Gå til innhold

Andre slitne mødre/ fedre/ foreldre nå i ferien?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

59 minutter siden, Superdolly skrev:

Det jeg reagerer på i denne tråden, er ikke at foreldre sier de er slitne. Jeg synes det er fryktelig trist at foreldre beskriver det som "helt jævlig" og "et helvete" å være sammen med sine barn i tre uker. 

Og jeg synes også det er ille at vi som reagerer på slike beskrivelser avfeies med at "du vet ikke hvordan det er, du har så enkle barn, du er ikke alenemor". Nei, jeg er ikke alenemor. Men også jeg har vært alene med barna mens mannen har vært på jobbreise, på turer, jobbet mye eller slikt. Jeg har også vært sliten. I perioder har jeg vært så sliten at jeg har måttet støtte meg til kjøkkenveggen og ikke turt å skjære brød. Jeg synes likevel ikke at det er "helt jævlig" å ha ferie sammen med barna mine.

Skjønner hva du mener, men tenker likevel at det er greit å ta høyde for at folk har ulike måter å uttrykke seg på og at vi alle har ulike utgangspunkt. Det kan faktisk hende at ferien har føltes helt jævlig for enkelte og det kan ha tusen ulike årsaker som man ikke nødvendigvis utbroderer her. Det betyr ikke at det alltid er sånn eller at man er mindre glad i barna sine. Kanskje man bare trenger å blåse ut litt? 

Anonymkode: 18fba...8be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skjønner hva du mener, men tenker likevel at det er greit å ta høyde for at folk har ulike måter å uttrykke seg på og at vi alle har ulike utgangspunkt. Det kan faktisk hende at ferien har føltes helt jævlig for enkelte og det kan ha tusen ulike årsaker som man ikke nødvendigvis utbroderer her. Det betyr ikke at det alltid er sånn eller at man er mindre glad i barna sine. Kanskje man bare trenger å blåse ut litt? 

Anonymkode: 18fba...8be

Likevel er det greit å ha noen tanker i hodet når man skriver her inne.

Dette er et anonymforum der folk ikke er kjent for å uttrykke seg så veldig diplomatisk. Skal du blåse ut og tar i litt og bruker uttrykk som "helt jævlig" og "et helvete", da svarer folk gjerne i samme stil tilbake. Tåler man ikke det, kunne man kanskje lest korrektur og endret innlegget sitt eller føyd til et avsnitt på slutten: "Jeg synes egentlig ikke det er jævlig å tilbringe tid sammen med barna mine, men jeg er sliten og trengte å blåse ut." Tror mange ville vist langt større forståelse da.

Og til å begynne med fikk jo hi konstruktive svar og forståelse, men reagerte med å bite hodet av folk, avfeie alle råd og insistere på at det virkelig er helt forferdelig med tre ukers ferie. Da blir gjerne diskusjonen hissig etter hvert. Hadde hun skrevet noe sånt som: "Takk for tipset, det kan jeg prøve" - så hadde nok folk vært langt mer forståelsesfulle også.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er trist å høre at foreldre syns det er såååå slitsomt å være sammen med egne barn over lenger tid. Når en får barn har man på ingen måte opparbeidet seg rett til alenetid eller avlastning!!! Det er våre barn, vårt valg og det må vel folk klare å stå i??? Dere vet barna får med seg at dere syns det er slitsomt? Hva tror dere det føles å vite at det er slitsomt å tilbringe tid sammen med en? Hva gjør ikke det med selvfølelsen til et lite barn? Kjenner jeg blir litt sint. 

Anonymkode: 01f67...cf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk enig i at det er trist å lese om foreldre som ikke liker å ha ferie med egne barn. 

Jeg forstår det er slitsomt å være alene, ha krevende barn osv. Minste var syk sitt første leveår. Lite søvn, mye medisinsk "arbeid" med henne. Jeg var så sliten. Gråt masse og hadde lyst å gi opp. 

Likevel, å kunne gi barna mine fine ferieopplevelser. Få tid til å nyte de små tingene, vise de "verden". Lære de hvor godt det er å plukke markjordbær på strå og spise de. Sand mellom tærne eller fullt regntøy og oppleve havet når det regner. Herregud, det er jo så fint å få lov å vise barna verden, ta, føle og smake. 

Ja noen kvelder er man utslitt og sovner nesten før ungene. Men jeg føler meg så rik. 

 

Anonymkode: 8d3c9...607

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at det kan være slitsomt å være alene med små barn, kombinasjonen 2 og 4 år er kanskje ikke den letteste heller. Jeg synes at det er helt ok å blåse ut og ok å glede seg til barnehagen starter igjen. Men jeg reagerer på at HI her avfeier alle råd hun får og det virker ikke som at hun er interessert i noe annet enn å synes synd på seg selv. Og da får du bare gjøre det, HI. Men da må du la være å klage.

