Gå til innhold

Hva er dette for noe tull???


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fikk beskjed av jobben at de ikke utbetaler sykepenger for meg lenger og at Årsak er at vi mener du ikke opprettholder din medvirkningsplikt i sykefraværsoppfølgingen jft AML § 4-6 og Folketrygdloven § 8-8 og vi har bedt NAV ta en vurdering på dette.

Hva er dette for noe tull? 

Anonymkode: 97c83...449

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du unnlatt å dukke opp på dialogmøte eller annen kontakt med arbeidsplassen? Ikke bidratt til etablering av oppfølgingsplan? I så fall er det nok riktig.

Anonymkode: e60bd...32a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Har du unnlatt å dukke opp på dialogmøte eller annen kontakt med arbeidsplassen? Ikke bidratt til etablering av oppfølgingsplan? I så fall er det nok riktig.

Anonymkode: e60bd...32a

Enig. Kan også være uvillighet til å prøve ut tilrettelagt arbeid selv om det ikke er noe som tilsier at man ikke kan være noe på jobb.

Hi, dette er kjedelig, men om du har vist velvilje og gjort det du kan på alle måter så har du ikke noe å frykte.

Hva er det som har skjedd som gjør at arbeidsgiver går til dette skrittet, tror du?

Anonymkode: bfa69...396

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått en alvorlig skade under fødsel. Det vil si at jeg er under rehabilitering. De har sagt at de vil ha møte med meg ute på jobben. Jeg må da snakke med over 100 stk på vei til kontoret og alle lurer nok på hva det er og hvorfor jeg er borte. Har gitt beskjed til både jobb og fastlege at det blir fysisk og psykisk tungt så har bedt om at vi møter med fastlege og Nav. De har ikke vist interesse for dette. Ser også at brevene mine går til min gamle adresse fordi om jeg har gitt beskjed om at jeg har flyttet. Jeg har også møte med nav og lege neste uke. og har ikke unngått møte. De som ikke vil møtes på halvveien. 

Anonymkode: 97c83...449

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har fått en alvorlig skade under fødsel. Det vil si at jeg er under rehabilitering. De har sagt at de vil ha møte med meg ute på jobben. Jeg må da snakke med over 100 stk på vei til kontoret og alle lurer nok på hva det er og hvorfor jeg er borte. Har gitt beskjed til både jobb og fastlege at det blir fysisk og psykisk tungt så har bedt om at vi møter med fastlege og Nav. De har ikke vist interesse for dette. Ser også at brevene mine går til min gamle adresse fordi om jeg har gitt beskjed om at jeg har flyttet. Jeg har også møte med nav og lege neste uke. og har ikke unngått møte. De som ikke vil møtes på halvveien. 

Anonymkode: 97c83...449

Da bør ikke dette være noe å være bekymret for. Det er arbeidsgiver som er vanskelig.

Jeg ville fått legen til å bekrefte at du har tatt kontakt om at det å ha møtet på jobb ville være for tung for deg nå pga. helsen din, og at jobben ble informert om dette. Skriv dette ned og vis også til det at du har foreslått å møte arbeidsgiver med din fastlege og Nav enten hos Nav eller hos fastlegen din, men at arbeidsgiver ikke har vist noen vilje til å komme deg imøte på dette til tross for at det er det beste for din helse akkurat nå. Si helt spesifikt at du har gjort ditt og forsøkt å finne løsninger som kan fungere for helsen din og samtidig oppfylle medvirkningsplikten du har, at du aldri har vært uvillig til møte med arbeidsgiver, men at arbeidsgiver ikke har vist noe interesse av å komme deg imøte. Så viser du til bekreftelsen fra legen din. Husker du ca. datoer for samtaler du har hatt med lege og arbeidgiver så vil dette styrke saken din.

Jeg tror ikke du får noen problemer med Nav. Ikke la dette tappe deg for energi eller ødelegge noe for deg mtp. arb.plassen. Du har gjort ditt, derfor kan du også møte både lege, nav og arbeidsgiver med hevet hode og være helt saklig når du legger frem fakta.

