Gå til innhold

Førsøke å snu døgnrytmen til 4 mnd gammel baby?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Eller bare la han holde på som han vil? 

Sovner sjeldent for natta Før kl 01. Begynner kveldsstell kl 20 hver dag,samme rutine. Tror alltid han tar kvelden men blir lurt når ham våkner etter 30 min. Noen ganger sovner han ikke i det hele tatt. Dvs våken fra rundt kl.17 til 01. 

Har prøvd å vekke han tidligere til samme klokkeslett hver dag men har ikke hjulpet. Dvs vekket han kl 09. Hvis han får velge sover han fra kl 01-12 neste dag. Avbrutt av mat kl 05 og 09. Så han har jo skjønt det med å ha en lengre soveøkt. 

Prøvd å ikke la han sove etter kl 17 men det har heller ikke gitt noe endring. Prøvd å la han styre søvnen selv men det hjalp heller ikke. 

Noen tips? Eller skal han bare få holde på? 

Vil bare si at det her handler om at jeg ønsker å legge meg tidligere. Dvs gjerne rundt kl 22-23. Forventer på ingen måte at jeg skal få noe egentlig fra kl 19 nå så tidlig. 

Anonymkode: 03a9b...c1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vår første hadde lik døgnrytme lenge. Barnet var svært fornøyd, så jeg gikk å la meg i titida, mens barnet var våkent sammen med sin b-menneske-far. Og jeg sto opp om morgenen og hadde lang frokost alene før babyen våknet. Det fungerte egentlig veldig fint.  

De to neste babyene har hatt en mye mer normal døgnrytme omtrent fra starten, fordi jeg har måttet vekke babyen for å levere de eldste i barnehagen. Nummer to og tre i rekka har liksom ikke annet valg enn å starte dagen i 7-8 tida. De har jo sovet en god dupp i vogna ved levering, men da har de vært våkne en time-halvannen først. 

Jeg tenker at det ikke skader å starte dagen tidligere.  Så vil natta forhåpentligvis flytte på seg etterhvert.  😊

Anonymkode: 08013...ab2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten er jo så vidt blitt tørr 😊 Det går seg til, sånn er det bare når de er små. Sier som Elsa - Let it go! ☺️ Det blir bedre! 

Anonymkode: f75d5...d26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vår første hadde lik døgnrytme lenge. Barnet var svært fornøyd, så jeg gikk å la meg i titida, mens barnet var våkent sammen med sin b-menneske-far. Og jeg sto opp om morgenen og hadde lang frokost alene før babyen våknet. Det fungerte egentlig veldig fint.  

De to neste babyene har hatt en mye mer normal døgnrytme omtrent fra starten, fordi jeg har måttet vekke babyen for å levere de eldste i barnehagen. Nummer to og tre i rekka har liksom ikke annet valg enn å starte dagen i 7-8 tida. De har jo sovet en god dupp i vogna ved levering, men da har de vært våkne en time-halvannen først. 

Jeg tenker at det ikke skader å starte dagen tidligere.  Så vil natta forhåpentligvis flytte på seg etterhvert.  😊

Anonymkode: 08013...ab2

Jeg starter dagen kl 06 hver dag for å vekke førstemann 👍 men han går til skolen selv så trenger ikke dra baby ut av hus. Helt umulig å få han opp Før kl 09. Har prøvd men da sover han på stellebordet og sover videre i babygymmen. 

Men kanskje bare dra han opp og la han sove der han er? 😊 

H.i 

Anonymkode: 03a9b...c1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gutten er jo så vidt blitt tørr 😊 Det går seg til, sånn er det bare når de er små. Sier som Elsa - Let it go! ☺️ Det blir bedre! 

Anonymkode: f75d5...d26

Ja var så bortskjemt med førstemann 😊 er bare så trett 😴😴 nå sturer han på og jeg drikker pepsi for fulle mugger for å holde meg våken 

H.i

Anonymkode: 03a9b...c1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er så liten enda, så jeg tror jeg heller hadde prøvd å holde ut. Tar far seg av førstemann på morgenen så du får sove lenger? Det er jo også viktig når det er som det er.

Anonymkode: 59e16...917

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han er så liten enda, så jeg tror jeg heller hadde prøvd å holde ut. Tar far seg av førstemann på morgenen så du får sove lenger? Det er jo også viktig når det er som det er.

Anonymkode: 59e16...917

Førstemann er så stor at han greier seg selv 👍 men føler jeg må følge opp når han skal på skolen. Frokost og matpakke greier han å fikse men synes det er så stusslig å la han stå opp alene. Så jeg velger å stå opp sammen med han, og spise frokost med han og lage matpakke uansett hvor trøtt jeg er. 

Men nå er det jo sommerferie så da sover storebror til kl 11 hver dag så må ikke opp tidlig.  Er bare jeg som er litt utålmodig på å få lagt meg om kveldene 😄 dagene blir så lenge når jeg ikke er i seng før 01-01.30 og oppe kl 6. Men nå kan jeg jo sove lenge da. Men sover jo da bort halve dagen. 

Far reiser mye i jobben så dette er mitt "problem" 😃 nå har endelig baby sovnet i armkroken min i senga vår så da skal jeg også prøve å blunde litt. 

H.i

Anonymkode: 03a9b...c1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker du bare skal være glad til at babyen sover så lange netter med så få avbrudd, selv om natta er forskjøvet. Jeg ville ikke tatt sjansen på å rote med sovinga til en så liten baby. Plutselig sitter du der med en baby som både sovner sent, våkner tidlig og er overtrøtt gjennom dagen.

Skjønner problemet ditt med at du har eldre barn, men hvis han også sover lenge i ferien, ville jeg bare tilpasset meg dem. Mye kan ordne seg over sommeren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi begynte ikke med legge rutiner før barnet var 7mnd, da la han seg ca 20 og sov til 8-10. før det var det varierende, synes man skal gjøre det som passer familien best :)

Anonymkode: f1b3f...d13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...