Gå til innhold

Greit at en 2.klassing blir sendt på gangen?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er det grei at et barn som går i 2.klasse blir sendt på gangen når barnet lager uro i klassen? Med uro så mener jeg å snakke med andre barn i klassen i timen, ikke alltid gjøre oppgavene barnet får beskjed om å gjøre og ikke sitte rolig på pulten. Barnet det er snakk om er 7,5 år.

Har en liten diskusjon med en venninne og lurer på om min mening er helt på bærtur.

Anonymkode: 40aed...4de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Både og. 

Det forstyrrer de andre barna og det å bli sendt på gangen er en konsekvens av det. Tar det som en selvfølge at det er gitt minst en advarsel. 

Anonymkode: e248a...d09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, pedagogisk riktig er det vel ikke. Men barnet tar vel ikke akkurat skade av det, kanskje det får seg en vekker. Er det noe som skjer ofte? Er det snakk om å bli sendt på gangen en gang, så hadde jeg aldri sagt noe på det. Men hvis det er den metoden de bruker jevnlig, så hadde jeg ikke synes det var så greit, da mener jeg de må finne andre strategier

Anonymkode: 356dd...92a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes hvertfall det er helt greit at et barn på 7.5 år får konsekvenser av slik oppførsel du beskriver!!! Barnet er stort nok til å vite at man ikke skal bråke eller forstyrre i undervisningen. Vil tro at personalet har oversikt selv om barnet er sendt ut fra undervisningen.

For å vri "problemstillingen" litt: Er det greit at elever i 2 klasse blir stadig forstyrret  av en elev ødelegger arbeidsroen slik at de ikke får konsentrert seg og lært?

Anonymkode: b2537...fa5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 2.klassing 

De som lager uro og ikke hører når de blir snakket til blir tatt ut av klassen, men de sitter jo ikke på gangen. De er alltid tre voksne i klasserommet, så fire bråkmakere kan bli med assistenten på grupperommet og jobbe der

Helt greit synes jeg, og de gjør det hele tiden. 

Anonymkode: cdced...576

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er helt greitt. Ikke gangsitting som straff, men for å fjerne barnet fra situasjonen i de tilfeller man ikke har et grupperom som kan brukes. Det er flere måter å bruke "gangen" på: "Ut på gangen, og så har vi en samtale der ute om hva og hvorfor", andre elever kan få beskjed om at "Ta deg en tur ut på gangen, pust ut og kom inn igjen når du er klar". Det er bedre å sende barnet ut og ha en samtale ute enn å involverer hele klassen. Noen ganger må det rett og slett få konsekvenser å ikke oppføre seg, man har nemlig ikke rett til å forstyrre de andre barna i klassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet du at jeg syns faktisk det er helt greit jeg. Jeg har selv en gutt i førsteklasse som er en forferdelig urokråke, han er faktisk et problem for klassen. Vi har god dialog med kontaktlærer og hun gjør sitt beste for å tilrettelegge slik at det ikke skal bli uro, men dersom hun ikke så en annen utvei så hadde hun hatt min velsignelse til å be ham forlate klasserommet dersom det blir for mye uro uten å høre på tilsnakk fra lærer. Det har ikke skjedd enda, men jeg tviler ikke på å at kan komme til og skje og jeg mener læreren avgjør situasjon på best måte og at det er greit å da sende ham på gangen.

Anonymkode: 80940...50d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper læreren til min sønn sender ham på gangen hvis han ikke klarer å oppføre seg i hvert fall. Lærere har vel sånn ca NULL sanksjonsmuligheter når det gjelder bråkete elever, så tipper hun ikke får lov av skoleledelsen...

Anonymkode: a7453...47b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det synes jeg er helt feil. Min gutt ble sendt på gangen og ble veldig redd og lei seg. 

Anonymkode: b6887...2c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uavhengig av hva man mener om at barn "bør skjønne" hvordan de skal oppføre seg i klasserommet, eller om det er forstyrrende for klassen eller ei, er det ikke greit å sende dem på gangen. Det er faktisk ikke lov, dersom barnet ikke har tilsyn. Det er noe ganske annet å sende barnet ut av rommet med en annen voksenperson.

 

Anonymkode: ba95b...161

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. 

Jeg har faktisk klaget til læreren til min gutt i 2. klasse fordi han ikke gir gutten min konsekvenser når han er urolig. Han er på skolen for å lære. Han er smart nok til å skjønne hva han kan gjøre fritt og hva som får konsekvenser. Dessverre er læreren alt for tannløs. 

Gangen er en mild reaksjon og noe som er helt greit. Min gutt hadde absolutt tålt det, og han hadde definitivt lært noe av det!

Anonymkode: 92865...95d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det synes jeg er helt feil. Min gutt ble sendt på gangen og ble veldig redd og lei seg. 

Anonymkode: b6887...2c6

Herregud!Han blir sikkert rustet for livet om han ikke tåler å bli sendt på gangen en gang. Da gjør han sikkert ikke flere ganger,det han ble sendt på gangen for,da.Siden han ble så "redd".

Anonymkode: 69b3c...8b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Uavhengig av hva man mener om at barn "bør skjønne" hvordan de skal oppføre seg i klasserommet, eller om det er forstyrrende for klassen eller ei, er det ikke greit å sende dem på gangen. Det er faktisk ikke lov, dersom barnet ikke har tilsyn. Det er noe ganske annet å sende barnet ut av rommet med en annen voksenperson.

 

Anonymkode: ba95b...161

Hvorfor må barnet ha tilsyn?

