Gå til innhold

Dere som er vegetarianere tar folk hensyn?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hadde du laget vegetarlasagne til alle, eller bare tyil vegetarianeren?

Jeg hadde blitt skikkelig snytt hvis jeg hadde fått vegetarlasagne pga en ikke kunne hatt vanlig lasagne

Anonymkode: 938e2...2df

Jeg hadde laget det til alle. Om du blir snytt for at det manglet litt kjøttdeig og heneller inneholt mer gr.saker er det du som har ett problem.

Vegetarlasagne er minst like god som en med kjøtt. Lager den selvfølgelig ikke ut av en eske slik jeg ser mange gjør.

 

Anonymkode: 96d43...e10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde følt meg snytt hvis de andre hadde forandret middagsplanene til noe som jeg ikke kunne spise, og forventet at jeg var med og spleiset på maten! 

Anonymkode: c20c0...fae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde laget det til alle. Om du blir snytt for at det manglet litt kjøttdeig og heneller inneholt mer gr.saker er det du som har ett problem.

Vegetarlasagne er minst like god som en med kjøtt. Lager den selvfølgelig ikke ut av en eske slik jeg ser mange gjør.

 

Anonymkode: 96d43...e10

Veldig merkelig. Hvorfor er det annerledes at jeg ikke vil ha grønnsakslasagne enn at at en vegetarianer ikke vil ha vanlig lasagne. Jeg liker ikke vegetarlasagne. Hvorfor hadde ikke mitt ønske telt noe? 

Anonymkode: 938e2...2df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tar jeg hensyn så langt jeg kan i forhold til allergi eller cøliaki. Og tar hensyn til det hvis jeg vet at en gjest er vegetarianer eller ikke spiser svin.

Vegetarlasagne høres utrolig godt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke betalt for deres mat. Men jeg tilbyr meg alltid å ta med noe selv. Men ofte er det noen retter som er vegetariske der jeg spiser. Så ja, folk er som regel flinke til å ta hensyn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg omgir meg heldigvis med sympatiske,  vennlige mennesker, så ja, folk tar hensyn. Ser det er mange egoistiske og lite empatiske mennesker som svarer i denne tråden. Klarer man ikke å sette seg inn i hvorfor noen velger å være vegetarianer, så sier det sitt i mine øyne. At andre voksne mennesker ikke kan ta hensyn, det sier mer om de enn om deg. 

Anonymkode: ecf52...28d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Egentlig lurer jeg på akkurat det motsatte jeg altså. Hvis en vegetarianer inviterer til fest, tar de da hensyn til at gjestene er kjøtt og fiskespisere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg blir skremt av hvor kunnskapsløse, og lite empatiske mennesker er her inne.

Jeg er selv veganer, og er uheldig og er allergisk mot utrolig mye mat. Så derfor tar jeg alltid med meg egen mat. Men jeg tar alltid hensyn til andre sine allergier. Men lager vegansk mat til gjester. Klarer ikke folk og spise vegansk mat, til ett eneste måltid. Så har de menneskene, et stort problem. Og da trenger de heller ikke å komme på besøk til meg.

Anonymkode: a3c82...a6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kjenner jeg blir skremt av hvor kunnskapsløse, og lite empatiske mennesker er her inne.

Jeg er selv veganer, og er uheldig og er allergisk mot utrolig mye mat. Så derfor tar jeg alltid med meg egen mat. Men jeg tar alltid hensyn til andre sine allergier. Men lager vegansk mat til gjester. Klarer ikke folk og spise vegansk mat, til ett eneste måltid. Så har de menneskene, et stort problem. Og da trenger de heller ikke å komme på besøk til meg.

Anonymkode: a3c82...a6d

Men det går da begge veier. Greier ikke veganere å spise ett og annet ikke-vegansk måltid har de ingen ting på besøk hos andre å gjøre.

Anonymkode: 54f57...f66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde laget det til alle. Om du blir snytt for at det manglet litt kjøttdeig og heneller inneholt mer gr.saker er det du som har ett problem.

Vegetarlasagne er minst like god som en med kjøtt. Lager den selvfølgelig ikke ut av en eske slik jeg ser mange gjør.

 

Anonymkode: 96d43...e10

Nei. Det er lite sannsynlig at en vegetarlasagna er like god som en ordentlig lasagna. Dette har sammenheng med at svært mange er _skikkelig_ dårlige til å lage mat. Sjangsen for at en vegetarisk lasagna er like god som en vanlig lasagna er dermed liten.

