Gå til innhold

Er jeg en dårlig mor?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Føler jeg ikke ser datteren min så mye 🙁🙁 hun er 11 år og farter rundt med venner (er kjempe glad for at hun har venner og koser seg). Men når hun først er hjemme så vil hun på rommet og holde på med div småting.

Bør jeg si stopp? 

Jeg spør henne om å være med meg i stua, men hun vil ikke det.. 

Er dette vanlig for barn i denne alderen?

Anonymkode: 5afb4...c18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er ikke nødvendigvis en dårlig mor, men din datter har tydeligvis ikke noe ønske om å tilbringe tid med deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Evablaum skrev:

Du er ikke nødvendigvis en dårlig mor, men din datter har tydeligvis ikke noe ønske om å tilbringe tid med deg. 

Og hva kan jeg gjøre for å endre det?

Hvor mye er det vanlig at en på 11 ønsker å være med foreldrene sine?

Anonymkode: 5afb4...c18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Og hva kan jeg gjøre for å endre det?

Hvor mye er det vanlig at en på 11 ønsker å være med foreldrene sine?

Anonymkode: 5afb4...c18

Det vet jeg ikke, da jeg har to små gutter som elsker å kose med mammaen sin 😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Evablaum skrev:

Det vet jeg ikke, da jeg har to små gutter som elsker å kose med mammaen sin 😍

Hvor gamle er guttene dine?

Problemet her er sikkert pga jeg har 2 små sønner i tillegg og det blir kjedelig for jenta å være med oss. 

Håper noen andre har råd å komme med?  Hva er vanlig?

Anonymkode: 5afb4...c18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er veldig individuelt hvor mye unger vil være med foreldrene sine.

Prøv å innarbeide noen positive rutiner, at dere f.eks. alltid spiser middag sammen (eller kvelds, eller bestemte dager). Kanskje dere kan gjøre ting i helgene sammen som kan få dere nærmere? Planlegg ting sammen.

Det virker som om datteren din er veldig aktiv med skole og venner og aktiviteter, da vil jeg tro hun trenger tid til å koble helt av når hun kommer hjem. Trenger ikke være at hun ikke føler seg nær deg, kan like gjerne være at hun bare er så trygg på deg at hun vet du er der uansett.

Men jeg ville forsøkt å gjøre ting sammen, få inn noen rutiner som dere følger. Ikke gjør det til noe hun kan oppfatte som krav eller oppstyltet og kunstig, bare få til ting som gir dere felles tid og rutiner uten å være påtrengende. Og så prøver dere å gjøre et eller annet sammen i helgene. Trenger ikke være store ting eller ta lang tid, men noe som dere føler dere gjør sammen og som er positivt. Noen kan også føle det er enklere å snakke sammen når man gjør noe sammen fremfor når man skal sitte og se på hverandre, der er folk forskjellige.

Du har jo tydelig også gjort mye bra siden jenta er trygg sosial og har gode venner :)

Anonymkode: 2c5ec...e04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor gamle er guttene dine?

Problemet her er sikkert pga jeg har 2 små sønner i tillegg og det blir kjedelig for jenta å være med oss. 

Håper noen andre har råd å komme med?  Hva er vanlig?

Anonymkode: 5afb4...c18

Jeg har små gutter. 

Du må vel finne på noe som din datter finner interessant. Uten småbrødrene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror det er veldig individuelt hvor mye unger vil være med foreldrene sine.

Prøv å innarbeide noen positive rutiner, at dere f.eks. alltid spiser middag sammen (eller kvelds, eller bestemte dager). Kanskje dere kan gjøre ting i helgene sammen som kan få dere nærmere? Planlegg ting sammen.

Det virker som om datteren din er veldig aktiv med skole og venner og aktiviteter, da vil jeg tro hun trenger tid til å koble helt av når hun kommer hjem. Trenger ikke være at hun ikke føler seg nær deg, kan like gjerne være at hun bare er så trygg på deg at hun vet du er der uansett.

