Gå til innhold

Kan barnehagen kreve dette?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Dette kan de ikke kreve. Og at alle skal ha to sett uttertøy, ikke pokker om jeg hadde kjøpt to sett til flerfoldige 1000. Hva skjer når barnet skal på skolen? Skal det være en sluse der barn skifter kær mellom skole og hjem? 

Kan ikke foreldre komme inn må barnehagen ansette ekstrahjelp slik at barna kan leveres ute.

Anonymkode: f8255...273

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Dette høres helt sinnsykt ut, og hvorfor skal du dusje og ikke de som har spist disse matvarene til lunsj? Du har vel ikke allergener noen flere steder enn på hendene og kokkeklærne som jeg regner med du skifter av deg? Jeg hadde rett og slett ikke overhodt, jeg hadde skiftet av meg kokkeklærne og vasket hendene, ingenting annet.

Jeg ville kontaktet kommunelegen, her bør både han og evt helsesøster på banen for å rettlede de ansatte og evt dere foreldre. 

Anonymkode: 2509d...1b9

Støtter denne - ta kontakt med kommunelegen og be om veiledning. 

Jeg hadde også tatt kontakt med Rikshospitalet for råd rundt ekstreme allergier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Skal gjøre det kort. 

Stor barnehage. Totalt 130 barn. 

Begynt et barn med allergi mot diverse matvarer. Alvorlig allergi. Barnet går ikke i mitt barns avdeling, men har felles inngang. 

Jeg er kokk. Nå har jeg fått beskjed at de dagene jeg har brukt de matvarene barnet er allergisk mot må jeg dusje og skifte klær før jeg henter. Hvis ikke må "noen andre" hente. Vi er bare mannen og jeg her. Han er ofte på jobbreise. 

Jeg har som mange det veldig travelt for å rekke å hente etter jobb. Vi har én dusj på jobb men den er ofte opptatt så jeg må regne med å vente. Eller så må jeg hjem å dusje og skifte. Da er barnehagen stengt når jeg er klar. Når jeg sa dette var det kort og godt, da må du få noen til å hente. 

Jeg hadde til dels forstått dette hvis barnet gikk på samme avdeling.

Jeg spurte om det var en annen inngang jeg kunne bruke. De hadde en personalinngang men den gikk forbi avdelingen til dette barnet så der kunne jeg ikke gå og spre allergener.

Så nå står jeg her da, jeg er borti disse matvarene omtrent hver dag. 

Hva hadde dere gjort?

Bare å bytte barnehage?

Anonymkode: 1f15c...5d1

Må alle foreldre dusje før de henter da? Eller er det forbud for dem å ha kontakt med denne maten i løpet av dagen? Dette er jo galskap! 

Anonymkode: fb521...9b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo helt galskap. Barnet vårt gikk tidligere i en barnehage med egen avdeling for allergikere. Og ikke engang der var det ikke så strengt. Vi hadde 4-5 matvarer det ikke var lov til å ta med i matpakka, + et par andre små regler hvis man har dyr hjemme. Ingen sluser, ingen regler for foreldre osv. Og dette var noen superalergiske barn de hadde valgt å samle i en barnehage, fordi de ikke kunne gå i en normal avdeling.

Anonymkode: 0d974...993

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i en bhg med ett så allergisk barn så det er faktisk ikke så uvanlig, du må si at de får levere utenfor bhg de dagene. 

Kunne utdypet på hvor viktig det er for barnet i min bhg at alle følger retningslinjer, men av taushetsplikten så skriver jeg ikke mer, men det finnes barn med alvorlig allergi at de blir syke av den minste lille fnugg av allergenet.

Anonymkode: 4abc1...665

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

...selv ikke inne på sykehus praktiseres så strengt regime mtp potensielt allergiske personer. (ingen regler for hva du kan ha med til lunch feks, og maten spises i arbeidsklærne (untatt på oprasjons avd) )

Dette ville jeg fått kommunelegen til å ta en titt på. Foreldrene må jo ha en eller annen legeerklæring for å lage disse reglene. 