Ja, det går fint an å tilbringe hele dagen på lekeplassen. Ikke noe problem. Da vi flyttet til en ny plass og ungene var små og ikke kjente noen og ikke hadde barnehageplass, var det en av måtene for meg å komme gjennom dagen på uten å bli sprø. Jeg pakket baggen med klær og mat og det vi trengte, og så var vi på lekeplassen i timesvis. Andre unger kom og gikk gjennom dagen, sånn at mine stadig hadde noen andre unger å være sammen med. Jeg vekslet også noen ord både med de andre ungene og med foreldre, og dermed fikk jeg litt voksenkontakt også. Kanskje ikke hele tiden, men inni mellom.  Det er også helt ok å "bestikke" med litt ekstra tv-tid / pc / film eller hva det nå er når man er hjemme. Ta dem med på matlaging og husarbeid. Min yngste elsket å vaske golvet (skulle ønske hun gjorde det fremdeles...), så hun fikk i oppgave å vaske stue og kjøkkengolvet og vi lekte oss gjennom klesvask med å sortere etter farger eller type tøy.  Uansett hvor sliten du er, så må du finne på noe, selv om du selv synes det er kjedelig. For det er enda kjedeligere og tyngre å bare gå å irritere seg og kjenne på hvor sliten og lei man er.

HI, du kan velge mellom to onder: Delta og aktivisere ungene, selv om det er kjedelig. Eller bare synes at alt er kjedelig og tungt uten å gjøre noe med det. Jeg vet hva jeg ville ha valgt. Ungene blir vanligvis mindre frustrerte også når man finner på noe med dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er alene med 2 barn. Den ene 100% og den andre 70% alene med. 

Dagene jeg bare sitter inne med de er det slitsomt, mas og blir negativitet hele veien. Men 'maset' er egentlig et rop om å bli aktivisert. Så ta barna med ut!:) Ta de med på å lage lunsj først,-la de aktivt få delta i lagingen og fortell at dere skal ta med det dere lager på tur. Ta så med ball, bøtter, spader, drage, e.l og dra i en park, i en barnehage(som har stengt), i skogen, i fjæra. I fjæra kan dere ha 'ekspedisjon' og lete etter skjell ol og ta med hjem for å lime på ark feks, kjøpe inn keramikk figurer barna kan få male på, tegne figurer for så å klippe ut og lime på ark(her lærer de å håndtere saks itillegg), hoppeland og let etter museum som er tilrettelagt for barn. 

Jeg tror at hvis man tenker negativt om ting, blir dagene gjerne deretter også, itillegg blir man lat hvis man sitter hjemme, unga blir understimulert som igjen gjør at de blir vanskeligere å ha med å gjøre og man opplever 'mas'. 

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei elsker feriene og gruer faktisk til de starter opp i August. ferien har gått altfor fort .

Anonymkode: 8c275...408

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.7.2017 den 20.21, Anonym bruker skrev:

3 barn, 2, 4 og 8, jobber 100%, faren er så og si aldri hjemme og når han er hjemme legger han seg på sofaen for å se på TV eller sove(han er snart ute av huset), og har som sagt barnefri noen kvelder i året ellers er jeg ALLTID med barna. Jeg er også sliten, men med tre barn er det et herlig kaos. Om kvelden er jeg totalt utslitt, og da er det husarbeid som står for tur. På dagene gjør jeg det jeg skrev lenger oppe. Sammen med de. Sender de ikke ut på verandaen for å leke alene. Selvfølgelig krangler de da. Vær sammen med de, lag mat sammen med de, gjør husarbeid sammen med de. 

Ja, det er lov å si det er slitsomt, men det river meg i sjela at mammaen til to barn sier det er, sitat: "de tre ukene barnehagen er stengt i juli er helt jævlig." Og du har fått en del svar, men det er tydligvis for slitsomt for deg uansett. 

Jeg pleier ikke å være så krass, men jeg har vært borti så mange mødre med denne innstillingen ar jeg blir helt matt. Det er DINE barn, det skal være slitsomt å være småbarnsmamma, men det skal ikke være "jævlig" å være sammen med de! 

Beklager, det er ikke meningen å trakke deg ned eller noe, men du må endre den innstillingen din! 

Anonymkode: 7be3b...2f7

Sier mye om deg og som gidder å være sammen med en sånn mann. Redd for å ikke greie deg alene?

Anonymkode: 9b0a2...227

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sier mye om deg og som gidder å være sammen med en sånn mann. Redd for å ikke greie deg alene?

Anonymkode: 9b0a2...227

Du såg ikke hva jeg skrev inni der? At han er snart ute av huset? Jeg har kastet ham ut. Har klart meg fint alene med ansvar for hus og barn i 10 år, og faktisk være uten ham blir fantastisk. 