Men jeg ville forsøkt å gjøre ting sammen, få inn noen rutiner som dere følger. Ikke gjør det til noe hun kan oppfatte som krav eller oppstyltet og kunstig, bare få til ting som gir dere felles tid og rutiner uten å være påtrengende. Og så prøver dere å gjøre et eller annet sammen i helgene. Trenger ikke være store ting eller ta lang tid, men noe som dere føler dere gjør sammen og som er positivt. Noen kan også føle det er enklere å snakke sammen når man gjør noe sammen fremfor når man skal sitte og se på hverandre, der er folk forskjellige.

Du har jo tydelig også gjort mye bra siden jenta er trygg sosial og har gode venner :)

Anonymkode: 2c5ec...e04

Tusen takk for så bra svar. 😊😊

Føler det stemmer veldig.

Alle måltider spiser vi sammen og det er koselig og vi prøver å finne på ting sammen når vi har fri.

Nå ble jeg glad fordi nå føler jeg at det er rett som du sier at vi har egentlig et godt forhold 💙💙

Jeg er helt alene her og har ikke så mye tid og kapasitet. Bruker absolutt all tid og energi på barna. Gir det jeg har 

Hi

Anonymkode: 5afb4...c18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for så bra svar. 😊😊

Føler det stemmer veldig.

Alle måltider spiser vi sammen og det er koselig og vi prøver å finne på ting sammen når vi har fri.

Nå ble jeg glad fordi nå føler jeg at det er rett som du sier at vi har egentlig et godt forhold 💙💙

Jeg er helt alene her og har ikke så mye tid og kapasitet. Bruker absolutt all tid og energi på barna. Gir det jeg har 

Hi

Anonymkode: 5afb4...c18

Så nå at du også har to mindre barn. Kanskje du innimellom kan få noen til å passe dem, kanskje de kan overnatte hos noen andre, venner eller familie, så kan du og jenta en gang iblant ha en kosekveld alene, gå på kino, bare lage mat hjemme og se noe sammen på tv, spille et spill eller annet. Om du innimellom lar noen venner av dem overnatte så gjengjelder de sikkert tjenesten. Eller at noen passer guttene noen få timer, så kan du og jenta gå på kafe sammen en lørdag, eller gjøre noe annet sammen? Trenger ikke være ofte, men noe som gir deg og jenta litt tid alene med deg?

Uansett, som jeg skrev over, jeg tror ikke du er noen dårlig mor. Men det kan virke som om du og jenta kanskje kunne hatt godt av litt alenetid sammen. Ellers gjør du jo mye bra :)

Anonymkode: 2c5ec...e04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for så bra svar. 😊😊

Føler det stemmer veldig.

Alle måltider spiser vi sammen og det er koselig og vi prøver å finne på ting sammen når vi har fri.

Nå ble jeg glad fordi nå føler jeg at det er rett som du sier at vi har egentlig et godt forhold 💙💙

Jeg er helt alene her og har ikke så mye tid og kapasitet. Bruker absolutt all tid og energi på barna. Gir det jeg har 

Hi

Anonymkode: 5afb4...c18

11-årsalderen er jo nettopp den tida da de begynner å være mer med venner enn familien. Det må være ok.

Anonymkode: 8a400...6cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så nå at du også har to mindre barn. Kanskje du innimellom kan få noen til å passe dem, kanskje de kan overnatte hos noen andre, venner eller familie, så kan du og jenta en gang iblant ha en kosekveld alene, gå på kino, bare lage mat hjemme og se noe sammen på tv, spille et spill eller annet. Om du innimellom lar noen venner av dem overnatte så gjengjelder de sikkert tjenesten. Eller at noen passer guttene noen få timer, så kan du og jenta gå på kafe sammen en lørdag, eller gjøre noe annet sammen? Trenger ikke være ofte, men noe som gir deg og jenta litt tid alene med deg?

