Gå til innhold

I går møtte jeg noen med jentebaby i bare blå klær


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er så heldig at jeg har både sønn og datter. Lillesøster arvet selvfølgelig babyklær etter broren.  Jeg synes babyer er søte uansett hva de har på seg.  Målet mitt var at de skulle være rene, komfortable og passelig varme.  

Anonymkode: e0257...aae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, herlighet. Selvfølgelig kan jentebabyer kles i blå klær! Gutten min kles i mange forskjellige farger. Mannens favorittfarge er oransje, så gutten vår har flere oransje t-skjorter. Han har også klær med striper, med skyer og andre diverse mønstre, og i mange forskjellige farger. 

Lyseblå er favorittfargen min, og jeg liker ikke rosa, så jeg har allerede bestemt at hvis neste baby blir ei jente, skal hun ikke kles i rosa.

Jeg liker vitenskap, natur, planeter, dinosaurer, osv, og jeg har planer om å kle min fremtidige datter i klær med mange forskjellige farger og mønstre som har med disse tingene å gjøre. Jeg så på jenteklær for bare noen dager siden, og fant masse søtt som ikke var rosa.

Kan vi slutte å gjennomkjønne bittesmå babyer? Vi skal liksom være mer likestilte enn noensinne, likevel virker det som om folk har skikkelige issues mtp kjønn på babyer.

Endret av Pobie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke nyfødte babyer kler rosa, de er jo så rosa i huden allerede at med rosa tøy ser de ut som små grisunger

Anonymkode: 824d2...907

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går baby LilleBror med klær som storesøster hadde da hun var liten. Blir mye rosa, men det bruker jeg mest hjemme og når han er hos svigers. I butikken osv tar jeg på han gutteklær. 

Anonymkode: cffb8...0e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venter ein liten i november. Svigermor og svigerinne strikker allereide. Strikker blant anna blått og eg kjem til å bruke det uansett om det blir jente eller gut. Ser ikkje problemet 😊 blått er ein fin farge 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du troller HI.

Om ikke så er min personlige mening at små jenter er nydelige i blått. Mye finere enn i sukkersøtt rosa.

Min jente har arvet masse fra storebror, rødt, blått, brunt osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Morblomst skrev:

Jeg er nok kjerringa mot strømmen. Min jentebaby kledde jeg opp i rosa, og får jeg en gutt blir det blått eller hvitt:closedeyes:

Ser ikke poenget med å ha gutteklær på ei jente, og jenteklær på en gutt bare for å trosse kjønnsrollene..

Det viktigste er hva jeg synes, og ikke dagens samfunn med likestillings maset. 

Min jente velger nå selv, og ønsker å være feminin. Samtidig som at hun liker biler, traktorer og brannbil.

 

Å kle jenter i blått betyr ikke at man har på de "gutteklær"? Er nok av kjoler i blått!!!! 

 

Er det mulig.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, men det er jo fordi folk har "begynt" å bruke "feil" farger da. Før var det bankers liksom.

Anonymkode: 101ff...b56

Hva legger du i "før"? Eller sikter du kun til farger? Vår kjære kong Olav ble jo avbildet i hvit kjole både som to og tre-åring :) Han ble ikke sett på som jente av den grunn ;)

Anonymkode: bc94f...296

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er ikke det litt rart? Ønsker man ikke å vise at det er jente, eller ønsker man ikke å ha en pent kledd baby når man viser fram til folk?

Anonymkode: 5f7d8...e3e

Er det mindre pent med blått?

(Jeg er også jente og bruker veldig mye blått. Peneste fargen jeg vet!) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sto i kassen på rema og de før meg i køen hadde en skjønn unge med nøytrale klær og langt lyst krøllet hår. Kassadamen sa "å så flink hun er til å hjelpe". Ungen var rundt 3 år. Pappan ble dritsur og svart bare "HAN". Ikke takk eller noe. Helt greit at ungen er kledd nøytrat og har langt lyst krøllet hår. Mulig foreldrene ville styre unna kjønnsroller osv. men da blir det for dumt å bli sur fordi noen tar feil. 

