Gå til innhold

Hardtarbeidende folk


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg skulle ønske det var sånn at de mest hardtarbeidende i samfunnet var de som tjente mest.

Min far er heltidsbonde (snart jeg også). Arbeidsinnsatsen...alle timene... alt drittarbeidet... om livet var rettferdig skulle han kunne ta ut en millionlønn.

De som tjener best er alltid de som er renest på fingrene,  eller hva mener dere?

Anonymkode: dfc20...4c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En ting vet jeg iallefall, og det er at bønder ikke blir satt pris på for fem flate øre og det er en viktig jobb.

Norge trenger bonden! :)

Anonymkode: 268fa...647

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vokst opp på gård og nå er jeg startet mitt eget firma, og jeg jobber mer enn min far som er melkebonde selvom jeg ikke er møkkete på fingrene. Min eksmann var adm dir i et stort selskap når vi var gift og da jobbet han ca 14 timer hver dag pluss mye jobbing hver eneste helg. Han var ikke skitten på hendene, men jobbet mer enn min far. Det jeg vil frem til med dette er at det er ikke skitne hender som er beviset på hvor mye man jobber, og de som tjener godt jobber som regel også betraktelig mer enn gjennomsnittet. Når det kommer til bondeyrket er det ingen tvil om at de jobber mye og at de burde ha en anstendig inntekt, men mye kommer ann på hvordan gården er og hvordan driften er lagt opp. Min hjemgård har ei melkekvote på 450.000 liter melk i året, har helautomatisert melkeprosessen og foring, og jobben for min far er mindre enn det var for min bestefar som gjorde alt på den gamle måten. I tillegg kommer jobben med å dyrke jorden på sommeren, men vinterstid ligger den jobben brakk. Mao er det en intensiv jobb i sommerhalvåret, men på vinteren har min får en forholdsvis grei jobbinnsats. I tillegg så tjener han godt og er egentlig veldig godt fornøyd med lønnen sin.

Anonymkode: a9126...c5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel dessverre (eller heldigvis) ikke sånn at de som blir mest skitne på fingrene tjener mest. Ikke de som jobber hardest fysisk heller. Jeg tror mange av de som tjener mest, også jobber mye. I tillegg er det til en viss grad sammenheng mellom utdanningsgrad og lønn. For meg som har brukt ørti år på universitetet og skaffet meg en utdannelse som samfunnet trenger, relativt rimelig at jeg også har greit betalt. Jeg jobber også mye, langt mer enn 37.5 timer i uka, og gjerne både søndag, første juledag og 17. mai. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg kjenner som tjener mye jobber også uendelig mye.

Har selv en mann som er selvstendig, og har folk i vennekretsen som er alt fra direktører til daglig ledere, og de jobber mye. De er mye borte fra hjemmet og er helt avhengig av en partner som tar hovedansvaret på hjemmebane

Er selv vokst opp med en pappa som jobbet mye, han drev et eget firma med flere ansatte. Vi spiste nesten alltid middag uten han, også kom han hjem en gang mellom 20 og 22 og varmet noen rester.

Så uansett om de som tjener mye er rene på fingrene så jobber de gjerne for pengene altså.

Kjenner bare en bonde og han tjener veldig bra, han har gården, kuene, selger ved fra skogen, måker snø om vinteren og tar også noen oppdrag som mekaniker. Han tjener bra og sier selv han elsker friheten han har, slipper å ha en sjef hengende over skuldra og fortelle han hva han skal gjøre, hvor lang matpause han kan ta osv. Men han er kanskje litt spesiell siden han er en liten duracellkanin som aldri hadde sittet i sofaen og slappet av uansett, da kan han like gjerne jobbe med de tingene han liker. Mulig du har det pyton, men alle bønder har det ikke pyton.

Anonymkode: 2f930...e6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heldigvis står man fritt til å velge yrke selv. Ingen må noenting. Synes at et langt studiet skal belønnes, det er hardt arbeid det. 

 

Anonymkode: 553cf...fa5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er møkk er relativt.

Jeg jobber som psykolog og har hatt en pasient som jobbet under bakken med kloakk. Han kunne ikke forstå at noen frivillig ville bli psykolog og jobbe med andres problemer.

Han var en vis mann :)

Anonymkode: 30574...c3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hva som er møkk er relativt.

Jeg jobber som psykolog og har hatt en pasient som jobbet under bakken med kloakk. Han kunne ikke forstå at noen frivillig ville bli psykolog og jobbe med andres problemer.