Uansett, som jeg skrev over, jeg tror ikke du er noen dårlig mor. Men det kan virke som om du og jenta kanskje kunne hatt godt av litt alenetid sammen. Ellers gjør du jo mye bra :)

Anonymkode: 2c5ec...e04

Tusen takk for tips. Det skal jeg prøve på 😊😊

Anonymkode: 5afb4...c18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

11-årsalderen er jo nettopp den tida da de begynner å være mer med venner enn familien. Det må være ok.

Anonymkode: 8a400...6cb

Det var godt å høre 😍

Anonymkode: 5afb4...c18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husker jeg var nesten bare på rommet mitt selv i den alderen. Foreldrene mine var greie de, men ganske kjedelige. Er vel sånn det skal være. ;)

Anonymkode: 959b4...b31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en 11 åring og hun er som din. Er mye sammen med venner både hos de og hos oss men da er de på rommet eller kjellerstua. Hun liker også å pusle med ting på rommet sitt og vi voksne er ikke så spennende. Jeg har nettopp fått baby så vi har ikke like mye tid sammen nå. Før satt vi oppe i helgene å så film og spilte spill. Nå er det helt umulig. Men har forklart henne at så fort babyen ikke er like avhengig av meg og den begynner å legge seg litt tidligere så kan vi begynne å finne på ting på kveldene igjen. 

Eller så får jeg ofte lurt henne med på kafé og shopping men sa med babyen på slep.  

Anonymkode: f3584...42a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Husker jeg var nesten bare på rommet mitt selv i den alderen. Foreldrene mine var greie de, men ganske kjedelige. Er vel sånn det skal være. ;)

Anonymkode: 959b4...b31

Hehe så godt å høre 😊

Anonymkode: 5afb4...c18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har selv en 11 åring og hun er som din. Er mye sammen med venner både hos de og hos oss men da er de på rommet eller kjellerstua. Hun liker også å pusle med ting på rommet sitt og vi voksne er ikke så spennende. Jeg har nettopp fått baby så vi har ikke like mye tid sammen nå. Før satt vi oppe i helgene å så film og spilte spill. Nå er det helt umulig. Men har forklart henne at så fort babyen ikke er like avhengig av meg og den begynner å legge seg litt tidligere så kan vi begynne å finne på ting på kveldene igjen. 

Eller så får jeg ofte lurt henne med på kafé og shopping men sa med babyen på slep.  

Anonymkode: f3584...42a

Jeg har en baby jeg også. Den minste av gutta. Så det er ganske hektisk 😕😮

I dag tidlig sa jenta at hun var så heldig som hadde en så snill mamma og det rørte meg veldig 😍🤗

Hi

Anonymkode: 5afb4...c18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig mamma. Tror du skal Google dårlig mamma. 

Unger er forskjellige. Jeg har siden jeg var liten trengt alenetid. Spesielt fra jeg var ti har jeg likt å trekke meg tilbake på eget rom, lese bøker, høre på musikk og bare være alene. Ikke noe galt med mine foreldre. 

Min yngste er som meg, trenger ro rundt seg etter en hektisk dag. Da er hun på rommet og driver med det samme jeg drev med. 

Eldste er sosial, liker å ligge på sofaen med far og meg. Skravle og tulle. 

Vi har filmkvelder med snacks og kos alle jentene. Da koser vi oss sammen. De kan sitte i armkroken mens jeg koser med håret deres, de elsker at jeg holder på med håret. 

En god mamma er en som respekterer barna og deres behov. 

Driver barnet derimot med mye spilling, eller isolerer seg pga problemer og ikke vil prate så må man som foreldre gripe inn. 

Er barnet harmonisk ser jeg ingen grunn til å tvinge de til å være sosiale, utover naturlige sosiale ting som måltider. 

Her har vi alltid avslutning på dagen med felles kveldsmat. Da legges telefoner vekk, tv slås av og vi skravler. 

