Gå til innhold

Hvor mye sparer dere til barnet(a) hver mnd, og er pengene øremerket?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har to gutter på 2 og 4 år. Her settes det av 1000 kr på hver deres Gullekonto hver mnd. Pengene er øremerket egenkapital, og vi bruker aldri av dem. Planen er at moped, lappen, bil o.l. må guttene jobbe og tjene penger til selv. Egenkapitalen ønsker jeg å hjelpe dem med, da jeg selv har fått erfare hvor vanskelig det er. 

Flere? 

Anonymkode: 95f2a...a7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

0,-

De sparer alt det de får i bursdagsgaver og dåp. En på 4 år og en på snart 1 år. 

 

Anonymkode: ba144...d8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter av ca 3000kr i mnd (inkl barnetrygden), og bursdagspenger etc når det kommer. Øremerket egenkapital bolig/utdanning. Valgte å ta det i vårt navn, men med skriftlig avtale, for å slippe overformynderi når 75 000kr er nådd (noe det har nå etter 5år). 
Venter en til nå, og skal gjøre det samme der :) 

Hadde ikke kausjonister eller hjelp selv når jeg skulle kjøpe (og ønske om utdannelse i utlandet) og ønsker derfor på denne måten å hjelpe mine barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting. Vi har huslån som vi betaler ned på. Vi har høy inntekt og når barna trenger hjelp, skal de få hjelp. Ser ingen grunn til å spare på annen måten enn nedbetaling av huslån. 

Anonymkode: 1187f...775

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1000 kr mnd på sparekonto, og 500 kr mnd på en "brukskonto". Pengene på sparekonto må brukes til bolig/lappen osv. Pengene på brukskonto skal brukes til ting som trengs oppover barndommen. Eks. Hvis di skal til polen med skolen osv. 

Anonymkode: 539a6...aad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vergemålsloven sier at staten skal være med og bestemme over pengene når barna har en viss formue (i eget navn). I 2013 ble fribeløpet doblet. Nå blander ikke fylkesmannen seg inn i sparingen før barnets formue overstiger 185 000 kroner (2 G).

Hvis barnets formue overstiger 392 662 kroner (2017), kuttes stipendet fra Lånekassen. Det vil si at stipendet, som er «gratis» penger, omgjøres til lån.

Svært mange setter til side barnetrygden. Ofte er det meningen at sparepengene skal stå urørt i over 20 år, for eksempel til barnet skal etablere seg. Med så lang tidshorisont er det fornuftig å spare en del i aksjefond. Og selv små prosenter blir store penger, takket være effekten av rentesrente. 

Ikke sett pengene i banken med 1–2 prosent sparerente. Da taper pengene verdi, justert for inflasjon og skatt:

Sparerente: 1,5 %

– Skatt (24 %) 0,36 % 

– Inflasjon: 2,5 %

Realrente etter skatt: – 1,36 %

Utsetter skatten: Står pengene på bankbok, må dere som foreldre hvert år betale skatt av renteinntektene. I et aksjefond, derimot, betaler dere ikke skatt av gevinsten før andelene selges. Det gir en betydelig skattekreditt.

Anonymkode: f3884...142

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingenting i barnas navn. De har likevel en del penger på kontoene sine, mellom 30-50 tusen. De er fire og seks år, har gavmilde besteforeldre. Er redd for at penger som blir spart i deres navn vil bli brukt opp når de blir atten. Det hadde vært veldig bittert om jeg brukte halve livet på å spare flere hundretusen til barna også plutselig var de borte.

Jeg betaler ned på bolig og sparer ikke-øremerket i fond. Pensjonssparing anser jeg også som hakket mer viktig en egen sparing til barna. Håper og tror at vi har mulighet til å hjelpe de når den dagen kommer, selv om vi ikke sparte øremerket til de. Jeg vil være 40 og 42 år når barna blir atten. Har høy utdanning og relativt god lønn allerede nå mens jeg er på "bunn" i lønnsstigen. Kom oss tidlig inn på boligmarkedet. Så ser positivt på økonomien i fremtiden.

Anonymkode: 35b2c...ffb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting. Vi har lån og det er bedre å nedbetale det enn å spare. Når ungene kommer til å trenge hjelp til boligkjøp kan vi stille som kausjonister og kanskje noen kroner i tillegg. Ønsker at de klarer seg mest mulig selv, også økonomisk.