Lykke til :)

Anonymkode: bfa69...396

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har fått en alvorlig skade under fødsel. Det vil si at jeg er under rehabilitering. De har sagt at de vil ha møte med meg ute på jobben. Jeg må da snakke med over 100 stk på vei til kontoret og alle lurer nok på hva det er og hvorfor jeg er borte. Har gitt beskjed til både jobb og fastlege at det blir fysisk og psykisk tungt så har bedt om at vi møter med fastlege og Nav. De har ikke vist interesse for dette. Ser også at brevene mine går til min gamle adresse fordi om jeg har gitt beskjed om at jeg har flyttet. Jeg har også møte med nav og lege neste uke. og har ikke unngått møte. De som ikke vil møtes på halvveien. 

Anonymkode: 97c83...449

Er det møte med dere alle : du, arbeidsgiver, nav og lege din arbeidsgiver vil at dere skal ha på din arbeidsplass?

Anonymkode: 81345...123

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan nok skjønne at det er ubehagelig å møte på jobben siden alle vil spørre og grave. Men det er jo tilfelle for svært mange sykmeldte, og du er forpliktet til å holde kontakten med arbeidsplasen for oppfølging. Du må rett og slett møte opp på jobben dersom ikke jobben har mulighet til å møte andre steder. Du har møte med fastlege og nav, foreslår at du legger fram et forslag til framdriftsplan selv, da viser du at du er motivert for nettopp framdrift. Det betyr ikke at planen ikke kan forandres, det kommer jo an på hvordan helsa di blir framover.

Anonymkode: e60bd...32a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle tilbakemeldinger. Jeg har fått en alvorlig nevrologisk skade som selv er pga en sykehus feil. Dette vet jobben og når jeg går tilbake på mine sms hvor jeg har snakket med sjefen så gir jeg flere ganger beskjed om at det ikke vil være mulig for meg å møte på jobb. De er informert fortløpende om min tilstand og jeg har også hatt flere samtaler på telefon hvor alt har virket fint og de har fått all info de trenger. De har sendt mitt brev bevisst føles det ut som til min gamle adresse. Flere brev og aldri etterspurt min kommentar eller ønsker.

Når jeg ga tydelig beskjed om at jeg vil gjerne ha en samtale og at dette må bli hos fastlege så sa hun bare vi sender en ny innkalling hit. Jeg ga igjen beskjed at det ikke vil bli mulig å møte. Hun sa igjen vi sender innkalling så ser vi. Jeg hadde også avbestilt første møte hvor hun ringer plutselig å sier hvor er du. Vi sitter å venter på deg. Så det er helt klart at noe prøver de På. De er ikke interessert i tilrettelegge noe. Jeg har gitt beskjed at jeg kan møte men ikke direkte på jobb. Det vil bli for mye akkurat nå. På slutten av svangerskap sist så ble jeg sykemeldt og da kom de til fastlege kontoret så nå virker det som de har en intensjon. 

Jeg skrev også i juni etter sms jeg fikk om at de venter på meg. Jeg skrev trodde jeg var ganske tydelig når jeg snakket med dere på telefon om at jeg ikke har mulighet å møte (noe hr sjef sa er helt ok) jeg skrev videre at jeg skulle til lege førstkommende torsdag. Skrev så videre at jeg tar gjerne et møte med dere men må bli med lege og Nav tilstede. Hun skrev kort. Vi kommer tilbake med ny møtedato. Denne har kun jeg fått til gammel adresse. Ikke Nav eller fastlege. Og de lyter jo ikke til meg. 

De er kjent for å presse sine ansatte ut av sine stillinger. Etter at det ble sjefsbytte for et par år siden så er det kaos tilstander med mange oppsigelser og sykemeldinger. Ikke bra!

 

Anonymkode: 97c83...449

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det ikke vært for at du skriver tull så hadde jeg kanskje hatt medlidenhet med deg. 

Om det skyldes flytting osv, du har unnlatt å møte på noe du er pliktig til. 

Arbeidsgiver er pliktig å møte deg og de har gjort sin del med å kalle deg inn. Du har altså ikke møtt. 

Det er ikke tull, det er loven. Er du muligens hevet over loven?

Kan hende de har en agenda om å bli kvitt deg, forstår de godt, du koster mye i både penger og ikke minst arbeidsgivers tid. Med den holdning at loven er tull tenker jeg din arbeidsgiver er lettet den dagen du er borte fra deres lønningslister. 