Han var en vis mann :)

Anonymkode: 30574...c3c

Akkurat det med psykolog tenkte jeg faktisk på forrige dagen etter å ha vært sammen med søsteren min noen timer. Hun har bl.a en personlighetsforstyrrelse (i tillegg til angst og div annet grums) og hun fortalte litt om terapien hun går i (både gruppeterapi og alenesamtaler med psykolog), jeg tenkte på psykologen hennes etterpå. For en tålmodighet du må ha for å jobbe med sånt, jeg bøyer meg i støvet.

Noe så påståelig, alle pigger ut for kritikk, vet alt best selv, og nekter ta til seg gode råd, og sånt skal man liksom jobbe med og prøve få friskt. Prøve å snu en syk tankegang, hos noen som ruller seg sammen som et piggsvin når det kommer til gode råd og kritikk. Jeg skjønner ikke at det er mulig å ikke bli frustrert, sint og oppgitt som behandler.... Jeg beunder virkelig egenskapene dere må ha.

Anonymkode: 2f930...e6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hardt arbeid har INGENTING med rene fingre å gjøre. Utover det er det mange hardt arbeidende underbetalte mennesker her i landet, så den ser jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydelig at du ikke har erfaring fra andre jobber. Skitne fingre har pent lite å gjøre med arbeidsinnsats. 

Anonymkode: 58d30...f27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man bruker mange år på utdannelse og i tillegg mye penger på dette er det vel logisk at man får høyere lønn?

Det synes i hvertfall jeg. Dersom det ikke hadde vært sånn ville Norge blitt et u-land der ingen gadd å ta utdanning. 

Anonymkode: b546f...0bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis man bruker mange år på utdannelse og i tillegg mye penger på dette er det vel logisk at man får høyere lønn?

Det synes i hvertfall jeg. Dersom det ikke hadde vært sånn ville Norge blitt et u-land der ingen gadd å ta utdanning. 

Anonymkode: b546f...0bf

Jeg synes ikke utdanning i seg selv skulle gi høyere lønn. Det vesentlige er om du kan noe nyttig. Det er alt for mange i dette landet som tar lange utdanninger som det egentlig ikke er behov for. For eksempel utdannes det mange fler dansere og samfunnsvitere enn landet trenger. Lønn burde i mye større grad bestemmes av jobben du gjør enn av hvor mange år du har gått på skole.

Anonymkode: 17812...fb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes ikke utdanning i seg selv skulle gi høyere lønn. Det vesentlige er om du kan noe nyttig. Det er alt for mange i dette landet som tar lange utdanninger som det egentlig ikke er behov for. For eksempel utdannes det mange fler dansere og samfunnsvitere enn landet trenger. Lønn burde i mye større grad bestemmes av jobben du gjør enn av hvor mange år du har gått på skole.

Anonymkode: 17812...fb0

Gruppene du nevner tjener sjelden etter utdanning uansett. Det er kun rett og rimelig at man blir betalt etter utdanning og arbeidsinnsats. Hvem gidder å gå på skole i 5 år for å få den samme lønnen som noen som ikke har gått på skole? Du har mer lån og færre år i arbeidslivet med lang utdannelse, så ekstra lønn skulle bare mangle 

Anonymkode: 58d30...f27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gruppene du nevner tjener sjelden etter utdanning uansett. Det er kun rett og rimelig at man blir betalt etter utdanning og arbeidsinnsats. Hvem gidder å gå på skole i 5 år for å få den samme lønnen som noen som ikke har gått på skole? Du har mer lån og færre år i arbeidslivet med lang utdannelse, så ekstra lønn skulle bare mangle 

Anonymkode: 58d30...f27

Hvis utdanningen din er nødvendig for at du kan utføre jobben er det jo klart relevant, men utdanningen i seg selv mener jeg ikke bør ha betydning. To personer som gjør den samme jobben like godt bør ha samme lønn, uavhengig av hvordan de har lært å gjøre jobben.

Anonymkode: 17812...fb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes ikke utdanning i seg selv skulle gi høyere lønn. Det vesentlige er om du kan noe nyttig. Det er alt for mange i dette landet som tar lange utdanninger som det egentlig ikke er behov for. For eksempel utdannes det mange fler dansere og samfunnsvitere enn landet trenger. Lønn burde i mye større grad bestemmes av jobben du gjør enn av hvor mange år du har gått på skole.

Anonymkode: 17812...fb0

Må arrestere deg mht dansere. Det er MANGE utenlandske dansere på Operaen, og dersom regjeringen får det som de vil - at dansere ikke skal kunne pensjonere seg når de faller for aldersgrensen - da vil det bli helt slutt på norsk dansemiljø. Da vil alle profesjonelle dansere i landet være utdannet er annet sted...