Min svigerinne er vegetarianer og hun praktiserer systematisk voldtekt av i utgangspunktet gode råvarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, MammantilNurket skrev:

Nei. Det er lite sannsynlig at en vegetarlasagna er like god som en ordentlig lasagna. Dette har sammenheng med at svært mange er _skikkelig_ dårlige til å lage mat. Sjangsen for at en vegetarisk lasagna er like god som en vanlig lasagna er dermed liten.

Min svigerinne er vegetarianer og hun praktiserer systematisk voldtekt av i utgangspunktet gode råvarer.

Så bra at jeg er kokk og veldig flink til å lage all type mat :)

Jeg lurer på hva hun over ikke liker i en vegetar lasagne og om hun tror alle lager lik lasagne. Vegetar eller annen.

Anonymkode: 96d43...e10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde laget det til alle. Om du blir snytt for at det manglet litt kjøttdeig og heneller inneholt mer gr.saker er det du som har ett problem.

Vegetarlasagne er minst like god som en med kjøtt. Lager den selvfølgelig ikke ut av en eske slik jeg ser mange gjør.

 

Anonymkode: 96d43...e10

Nei, vegetarlasagne er ikke godt.

Det finnes masse god vegetarmat, men veggislasagne er bare en eneste lang nedtur.

Anonymkode: dd0c8...40a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Så bra at jeg er kokk og veldig flink til å lage all type mat :)

Jeg lurer på hva hun over ikke liker i en vegetar lasagne og om hun tror alle lager lik lasagne. Vegetar eller annen.

Anonymkode: 96d43...e10

Det er mye bra vegetarmat, men det er også mye dårlig. Var selv vegetarianer i syv år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nei, vegetarlasagne er ikke godt.

Det finnes masse god vegetarmat, men veggislasagne er bare en eneste lang nedtur.

Anonymkode: dd0c8...40a

Hva er det du ikke liker i den?

Anonymkode: 96d43...e10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Kjenner jeg blir skremt av hvor kunnskapsløse, og lite empatiske mennesker er her inne.

Jeg er selv veganer, og er uheldig og er allergisk mot utrolig mye mat. Så derfor tar jeg alltid med meg egen mat. Men jeg tar alltid hensyn til andre sine allergier. Men lager vegansk mat til gjester. Klarer ikke folk og spise vegansk mat, til ett eneste måltid. Så har de menneskene, et stort problem. Og da trenger de heller ikke å komme på besøk til meg.

Anonymkode: a3c82...a6d

Men hvorfor skal folk ta hensyn til deg, når du ikke vil ta hensyn ttil at folk ikke vil spise et vegansk måltid?

Anonymkode: 938e2...2df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så bra at jeg er kokk og veldig flink til å lage all type mat :)

Jeg lurer på hva hun over ikke liker i en vegetar lasagne og om hun tror alle lager lik lasagne. Vegetar eller annen.

Anonymkode: 96d43...e10

Jeg er generelt lite glad i grønnsaker

Anonymkode: 938e2...2df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Kjenner jeg blir skremt av hvor kunnskapsløse, og lite empatiske mennesker er her inne.

Jeg er selv veganer, og er uheldig og er allergisk mot utrolig mye mat. Så derfor tar jeg alltid med meg egen mat. Men jeg tar alltid hensyn til andre sine allergier. Men lager vegansk mat til gjester. Klarer ikke folk og spise vegansk mat, til ett eneste måltid. Så har de menneskene, et stort problem. Og da trenger de heller ikke å komme på besøk til meg.

Anonymkode: a3c82...a6d

Klarer ikke folk å spise kjøtt til ett eneste måltid har de menneskene et mye større problem. Da trenger vi dem ikke på generell basis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leser svarene her inne så tenker jeg mange vil få store problemer om få år når halvparten av befolkningen vil ha allergier og intoleranser. Det er mindre enn 13 år igjen til de regner med at halvparten av befolkningen vil ha allergier og intoleranser. Å ikke være villig til å tilpasse seg noenlunde til dette er rett og slett litt kunnskapsløst og å ikke følge med i utviklingen.

Anonymkode: 609f9...457

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Når jeg leser svarene her inne så tenker jeg mange vil få store problemer om få år når halvparten av befolkningen vil ha allergier og intoleranser. Det er mindre enn 13 år igjen til de regner med at halvparten av befolkningen vil ha allergier og intoleranser. Å ikke være villig til å tilpasse seg noenlunde til dette er rett og slett litt kunnskapsløst og å ikke følge med i utviklingen.