Anonymkode: 18ca0...01b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reglene er like for deg som for andre. Dialogmøter må man møte på uansett hvor tøft og vanskelig det er. Når man ikke gjør det holder man ikke oppe sin del av avtalen og kan miste rettighetene sine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor måtte arbeidsgiver møte hos fastlegen den gangen du ble sykmeldt under svangerskap? Det var jo før du fikk denne nevrologiske skaden som du helst vil unngå å snakke med de 100 kollegaene dine om?

Anonymkode: c71f0...e3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være 100% sykemeldt betyr ikke 100% fravær fra jobb.. Du har plikter du må forholde deg til. 

Anonymkode: 260e6...2ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor måtte arbeidsgiver møte hos fastlegen den gangen du ble sykmeldt under svangerskap? Det var jo før du fikk denne nevrologiske skaden som du helst vil unngå å snakke med de 100 kollegaene dine om?

Anonymkode: c71f0...e3c

Slike møter er veldig ofte hos lege for å slippe dra legen unna de andre pasientene sine. 

Jeg har vært arbeidsgiver i 15 år og aldri opplevd at møter som lege er med på et noe annet sted enn hos lege. Saksbehandler hos nav avtaler et møte med lege, hos lege, og kaller inn arbeidsgiver og den sykemeldte 

Dialogmøter mellom bare arbeidsgiver og den sykemeldte er gjerne på arbeidsplassen. 

Anonymkode: 0282e...70e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner deg godt, HI. Jeg har også vært langtidssykmeldt, og har måttet møte på jobb for disse tåpelige pratestundene som NAV har bestemt at man skal kvernes igjennom. Ikke blir man friskere av det, og ikke blir arbeidet lettere av det heller... Det er KUN formaliteter. Man plager de ansatte til de til slutt har så mye møter og "oppfølging" at det er blitt en fulltidsjobb i seg selv.

Kan ikke gi deg annet råd enn å be om et klokkeslett når du vet at der er færrest mulig folk på arb.plassen. Ring så til en kollega du stoler på, og fortell at du kommer innom, men at du helst ikke vil ha spørsmål. Be ham/henne om at det blir sagt videre til de andre. Hvis du likevel møter noen som spør hvordan det går, så svar bare "dårlig, dessverre", og la det bli med det, og gå fort videre. Begynner du å gråte, så ikke skjul det. Bare gråt i vei. Da jeg hadde sittet stortutende på 5-6 møter begynte det endelig å demre for både arb.giver og NAV at legen hadde rett; jeg har ingen ting å bidra med på jobb før jeg blir bedre.

Anonymkode: 0c4ef...261

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gåp på aap, og har vært gjennom mølla med møter. Og jeg skjønner at det er vanskelig å møte opp hos arbeidgiver, det synes jeg og det var. Men saken er at som sykmeldt så har man og visse ting man må gjennomføre for å få sykepenger. Og du følger jo ikke opp det du skal, du har plikt til å være med på dialogmøter med arbeidsgiver. Arbeidsgiver plikter å følge deg opp, men det er jo ikke lett med en uvillig ansatt. Hvordan skal arbeidsgiver vite hva de kan gjøre for deg, når du ikke vil snakke med de?

Anonymkode: 81345...123

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg gåp på aap, og har vært gjennom mølla med møter. Og jeg skjønner at det er vanskelig å møte opp hos arbeidgiver, det synes jeg og det var. Men saken er at som sykmeldt så har man og visse ting man må gjennomføre for å få sykepenger. Og du følger jo ikke opp det du skal, du har plikt til å være med på dialogmøter med arbeidsgiver. Arbeidsgiver plikter å følge deg opp, men det er jo ikke lett med en uvillig ansatt. Hvordan skal arbeidsgiver vite hva de kan gjøre for deg, når du ikke vil snakke med de?

Anonymkode: 81345...123

Telefonen er oppfunnet.

Anonymkode: 0c4ef...261

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Telefonen er oppfunnet.

Anonymkode: 0c4ef...261

Og da burde hun bruke den til noe annet enn meldinger

Anonymkode: 81345...123

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Og da burde hun bruke den til noe annet enn meldinger

Anonymkode: 81345...123

Arbeidsgiver har sikkert nummeret hennes og klarer å ringe.

