Gå til innhold

Barnevernet


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en venninne som nettopp er blitt fratatt barna sine. Hun bruker ikke rusmidler. Hun gir barna alt de trenger av mat, klær og omsorg. Det er helt ubegripelig hvorfor de tok barna. Barnevernet påsto at hun var veldig religiøs (kristen) men er dette en god nok grunn til å ta fra henne barna? De påsto at hun truet barna fordi hun sa at de måtte respektere mor og far, så skulle det gå dem godt. Er det ikke slik de gjør i mange andre kulturer,  respekterer sine foreldre?Hun sa til barnevernet at hun drømte om å reise på en misjonstur og barnevernet mente at dette kunne gi barna utrygghet, men hva med andre som reiser til syden og drikker seg dritings.. vil ikke det gjøre barna utrygge? Jeg tror at det gjør barna mer utrygge enn å reise til Romania og besøke et barnehjem... Jeg er blitt helt sjokkert over hvordan barnevernet i Norge går frem.

Anonymkode: 23085...fce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har en venninne som nettopp er blitt fratatt barna sine. Hun bruker ikke rusmidler. Hun gir barna alt de trenger av mat, klær og omsorg. Det er helt ubegripelig hvorfor de tok barna. Barnevernet påsto at hun var veldig religiøs (kristen) men er dette en god nok grunn til å ta fra henne barna? De påsto at hun truet barna fordi hun sa at de måtte respektere mor og far, så skulle det gå dem godt. Er det ikke slik de gjør i mange andre kulturer,  respekterer sine foreldre?Hun sa til barnevernet at hun drømte om å reise på en misjonstur og barnevernet mente at dette kunne gi barna utrygghet, men hva med andre som reiser til syden og drikker seg dritings.. vil ikke det gjøre barna utrygge? Jeg tror at det gjør barna mer utrygge enn å reise til Romania og besøke et barnehjem... Jeg er blitt helt sjokkert over hvordan barnevernet i Norge går frem.

Anonymkode: 23085...fce

Mener hun at det er det at hun har en noe autoritær oppdragelse, frykt for religiøs indoktrinering og det at hun ikke lever et A4 liv som er årsaken? Det kan sikkert være mulig dersom det er lite takhøyde på dette kontoret for å anerkjenne kulturelle forskjeller, og lite evne til å se verdien i andre måter å leve livet sitt på.

Dersom hun mener at barna har det godt og at hun gir god nok omsorg, så må hun kjempe og få seg en advokat som er god på kulturelle forskjeller og barnevern.

Anonymkode: 39d58...e44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Ut i fra det du skriver høres det søkt ut at barnevernet har tatt over omsorgen for ungene. Så jeg tenker at det MÅ ligge mer bak. Religios fundamentalisme/fanatisme mener jeg absolutt kan være grunnlag for å ta over omsorgen for barn, så kanskje hun er mer ekstrem enn du har fått med deg, og særlig i oppdragelsen av ungene?

om hennes religion og religionsutøvelse skaper uttrygghet og frykt hos ungene, så er det ikke gode oppvekstvilkår, det er i tillegg usannsynlig at hun vil endre seg med veiledning. Om barna er små, kan de få trygge gode fosterhjem.

Anonymkode: dd792...9d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet nok ikke alt... Du vet kun hennes side av saken og det er garantert noe hun ikke forteller deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er for barnevernet og mener i de fleste tilfeller at omsorgsovertakelse er helt korrekt, men hvordan kan dere være så skråsikre på at det må ligge mer bak enn hva som kommer frem i innlegget? Det er et fakta at barnevernet har gjort feil vedtak i noen saker, og det er også bevist i forhold til at foreldrene vinner frem når de tar saken videre. En omsorgsovertakelse er svært inngripende bade for barnet og foreldrene, og er det noen som helst tvil om at barnevernet har fattet feil vedtak bør saken tas videre.