Anonymkode: 2749b...33d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sparer ikke så mye, prioriterer nå å oppgradere huset og dermed boligverdien og betale ned på gjeld. Setter inn ca 200,- pr barn til hver, litt mer når vi får feriepenger etc og besteforeldre setter inn litt innimellom. 6-åringen har 60 tusen og 4-åringen 40 tusen på konto - i vårt navn. Har ikke øremerket men tenker på egenkapital og behov på veien dit...

Anonymkode: 4af89...1b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting. De får spare selv. Jeg betaler ned på eget lån og sparer selv. De setter av pengene fra dåp og bursdag på egen konto da (to små barn).

Anonymkode: 48a09...4d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

250 kr til hver av de. De brukes på store ting som sykler og slikt underveis. Evt når alle tre plutselig trenger nye ski, eller dyre utedresser etc. Etter hvert kommer jeg til å spare mer, som er øremerket. De får 50.000 hver av svigers når de blir 18 som er øremerket bolig. Når eldste blir 13 oppretter jeg BSU til henne med fast trekk hver mnd, det samme gjør jeg med de andre når de blir like gamle

Anonymkode: 893e6...2e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Darwinia:-)

Jeg har et spørsmål (ikke ment som kritikk😊). Dere som oppgir at dere sparer til ungene(vanlig sparekonto, ikke høyrisikofond); er dere gjeldfrie? Hvis ikke; hva er grunnen til at dere likevel velger å spare?

Vi sparer ingenting da vi har huslån.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lønner seg overhodet ikke å spare nå som renta er så lav, så vi prioriterer å betale ned lån. 

Ville aldri spart i ungenes navn ihvertfall, grunnene er nevnt tidligere i tråden. 

Hjelp skal barna få, men da ved at vi enten kausjonerer eller låner opp på vår gjeldsfrie bolig 

Anonymkode: b078c...4f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer aldri til å spare i barnas navn. 

Tenker at det er viktigere å gjøre de økonomisk riktige valgene for familien for å sikre god økonomi også i fremtiden. Per nå sitter vi godt i det økonomisk og vil kunne være gjeldfrie før vi er 35år, selv om det ikke vil være ett mål. 

Hvis det skulle skje alt vi feks skulle gå fra hverandre ville det vært rimelig spesielt hvis ungene skulle hatt masse penger på konto mens vi som foreldre som har jobbet og betalt skatt av disse pengene ikke vil kunne ha skikkelig bolig til barna, feks. 

Jeg er tilhenger av å hjelpe ungene, og det kommer vi også til å gjøre med både det vi kan av tid og penger. Men jeg ønsker ikke å spare dem til fripass, så de må spare og gjøre rette valg selv også 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Darwinia:-) skrev:

Jeg har et spørsmål (ikke ment som kritikk😊). Dere som oppgir at dere sparer til ungene(vanlig sparekonto, ikke høyrisikofond); er dere gjeldfrie? Hvis ikke; hva er grunnen til at dere likevel velger å spare?

Vi sparer ingenting da vi har huslån.

 

 

Fordi det er greit at det finnes en liten buffer til større ting til ungene og :)

Anonymkode: 893e6...2e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter inn 150,- hver mnd til hver av ungene. Det er ikke mye, men blir jo faktisk litt penger av det etter hvert. Tenker de blir brukt til bilsertifikat når den tid kommer, ikke sikkert vi har råd til å punge ut alt på en gang til det.

Anonymkode: d7fc6...a8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter inn 200 kr på kontoen til hver av barna hver mnd(har to barn). Begge kontoene står i mitt navn. Disse pengene skal gå til å dekke store utgifter i fremtiden. Som f.eks moped eller førerkort osv. Eldste har nesten 30 000 på kontoen og yngste har en 1000 lapp. 

Anonymkode: 176c7...1e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparer ca 1000,- pr unge i måneden. Tre barn. De settes i fond med middels risiko. 

Vi betaler selvsagt ned huslån i tillegg. 

Pengene er ikke øremerket noe som helst. Forhåpentligvis har jeg lært barna økonomisk sans før de flytter hjemmefra. Jeg fikk selv en del penger da jeg flyttet og jeg brukte dem fornuftig. 

