ha denne forståelsen med seg når man vurderer andre mennesker.

 

Anonymkode: b33ec...983

Det er greit at et er noe som forklarer adferden til barn, som du skriver...biologi, miljø osv, men at de finnes, betyr jaggu meg ikke at man skal akseptere og respektere eller forstå-ihjel bøllete og utagerende atferd! Og barn som oppfører seg slik må enten fotfølges av foreldre/voksenpersonell eller utelates fra slike settinger o.l. Det er ikke ofrene for adferden som skal bære byrden av å jevnlig utsettes for slike overgrep og skal måtte utvise forståelse for ditt og datt. 

Det hadde vært interessant å vite hvordan du hadde tenkt om du var mor til ungen som ble fysisk eller verbalt angrepet jevnlig, som gråt og sa det gruet seg til neste skoledag eller som sier det ikke ønsker bursdagsselskap fordi da slipper det å be bølla.....tror ønsket ditt om "forståelse" hadde endret seg noe da.

Anonymkode: f51cb...2f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...