Gå til innhold

Kan dette være riktig da? Ang. ferie...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde ferie i romjulen. Det er ikke lov å ha ferie på helligdager på min arbeidsplass (arbeider innen helse og omsorg i kommune) så vakten min 1. nyttårsdag ble registert som byttet vakt istedenfor feriedag. Ble derfor trukket i lønn for denne vakta på februarlønnen. Jeg spør min leder om jeg har en feriedag tilgode da, siden jeg "mistet" en 1. nyttårsdag, men nei, det hadde jeg ikke. Den feriedagen falt bort, men hun kunne ikke si hvorfor, det er bare sånn sa hun. Jeg synes det hørtes litt rart ut, men gidder ikke lage noe styr pga en feriedag. Så da sa jeg at jeg da regnet med å få betalt for denne feriedagen, de kan vel ikke trekke meg i lønn for en feriedag jeg ikke har hatt.. Det var hun usikker på, sa hun, hun måtte sjekke med lønnsavd. Men jeg har vel krav på å få betalt for den mista feriedagen vel??

Anonymkode: bb473...cca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Håper noen med peiling svarer deg, for jeg synes ikke dette høres rett ut!

Anonymkode: f654c...e6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye som er feil i dette. Det ene er at selvsagt har man lov til å ta ferie på helligdager. Det skal være et rimelig forhold mellom hvor mange helligdager og hvor mange hverdager man tar ut, men jeg ville bedt leder om å finne bestemmelsen enten i særavtalen for deres arbeidsplass eller i ferieloven som hjemler en slik bestemmelse. Da jeg sist jobbet i helsevesenet, var det slik at "plukkdager", altså det å ta ut enkeltdager som ferie, var begrenset til én uke. Og alle disse kunne naturlig nok ikke tas ut på helligdager. 

Hvis du byttet bort en vakt, uten å ha jobbet den inn igjen ennå, er det rimelig at du trekkes i lønn for den. Feriedagen din skal du selvfølgelig ha igjen, du har ikke tatt ut ferie denne dagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir skremt over hvor dårlig enkelte ledere er på ferieloven. 1 januar burde fått muligheter til å jobbe inn igjen, men den ble trukket i lønn. Greit nok det. Du har ikke hatt feriedag 1 januar og skal selvfølgelig ha den igjen i løpet av året evt utbetalt om det er en mulighet i din jobb. 

Helligdager regnes ikke som en feriedag (på samme måte som søndager ikke regnes som en feriedag), løsningen på det "problemet" er å registrere en feriedag hvor du i utgangspunktet har fri. 

Ikke skjønner jeg hvorfor enkelte arbeidsgivere sier nei til ferie helligdager. De er enkle å dekke inn med vikarer eller faste ansatte (ikke dyrere å ta i bruk en fast ansatt på en 133% dag som en vikar). Mine ansatte får fri helligdager om de vil og spør i god tid. Enten om de tar det som ferie (som blir registrert en annen dag for å få riktig regnskap), jobber den inn eller tar fri med trekk i lønn. 

Anonymkode: 8e0d1...df6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...