Men det hadde vært greit da, hvis bhg sto for innkjøp av egne bhg klær/bhg uniformer , sko og yttertøy, og barna sto klare ved porten hver ettermiddag ;) 

Anonymkode: abe1e...67a

Jobber på flere operasjonsavdelinger, og lunsj inntas i arbeidsklær. Og det er heller ingen restriksjoner om HVA man kan spise.
(at man kler seg inn i engangstøy over arbeidstøyet når man er inne i felt (selve operasjonsstua, og i nærheten av "åpen" poasient) er en annen sak.)
Du mener vel ikke at de som jobber ved en akuttavdeling skal ha tid til klesskift når de endelig har 10 minutter til å spise?
Så godt bemannet er ingen sykehus i dette landet.

 

Utover det, denne barnehagen høres jo hysterisk hinsides all sunn fornuft(!)

Anonymkode: e20fe...5cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg jobber i en bhg med ett så allergisk barn så det er faktisk ikke så uvanlig, du må si at de får levere utenfor bhg de dagene. 

Kunne utdypet på hvor viktig det er for barnet i min bhg at alle følger retningslinjer, men av taushetsplikten så skriver jeg ikke mer, men det finnes barn med alvorlig allergi at de blir syke av den minste lille fnugg av allergenet.

Anonymkode: 4abc1...665

Det er faktisk EKSTREMT uvanlig med så alvorlig allergi. Hvis dette barnet mot all formodning er et av dem, så er dette håndtert på en elendig måte. For det første skulle aldri barnet blitt plassert i en så stor barnehage. For det andre skulle det vært en HELT annen informasjonsprosess. For det tredje er det regimet det legges opp til her helt umulig å gjennomføre, og det kan i seg selv gjøre at folk blir slepphendte/ting sklir ut. Og hvis det "går bra" kommer folk til å miste helt respekten for begrensningene, og det øker risikoen for at det faktisk kommer til å gå galt. 

Så jeg mener igjen at dette må som et minimum gås skikkelig gjennom, og at hvis dette faktisk er reelt så må kommunen vurdere å bytte barnehage på barnet. Dette er ikke gjennomførbart med over 100 andre barn. 

Anonymkode: fc609...ac2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette barnet kan ikke fungere i en vanlig hverdag om det er SÅ allergisk, da kan ikke barnet gå i brhg.

Hold oss gjerne oppdatert og få styrer eller kommunen til å snakke med legen for dette går helt over styr. Og ja, jeg hadde vurdert å bytte brhg om det var forventet at all aktivitet og matvarer hjemme blir bestemt av brhg

Anonymkode: ada8f...40b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skurrer veldig. Hvem er ansvarlig for dokumentasjonen; spesialist/sykehus, fastlege, barnehagen eller foreldrene?? Dette kan jo ikke under noen omstendigheter stemme, barnet vil i så fall aldri kunne ferdes ute og i hvert fall ikke plasseres i en stor barnehage (eller - i det hele tatt bhg). Derfor lurer jeg - gjør bhg dette for  eventuelt å fraskrive seg ansvar, om noe skulle gå galt??

Noe av det SYKESTE jeg har lest her, får jo bare inderlig håpe det er tull eller trolling...

Anonymkode: 59223...2a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier du ikke vil engasjere deg i diskusjonene i foreldregruppa, men jeg synes fint du bare kan skrive at fylkeslegen og helsesøster bør på banen her. Det er vel fylkeslegen som setter retningslinjene for barnehagene?

Anonymkode: 2509d...1b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er selvfølgelig ikke gjørbart. Jeg tror dette er veldig blåst opp (nettopp i frykt for at noe skal skje) og det er ikke greit verken for foreldrene til alle andre barn i denne bhg, eller for barnet det gjelder. 

HVIS det stemmer at barnet har SÅ alvorlig allergi kan det ikke gå i en vanlig bhg, enkelt og greit. En klassevenninne av datteren her i hus har alvorlig allergi mot "alt mulig" - så alvorlig at hun er på skolen maks en halv dag pr mnd (frem til lunsj feks. Hun drar før elevene begynner å åpne matboksen sine for å si det slik) og er dårlig nesten hele tiden.. Hun får hjemmeundervisning men to ganger i uka får hun besøk av 1-3 jenter fra klassen et par timer (i skoletiden) for å ha litt sosial kontakt. De får ikke ta med seg mat etc men de må da virkelig ikke dusje og skifte klær før de kommer.. 

