Gå til innhold

Er ikke dette svært problematisk? Ang fosterhjem?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

http://www.nova.no/asset/4330/3/4330_3.pdf 

Jeg dikter det ikke opp. Tenker jeg må linke, siden jeg påstår noe, så har nettopp googlet.

Jeg var på et sånt "kose" foredrag, med debattanter, gjennom jobben. 

Der ble dette med økonomiske motiver, og med lite stabilitet i fosterhjem trekt frem, av flere av deltagere som er "eksperter" på sånt. Hvor fryktelig skadelig det var for barna.

Jeg jobber ikke og har aldri jobbet innen barnevern. 

Anonymkode: bd38b...3bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det var et to barn som kom til vårt nabolag. Ene på skolen, andre i barnehagen. 

De hadde allerede vært i flere "familier". Det vanlige i en "familie" er å være der hele tiden, ikke måtte flytte fordi de er lei av deg. De var hos familien i ca et år.

Etter det var det tilbake til beredskapshjemmet. Nå er de i en annen del av landet. Ingen som vet om de er sammen, ingen som vet om de har skiftet fosterhjem igjen. 

Dette er en realitet for mange. Det er ikke et beredskapshjem og et fosterhjem. De blir sendt rundt. Så er det noen som skal ha baby, da må fosterbarnet ut, så er det noen som skal skilles, noen som skal flytte. 

Kanskje det gir barna misvisende håp, om det blir kalt familie? 

Anonymkode: bd38b...3bd

Jeg kjenner også noen som tok imot et søskenpar med mye bagasje, fosterbarn. Etter et par år skulle foreldrene ha baby og et ble for tøft å ha eldste fosterbarnet. Han hadde masse problemer også. Han måtte flytte fra dem, mens broren fikk bli.

Synes det er hjerteskjærende. Samtidig så skjønner jeg på et vis foreldrene, de hadde ikke kapasitet til å ivareta et barn med så mye problemer. Men en liten del av meg skjønner ikke at de kunne gi ham opp.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
35 minutter siden, Nyttårs barn skrev:

Jeg kjenner også noen som tok imot et søskenpar med mye bagasje, fosterbarn. Etter et par år skulle foreldrene ha baby og et ble for tøft å ha eldste fosterbarnet. Han hadde masse problemer også. Han måtte flytte fra dem, mens broren fikk bli.

Synes det er hjerteskjærende. Samtidig så skjønner jeg på et vis foreldrene, de hadde ikke kapasitet til å ivareta et barn med så mye problemer. Men en liten del av meg skjønner ikke at de kunne gi ham opp.

 

Det er jo bare å prøve selv, det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde et fosterbarn i familien for mange år siden. Barnet var tre år gammelt da det kom. Barnet var så ødelagt og mishandlet og misbrukt at det forsøkte å gi familiemedlemmer oralsex etter hver middag. Barnet ulte som et såret dyr hvis du forsøkte å ta i det. Siden barnet var analt inkontinent som følge av misbruket var hvert bleieskift et helvete. I to år var det ingen reiser, familieselskap, fridager, avlastning, jobbmuligheter. Alt dreide seg om å redde dette barnet. At man får betalt for å definere livet sitt for å redde et barn kan da umulig være feil. Man må jo faktisk ha et sted og bo, samt mat og utstyr..

Anonymkode: 8d59e...c8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nekter å tro at det er 500.000 kr som er motivasjonen til alle de som er fosterhjem... Skrekkelig dårlig timebetalt med tanke på at det er 24/7- 365 dager i året... Så her er det en god dose idealisme som må til for å ta på seg en slik oppgave. Arbeidsdagen er jo ikke over kl 16....

Selvfølgelig bør fosterhjem motta gjennomsnittlig lønn.

Anonymkode: 16f4f...f14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pashla skrev:

Det er jo bare å prøve selv, det...

Hva mener du egentlig med en slik kommentar ?

Det er sikkert beintøft å være fosterforeldre til de barna som har opplevde traumatiske ting. Men et barn skal ikke være prøvekanin for noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vi hadde et fosterbarn i familien for mange år siden. Barnet var tre år gammelt da det kom. Barnet var så ødelagt og mishandlet og misbrukt at det forsøkte å gi familiemedlemmer oralsex etter hver middag. Barnet ulte som et såret dyr hvis du forsøkte å ta i det. Siden barnet var analt inkontinent som følge av misbruket var hvert bleieskift et helvete. I to år var det ingen reiser, familieselskap, fridager, avlastning, jobbmuligheter. Alt dreide seg om å redde dette barnet. At man får betalt for å definere livet sitt for å redde et barn kan da umulig være feil. Man må jo faktisk ha et sted og bo, samt mat og utstyr..

Anonymkode: 8d59e...c8a

Hvordan gikk det med dette barnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
14 minutter siden, Nyttårs barn skrev:

Hva mener du egentlig med en slik kommentar ?

Det er sikkert beintøft å være fosterforeldre til de barna som har opplevde traumatiske ting. Men et barn skal ikke være prøvekanin for noen.

Jeg regner ikke med at noen tar meg bokstavelig. Jeg antar at voksne folk selv kjenner sin begrensning.

Men hvis de seriøst mener at dette er en lett jobb til god betaling, så er det jo bare å søke. Bufetat klarer HELT sikkert å luke ut golddiggerne og lykkejegerne - om der skulle finnes noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nekter å tro at det er 500.000 kr som er motivasjonen til alle de som er fosterhjem... Skrekkelig dårlig timebetalt med tanke på at det er 24/7- 365 dager i året... Så her er det en god dose idealisme som må til for å ta på seg en slik oppgave. Arbeidsdagen er jo ikke over kl 16....

Selvfølgelig bør fosterhjem motta gjennomsnittlig lønn.