Anonymkode: 0c4ef...261

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Er du sengeliggende ettersom du ikke kan møte opp? 

Anonymkode: 20fe0...6e4

Eller kanskje hun har fått utlagt tarm og ikke kan holde på verken urin eller avføring...? 

Anonymkode: 0c4ef...261

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne sykemelding oppfølgingen føles ofte som at er der for å plage brukerene. Opplever skjeldent at det faktisk kommer noe positivt ut av det, nemlig raskt tilbake til arbeid. 

Det høres så bra og fint ut, realiteten er at det er temmelig urealistiske forventninger både til de syke arbeidstakere, og til mulighetene arbeidsgiver faktisk har. Det er også en kjepp i hjulene til travle fastleger. 

Stresset HI kjenner på her både i forhold til å møte hos arbeidsgiver og å ikke føle seg hørt, uro i forhold til tap av inntekt etc. er ikke særlig helsebringende.

Anonymkode: 8a832...6ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Eller kanskje hun har fått utlagt tarm og ikke kan holde på verken urin eller avføring...? 

Anonymkode: 0c4ef...261

Og da går hun bare rundt med bæsj og tiss flytende rundt i skoa?

Stomi er ikke gøy å ha, men den samler opp både avføring, urin og stort sett lukt. En person med stomi lever er fullverdig liv altså. 

Anonymkode: 18ca0...01b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og da går hun bare rundt med bæsj og tiss flytende rundt i skoa?

Stomi er ikke gøy å ha, men den samler opp både avføring, urin og stort sett lukt. En person med stomi lever er fullverdig liv altså. 

Anonymkode: 18ca0...01b

Du vet nok ikke så mye om det å leve med stomi. Det er for de fleste ingen dans på roser. Hilsen ei med uc og mye kunskap om stomi.

Ikke at vi vet om hi har det og ikke noe hi trenger å fortelle oss.

Anonymkode: b426f...9b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 Du vet nok ikke så mye om det å leve med stomi. Det er for de fleste ingen dans på roser. Hilsen ei med uc og mye kunskap om stomi.

Ikke at vi vet om hi har det og ikke noe hi trenger å fortelle oss.

Anonymkode: b426f...9b9

Jeg vet mye om stomi. 

Som jeg sa så er det ikke lett å ha dette, det er likevel ikke noe som gir deg unntak fra å oppfylle dine plikter, plikter du har for å motta velferdsgoder. Det er vel du også enig i går jeg ut i fra?

Slik er vårt velferdssystem, man kan ikke bare motta ytelse og forvente å ikke ha noen plikter. HI har ikke møtt på et møte hun er pliktig å gå i. 

Jeg har selv stomi på tiende året. Jeg jobber 80% og er 20% ufør. 

Hvis så er at HI har stomi, det vet jeg ikke. Så er hun fortsatt i startfasen med stomi. Det er mye styr da, skam, redsel, angst, usikkerhet osv. Dette blir ikke borte, hun må face hverdagen og utføre sine plikter.

Å ikke utfordre seg selv og bare ville gjemme seg bort i trygge omgivelser gavner henne faktisk ikke. Hun trenger ikke opplyse om at hun har dette, men, livet er så utrolig mye lettere med å gjøre det. Det er ingenting som er skamfullt med å ha stomi, selvom jeg har full forståelse for at man føler det. Avføring og kanskje urin i en pose på magen, æsj liksom. Det er ikke æsj, jeg har et skjult handikap (når jeg har klær på) dette er ikke min feil.

Jeg bestemte meg for fem år siden, nå er det nok, jeg har pose på magen, sånn er det. Aksepter meg eller se en annen vei.  

 

Anonymkode: 18ca0...01b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kom stomi inn i bildet?

HI: Ta kontakt med fagforeningen din. Det er bra at du har brukt SMS, da har du mer å slå i bordet med. Skriv ned alt dette i en mail, med kopi til nav og fastlege. Da kjenner de også historien når dere alle skal møtes igjen. Dersom arbeidsgiver svarer bare deg, hekter du nav og fastlege på ditt svar igjen. Lykke til. Kjipt å bruke tid og krefter på dette, men nødvendig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...