Gå til innhold

- 3,25 på det ene øyet, -1,50 på det andre øyet. Er dette veldig dårlig syn?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Var akkurat hos optiker og sjekket. Optikeren var overrasket over at jeg fungerte i hverdagen uten linser eller briller. Jeg har aldri hatt det, synes ikke det er sååå ille, men kanskje jeg bare er så vant til det. Så dere med litt peiling, er dette veldig dårlig syn?

Anonymkode: b6b5b...6a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hehehe, jeg har —2,0 og —1,75 og har brukt briller/linser i mange år. Jeg skjønner IKKE at du fungerer uten...jeg kan f.eks ikke kjøre bil uten briller/linser. 

Anonymkode: a9f7b...4b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hehehe, jeg har —2,0 og —1,75 og har brukt briller/linser i mange år. Jeg skjønner IKKE at du fungerer uten...jeg kan f.eks ikke kjøre bil uten briller/linser. 

Anonymkode: a9f7b...4b8

Jeg har godkjent kjøresyn av en eller annen grunn, det var ok :)

Anonymkode: b6b5b...6a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styrkene i seg selv et ikke veldig høye, men det er høye styrker til at du ikke har briller. Jeg kan ikke tenke meg du har lov til å kjøre bil uten briller, du bør i alle fall ikke gjøre det. Du kjenner nok heller ikke igjen folk på gata og mistenkes nok av mange for å være overlegen. 

Anonymkode: a9e37...3f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dårlig, ja. Ikke colabunn-dårlig, men for dårlig til å fungere trygt som sjåfør, for eksempel.

Anonymkode: 2df20...d4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvordan du har klart deg. Jeg fikk briller på -1,75, da så jeg hva læreren skrev på tavla. 

Nå har jeg -10 og er helt hjelpesløs uten linser. 

Anonymkode: 3f049...22d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har godkjent kjøresyn av en eller annen grunn, det var ok :)

Anonymkode: b6b5b...6a3

Godkjent av optiker uten briller/linser?

Anonymkode: 2df20...d4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Godkjent av optiker uten briller/linser?

Anonymkode: 2df20...d4d

Ja, jeg spurte spesifikt om det, og det var ikke noe problem. Men jeg har veldig skjeve hornhinner, kan det være en grunn til de tallene jeg har fått tro, glemte å skrive det?

Anonymkode: b6b5b...6a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skjønner ikke hvordan du har klart deg. Jeg fikk briller på -1,75, da så jeg hva læreren skrev på tavla. 

Nå har jeg -10 og er helt hjelpesløs uten linser. 

Anonymkode: 3f049...22d

Jeg kan ikke lese avisa, blad, en bok eller innhold på matvarer. Det bare flyter i hverandre. Optikeren mente at det bedre øyet kompenserte veldig for det dårlige, at jeg på en eller annen måte brukte mest det øyet ubevisst.

Hi

Anonymkode: b6b5b...6a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er dårlig, ja. Ikke colabunn-dårlig, men for dårlig til å fungere trygt som sjåfør, for eksempel.

Anonymkode: 2df20...d4d

Jeg har godkjent kjøresyn fikk jeg beskjed om

Hi

Anonymkode: b6b5b...6a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, Anonym bruker said:

Jeg kan ikke lese avisa, blad, en bok eller innhold på matvarer. Det bare flyter i hverandre. Optikeren mente at det bedre øyet kompenserte veldig for det dårlige, at jeg på en eller annen måte brukte mest det øyet ubevisst.

Hi

Anonymkode: b6b5b...6a3

Er du langsynt da, kanskje? Jeg er nærsynt (-3,75) og kan absolutt ikke kjøre uten briller, jeg ser jo bare rattet..!

Anonymkode: 23bab...fd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har godkjent kjøresyn fikk jeg beskjed om

Hi

Anonymkode: b6b5b...6a3

Jeg har -1,5 og -1,75 og skeive hornhinner, jeg får ikke kjøre bil uten briller...

Anonymkode: 3456c...a25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kan ikke lese avisa, blad, en bok eller innhold på matvarer. Det bare flyter i hverandre. Optikeren mente at det bedre øyet kompenserte veldig for det dårlige, at jeg på en eller annen måte brukte mest det øyet ubevisst.

Hi

Anonymkode: b6b5b...6a3

Sikker på at du er minus og ikke pluss?

Anonymkode: 2df20...d4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Sikker på at du er minus og ikke pluss?

Anonymkode: 2df20...d4d

Det står minus på lappen jeg har fått

Anonymkode: b6b5b...6a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er du langsynt da, kanskje? Jeg er nærsynt (-3,75) og kan absolutt ikke kjøre uten briller, jeg ser jo bare rattet..!

Anonymkode: 23bab...fd5

Jeg vet ikke, er man langsynt når man ikke ser så godt på nært hold? Han sa ikke noe om det.

Hi

Anonymkode: b6b5b...6a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

li

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg vet ikke, er man langsynt når man ikke ser så godt på nært hold? Han sa ikke noe om det.

Hi

Anonymkode: b6b5b...6a3

Jeg ser litt dårlig på langt hold og

Anonymkode: b6b5b...6a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minus = nærsynthet, og du må ha ting nokså nært for å se. Aldri i verden om du har syn til å kjøre bil med -3,25. Det er direkte uforsvarlig. Når leser du skiltene langs veien, da? Nei vet du hva, skaff deg briller, nærsynte bilister er kjempefarlige for oss andre.

Pluss = langsynthet. Da ser du godt på lang avstand, men kan ha mer trøbbel på nært hold. Typisk er når man hilder avisen omtrent på strak arm for å få den langt nok unna.

