Gå til innhold

Sparing


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har spart 14.000 kr til sønnen min på 17. Synes dere det er lite når han er blitt så stor?

Anonymkode: 3f288...0ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her var det litt lite info å gå på. Hvis du har spart for at han skal ha til egenkapital til egen bolig, så er det lite. Er det til en ny tif til bursdagen, er det mye. 

Her i huset er målet å ha litt over 200000 kr den dagen barna flytter hjemmefra. Dette er ikke penger de skal vite om eller få den dagen de drar, men slik at vi kan hjelpe de inn i bolig, gjennom studier el. 

 

Anonymkode: b4001...31f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man sparer det man kan. 

Jeg har spart 35 000,- til min treåring. 

Jeg er gjeldfri og tjener 700 i året. 

Anonymkode: 8c8d6...705

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på hva det skal brukes til, og hvor god råd du har.

Jeg har en 16-åring og har ikke spart en krone til han. Jeg velger heller å betale ned på boligen, så jeg har en del å gå på der. Han går yrkesfag og skal ut i læra til neste år, da har jeg sagt at han kan få bo gratis hjemme så lenge han er lærling mot at han setter minst halve lønnen sin på bsu konto så han sparer opp til egenkapital selv. Det setter han veldig pris på og vil gjøre.

Den dagen han skal ut på boligmarkedet sitter jo jeg med et ganske verdifullt hus så jeg kan både kausjonere eller låne penger med sikkerhet i mitt hus og gi han som startkapital om det blir nødvendig.

Jeg har i tillegg betalt førerkortet på lett motorsykkel for han og kommer til å betale førerkortet til bil. Ellers er han flink til å klare seg selv, har utviklet en god økonomisk sans, tar småjobber og klarer seg mye selv.

Jeg ser ikke det å spare hundretusenvis av kroner på bok til ungene som den eneste veien for å hjelpe dem med en god start på voksenlivet.

Anonymkode: ac07e...c8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Har spart 14.000 kr til sønnen min på 17. Synes dere det er lite når han er blitt så stor?

Anonymkode: 3f288...0ba

Om det er lite eller mye kommer an på flere ting.

-Om dere er en eller to foreldre som har spart.

-Om dere tjener 2 mill i året eller om dere tjener 500 000kr i året. =god/dårlig økonomi.

- Hvor lenge du har spart.

selv fikk jeg ingenting men min mor var fattig. Det har gått bra med meg også da jeg har jobbet og tjent mine egne penger.

Anonymkode: c6bfc...04f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verken jeg eller mannen har fått 1 kroner fra foreldrene da vi flyttet og startet voksenlivet. Sparte egne opptjente penger en stund for å betale depositum. Første møblene var brukt. Jeg tror det hjelper å føle på kroppen at ingenting kommer gratis.

Vi sparer ingenting til barna, vi betaler ned vår egen gjeld først.

Anonymkode: de11c...1b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er alene. Det er alt. Har lite å bidra med utenom. Jeg tenker å gi litt her og der ved behov. Og fortsette å spare litt til han. 

 

Har egen leilighet, men lite muligheter til å hjelpe inn på boligmarkedet dessverre. 

Fikk aldri penger selv når jeg flyttet ut, men hadde vært kjekt å fått eller gitt i dette tilfellet.,

Anonymkode: 3f288...0ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har spart 14.000 kr til sønnen min på 17. Synes dere det er lite når han er blitt så stor?

Anonymkode: 3f288...0ba

min sønn er 4 år og har 26.000, så er kanskje lite,men alle har ikke råd til og spare heller, jeg hadde selv over 150.000 da jeg flyttet hjemmende fra som 20åring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på hav pengene skal brukes til. Skal de bare sløses bort så holder det. Er det til lappen eller noe slikt så er det lite.

Min seksåring har rundt 50 000, yngste litt mindre. Tanken er st det skal brukes på lappen, eventuelt resten som innskudd til en bil. Vi bor på landet og bil er en nødvendighet her om man skal kunne jobbe og slikt.

Anonymkode: 74678...8b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er barna meldt inn i boligbyggelag 😅 (fått i gave) og vi sparer på boligsparekonto og en sparekonto vi setter inn penger de har fått i dåp/bursdager /jul. 

De er 1 år g 5 år. 5 åringen er forberedt på at hun skal jobbe ved siden av skolen når hun blir ungdom hehe

Anonymkode: 0968e...68e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...