Gå til innhold

Greit at en 2.klassing blir sendt på gangen?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Gratulerer, der klart du å få tre helt unyanserte klisjéer inn i én og samme setning, gitt!

Det står heller ingenting i hovedinnlegget om at det er snakk om en "urolig pratmaker", hvor fikk du det fra?

Mener du at det er "å forstå barn i hjel" dersom man prøver å hjelpe dem til å roe seg ned heller enn å overlate dem til seg selv?

Anonymkode: ba95b...161

"Det står heller ingenting i hovedinnlegget om at det er snakk om en "urolig pratmaker", hvor fikk du det fra?"

Det fikk jeg her i fra : "Er det greit at et barn som går i 2.klasse blir sendt på gangen når barnet lager uro i klassen? Med uro så mener jeg å snakke med andre barn i klassen i timen,"

Anonymkode: 356dd...92a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja!

Har ikke foreldrene lært barnet oppførsel før deg begynte på skolen, må skolen steppe inn med oppdragelse. Og jo før man gjør en innsats, jo før får en resultat.

Anonymkode: 1c60c...c82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det må være greit. 

Min andreklassing har måttet sitte inne i friminutt. Ble enig med læreren at det var en fin konsekvens for ungen som valgte å gjemme seg, enda læreren sa flere ganger at nå ble døren lukket. Er begrenset med ressurser læreren skal bruke på ett barn, på bekostning av de andre.

Så min satt inne i friminuttet og gjorde de oppgavene hun skulket i starten av timen. Tilpass for henne. Og det ble heldigvis med den episoden.

Å måtte forlate timen pga uro er også en fin vekker for barna at handlinger får konsekvenser. Og det handler vel så mye om resten av klassen. 

 

Anonymkode: db993...df2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er greit å sende en 2.klassing alene på gangen uten tilsyn,så kan de heller ikke komme å klage etterpå hvis sønnen min stikker av da! Det må selvsagt regne med at kan skje om du er så dum å sender barnet alene på gangen når de er så små.

Anonymkode: e9291...e9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er riktig at et barn på 7 år (eller eldre) blir sendt på gangen som straff eller konsekvens. Hvis barnet ikke klarer å være rolig og følge med i undervisningen så er det kanskje en grunn til det som bør undersøkes? Ja, det forstyrrer de andre barna hvis dette barnet prater, vandrer osv, men da må det finnes mer konstruktive måter å håndtere det på mener jeg. Arbeid i mindre grupper, assistent? Vet ikke hva man har krav på, Men ville vurdert å snakke med helsestasjonen og evt ppt for råd. Urolige barn har også krav på undervisning og ikke alle urolige barn er uoppdragne eller bortskjemt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På Thu Apr 27 2017 den 21.25, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg kan virkelig ikke se en eneste grunn til at en 2 klassing ikke kan klare selv alene en liten stund, inne på skolen

Anonymkode: 356dd...92a

Tipper de fleste som svarer her ikke er foreldre til et urolig barn selv. Jeg er det og søkte hjelp da barnet var 5 år. For en utrolig lang og vond vei å gå før barnet fikk diagnoser 8 år gammel. Slikt tar tid nemlig, henvisninger og ventetider, observasjoner over tid både hjemne og i barnehage og senere på skolen. Samtaler, møter, skjemaer, kurs og testing av bsrnet. Uoppdragen, grensesetting, konsekvenser ol hørte jeg mye om, men ingen forsto nok hvor mye både vi og barnet slet. Hvor mye tid og krefter vi brukte på å følge opp, forklare, lære og øve. Hvor mye vi grublet, gikk i oss selv og slkte råd. Hvor mye feil vi gjorde, kjeftet på jenta og prøvde å lære henne. Hvor fortvilet ungen selv var (uten at hun viste det så mye på skolen, men hjemme om kveldene derimot, sååå lei seg og fortvilet). Hun k l a r t e virkelig ikke å sitte rolig, foten hennes kunne ikke slutte å dunke, fingrene klarte ikke å la være å plukke, hun klarte ikke holde fokus så lenge, være stille, gjøre oppgaver selvstendig. Hun fikk så mye kjeft, ble sendt på gangen og holdt inne i friminutt som "konsekvens" av ting hun hadde gjort og ikke gjort uten at det hjalp det aller minste (tvert i mot). Så fikk hun diagnosene kraftig ADHD og Asperger syndrom. Tenk dere da, en liten jente son klarer ikke å være rolig fordi det kribler i kroppen og så blir hun fratatt den eneste muligheten hun har i løpet av langdag på skolen til å komme seg ut, løpe og avreagere litt. I tillegg så har hun en forstyrrelse som gjør at hun forstår faktisk ikke at det er en konsekvens/straff for noe hun har gjort eller ikke gjort. Hun ser ut til å forstå fordi hun er en smart og kvikk jente på mange områder, men går på samme feil om og om igjen fordi hjernen hennes er slik at hun klarer ikke disse tingene og lærer ikke på den måten. Jeg skjønner selvsagt at alle barn som er urolige eller frekke i blant ikke har en diagnose, mange tester nok bare grenser eller har en dårlig dag. Men jeg synes det er utrolig viktig å ha i bakhodet at ting ofte har en forklaring og at diagnose som f.eks de min datter har fått ofte ikke er utredet og fastsatt ennå hos en 7 åring. Mange oppdages ikke før de begynner på skolen fordi det er først da de er gamle nok til at probleme trer mer klart frem og at man kan skille mellom hva som er "ikke vant til å måtte sitte stille", "litt sen motorisk" osv og hva som er mer dyptgående problematikk. 