Jeg synes det er skummelt at folk på nett skal sitte å si indirekte at moren lyver, og med det indikere si at barnevernet helt klart har fattet korrekt vedtak. Vi som ikke kjenner saken har ingen som helst slags forutsettning for å vurdere om moren forteller hele sannheten eller ikke, og dette tilfellet kan faktisk være en av de tilfellene hvor barnevernet har fattet feil vedtak og og da kan ikke vi legge sten til byrde på de involverte.

Anonymkode: 68495...0d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke opp til barnevernet å ta fra ungene fra noen. Dette må videre. Jeg kjenner flere som jobber i barnevernet 

Det skal MYE til for at dette skal skje ! Hi har bare hørt mor sin versjon 

Anonymkode: bb974...548

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er for barnevernet og mener i de fleste tilfeller at omsorgsovertakelse er helt korrekt, men hvordan kan dere være så skråsikre på at det må ligge mer bak enn hva som kommer frem i innlegget? Det er et fakta at barnevernet har gjort feil vedtak i noen saker, og det er også bevist i forhold til at foreldrene vinner frem når de tar saken videre. En omsorgsovertakelse er svært inngripende bade for barnet og foreldrene, og er det noen som helst tvil om at barnevernet har fattet feil vedtak bør saken tas videre.

Jeg synes det er skummelt at folk på nett skal sitte å si indirekte at moren lyver, og med det indikere si at barnevernet helt klart har fattet korrekt vedtak. Vi som ikke kjenner saken har ingen som helst slags forutsettning for å vurdere om moren forteller hele sannheten eller ikke, og dette tilfellet kan faktisk være en av de tilfellene hvor barnevernet har fattet feil vedtak og og da kan ikke vi legge sten til byrde på de involverte.

Anonymkode: 68495...0d5

Like "sykt" er det vel at man går på nett for å be om støtte mot barnevernet i en sak som ikke omhandler seg selv og som man ikke har noen forutsetninger for å vite hele sannheten. Hvis mor mener at barnevernet har gjort en feil, må mor ta det videre. Ikke mors venninne. 

Anonymkode: 331ff...588

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren er medlem av "pinsevennene", så skjønner godt at barnevernet kom på banen.

Dette er sekt som hjernevasker svake sinn, og omformer dem til manipulerende og løgnaktige psykopater. 

Veldig skadelig for barn. Kjenner et pinsepar som har dratt med seg alle barna og stukket på misjonstur i Guds navn. Det er virkelig ikke mye de er redde for, disse overtroende. Barna er med på galskapen for enhver pris.

Anonymkode: 1191e...fb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min sliter den dag i dag pga foreldre/oppvekst med mye trusler og frykt basert på religion. Han fikk høre at dommedag skulle komme når som helst, og da ville alle dø, så det var best for han å oppføre seg slik at han ikke havnet i helvete alene uten familien. Det er jo fint å si til et barn flere ganger i uken..... Han ble også oppdratt til å tro at skole var bortkastet og at det som betydde noe var å være en god kristen og tjene gud i menigheten. Så ja, jeg synes faktisk at det kan være mishandling å være så ekstremt "kristen". 

Anonymkode: 31e01...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnevernet har plikt til å komme m råd og veiledning for å styrke foreldrekonpetansen slik at det kan bli mulig for barna å bo hjemme, nekter foreldrene å ta imot dette, må man bare vente til neste bekymringsmelding kommer og så vurdere alvorlighetsgrad. Med mindre d er snakk om rus, alvorlig psykiatri etc., som gjør at barna må akuttplasseres. 

Det er ALLTID mye mere bak enn det den ene parten/foreldrene forteller. Selvfølgelig! Det er ikke barnevernet som bestemmer om barn skal plasseres, men en fylkesnemnd bestående av dommere og fagpersoner som er svært strenge. For at en sak skal komme til nemnda, må barnevernsjefen godkjenne saken, og det må være vel dokumentert at "alt" annet er prøvd for å sikre barnas beste. 

Det er den totale summen av foreldrenes omsorg som blir lagt til grunn, og aldri bare livssyn, med mindre dette livssynet er så gjennomgripende negativt at foreldrene ikke egner å yte normal omsorg for barnet. 