Anonymkode: 356dd...92a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns ikke det er greit og det er dessuten veldig upedagogisk. Man må klare å få barna til å fungere i klassen uten å hive dem på gangen .

Jeg ser dessuten at mange bruker order konsekvens når de egentlig mener straff. Man kan ikke GI noen en konsekvens, og et barn kan heller ikke FÅ en konsekvens. Bytt ut med ordet STRAFF, så funker det. En konsekvens er noe som følger naturlig av en hendelse eller en handling. Konsekvensen av at et barn bråker i timen er at de andre kan bli forstyrret.

Anonymkode: 2a065...5e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor må barnet ha tilsyn?

Anonymkode: 356dd...92a

Gjett.

Anonymkode: ba95b...161

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gjett.

Anonymkode: ba95b...161

Kan du ikke komme opp med en grunn til det altså?

Anonymkode: 356dd...92a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan du ikke komme opp med en grunn til det altså?

Anonymkode: 356dd...92a

Joda, men jeg synes det er rart at du ikke kan tenke deg til det.

Anonymkode: ba95b...161

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Joda, men jeg synes det er rart at du ikke kan tenke deg til det.

Anonymkode: ba95b...161

Nei, jeg kan virkelig ikke se en eneste grunn til at en 2 klassing ikke kan klare selv alene en liten stund, inne på skolen

Anonymkode: 356dd...92a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nå stod det altså ikke noe om "en liten stund" i hovedinnlegget, så den nyanseringen tok ikke jeg med i beregningen. Hvor fikk du det fra?

En 7,5-åring som er såpass utagerende at læreren ikke ser andre utveier enn å sende ham/henne på gangen bør ikke være alene fordi barnet ikke kan forventes å ha såpass selvreguleringsevner - og ihvertfall ikke i en såpass agitert modus - at det kan forventes å håndtere dette rolig - og med rolig mener jeg både intern og ekstern ro. Barnet kan stikke av, ødelegge ting, bli redd, bli mer sint. Kortsiktig vil du kanskje oppnå mer ro i klassen, langsiktig oppnår du antagelig ikke en dritt.

Barnet trenger tilsyn så det ikke utagerer ytterligere, og antagelig også hjelp til å roe seg ned.

Anonymkode: ba95b...161

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det synes jeg er helt feil. Min gutt ble sendt på gangen og ble veldig redd og lei seg. 

Anonymkode: b6887...2c6

Ikke farlig å være litt lei seg og kanskje han lærte at det var dumt å ikke oppføre seg?? Slutt å sy puter under armene hans. Synes du det er ok at han ødelegger for de andre elevene i klassen?

Anonymkode: b2537...fa5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, nå stod det altså ikke noe om "en liten stund" i hovedinnlegget, så den nyanseringen tok ikke jeg med i beregningen. Hvor fikk du det fra?

En 7,5-åring som er såpass utagerende at læreren ikke ser andre utveier enn å sende ham/henne på gangen bør ikke være alene fordi barnet ikke kan forventes å ha såpass selvreguleringsevner - og ihvertfall ikke i en såpass agitert modus - at det kan forventes å håndtere dette rolig - og med rolig mener jeg både intern og ekstern ro. Barnet kan stikke av, ødelegge ting, bli redd, bli mer sint. Kortsiktig vil du kanskje oppnå mer ro i klassen, langsiktig oppnår du antagelig ikke en dritt.

Barnet trenger tilsyn så det ikke utagerer ytterligere, og antagelig også hjelp til å roe seg ned.

Anonymkode: ba95b...161

Det står ingenting i hovedinnlegget om at ungen var utagerende, hvor fikk du det i fra? Det å være utagerende er ikke det samme som å være en pratemaker som sitter urolig og ikke hører etter.

Jeg regner det som en selvfølge at ungen ikke sitter på gangen halve dagen. Herregud, man må slutte å pakkke ungene inn i bobleplast, de er ikke lagd av glass, og de trenger heller ikke å forstås ihjel

Anonymkode: 356dd...92a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Herregud, man må slutte å pakkke ungene inn i bobleplast, de er ikke lagd av glass, og de trenger heller ikke å forstås ihjel

Anonymkode: 356dd...92a

Gratulerer, der klart du å få tre helt unyanserte klisjéer inn i én og samme setning, gitt!

Det står heller ingenting i hovedinnlegget om at det er snakk om en "urolig pratmaker", hvor fikk du det fra?

Mener du at det er "å forstå barn i hjel" dersom man prøver å hjelpe dem til å roe seg ned heller enn å overlate dem til seg selv?

Anonymkode: ba95b...161

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det synes jeg er helt feil. Min gutt ble sendt på gangen og ble veldig redd og lei seg. 

Anonymkode: b6887...2c6

Flott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, sug lut skrev:

Flott.

Nei, det er ikke FLOTT at et barn er redd og lei seg, hva slags sosiopat-tilnærming er det? Men det er flott at barn som bråker blir sendt ut på gangen. Pedagogisk? Må alt her i verden være så jævla pedagogisk hele tiden? Jeg synes det er bare rett og rimelig at barn som bråker blir fjernet fra læringsmiljøet til andre en liten stund, slik at andre ikke trenger å bære konsekvenser av hans/hennes oppførsel. Og jeg er enig i at man forstår ungene i hjel ved å godsnakke og forklare i alle mulige situasjoner i stedet for å handle. Å sende noen på gangen i 5 minutter er mer belønning for dem som ikke bråker, enn straff til den som bråker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heilt greit! Barnet er stort nok til å forstå att å ikkje følge regler bør få konsekvenser. 

Anonymkode: 1bce4...8f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...