Anonymkode: 1b533...71a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jobber på flere operasjonsavdelinger, og lunsj inntas i arbeidsklær. Og det er heller ingen restriksjoner om HVA man kan spise.
(at man kler seg inn i engangstøy over arbeidstøyet når man er inne i felt (selve operasjonsstua, og i nærheten av "åpen" poasient) er en annen sak.)
Du mener vel ikke at de som jobber ved en akuttavdeling skal ha tid til klesskift når de endelig har 10 minutter til å spise?
Så godt bemannet er ingen sykehus i dette landet.

 

Utover det, denne barnehagen høres jo hysterisk hinsides all sunn fornuft(!)

Anonymkode: e20fe...5cf

Ok. Vel, når jeg var på anestesien så hadde vi sluse vi byttet før pauserom/kantine. Men mulig forskjellig praksis på forskjellig sykehus.

Nei, på ingen andre avd jeg har jobbet har det vært slik -Det er jo det jeg skriver. At vi ikke bytter tøy før mat. (Jobber nå på akuttmottak)

Anonymkode: abe1e...67a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er faktisk EKSTREMT uvanlig med så alvorlig allergi. Hvis dette barnet mot all formodning er et av dem, så er dette håndtert på en elendig måte. For det første skulle aldri barnet blitt plassert i en så stor barnehage. For det andre skulle det vært en HELT annen informasjonsprosess. For det tredje er det regimet det legges opp til her helt umulig å gjennomføre, og det kan i seg selv gjøre at folk blir slepphendte/ting sklir ut. Og hvis det "går bra" kommer folk til å miste helt respekten for begrensningene, og det øker risikoen for at det faktisk kommer til å gå galt. 

Så jeg mener igjen at dette må som et minimum gås skikkelig gjennom, og at hvis dette faktisk er reelt så må kommunen vurdere å bytte barnehage på barnet. Dette er ikke gjennomførbart med over 100 andre barn. 

Anonymkode: fc609...ac2

Det går bare godt og ha barnet i bhg så lenge bhg personell pg andre foreldere i bhg forstår viktigheten av de strenge reglene og følger dem, vi et superstrenge og har hatt legen til barnet i bhg for og fortelle på foreldremøte og vi har 85 andre barn i bhg.

 

Anonymkode: 4abc1...665

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis barnet virkelig er SÅ allergisk, så må det jo bare holdes hjemme på et eget, sterilt rom, og aldri være i kontakt med andre. Dette barnet kan da aldri være med på butikken, på lekeplassen, på ferietur eller noen ting.... Kan jo ikke sende ett så sykt barn i barnehage!!!???

Dette MÅ være overdrevet!!

Anonymkode: 6181a...159

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette innlegget er nok ikke bygd opp av sannheter og rene fakta men store mengder overdrivelser for å skape debatt

Anonymkode: f4bb7...e10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss! Rareste jeg har hørt! 

Hva når barnet starter på skolen da. Om det er sånn at det stryker med av å være i offentligheten så bør det jo være på isolert institusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette innlegget er nok ikke bygd opp av sannheter og rene fakta men store mengder overdrivelser for å skape debatt

Anonymkode: f4bb7...e10

Ikke nødvendigvis. I Vadsø var det en skole med 300 elever, der alle fikk beskjed om å kun bruke såpe, Shampo, vaskemiddel osv, til og med håndsåpe hjemme av merket Neutral, fordi EN (!) elev hadde ekstrem parfymeallergi. Jeg måtte ha tatt mitt barn ut av denne skolen, da han ikke tåler Neutral. Mitt hår blir også ødelagt av Neutral sin Shampo. Så det er ikke eneste tilfelle av galskap, som HI skisserer i innlegget sitt.

 

 

Anonymkode: 941e1...694

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke nødvendigvis. I Vadsø var det en skole med 300 elever, der alle fikk beskjed om å kun bruke såpe, Shampo, vaskemiddel osv, til og med håndsåpe hjemme av merket Neutral, fordi EN (!) elev hadde ekstrem parfymeallergi. Jeg måtte ha tatt mitt barn ut av denne skolen, da han ikke tåler Neutral. Mitt hår blir også ødelagt av Neutral sin Shampo. Så det er ikke eneste tilfelle av galskap, som HI skisserer i innlegget sitt.