Det skal normalt sett svært mye til for at barn blir plassert utenfor hjemmet. Mange ganger er foreldre også enige om plassering. Det er det få som snakker om. 

Hilsen tidligere barnevernsansatt.

Anonymkode: 3414f...2e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Moren er medlem av "pinsevennene", så skjønner godt at barnevernet kom på banen.

Dette er sekt som hjernevasker svake sinn, og omformer dem til manipulerende og løgnaktige psykopater. 

Veldig skadelig for barn. Kjenner et pinsepar som har dratt med seg alle barna og stukket på misjonstur i Guds navn. Det er virkelig ikke mye de er redde for, disse overtroende. Barna er med på galskapen for enhver pris.

Anonymkode: 1191e...fb9

Pinsevenner er IKKE en sekt!!! Er du helt på bærtur???? Jeg er vokst opp i det.  Slå opp hva en sekt er før du uttaler deg! 

Anonymkode: 3414f...2e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Pinsevenner er IKKE en sekt!!! Er du helt på bærtur???? Jeg er vokst opp i det.  Slå opp hva en sekt er før du uttaler deg! 

Anonymkode: 3414f...2e2

Aggressive er dere og. Klørne ute med en gang;)

Anonymkode: 1191e...fb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er for barnevernet og mener i de fleste tilfeller at omsorgsovertakelse er helt korrekt, men hvordan kan dere være så skråsikre på at det må ligge mer bak enn hva som kommer frem i innlegget? Det er et fakta at barnevernet har gjort feil vedtak i noen saker, og det er også bevist i forhold til at foreldrene vinner frem når de tar saken videre. En omsorgsovertakelse er svært inngripende bade for barnet og foreldrene, og er det noen som helst tvil om at barnevernet har fattet feil vedtak bør saken tas videre.

Jeg synes det er skummelt at folk på nett skal sitte å si indirekte at moren lyver, og med det indikere si at barnevernet helt klart har fattet korrekt vedtak. Vi som ikke kjenner saken har ingen som helst slags forutsettning for å vurdere om moren forteller hele sannheten eller ikke, og dette tilfellet kan faktisk være en av de tilfellene hvor barnevernet har fattet feil vedtak og og da kan ikke vi legge sten til byrde på de involverte.

Anonymkode: 68495...0d5

Signerer. Hvis barnevernet alltid gjorde alt rett, hadde det aldri vært folk som fikk medhold i domstolene og til og med erstatning for slett saksbehandling. Jeg er også FOR barnevernet, men også FOR at barnevernet skal følge reglene i forvaltningsloven og andre relevante lover, og at saksbehandlere som bryter straffebud skal få bot/fengsel og sparken på dagen, uten mulighet til å jobbe i barnevernet senere (ref. dokumentforfalskning i Natasha og Erik-saken, saken i Drammen osv). Jeg er også for at det foretas landsomfattende gjennomgang av barnevernets arbeid, forvaltningspraksis og rapportering/oppfølging av avvik. Jo mer makt et offentlig organ har, og jo større konsekvenser deres vedtak får for enkelt personer, desto større og mer regelmessig kontroll skal være med organet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Barnevernet har plikt til å komme m råd og veiledning for å styrke foreldrekonpetansen slik at det kan bli mulig for barna å bo hjemme, nekter foreldrene å ta imot dette, må man bare vente til neste bekymringsmelding kommer og så vurdere alvorlighetsgrad. Med mindre d er snakk om rus, alvorlig psykiatri etc., som gjør at barna må akuttplasseres. 

Det er ALLTID mye mere bak enn det den ene parten/foreldrene forteller. Selvfølgelig! Det er ikke barnevernet som bestemmer om barn skal plasseres, men en fylkesnemnd bestående av dommere og fagpersoner som er svært strenge. For at en sak skal komme til nemnda, må barnevernsjefen godkjenne saken, og det må være vel dokumentert at "alt" annet er prøvd for å sikre barnas beste. 