Anonymkode: 7be3b...2f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Sunday, July 23, 2017 den 22.15, Anonym bruker skrev:

jeg har også sønnen min hjemme i 3 uker å er veldig sliten! Sønnen min har 3-4 raserianfall for dagen der han er helt hysterisk å biter,klorer,sparker og slår.Veldig ofte skjer dette på offentlige steder noe som selvsagt er veldig pinlig! Å synes synd i de som bor på samme hotell som oss nå på ferien,de har ofte fått høre en gutt som hylskriker av all kraft fordi jeg går opp på rommet med han når han ikke oppfører seg fint.Jeg er konsekvent å går hjem/på hotellrommet når han ikke oppfører seg fint uten at det ser ut som å hjelpe.Han sier selv at han ikke klarer å roe seg ned når han først er blitt sin,så nå sitter jeg med hendene full av kloremerker etter en hel dag til med han. Må innrømme at jeg teller ned dagene til ferien hans er over,for dette er overhodet ikke noe kjekke uker med han.Heldigvis sover han hvertfall gjennom hele natten så jeg får litt tid til å hente meg inn igjen før en ny marerittdag.

Anonymkode: 2ab6c...fc2

Jeg ville kontaktet helsestasjonen å bedt om hjelp til hvordan du bør håndtere barnet

Anonymkode: 2ab6c...fc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.7.2017 den 10.08, Anonym bruker skrev:

Her var det jammen mye "mom-shaming"! Nåde den som ikke synes livet som småbarnsforeldre er helt fantastisk 24 timer i døgnet. Ennå verre hvis man deler slike tanker med andre, som feks på et anonymt nettforum. Da er man visst en skikkelig møkkaforelder som skulle tenkt på det før man fikk barn. Hvis alle oss som ikke er helt perfekte skulle latt være å få barn, så ville det blitt tynt i barnerekkene. Jeg drister meg også til å si at barn kan ha godt av å se litt frustrasjon hos foreldrene og føle at de ikke nødvendigvis er senter av universet hele tiden. 

For min egen del er ferien litt av begge deler; mange flotte dager og øyeblikk men også en del frustrasjon.

Anonymkode: 18fba...8be

Dette! Hadde tenkt å skrive noe, men dette oppsummerer akkurat hva jeg tenker. Jeg synes det er beintøft å være alene med datteren vår på 21 mnd. i fem uker denne sommeren, og gleder meg til barnehagen starter opp igjen. Jeg liker tydeligvis hverdager best. Det er mange fine stunder, men det er også veldig slitsomt. Datteren vår sover lite og er ekstremt aktiv. Det er lov å dele, det er lov å uttrykke hva man egentlig føler og tenker, og det er lov å være annerledes. Vi er alle ulike og har ulike forutsetninger. Jeg er en sånn dame som får til alt, alle på jobben tror jeg er laget av stål og takler alt, men mammarollen synes jeg er vanskelig. Det er ok. Jeg gjør mitt aller beste og det er godt nok. Og jeg gleder meg til hverdagene starter igjen.

Anonymkode: 1cd80...1d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns dere er så heldige, at dere får väre sammen med deres barn uansett om det er koselig eller hardt. Jeg skulle önske jeg kunne väre sammen med mine gutter på 2 og 6 alene. Men det går ikke, jeg er ganske syk, så jeg trenger min mann her hjemme sammen med han. Er töft å vite at jeg kan klare av dem bare 1 til 2 timer om dagen når barnehagen og skolen starter opp igjen. Så ta vare på hverandre og lev den dagen, dere vet ikke hva som hender neste dag.

Ha en fortsatt fin sommer videre og kos dere så godt det går!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
6 minutter siden, hilde og gutta skrev:

Jeg syns dere er så heldige, at dere får väre sammen med deres barn uansett om det er koselig eller hardt. Jeg skulle önske jeg kunne väre sammen med mine gutter på 2 og 6 alene. Men det går ikke, jeg er ganske syk, så jeg trenger min mann her hjemme sammen med han. Er töft å vite at jeg kan klare av dem bare 1 til 2 timer om dagen når barnehagen og skolen starter opp igjen. Så ta vare på hverandre og lev den dagen, dere vet ikke hva som hender neste dag.

Ha en fortsatt fin sommer videre og kos dere så godt det går!

God sommer, kjære Hilde. Måtte du få gode dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pashla skrev:

God sommer, kjære Hilde. Måtte du få gode dager.

Takk for det. Jeg kjemper en dag av gangen. Hadde cellegifter i dag, som kan hjelpe meg litt. Håper jeg. Kjöper meg litt tid.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, hilde og gutta skrev:

Jeg syns dere er så heldige, at dere får väre sammen med deres barn uansett om det er koselig eller hardt. Jeg skulle önske jeg kunne väre sammen med mine gutter på 2 og 6 alene. Men det går ikke, jeg er ganske syk, så jeg trenger min mann her hjemme sammen med han. Er töft å vite at jeg kan klare av dem bare 1 til 2 timer om dagen når barnehagen og skolen starter opp igjen. Så ta vare på hverandre og lev den dagen, dere vet ikke hva som hender neste dag.

Ha en fortsatt fin sommer videre og kos dere så godt det går!

:hjerte:

Anonymkode: f2d78...d2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...