Har også vært på butikken med min datter kledd i rosa, med rosa smokk og blitt spurt om hva gutten heter. 😂

Nei, bruk de klærne man vil, men ta konsekvensene av det også da. 

Anonymkode: 3432a...eca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pashla skrev:

Er det mindre pent med blått?

(Jeg er også jente og bruker veldig mye blått. Peneste fargen jeg vet!) 

Nå var det snakk om baby da, ikke halvgamle kjerringer..,

Anonymkode: 101ff...b56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er ikke det litt rart? Ønsker man ikke å vise at det er jente, eller ønsker man ikke å ha en pent kledd baby når man viser fram til folk?

Anonymkode: 5f7d8...e3e

Du fikk vel sagt i fra at babyen var stygt og upassende kledd og at hun kunne anse seg som en dårlig mor som satte barnets psykiske helse på spill med blå klær.

jeg lever med STORE traumer etter en oppvekst i oransje og brunt på 70-tallet. En stund så det ut til at jeg ble ufør, men med fargeterapi og bare rosa mat i to år fungerer jeg nå i samfunnet igjen. 

Anonymkode: a6bdf...c49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fatter ikke at folk glefser på slike dårlige trolletråder som bare slenger ut et eller annet. Her inne er man jo sikret gratis underholdning dersom man skriver noe dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå var det snakk om baby da, ikke halvgamle kjerringer..,

Anonymkode: 101ff...b56

Så lenge min alder er ukjent for deg, så syns jeg "halvgammel kjerring" er en noe fordomsfull betegnelse å komme med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Pashla skrev:

Så lenge min alder er ukjent for deg, så syns jeg "halvgammel kjerring" er en noe fordomsfull betegnelse å komme med.

Det får du bare synes. Jeg syntes det passet. 

Anonymkode: 101ff...b56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker en gang jeg toget med min datter på den gang 1,5 år. Tilfeldighetene ville ha det til at alt hun hadde på seg var ulike nyanser av blått. Hun hadde langt hår og i mitt hode var det ingen tvil om at hun så ut som en jente. 

Men en dame som satt overfor meg med sine to jenter som hadde alt av klær og utstyr  i rosa og lilla spurte "hvor gammel er han" og " hva heter han?" på en sånn måte at jeg ikke fikk meg til å si at hun var en jente..haha. Det ble en lang togtur.../

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det får du bare synes. Jeg syntes det passet. 

Anonymkode: 101ff...b56

På samme måte som kun rosa passer til jenter. Skjønner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Morblomst skrev:

Kler dere babyjentene deres i blått, får dere fint takle å få spørsmål om det er gutt:) 

Skaffet du deg en konto bare for å fortelle oss dette...?

Anonymkode: 9f776...9d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skaffet du deg en konto bare for å fortelle oss dette...?

Anonymkode: 9f776...9d4

Mange blir jo så sure.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Morblomst skrev:

Kler dere babyjentene deres i blått, får dere fint takle å få spørsmål om det er gutt:) 

Kler du deg i bukser (i stedet for kjoler og skjørt), får du fint takle å få spørsmål om du er en mann:)

Anonymkode: 37fa0...8e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Morblomst skrev:

Mange blir jo så sure.

Sure? For at voksne folk oppfører seg som fjortisnek og tror barna får guttelus hvis man tar av dem de rosa klærne...? 

Anonymkode: 9f776...9d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sure? For at voksne folk oppfører seg som fjortisnek og tror barna får guttelus hvis man tar av dem de rosa klærne...? 

Anonymkode: 9f776...9d4

Hvem har sagt det? :fnise:

Jeg hadde nok også trodd at en jentebaby var gutt, om hun var kledd i blått. Folk mener ikke noe vondt med det. Har selv fått spørsmål om babyen min var gutt, da det ikke er lett å se trekk som peker mot et bestemt kjønn. Jeg er alltid tålmodig og forståelsesfull, og svarer høflig og blid at babyen ikke er gutt osv. For folk tolker ting forskjellig, forstår du. 

Du må slappe litt av-_- Som mor selv lar jeg datteren min velge de fargene hun vil. Men nå ser jo de fleste at hun er ei flott jente, som også kler alt av farger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...