Det er den totale summen av foreldrenes omsorg som blir lagt til grunn, og aldri bare livssyn, med mindre dette livssynet er så gjennomgripende negativt at foreldrene ikke egner å yte normal omsorg for barnet. 

Det skal normalt sett svært mye til for at barn blir plassert utenfor hjemmet. Mange ganger er foreldre også enige om plassering. Det er det få som snakker om. 

Hilsen tidligere barnevernsansatt.

Anonymkode: 3414f...2e2

Skummelt at en tidligere barnevernsansatt insinuerer at barnevernet alltid gjør alt rett. Det finnes ikke et eneste offentlig organ i Norge som alltid gjør alt rett. Eller så hadde vi ikke trengt klageinstanser, domstoler og Sivilombudsmannen, hvis alle alltid gjorde alt riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Moren er medlem av "pinsevennene", så skjønner godt at barnevernet kom på banen.

Dette er sekt som hjernevasker svake sinn, og omformer dem til manipulerende og løgnaktige psykopater. 

Veldig skadelig for barn. Kjenner et pinsepar som har dratt med seg alle barna og stukket på misjonstur i Guds navn. Det er virkelig ikke mye de er redde for, disse overtroende. Barna er med på galskapen for enhver pris.

Anonymkode: 1191e...fb9

Feil. Jeg kjenner to foreldrepar i vår kommune (mannen i det ene paret er i slekt med min mann, og det andre paret er mine arbeidskollegaer). De er pinsevenner som går i kirka, avholder arrangementer for barn og er personlig troende, og begge parene er godkjent som fosterhjem av barnevernet. De er gode foreldre, aktive, jobber dugnad og er inkluderende overfor voksne og barn som ikke er pinsevenner. Nå sier jeg ikke at alle pinsevenner er slik, men det at man tilhører pinsemenigheten er IKKE en grunn til at barnevernet skal komme på banen. Eller så hadde de aldri i verden blitt godkjent som fosterforeldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er for barnevernet og mener i de fleste tilfeller at omsorgsovertakelse er helt korrekt, men hvordan kan dere være så skråsikre på at det må ligge mer bak enn hva som kommer frem i innlegget? Det er et fakta at barnevernet har gjort feil vedtak i noen saker, og det er også bevist i forhold til at foreldrene vinner frem når de tar saken videre. En omsorgsovertakelse er svært inngripende bade for barnet og foreldrene, og er det noen som helst tvil om at barnevernet har fattet feil vedtak bør saken tas videre.

Jeg synes det er skummelt at folk på nett skal sitte å si indirekte at moren lyver, og med det indikere si at barnevernet helt klart har fattet korrekt vedtak. Vi som ikke kjenner saken har ingen som helst slags forutsettning for å vurdere om moren forteller hele sannheten eller ikke, og dette tilfellet kan faktisk være en av de tilfellene hvor barnevernet har fattet feil vedtak og og da kan ikke vi legge sten til byrde på de involverte.

Anonymkode: 68495...0d5

Jeg tenker det samme, det kan være at det noe mer ligger bak, eller det kan tenkes at det ikke er det. Det er umulig for oss å si. 

Men troen på at det må være noe mer som ligger til grunn kan nok sies å være den samme tankemessige beskyttelsesmekanismen som man ser når det gjelder voldtekt, vi mennesker har et behov for å føle oss trygge og tro at feil eller uurettikke rammer vilkårlig. Ved å tenke at noe mer må ligge til grunn ved en omsorgsovertakelse, eller at voldtektsofferet ikke var helt uskyldig, så overbeviser vi samtidig oss selv om at dette ikke kunne ha skjedd oss.

Anonymkode: 39d58...e44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Er ikke opp til barnevernet å ta fra ungene fra noen. Dette må videre. Jeg kjenner flere som jobber i barnevernet 

Det skal MYE til for at dette skal skje ! Hi har bare hørt mor sin versjon 

Anonymkode: bb974...548

Hvorfor i alle dager ser jeg at denne påstanden gjentas hele tiden, når den ikke kan sies å være sann?