Anonymkode: f50a2...161

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har -3 på begge øynene pluss skjeve hornhinner. Jeg ser ikke samboer klart som sitter to meter unna så umulig at du kan kjøre hvis du virkelig er så nærsynt. Tenker det må være en skriveleif og at du er langsynt. 

Eventuelt oppdager du en helt ny verden når du får briller/linser 😀 "Oi,er det SLIK verden ser ut 😮". Sånn følte jeg det i alle fall 😝

Anonymkode: 07b64...4be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg har -3 på begge øynene pluss skjeve hornhinner. Jeg ser ikke samboer klart som sitter to meter unna så umulig at du kan kjøre hvis du virkelig er så nærsynt. Tenker det må være en skriveleif og at du er langsynt. 

Eventuelt oppdager du en helt ny verden når du får briller/linser 😀 "Oi,er det SLIK verden ser ut 😮". Sånn følte jeg det i alle fall 😝

Anonymkode: 07b64...4be

Det er det som er så rart, jeg føler ikke at jeg ser så dårlig. Ikke noe problem med å se en person på 2 meters avstand eller å lese skilter. Men bokstaver flyter sammen og jeg blir sliten av å konsentrere meg når jeg leser når jeg må. Husker han sa at de var minus og, i tillegg til at det står på lappen min .Men han sa og at de var de skjeve hornhinnene som skapte mest problemer for meg, og at jeg har problemer med både nærme og avstand, men aller mest nærme. Jeg har prøvd mamma sine lesebriller, og da får jeg en sånn opplevelse som du snakker om, plutselig så kan jeg lese.

Bruker du briller eller linser? Jeg vil helst ha linser, men han visste ikke om det var linser som passet meg siden jeg egentlig må ha for både avstand og nærme.

Anonymkode: b6b5b...6a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Minus = nærsynthet, og du må ha ting nokså nært for å se. Aldri i verden om du har syn til å kjøre bil med -3,25. Det er direkte uforsvarlig. Når leser du skiltene langs veien, da? Nei vet du hva, skaff deg briller, nærsynte bilister er kjempefarlige for oss andre.

Pluss = langsynthet. Da ser du godt på lang avstand, men kan ha mer trøbbel på nært hold. Typisk er når man hilder avisen omtrent på strak arm for å få den langt nok unna.

Anonymkode: f50a2...161

Men han hadde vel ikke sagt at jeg har kjøresyn, hvis jeg ikke hadde hatt det? Jeg har ikke noe problem med å lese skilter langs veien
Hi

Anonymkode: b6b5b...6a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på lappen du har fått om det står "cyl" over. Da har du -3,50 og -1,25 i skjeve hornhinner. Da står det gjerne "sfære" eller en forkortelse for det foran, som et at du i tillegg er nærsynt (-) eller langsynt (+) eller 0 (som i tilfelle vil si at du hatt bare skjeve hornhinner). Skjeve hornhinner gir oftest problemer både på avstand og nære og mest sannsynlig kan du uten store problemer få linser.

Anonymkode: a9e37...3f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ser på lappen du har fått om det står "cyl" over. Da har du -3,50 og -1,25 i skjeve hornhinner. Da står det gjerne "sfære" eller en forkortelse for det foran, som et at du i tillegg er nærsynt (-) eller langsynt (+) eller 0 (som i tilfelle vil si at du hatt bare skjeve hornhinner). Skjeve hornhinner gir oftest problemer både på avstand og nære og mest sannsynlig kan du uten store problemer få linser.

Anonymkode: a9e37...3f1

Ja, det står cyl over de tallene. Så cyl står for hornhinner? Det står sfære foran, og der står det 0,00 på begge øyer. Tusen takk for oppklaring, da tror jeg at jeg skjønner litt mer, han var ikke så god til å forklare. Da er det sånn som han sa da, at det er de skjeve hornhinnene mine som er problemet. Han mente at det ville være veldig vanskelig for meg med linser, og trodde ikke det fantes noen som jeg kunne bruke pga jeg trenger både avstand og nære, men han skulle sjekke. Hvorfor tenker du at det ikke vil være noe problem for meg med linser?
Vet du hva Akse, Pd og Visus betyr? Det har jeg og fått verdier på

Anonymkode: b6b5b...6a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pd er bare mål fra pupill til pupill. Visus er enkelt sagt hvor godt syn du har. 

Anonymkode: e2c92...27c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Pd er bare mål fra pupill til pupill. Visus er enkelt sagt hvor godt syn du har. 

Anonymkode: e2c92...27c

Så når Pd er 33,00 på begge øyne og Visus er 0,9 og 1,0. Hva sier det da?

Hi

Anonymkode: b6b5b...6a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Så når Pd er 33,00 på begge øyne og Visus er 0,9 og 1,0. Hva sier det da?

Hi

Anonymkode: b6b5b...6a3

Visus er synstest og du scorte 0,9 på det ene og 1.0 på det andre. Dvs på det ene øyet leste du til 0.9 linjen som betyr rundt 90% syn og 1.0 er rundt 100%. Vi har linjer som starter på 0.05 og går helt opp til 2.0 men de færreste ser så smått på avstand. Dvs du ser godt uten korreksjon. Men du vil nok oppleve å se klarere med korreksjon for dine skjeve hornhinner. Cyl= cylinder og det er det vi legger på ved skjeve hornhinner. Akse er hvor mange grader vi stiller inn på cylinderen. Sfærisk glass er de glassene man bruker vis man trenger pluss eller minus (langsynt eller nærsynt). 

Anonymkode: 8513e...46b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...