Og mht samfunnsvitenskapene: de har vel aldri vært viktigere enn i dag. Det er derfra vi har begreper som "kritisk tenkning" og "logisk brist". 

Endret av Pashla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Pashla skrev:

Må arrestere deg mht dansere. Det er MANGE utenlandske dansere på Operaen, og dersom regjeringen får det som de vil - at dansere ikke skal kunne pensjonere seg når de faller for aldersgrensen - da vil det bli helt slutt på norsk dansemiljø. Da vil alle profesjonelle dansere i landet være utdannet er annet sted...

Det ville jo ikke være noen krise. Det er mange nok som kommer til å ville danse som hobby. Jeg er helt enig i at det ikke bør være mulig å få aldrrstrygd før du er 60 (egentlig mener jeg grensen bør heves til 70). Hvis man ikke kan fortsette i jobben sin så lenge får man fonne seg en ny jobb. Vi har ikke råd til å la folk belage seg på å jobbe bare 1/6 av livet.

Anonymkode: 17812...fb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skulle ønske det var sånn at de mest hardtarbeidende i samfunnet var de som tjente mest.

Min far er heltidsbonde (snart jeg også). Arbeidsinnsatsen...alle timene... alt drittarbeidet... om livet var rettferdig skulle han kunne ta ut en millionlønn.

De som tjener best er alltid de som er renest på fingrene,  eller hva mener dere?

Anonymkode: dfc20...4c8

Du velger selv å bli bonde.

 

Helt ærlig er jeg dritt lei all sutringen fra bøndene.

 

Og at du tror at bønder arbeider hardere enn alle andre fordi de har skitne fingre.. vel, deg om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pashla skrev:

Må arrestere deg mht dansere. Det er MANGE utenlandske dansere på Operaen, og dersom regjeringen får det som de vil - at dansere ikke skal kunne pensjonere seg når de faller for aldersgrensen - da vil det bli helt slutt på norsk dansemiljø. Da vil alle profesjonelle dansere i landet være utdannet er annet sted...

Og mht samfunnsvitenskapene: de har vel aldri vært viktigere enn i dag. Det er derfra vi har begreper som "kritisk tenkning" og "logisk brist". 

Men dansere er ikke noe vi MÅ ha for å få Norge til å gå rundt. Det er jo bare underholdning. 

Anonymkode: fdec9...94b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvis utdanningen din er nødvendig for at du kan utføre jobben er det jo klart relevant, men utdanningen i seg selv mener jeg ikke bør ha betydning. To personer som gjør den samme jobben like godt bør ha samme lønn, uavhengig av hvordan de har lært å gjøre jobben.

Anonymkode: 17812...fb0

Nå kommer ikke jeg på et eneste yrke hvor det er tilfelle. De yrkene jeg kjenner til har ulike stillinger basert på ansvarsområder og oppgaver hver enkelt skal utføre, og de aller fleste krever en form for formell kunnskap, teoretisk eller praktisk, som de tilegner seg gjennom utdanning. For meg er det for naivt å tro at en kan gjøre en hvilken som helst jobb like bra som en med utdannelse 

Anonymkode: 58d30...f27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men dansere er ikke noe vi MÅ ha for å få Norge til å gå rundt. Det er jo bare underholdning. 

Anonymkode: fdec9...94b

Hvis man ser bort fra ren overlevelse, er da kultur også noe folk trenger i livet for å ha et godt liv. Om det er dans, musikk av forskjellig slag, idrett eller annet. Det bidrar til god, mental helse. 

Anonymkode: 0f266...63f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis man ser bort fra ren overlevelse, er da kultur også noe folk trenger i livet for å ha et godt liv. Om det er dans, musikk av forskjellig slag, idrett eller annet. Det bidrar til god, mental helse. 

Anonymkode: 0f266...63f

Jada. Men ikke nødvendig

Anonymkode: fdec9...94b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jada. Men ikke nødvendig

Anonymkode: fdec9...94b

Samfunnsøkonomisk er det nødvendig å investere i god helse for befolkningen, både fysisk og psykisk. Kultur av alle typer bygger god helse. Er du egentlig klar over hvor mye sykefravær som betales for av offentlige midler som gjelder psykisk helse? Jeg vet ikke nøyaktig jeg heller, men at det er mye er jo allmennviten. 

Anonymkode: 0f266...63f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men dansere er ikke noe vi MÅ ha for å få Norge til å gå rundt. Det er jo bare underholdning. 

Anonymkode: fdec9...94b

Nei, det er kunst. Og det må vi selvsagt ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jada. Men ikke nødvendig

Anonymkode: fdec9...94b

Jo, selvfølgelig. Kultur er da det eneste som holder oss fra barbariet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...