Gå til innhold

Kan de kreve at jeg skal jobbe?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg opplever mye mobbing i min nåværende jobb, og har begynt å søke på nye jobber. Forhåpentligvis får jeg den ene da jeg har relevant erfaring & utdanning innenfor dette området. Da kan jeg begynne å jobbe med en gang, noe jeg er veldig takknemlig for. Men vi har èn måneds oppsigelsestid på min nåværende jobb. Jeg jobber kun èn dag i uken (sånn ca) har ingenting fast på kontrakten eller faste dager. Vi får vaktlistene en uke i forveien. Kan jeg da si at jeg IKKE ønsker vakter den måneden? Kan de sette meg opp og kreve at jeg skal jobbe? Kjenner det knyter seg i magen, spesielt siden jeg har innkalt til møte med både "avdelingssjef" og vår felles sjef som jobber et stykke unna for å faktisk fortelle hvor vondt det er å jobbe her. Da kjennes det ekstra ekkelt ut at jeg muligens må fortsette å stå på jobb med de som gjør dagene vonde for meg. De vet heller ikke at jeg søker andre jobber, da jeg er godt likt av sjefene for min jobb her, så tenker å nevne dette på møtet da jeg mest sannsynligvis har fått svar på søknaden min til den nye jobben. 

Anonymkode: 32962...ab6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvfølgelig kan de kreve at du jobber, det er jo derfor man har oppsigelsestid. Er det uutholdelig får du få deg sykemelding. 

Anonymkode: 67b8b...336

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig kan de kreve at du jobber, det er jo derfor man har oppsigelsestid. Er det uutholdelig får du få deg sykemelding. 

Anonymkode: 67b8b...336

Kan selvfølgelig ikke få meg en sykemelding da jeg skal begynne å jobbe i denne nye jobben med en gang (hvis jeg selvfølgelig får den da! :) ) 

Må vel bare klare å stå i det den siste tiden da.. håper jeg kanskje kunne slippe det siden jeg ikke har noe i kontrakten om hvor mye jeg skal jobbe.

Anonymkode: 32962...ab6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Kan selvfølgelig ikke få meg en sykemelding da jeg skal begynne å jobbe i denne nye jobben med en gang (hvis jeg selvfølgelig får den da! :) ) 

Må vel bare klare å stå i det den siste tiden da.. håper jeg kanskje kunne slippe det siden jeg ikke har noe i kontrakten om hvor mye jeg skal jobbe.

Anonymkode: 32962...ab6

Hvis du har én måneds oppsigelse kan du ikke begynne å jobbe i den nye jobben før etter den er ferdig. Hvis du f.eks. sier opp din nåværende jobb 7. juni, kan du begynne hos ny arbeidsgiver 1. august. Unntaket er hvis du og din nåværende arbeidsgiver blir enige om at du slutter med øyeblikkelig effekt.

Anonymkode: bfea9...f32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan kreve at du skal jobbe ut oppsigelsestiden. Men du kan også være sykemeldt fra en jobb, samtidig som du jobber i en annen. Det betyr at du kan være sykemeldt i oppsigelsestiden samtidig som du begynner i ny jobb. 

Jeg har selv vært det sist jeg byttet jobb. 

Anonymkode: 789d3...32c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du har én måneds oppsigelse kan du ikke begynne å jobbe i den nye jobben før etter den er ferdig. Hvis du f.eks. sier opp din nåværende jobb 7. juni, kan du begynne hos ny arbeidsgiver 1. august. Unntaket er hvis du og din nåværende arbeidsgiver blir enige om at du slutter med øyeblikkelig effekt.

Anonymkode: bfea9...f32

Selvfølgelig kan jeg begynne med en gang? Hvorfor skal jeg ikke kunne begynne i ny jobb selv om jeg er i oppsigelselstid?

Anonymkode: 32962...ab6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De kan kreve at du skal jobbe ut oppsigelsestiden. Men du kan også være sykemeldt fra en jobb, samtidig som du jobber i en annen. Det betyr at du kan være sykemeldt i oppsigelsestiden samtidig som du begynner i ny jobb. 

Jeg har selv vært det sist jeg byttet jobb. 

Anonymkode: 789d3...32c

Takk for svar! Føler kanskje det blir litt rart å sykemelde meg. Regner med at dårlig mage og ukomfortabelhet pga mobbing ikke regnes som god sykemeldingsgrunn. Jeg skal nok klare å komme meg igjennom det selv om jeg absolutt ikke vil. Ser bare for meg at det kommer til å bli mye værre etter jeg tar det opp med sjefene. Knyter seg fælt i magen, men vet at de kommer til å behandle den nye ansatte på samme måte hvis ingen tar dem på det nå, Og jeg ønsker ikke at noen skal måtte oppleve det som jeg har gjort her... 