 

 

Anonymkode: 941e1...694

Det er jo idioti. Da ville jeg bare brukt noe annet parfymefritt og sagt at jeg brukte neutral. De kan jo ikke sjekke det, og neutral er langt fra det eneste uten parfyme.

Anonymkode: 60e2c...7b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke nødvendigvis. I Vadsø var det en skole med 300 elever, der alle fikk beskjed om å kun bruke såpe, Shampo, vaskemiddel osv, til og med håndsåpe hjemme av merket Neutral, fordi EN (!) elev hadde ekstrem parfymeallergi. Jeg måtte ha tatt mitt barn ut av denne skolen, da han ikke tåler Neutral. Mitt hår blir også ødelagt av Neutral sin Shampo. Så det er ikke eneste tilfelle av galskap, som HI skisserer i innlegget sitt.

 

 

Anonymkode: 941e1...694

Beklager, men da kan ikke den eleven gå på vanlig skole. Det kan ikke være slik i samfunnet at 300 familier skal måtte ta så omfattende hensyn til et barn. Det skjer garantert en glipp her og der. 

Anonymkode: cc766...4ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette innlegget er nok ikke bygd opp av sannheter og rene fakta men store mengder overdrivelser for å skape debatt

Anonymkode: f4bb7...e10

Nei. Desverre. Men som jeg sa, det er oppfordringer. Ingen vil jo kontrollere meg eller de øvrige oppfordringene. 

Det er usikkerheten rundt dette som gjør oss opprørt. Hvis jeg ikke dusjer, kan jeg faktisk skade dette barnet? 

Jeg kan ikke veldig mye om allergi men nok til at jeg ikke forstår at dette er så farlig. 

Og jeg tenker også, at hvis dette er tilfellet så er det jo risikosport å ha barnet i en så stor barnehage. 

Oppfordringene er laget av barnehage sammen med barnets foreldre. 

Fikk en Mail i morges fra en i FAU at de skulle i møte med styrer og kommunen neste uke. 

HI

Anonymkode: 1f15c...5d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo idioti. Da ville jeg bare brukt noe annet parfymefritt og sagt at jeg brukte neutral. De kan jo ikke sjekke det, og neutral er langt fra det eneste uten parfyme.

Anonymkode: 60e2c...7b9

I tillegg så er jo parfymefrie såper, vaskemidler osv dyrere, enn de med parfyme. Foreldrene til alle elever på skolen blir jo pålagt en ekstrautgift, som de ikke får refundert, i motsetning til foreldrene til allergikeren, som får refusjon for sånt.

Anonymkode: 941e1...694

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

I tillegg så er jo parfymefrie såper, vaskemidler osv dyrere, enn de med parfyme. Foreldrene til alle elever på skolen blir jo pålagt en ekstrautgift, som de ikke får refundert, i motsetning til foreldrene til allergikeren, som får refusjon for sånt.

Anonymkode: 941e1...694

For øvrig så strandet prosjektet og skolen ga opp ideen om å skape parfymefri skole, og foreldrene til jenta ble sure.

Anonymkode: 941e1...694

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Desverre. Men som jeg sa, det er oppfordringer. Ingen vil jo kontrollere meg eller de øvrige oppfordringene. 

Det er usikkerheten rundt dette som gjør oss opprørt. Hvis jeg ikke dusjer, kan jeg faktisk skade dette barnet? 

Jeg kan ikke veldig mye om allergi men nok til at jeg ikke forstår at dette er så farlig. 

Og jeg tenker også, at hvis dette er tilfellet så er det jo risikosport å ha barnet i en så stor barnehage. 

Oppfordringene er laget av barnehage sammen med barnets foreldre. 

Fikk en Mail i morges fra en i FAU at de skulle i møte med styrer og kommunen neste uke. 

HI

Anonymkode: 1f15c...5d1

Skriv en mail der du presiserer at dette er tiltak som ikke er forenlig med ditt liv og at du ikke kan ta noe ansvar for om du får med deg allergener. Du kan også foreslå at barnet holdes borte fra jentedoen for å minimere kontakt.

Anonymkode: 7a138...b01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For øvrig så strandet prosjektet og skolen ga opp ideen om å skape parfymefri skole, og foreldrene til jenta ble sure.

Anonymkode: 941e1...694

Men jenta går fortsatt på skolen, og lever i beste velgående regner jeg med....?

Anonymkode: 6181a...159

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...