Etter det jeg har lest så fattes akuttvedtak om omsorgsovertakelse ut fra barnevernets fremstilling alene, og så kan det ta foreldrene opp mot et halvt år å få omgjort dette, dersom beslutningen skulle vise seg å bygge på feil. Selv ved ordinære omsorgsovertakelser så er prosessen i Fylkesnemda visstnok rask, lite omfattende og vitner som kjenner familiene ilegges ikke stor vekt. Selv om dette varierer fra fylkesnemd til fylkesnemd, så tyder undersøkelser på at det kun unntaksvis stilles spørsmål ved barnevernets vurderinger.

Anonymkode: 39d58...e44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor i alle dager ser jeg at denne påstanden gjentas hele tiden, når den ikke kan sies å være sann?

Etter det jeg har lest så fattes akuttvedtak om omsorgsovertakelse ut fra barnevernets fremstilling alene, og så kan det ta foreldrene opp mot et halvt år å få omgjort dette, dersom beslutningen skulle vise seg å bygge på feil. Selv ved ordinære omsorgsovertakelser så er prosessen i Fylkesnemda visstnok rask, lite omfattende og vitner som kjenner familiene ilegges ikke stor vekt. Selv om dette varierer fra fylkesnemd til fylkesnemd, så tyder undersøkelser på at det kun unntaksvis stilles spørsmål ved barnevernets vurderinger.

Anonymkode: 39d58...e44

Med andre ord så fremstår fylkesnemda mange steder som en forlengelse av barnevernet slik den fungerer i dag, og dette er derfor noe det har vært diskutert i fagkretser om burde endres på.

Men jeg forstår at barnevernsansatte har et sterkt behov for å tro at det gjøres en helt uavhengig vurdering, og at en avgjørelse om omsorgsovertakelse må bety at deres vurderinger var rett i utgangspunktet.

Anonymkode: 39d58...e44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MrsRiddick skrev:

Skummelt at en tidligere barnevernsansatt insinuerer at barnevernet alltid gjør alt rett. Det finnes ikke et eneste offentlig organ i Norge som alltid gjør alt rett. Eller så hadde vi ikke trengt klageinstanser, domstoler og Sivilombudsmannen, hvis alle alltid gjorde alt riktig.

Tror du må lese innlegget mitt en gang til, eller kanskje du svarte på feil innlegg? Det står ingen plasser skrevet/hentydet  at alt bvtj gjør er rett. Litt lite mellom ørene? 

Anonymkode: 3414f...2e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror du må lese innlegget mitt en gang til, eller kanskje du svarte på feil innlegg? Det står ingen plasser skrevet/hentydet  at alt bvtj gjør er rett. Litt lite mellom ørene? 

Anonymkode: 3414f...2e2

Ja, og nå antyder du at folk er dumme... Skikkelig koselig person å ha i offentlig forvaltning! Behandler du foreldrene som du treffer gjennom jobben på samme måte, så forstår jeg hvorfor det er så mye frykt og uvilje mot barnevernet rundt omkring. Det går an å diskutere sak, uten å diskutere person og insinuere at dine samtalepartnere er idioter.

Du skriver at det ALLTID er MYE mer bak enn det foreldrene forteller. Hvordan kan du påstå det? Har du lest absolutt alle vedtak truffet av absolutt alle organer innenfor barnevernet i hele Norge? Du insinuerer at alle foreldre legger skjul på noe/juger når de forteller om saken sin til venner og bekjente. Så rart at domstolene i flere saker har konkludert at det nettopp ikke lå noe mer bak enn det foreldrene påstod, og at det var snakk om myndighetsmisbruk. Men det er jo deilig å tro at ens egen arbeidsplass alltid gjør alt riktig, og det er alle andres skyld hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjære deg. Forstår du ikke at dette ikke er alt? Tydeligvis så har ikke din venninne fortalt deg alt, eller så forstår hun rett og slett ikke «alt». Barnevernet hadde ikke fratatt noen omsorgen for barn for KUN de grunnene du skriver her.

 

Anonymkode: 318ef...a36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...