Anonymkode: 83bb8...e38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

250 kr til hver av de. De brukes på store ting som sykler og slikt underveis. Evt når alle tre plutselig trenger nye ski, eller dyre utedresser etc. Etter hvert kommer jeg til å spare mer, som er øremerket. De får 50.000 hver av svigers når de blir 18 som er øremerket bolig. Når eldste blir 13 oppretter jeg BSU til henne med fast trekk hver mnd, det samme gjør jeg med de andre når de blir like gamle

Anonymkode: 893e6...2e9

Jeg ville revurdert BSU. En del foreldre og besteforeldre velger å sette penger inn på barnas eller barnebarnas BSU-konto. Vel og bra, renten er jo god, men da får de som regel ikke nyte godt av det gode skattefradraget som BSU gir. Årsaken er at de unge gjerne tjener under frikortgrensen på 55 000 kroner. Da skal de ikke betale en øre i skatt eller avgifter. Det betyr at et skattefradrag fra BSU-innskuddet forsvinner i løse lufta, for det kan ikke overføres til senere år, når inntekten er høyere. Dersom BSU kontoen en dag er full før fylte 34 år, får de ikke skattefradrag når de har inntekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparer barnetrygden, både far og jeg. Han har også arvet etter beste og oldeforeldre.

Vi kunne sikkert gjort mer funksjonell investering, men det duger.

Pengene skal gå til bil og leilighet. Han sparer også alltid halvparten av bursdag/julepenger på samme konto.

Håpet er jo at denne sparingen skal følge ham, så han alltid har kapital i bakhånd. Ikke meningen å sløse de bort, men bruke de på fornuftige ting:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sparer barnetrygden (970 kr) per måned, pluss gaver han får. Kontoen står i vårt navn, av de samme grunnene som de over nevner. Pengene er ikke øremerket noe spesielt, og vi har tenkt å bruke av dem underveis hvis han trenger noe dyrt. Resten kan han få til egenkapital, forutsatt at han har spart selv, også. Hvis han ikke er økonomisk fornuftig når den tid kommer, kan pengene stå på konto til han blir det. Hvis ikke får han dem vel som arv til slutt. :)

Vi er ikke gjeldfrie, men vi velger likevel å spare på en lett tilgjengelig konto, fordi det er lettere å ta ut noen tusen kroner fra en sparekonto og kjøpe en sykkel enn å få pengene ut av huslånet igjen. Vi betaler selvfølgelig også mye på huslånet og overbetaler så ofte vi kan. Han har ca. 40 000 kr på sparekontoen sin nå, så det er jo ikke store beløpet (han blir snart to). Når vi overbetaler på huslånet blir det ofte 100 000 kr i slengen.

Anonymkode: cf550...790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mipsmaster skrev:

Jeg ville revurdert BSU. En del foreldre og besteforeldre velger å sette penger inn på barnas eller barnebarnas BSU-konto. Vel og bra, renten er jo god, men da får de som regel ikke nyte godt av det gode skattefradraget som BSU gir. Årsaken er at de unge gjerne tjener under frikortgrensen på 55 000 kroner. Da skal de ikke betale en øre i skatt eller avgifter. Det betyr at et skattefradrag fra BSU-innskuddet forsvinner i løse lufta, for det kan ikke overføres til senere år, når inntekten er høyere. Dersom BSU kontoen en dag er full før fylte 34 år, får de ikke skattefradrag når de har inntekt.

Men er iikke bsu for barn og bsu to forskjellige ting? 

Anonymkode: 600dd...991

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lån selv, som jeg betaler ned + sparer rundt 1500 i mnd hver til barna. Di har 2 kontoer. En i sitt navn og en i mitt. 

 

Anonymkode: 539a6...aad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparer ingenting, men bor på gård med odel og har bare et barn, ønsker dermed å overgi gratis bolig når barnet ønsker å ta over. Betaler ekstra på bolig jeg skal flytte til, den dagen barnet vil overta. Ønsker barnet ikke å overta, kan vi sannsynligvis sitte igjen med såpass penger etter salg, (ihvertfall regnet etter dagens takst) at barnet kan kjøpe bolig og jeg kan reise på cruise resten av livet. 

Anonymkode: 6d8f1...1e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...