Anonymkode: 16f4f...f14

Regnet ut timebetaling på et år, jeg (ja, jeg har for lite å gjøre i øyeblikket ;) ). Det ble 57 kr. timen. Når man vet hvor tøft det ofte er å ha fosterbarn, spesielt de som har forsterket fosterhjem, så er det egentlig en latterlig lav betaling de får! Ingen feriepenger, ingen pensjonspoeng, ingen fritid. Lurer på om Hi fremdeles mener det er altfor godt betalt?

Anonymkode: 05dcb...685

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi hadde et fosterbarn i familien for mange år siden. Barnet var tre år gammelt da det kom. Barnet var så ødelagt og mishandlet og misbrukt at det forsøkte å gi familiemedlemmer oralsex etter hver middag. Barnet ulte som et såret dyr hvis du forsøkte å ta i det. Siden barnet var analt inkontinent som følge av misbruket var hvert bleieskift et helvete. I to år var det ingen reiser, familieselskap, fridager, avlastning, jobbmuligheter. Alt dreide seg om å redde dette barnet. At man får betalt for å definere livet sitt for å redde et barn kan da umulig være feil. Man må jo faktisk ha et sted og bo, samt mat og utstyr..

Anonymkode: 8d59e...c8a

Folk som ødelegger barn på denne måten, fortjener å... jeg har ikke ord. Fy f***. 

Anonymkode: 8c89e...b49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Nyttårs barn skrev:

Hvordan gikk det med dette barnet?

Det er ingen solskinnshistorie. Traumene var så store at barnet aldri ble bra. Idag, som voksen, er det et liv ut og inn av institusjoner, ut og inn av psykoser, selvskading, angst, mye plaget av stemmer. Vedkommende er knyttet til oss som var en del av fosterfamilien, men det er ingen trygg og stabil tilknytning for personen. Vi besøker, inkluderer og elsker, men noen mennesker er dessverre ødelagt av ondskapen de har vært utsatt for. Det er hjerteskjærende.

Anonymkode: 8d59e...c8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.7.2017 den 23.53, Anonym bruker skrev:

https://bufdir.no/Fosterhjem/Alle_kontorer/Bergen/Familiehjem_i_region_vest_sokes/ 

Når en snakker over halv mill i årslønn, og over 8000 per mnd (uten skatt), til utgiftsdekning? 

Greit det er en stor oppgave, men det er ikke småpenger som er i omløp. Hvilken motivasjon har disse fosterforeldrene, barnet eller egen økonomi? 

Anonymkode: bd38b...3bd

Jeg har vært på pride kurs hos bufetat med tanke på å bli fosterhjem. Vi fikk litt forklaring på hva de ulike fosterhjemstypene var. 

 

Familiehjem er for barn over 12 år, som har spesielle behov, og som ikke passer til å være på institusjon. 

Der må en av fosterforeldrene bli frikjøpt fra jobben sin pga barnetsom trenger veldig mye oppfølging. 

og disse familiehjemmene krever at en har relevant utdanning. 

 

 

Vi tenker mere på å være et vanlig fosterhjem, der et barn kan få komme å bo his oss, bli endel av vår familie.  

Kan være veldig utfordrende det også, men ikke slik som i et familiehjem. 

 

Anbefaler deg å dra på infokurs som Bufetat arrangerer og lære litt om bufetat og de forskjellige typene av fosterhjem. 

 

Anonymkode: e3913...4fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Pashla skrev:

Det er jo bare å prøve selv, det...

Nei, det er jo ikke det! Dette er ikke en jobb man bare skal forsøke en liten tid. Se hvordan det blir, og om jeg ikke "trives i jobben", så får jeg finne meg en ny jobb, eller kanskje be barnevernet, eller buf-etat om et enklere barn? Sånn at jeg ikke trenger jobbe så hardt for pengene? 

Kanskje en kan argumentere med at  det er så urettferdig fordi "kollegaen" fikk så mye bedre arbeidsoppgaver for samme lønna, et søtere og enklere barn? 

Beklager usakligheter, men det var du som begynte....

Tar en på seg et slikt oppdrag så er det i medgang og motgang. 

Anonymkode: bd38b...3bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Antarctica
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er jo ikke det! Dette er ikke en jobb man bare skal forsøke en liten tid. Se hvordan det blir, og om jeg ikke "trives i jobben", så får jeg finne meg en ny jobb, eller kanskje be barnevernet, eller buf-etat om et enklere barn? Sånn at jeg ikke trenger jobbe så hardt for pengene? 

Kanskje en kan argumentere med at  det er så urettferdig fordi "kollegaen" fikk så mye bedre arbeidsoppgaver for samme lønna, et søtere og enklere barn? 

Beklager usakligheter, men det var du som begynte....

Tar en på seg et slikt oppdrag så er det i medgang og motgang. 

Anonymkode: bd38b...3bd

No shit, Sherlock? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner forresten en familie som tok inn fosterbarn, de har veldig bra, stabil økonomi, de var rundt 50. En stund gikk det kjempe fint, så ble livet tøft for dette paret. Det var alvorlig sykdom, arbeidsledighet, jobbskifte. 

De taklet det helt fint, helt supert i forhold til fosterbarnet, det endte med voksen adopsjon. 

De har nok god økonomi nå, som da. 

Tenker ar de sim blir fosterforeldre må dokumentere  sin økonomiske situasjon før de blir klarert.  

Anonymkode: bd38b...3bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pashla skrev:

No shit, Sherlock? 

Så hvor ville du med "prøv selv" flåseriet ditt? 

Anonymkode: bd38b...3bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Så hvor ville du med "prøv selv" flåseriet ditt? 

Anonymkode: bd38b...3bd

Les tråden, du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...