Anonymkode: 32962...ab6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke er pliktig til å ta et fast antall vakter/timer i løpet av en måned kan de selvsagt ikke tvinge deg til å jobbe.

Anonymkode: af133...d16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig kan jeg begynne med en gang? Hvorfor skal jeg ikke kunne begynne i ny jobb selv om jeg er i oppsigelselstid?

Anonymkode: 32962...ab6

Fordi du skal jobbe som vanlig i den første jobben. Hvis ikke det kræsjer med vakter må du i så fall jobbe dobbelt den perioden. Du kan ikke forvente å slippe å jobbe i oppsigelsestiden pga du har fått deg ny jobb! Du har jo ikke forstått greia med oppsigelsestid. Det er så arbeidsgiver skal få tid til å finne en erstatter.

Når det er sagt, 1 vakt i uka klarer de vel å få noen andre til å ta? Eller du kan be dine kollegaer om å gjøre deg den tjenesten og "bytte" vekk de få vaktene du måtte få.

Anonymkode: 67b8b...336

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar! Føler kanskje det blir litt rart å sykemelde meg. Regner med at dårlig mage og ukomfortabelhet pga mobbing ikke regnes som god sykemeldingsgrunn. Jeg skal nok klare å komme meg igjennom det selv om jeg absolutt ikke vil. Ser bare for meg at det kommer til å bli mye værre etter jeg tar det opp med sjefene. Knyter seg fælt i magen, men vet at de kommer til å behandle den nye ansatte på samme måte hvis ingen tar dem på det nå, Og jeg ønsker ikke at noen skal måtte oppleve det som jeg har gjort her... 

Anonymkode: 32962...ab6

Du kan ikke sykemelde deg selv, det er det kun legen som kan. Men jeg tenker at du bør få en legetime og fortelle legen din hvordan du har det på jobb og hvorfor du slutter. 

At det er utålelig for deg å fortsette ut oppsigelsestiden (og det har jeg full forståelse for) , betyr ikke at du ikke kan fungere fint i din nye stilling. 

Ville også fortalt grunnen til at du slutter til sjefene, da kan det være de gjør noe med det. 

Anonymkode: 789d3...32c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fordi du skal jobbe som vanlig i den første jobben. Hvis ikke det kræsjer med vakter må du i så fall jobbe dobbelt den perioden. Du kan ikke forvente å slippe å jobbe i oppsigelsestiden pga du har fått deg ny jobb! Du har jo ikke forstått greia med oppsigelsestid. Det er så arbeidsgiver skal få tid til å finne en erstatter.

Når det er sagt, 1 vakt i uka klarer de vel å få noen andre til å ta? Eller du kan be dine kollegaer om å gjøre deg den tjenesten og "bytte" vekk de få vaktene du måtte få.

Anonymkode: 67b8b...336

Ja, så å si at jeg IKKE kan starte i den nye jobben før feks 1 august blir jo da helt feil i min situasjon. For det kan jeg absolutt gjøre :) vet helt fint hva en oppsigelsestid er, spørsmålet mitt er vel om jeg faktisk kan påtvinges vakter i en oppsigelsestid når jeg ikke har faste vakter eller noe i min kontrakt som sier hvor mye jeg skal jobbe. 

Og mtp at det er snakk om ganske ille arbeidsforhold her så er nok sjansen for at noen av dem tar vaktene mine ekstremt lave.. 

Anonymkode: 32962...ab6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om du ikke er pliktig til å ta et fast antall vakter/timer i løpet av en måned kan de selvsagt ikke tvinge deg til å jobbe.

Anonymkode: af133...d16

Er ikke pliktig nei. Og har tenkt til å si ifra til sjefen at jeg IKKE ønsker noe form for vakter fra jeg sier opp. Da er ikke vaktlister laget så han har fint muligheten til å sette opp andre. Men nå er denne sjefen som setter opp disse listene en del av denne "gjengen" på jobb som gjør at jeg ønsker å slutte. Så kjenner jeg dem rett blir jeg vel satt opp på ekstra mange for å gjøre ting værre for meg. Derfor jeg håpet på at jeg faktisk kunne nekte siden jeg ikke har faste vakter eller timer.

Anonymkode: 32962...ab6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan ikke sykemelde deg selv, det er det kun legen som kan. Men jeg tenker at du bør få en legetime og fortelle legen din hvordan du har det på jobb og hvorfor du slutter. 