Anonymkode: 5f05e...0fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dårlig mamma. Tror du skal Google dårlig mamma. 

Unger er forskjellige. Jeg har siden jeg var liten trengt alenetid. Spesielt fra jeg var ti har jeg likt å trekke meg tilbake på eget rom, lese bøker, høre på musikk og bare være alene. Ikke noe galt med mine foreldre. 

Min yngste er som meg, trenger ro rundt seg etter en hektisk dag. Da er hun på rommet og driver med det samme jeg drev med. 

Eldste er sosial, liker å ligge på sofaen med far og meg. Skravle og tulle. 

Vi har filmkvelder med snacks og kos alle jentene. Da koser vi oss sammen. De kan sitte i armkroken mens jeg koser med håret deres, de elsker at jeg holder på med håret. 

En god mamma er en som respekterer barna og deres behov. 

Driver barnet derimot med mye spilling, eller isolerer seg pga problemer og ikke vil prate så må man som foreldre gripe inn. 

Er barnet harmonisk ser jeg ingen grunn til å tvinge de til å være sosiale, utover naturlige sosiale ting som måltider. 

Her har vi alltid avslutning på dagen med felles kveldsmat. Da legges telefoner vekk, tv slås av og vi skravler. 

Anonymkode: 5f05e...0fc

Tusen takk for ditt skjønne svar 😊😊

Jeg skal prøve å senke skuldrene mine.

Det hørtes veldig koselig ut hos dere 😊

Anonymkode: 5afb4...c18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ville ikkje vere ilag med mamma då eg var 11, kvifor skulle eg det liksom? Det er vel meininga at ungar skal bli meir sjølvstendige i den alderen. Men eg ville gjerne at ho skulle vere i huset då, så kunne eg gjerne sitte på rommet mitt og pusle med mitt. Så dette er nok heilt normalt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er helt vanlig. Men, hva med å prøve å finne på noe sammen? Dra på en opplevelse? Bake-kurs eller klartepark? Gjøre en mor og datter ting sammen? :)

 

Endret av ikarianneandersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Føler jeg ikke ser datteren min så mye 🙁🙁 hun er 11 år og farter rundt med venner (er kjempe glad for at hun har venner og koser seg). Men når hun først er hjemme så vil hun på rommet og holde på med div småting.

Bør jeg si stopp? 

Jeg spør henne om å være med meg i stua, men hun vil ikke det.. 

Er dette vanlig for barn i denne alderen?

Anonymkode: 5afb4...c18

Du bør finne på aktiviteter som er interessant for henne. Skjønner hun helst vil sitte på rommet om du bare leker med de yngre guttene/ser TV eller hva du driver med.

Har en 13-åring og to yngre barn. Han er mye med meg. Vi spiller feks fotball, brettspill eller ser filmer sammen. 

Anonymkode: c4158...fee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dårlig mor er du ikke,men hun trenger kanskje og være litt alene ,hun er snart tenåring

Anonymkode: dfb5e...f95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres helt normalt ut. 

Jeg synes alltid "bryte-rutine"ting er gøy. Om det er en natt det er meldt meteorstorm så avtal at der skal ligge på hustaket å se sammen klokka 04.00 på natta. Med kakao med krem.

Eller kjøp masse masse smågodt, sånn helt vilt mye smågodt (100/150,-) og se film når de små ungene er lagt på en helt vanlig ukedag. 

Start en gelekrig under søndagsmiddagen! Ha putekrig eller vannkrig.

Det å ha små "ulovlige" stunder sammen, litt sånn hemmelig trur jeg skaper sterke bånd og gode minner.

Anonymkode: 603e7...e66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt normalt. Vi har nok større behov for å være sammen med ungene våre enn de har med oss. Og det er jammen meg bra så lenge de har venner å være sammen med og ikke trenger å henge sammen med oss. Men å finne en fast samlingsstund som middag og / eller kveldsmat og å finne på en aktivitet i helgene eller andre ganger, kan være en god ide. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...