Gå til innhold

Hjelp. Bør jeg droppe det. Søkt høyskole. Men alt pensum omtrent er engelsk, og jeg er så dårlig!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Språk er mitt svakeste felt.

Jeg er faglig flink, om pensum er norsk.

Men begynner å få panikk og lurer på om jeg ikke greier utdanningen om det kommer så mye tungt fagstoff på engelsk :-(

12-åringen som er under snittet i klassen er omtrent flinkere.

Anonymkode: 83ce0...50b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjør en innsats nå - les masse engelsk frem til skolestart, ha ordliste med deg overalt, gode og store ordlister både engelsk-norsk og norsk-engelsk. Finnes det fagspråk i tillegg, se om du finner ordlister over det. Om du dykker ned i ordbøkene fra nå og tre måneder etter studiestart og virkelig gjør en innsats så tror jeg det er overkommelig. Du blir vant med språket, du er garantert ikke den eneste på studiet som synes det er tungt, og undervisning kommer jo gjerne på norsk, dere vil ha kollokviegrupper på norsk, du kan skrive egne notater, ta opp forelesningene, og eksamen er jo som regel også på norsk.

Vet flere slet på mitt studie, som er tungt i tillegg, men alle kom seg gjennom. De som sluttet underveis i studiet sluttet av helt andre årsaker.

Anonymkode: 98fd3...5bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppmuntring.

Er bare så redd jeg driter meg ut nå, pga den elendige engelsken.

Barna ler når jeg skal snakke.

Lenge siden skolebenken og.

Alderspoeng har hjulpet meg rett inn på høyskole nå.

Men ja, lurer på om jeg tar meg vann over hodet.

Aleinemor på toppen av det hele😬

Anonymkode: 83ce0...50b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øvelse gjør mester, du blir mer og mer vant til å lese fagstoff på engelsk. 

Jeg syntes også det var et sjokk da all faglitteraturen min var på engelsk, men så ble jeg vant til det. 

Dette greier du, heia deg :)

Anonymkode: 64d1d...f2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom igjen,  ikke gi deg!  Du må øve, og det blir bratt i starten,  men det blir bra. Ikke vær redd for å drite deg ut, bare hopp i det. Du blir et fantastisk forbilde for barna dine, og du viser deg selv at du kan mer enn du tror. Kom an!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette kommer du til å klare, den første tiden blir selvfølgelig tøffere, men jo mer du leser, jo flinkere blir du. Øv deg allerede nå, les en engelsk bok, og bruk ordbok.

Anonymkode: 16b48...2c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forelesninger blir på norsk, de har ofte presentasjoner en kan skrive ut og notere på, bøkene blir da et supplement da forelesninger ofte er det viktigste. Dette går bra!

Anonymkode: 4c5bd...aef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer til å forbedre engelsken din også nå. Bare bit tenna sammen, bruk ordbok flittig, les engelsk utenom faget.

Hvis du har netflix el.lign. kan du endre tekstingen fra norsk til engelsk, så får du noe gratis inn der også når du bare koser deg med underholdning.

Dette kan du klare like godt som hvem som helst annen. Stå på!

Anonymkode: 9f88d...891

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags studie er det? Fagspråk er jo annerledes enn dagligdagsspråk. Jeg snakket engelsk flytende og leste mye bøker på engelsk. Synes likevel studier på engelsk var tungt da fagspråkord var nye. 

Anonymkode: 5d28d...a4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har overhodet ikke språkøre, og følte meg som bambi på glattisen når jeg begynte å studere. Det var tungt til å begynne og krevde en innsats fra meg, men det er helt overkommelig. Jeg lærte enormt mye engelsk av å studere og nå er arbeidsspråket mitt engelsk. Jeg driver min egen bedrift og har ansatte fra/i USA, Canada, Argentina, Spania, Frankrike, England, India, Sri-Lanka, Etiopia, Iran, Russland, Tyskland og Norge.  Produktene vi har utviklet retter seg mest mot Nord og Sør Amerika, Midt Østen og Europa og det samt ansatte fra mange land gjør at all korrespondanse med kunder, alle interne dokumenter, alle avtaler (tildels meget kompliserte avtaler med tanke på USA for å sikre seg som best mulig ved et eventuelt søksmål) og til om med småsnakk i lunsjen går på engelsk. 

Mao så tror jeg dette er fullt mulig gjennomførbart for deg og ikke minst så vil du lære deg mye engelsk og bare det vil være en stor fordel med tanke på hvor internasjonal verden har blitt.

Anonymkode: b586b...73e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI her.

Takk for alle oppmuntrende svar.

Det blir engelsk fysikk.

Så ja, trøste og bære😬

 

Anonymkode: 83ce0...50b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til! Si som Pippi: "Det har jeg aldri prøvd før, så det klarer jeg helt sikker!"

Anonymkode: 9f88d...891

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var som deg, (og er kanskje) håpløs i engelsk. 

Men, har endel pensum i statsvitenskap på engelsk, og bare MÅ lese. Første faget på engelsk grua jeg meg til, men opplevde at flittig googling av ord (følte i begynnelsen at jeg googla alt) gjorde at de neste emnene på engelsk gikk mye bedre (både pensum og forelesninger). Jeg kom inn i terminologien og så gikk det veldig greit. Nå har jeg valgt både et og to emner helt frivillig på engelsk ;)

Men, leser fortsatt lite engelsk skjønnlitteratur, og må ha tekst på filmene mine. 

Dette går kjempebra!

Anonymkode: fcaf4...f52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk om noe av pensumet finnes på e-bok, da kan du slå opp ord via lesebrett/telefon. 

Evt les engelske bøker fra Amazon (mange er gratis), så du får trening i setningsoppbygging osv. Fagspråk er annerledes enn litterært språk, men kan man 'vanlig engelsk' så er det enklere med fagspråk også 😊 jeg leser masse engelsk litteratur, og det har hjulpet meg veldig iforhold til å snakke engelsk med utenlandsk arbeidsgiver 👌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...