At det er utålelig for deg å fortsette ut oppsigelsestiden (og det har jeg full forståelse for) , betyr ikke at du ikke kan fungere fint i din nye stilling. 

Ville også fortalt grunnen til at du slutter til sjefene, da kan det være de gjør noe med det. 

Anonymkode: 789d3...32c

Kan absolutt snakke med legen. Ihvertfall for å høre hva han sier om saken. Men håper jeg slipper å gå så langt, vil jo helst bare "glemme" denne jobben.. 

Anonymkode: 32962...ab6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å kunne svare på det må vi nesten vite akkurat hva det står i kontrakten din og eventuelt i andre avtaler.

Anonymkode: 320a9...e3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar du bare ekstravakter så kan de ikke tvinge deg til.å jobbe. Står det oppført faste vakter frem i tid blir det noe annet. Men må du takke ja til hver eneste vakt så blir det noe annet. 

Anonymkode: c1b45...dd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har ferie til gode så ka du ta ut feriedager de dagene du egentlig skulle ha jobbet. Hva du gjør når du har ferie er det ingen som har noe med. Feriedagene må nok godkjennes, men om de du jobber ned oppfører seg slik så skulle ikke det være noe problem. Om ledelsen er i informert om problemet burde det la seg gjøre. Eventuelt veldferdspermisjon ut oppsigelses tiden om de ikke kan slippe deg på dagen. 

Anonymkode: fcbc0...0f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det snakk om her da, er du ekstrahjelp?

Jeg er butikksjef og har ingen i jobb helt uten vakter, men har f.eks ei som jobber en kveld og annenhver lørdag fast. Jeg kunne ikke tvunget henne til å jobbe mer enn hun er kontraktbundet til i en oppsigelsestid selv om hun jo ofte jobber mer pga sykdom, folk som spør om hun kan ta en vakt fordi de trenger fri osv.

Anonymkode: 78f49...322

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke har faste vakter/fast stilling, så kan de ikke kreve at du skal jobbe. Du har da heller ingen oppsigelsestid.

Anonymkode: 8a45e...d3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kan selvfølgelig ikke få meg en sykemelding da jeg skal begynne å jobbe i denne nye jobben med en gang (hvis jeg selvfølgelig får den da! :) ) 

Må vel bare klare å stå i det den siste tiden da.. håper jeg kanskje kunne slippe det siden jeg ikke har noe i kontrakten om hvor mye jeg skal jobbe.

Anonymkode: 32962...ab6

Man kan fint være sykmeldt fra én jobb og ikke fra den andre. Jeg er det akkurat nå. Man er sykmeldt fra oppgaver, ikke fra å være i aktivitet. Og mobbing på jobb kan gi grunn til både angstreaksjoner og søvnløshet, som er diagnoser.

Anonymkode: 6116d...116

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva er det snakk om her da, er du ekstrahjelp?

Jeg er butikksjef og har ingen i jobb helt uten vakter, men har f.eks ei som jobber en kveld og annenhver lørdag fast. Jeg kunne ikke tvunget henne til å jobbe mer enn hun er kontraktbundet til i en oppsigelsestid selv om hun jo ofte jobber mer pga sykdom, folk som spør om hun kan ta en vakt fordi de trenger fri osv.

Anonymkode: 78f49...322

HI her. 

Jeg står oppført som hotellmedarbeider, men jobber som bartender på baren i hotellet. Har somregel kun en vakt i uka da den kun er åpen i helgene. Vi får vaktlister noen dager i forveien siden ingen har "fast" stilling. Blir å si ifra at jeg ikke ønsker noen vakter, men blir ikke sjokkert hvis han setter meg opp uansett.... mulig jeg blir å si ifra at jeg ikke kan jobbe i helger lenger for å faktisk få han til å ikke sette meg opp også. Håper bare på lite styr og null krangling.

Anonymkode: 32962...ab6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Skjønner godt at dette er en vanskelig situasjon for deg, men fra lovens side er saken enkel. Som tilkallingshjelp plikter du ikke til å takke ja til vakter du blir tilbudt. Derimot er du pliktig til å jobbe alle vakter som er avtalt på forhånd mellom deg og sjefen din. I praksis vil dette si at du kan takke nei til alle tilbudte vakter i oppsigelsestiden din, og dermed begynne i ny jobb. Selvsagt med mindre du har signert i kontrakten med sjefen din at du ikke har lov til å jobbe andre steder enn hos dem, uten etter nærmere avtale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...