Anonymkode: b3713...ba5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, ❤lille stjerne❤ skrev:

Jeg synes ikke det er riktig at et barn på 7 år (eller eldre) blir sendt på gangen som straff eller konsekvens. Hvis barnet ikke klarer å være rolig og følge med i undervisningen så er det kanskje en grunn til det som bør undersøkes? Ja, det forstyrrer de andre barna hvis dette barnet prater, vandrer osv, men da må det finnes mer konstruktive måter å håndtere det på mener jeg. Arbeid i mindre grupper, assistent? Vet ikke hva man har krav på, Men ville vurdert å snakke med helsestasjonen og evt ppt for råd. Urolige barn har også krav på undervisning og ikke alle urolige barn er uoppdragne eller bortskjemt. 

Gode Gud, kjenner jeg er glad du ikke er læreren til min (tidvis) urolige gutt!!!

Hadde du lagt fram denne svadaplanen for meg som mor hadde jeg klaget til rektor. Eier du ingen autoritet??? Klarer du ikke sette normale grenser for barn? Har du null innsikt i hvordan barn lærer hva de kan og ikke kan gjøre???

Du forstår barna i hel!

Anonymkode: 92865...95d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Gode Gud, kjenner jeg er glad du ikke er læreren til min (tidvis) urolige gutt!!!

Hadde du lagt fram denne svadaplanen for meg som mor hadde jeg klaget til rektor. Eier du ingen autoritet??? Klarer du ikke sette normale grenser for barn? Har du null innsikt i hvordan barn lærer hva de kan og ikke kan gjøre???

Du forstår barna i hel!

Anonymkode: 92865...95d

Glad du ikke er lærer til min også! Så rart at gutten din er urolig da, når du setter grenser og har autoritet? Da skulle jo alt gå supert! Har du null innsikt i at ikke alle barn er A4 og at ikke alle barn har de samme forutsetningene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, ❤lille stjerne❤ skrev:

Glad du ikke er lærer til min også! Så rart at gutten din er urolig da, når du setter grenser og har autoritet? Da skulle jo alt gå supert! Har du null innsikt i at ikke alle barn er A4 og at ikke alle barn har de samme forutsetningene? 

Jeg er mora hans og har null problem med autoritet her hjemme. Jeg er ikke læreren hans, læreren hans er en tøffel som mangler totalt respekt. Det er i klasserommet han er urolig. Forsto du virkelig ikke det????

Anonymkode: 92865...95d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Om det er greit å sende en 2.klassing alene på gangen uten tilsyn,så kan de heller ikke komme å klage etterpå hvis sønnen min stikker av da! Det må selvsagt regne med at kan skje om du er så dum å sender barnet alene på gangen når de er så små.

Anonymkode: e9291...e9f

Hvis sønnen din stikker av etter først å ha blitt sendt på gangen fordi han/hun ikke evner å forholde seg til enkle regler, så er det vel først og fremst du og barnets far som har feila totalt i oppdragelsen av ungen deres!

Er det ikke pinlig å legge alt ansvar for oppdragelsen på skolen?

Anonymkode: a7453...47b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...