Anonymkode: 609f9...457

Men allergier og intoleranser er gjerne litt annerledes enn å selv velge hvilke matgrupper man ikke ønsker å spise. Det er ideologi, og derfor ikke farlig for kroppen eller helsa å spise kjøtt nå og da, selv om man ønsker å la være.

Anonymkode: 26d5b...58c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg understreker alltid at jeg ikke ønsker at det skal tas hensyn til meg, for jeg synes ikke at det er riktig at alle skal tilpasse seg meg og mine særheter. Jeg opplever allikevel at det alltid tas hensyn.

Det skal understrekes at hensyn i min verden er så enkelt som at det alltid er noe jeg kan spise. Som oftest lages det ren vegetarmat, men noen ganger begrenser det seg til at jeg kun kan spise det som er sideretter for alle andre. Det har jeg aldri opplevd som stusselig. 

Synes allikevel de kunne ha gitt deg beskjed om endret meny. Og personlig forsøker jeg å tilpasse menyen så godt det lar seg gjøre - jeg kan til og med servere kjøtt. 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men allergier og intoleranser er gjerne litt annerledes enn å selv velge hvilke matgrupper man ikke ønsker å spise. Det er ideologi, og derfor ikke farlig for kroppen eller helsa å spise kjøtt nå og da, selv om man ønsker å la være.

Anonymkode: 26d5b...58c

Jeg har forståelse for det synet, men veldig mange er vegetarianere eller veganere også pga. helsen, at de får mye ubehag om de spiser f.eks. kjøtt når de ikke er vant med det, og da synes jeg det er feil å ikke vise litt velvilje for dem. Jeg synes ikke jeg skal være den som bestemmer om andres ubehag er reelt nok eller ei for meg.

Anonymkode: 609f9...457

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å tilpasse maten til den i venegjengen som ikkje et kjøt, sjølv om eg ærleg tala synes det set litt begrensingar på menyen.  Vegetarlasagne er ikkje eit alternativ, men serverer gjerne kjøtet ved sida av suppa eller paien, eller lagar feks halve pizzaen utan kjøt.  Det skal iallefall vere eit fullverdig måltid for henne.  Det same gjer vegetarianaren når ho har venegjengen på besøk.  Her tek ein altså omsyn begge vegar, sjølv om eg hadde klart meg fint gjennom eit vegetarmåltid i ny og ne. Synes det er litt ironisk at vegetarianaren over her blir bestyrta over at ikkje alle tilpassar menyen til hennar "særheiter", og kalle det uempatisk, men samstundes nektar å servere mat slik gjestene likar det. For svært mange er vegetar/vegan mat ein nedtur, og det er ikkje alle som er like glade i grønnsaker. 

Synes det var skikkleg frekt å lage mat dei veit du ikkje et, men likevel forvente at du skal betale.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må flire av hvor vrange noen er, altså. Jeg hadde tatt hensyn, ikke nødvendigvis av prinsipp fordi du er vegetarianer eller veganer, men fordi de aller fleste får i seg mer enn nok kjøtt sånn ellers. Jeg ville derimot ikke laget vegetarlasagne, for det er vanskelig å få til skikkelig, men det finnes utrolig mye god vegetar/vegansk mat, altså.

 

(Senest på lørdag laget jeg vegansk indisk! Nanbrød, tikka, chutney-dip, tzatziki, salat og ris, var veldig godt :) )

Anonymkode: 64ac2...0d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser ikke kjøtt. Jeg synes det er ekkelt.... dødt dyr frister ikke :P

Men, "normalen" er jo at når vi blir bedt på middag så er det kjøtt. Alltid. Jeg spiser da bare tilbehør, det er ikke en stor sak for meg å gjøre det. 

Kan tenkes at venninnen din tenkte salat og brød er "godt nok". 

Selv om jeg alltid har kjøtt til mine middagsgjester, forventer jeg ikke eks nøttestek når jeg inviteres til dem, da hadde jeg blitt kraftig overrasket :D:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stor utgift kan det ha vært dette her? En hundrelapp? To?

Salaten er vel kanskje største utgiften, og det skulle vel være midt i blinken for deg? Salat med brød? 

Anonymkode: 07ea7...4f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...