Gå til innhold

Jeg tror jeg blir psykisk mishandlet..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært 5 år sammen med denne mannen, og ting har bare blitt værre og værre. Natt til fredag skjedde noe som gjorde at jeg begynte å tenke litt:

Min samboer snorker, veldig ille også. Jeg skulle reise hjem tidlig på fredag (vi besøkte faren hans sørpå, han skulle bli igjen noen uker) så da han begynte å snorke vekte jeg han og ba han være snill og legge seg på siden. Han snorket videre, så jeg vekte han på nytt og spurte om han kunne være grei å skifte stilling. Da han enda fortsatte å snorke spurte jeg om han kunne være snill å gå på sofaen og legge seg slik at jeg kunne få hvilt ordentlig ut før jeg skulle reise. (10 timers reise dagen etter). Da eksploderte han i sinne, og sa jeg var full av dritt, for han snorket ikke han var nemlig våken og visste nøyaktig hva han gjorde og ikke. Litt satt ut sa jeg at ja vel, men da får jeg vel bare fortsette å vekke deg da, det spiller jo ingen rolle siden du fortsatt er våken? Jeg innser i ettertid at jeg burde bare gått å lagt meg på sofaen, men jeg følte meg frustrert over at han kunne beskylde meg for å lyve, og det faktum at han ikke kunne ta hensyn til at jeg var den som skulle reise dagen etter. Ja det skulle jeg bare gjøre fikk jeg beskjed om. Så jeg prøvde å sovne før han, men igjen begynte han å snorke hvorpå jeg spurte om han var våken. Da ble han lynings og begynte å rope at jeg kunne reise til helvette og at jeg var en jævla bitch. Jeg sa unnskyld meg, hva er det egentlig du ligger der og sier? Joda jeg bare vekte han for å være jævlig, for den karn hadde vært våken hele tiden, så jeg var den som var en dritt her. Jeg måtte spørre om han virkelig trodde på hva han selv sa, og om han ikke kunne forstå at jeg trengte en god natts søvn. Da sa han på en skikkelig heslig måte at det blir bra når du reiser fra meg. Blir fint å slippe maset ditt, også kan du sove så godt du bare vil. Jeg begynte å gråte mens han illsint fortsatte å anklage meg for løgner og be meg reise til hælvette, så jeg stormet ut derfra og la meg på sofaen.

Dagen etter før jeg reiste sa jeg til han at oppførselen hans kvelden før var uakseptabel og at jeg forlangte en unnskyldning for alt det stygge han sa. Det fikk jeg ikke. Snakket med han på lørdag og spurte om han hadde tenkt seg om, og det hadde han virkelig ikke. Han mente fortsatt det var jeg som løyg, og han så ingen grunn til å unnskylde seg, jeg var tross alt ikke verdens navle og burde være den som ba om unnskyldning. Jeg begynte å gråte igjen og sa han trengte ikke ta kontakt før han kunne si unnskyld. Igår begynte han og chatte med meg på skype, akkurat som inget var skjedd. Etter 20 minutter sa jeg at jeg skulle gå å gjøre noe annet, og etter det har jeg ikke hørt noe.

Dette er ett av flere titalls, mye mulig over 100 tilfeller der han anklager meg for noe jeg mener er urettmessig. Jeg har ingen lyst til å hverken prate med han eller ha noe som helst kontakt før han kan innrømme til meg at han oppførte seg forferdelig dårlig. Jeg begynner å undres om jeg kanskje er i et fohold der jeg blir psykisk misshandlet. Jeg går på eggeskall for ikke å irritere han, han sier jeg er grunnen til at han blir så forbanna, jeg er den som er grunnen til ale krangler, jeg er den som gjør han miserabel i vårt forhold. Han sier aldri unnskyld, aldri. Jeg brukte å gjøre det for å skvære opp, ta på meg skylden. Men ikke i det siste. Jeg føler meg nedverdiget, og jeg hater at jeg alltid godtar at han har oppført seg slik. Ikke denne gangen. Hva skal jeg gjøre? Tvinge fram en unnskyldning? La det passere som alle andre ganger?

Anonymkode: 75c44...a42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta opp lyden med smarttelefonen din når han snorker. Lydfilen blir merket med tid og dato. Slik er dere forbi påstand mot påstand delen av samtalen. 

Det høres ut som om det vekker en del sinne å bli fortalt at han snorker. Vet ikke hva det dreier seg om. Han tar ikke kritikk bra og svarer deg ikke pent høres det ut som. Psykisk mishandling tror jeg ikke det er. Han er en vanlig ufordragelig kar. 

Anonymkode: 6ba8d...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ingen barn sammen, jeg har 2 fra tidligere forhold. Det har jeg allerede gjort, men han klarer og nekte for at han hører noe. Han sier det bare er pusting selv om det høres godt at han snorker. Det er heller ikke uvanlig at han nekter på ting han har sagt eller gjort, selv om han åpenbart har gjort det. Han tåler ikke kritikk nei, rett og slett. Jeg kan ta opp ting med han på en så pen måte det lar seg gjøre, men det ender som regel opp med at han eksploderer og jeg begynner å gråte. Han har ingen hemninger og sier ting som reis til hælvette, kanskje jeg bare skal gå fra deg, kaller meg navn som bitch, fitte osv. Ikke foran ungene dog, da går han heller og legger seg på soverommet i noen timer. Prater gjerne ikke til meg på et par dager heller, og når jeg spør hvor lenge han har tenkt at vi skal ha det sånn får jeg beskjed at det må jeg bestemme. Eller så nekter han på at det er et problem. Jeg føler jeg blir sinnsyk snart.

HI

Anonymkode: 75c44...a42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du ikke er økonomisk avhengig av han. Høres ikke morsomt ut. Sinneproblem, tar ikke ansvar/kritikk, silent treatement, du føler at du blir sinnssyk. Jeg skal trå veldig forsiktig her, men dette er blant annet alltid tilfelle når man er sammen med en narsissist. Uansett om han er det eller ikke, så er det jo svært negativt at du opplever dette. Dette av den enkle grunn at du selvsagt ikke trives i denne situasjonen. Man kan ikke forandre andre, sa må du kanskje forandre omstendighetene i livet ditt. Det kan innebære at du ikke lenger bor under samme tak som han. 

Anonymkode: 6ba8d...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han snorker som en gal uansett hvor mange ganger du vekker han og han bytter stilling er det lite poeng i å fortsette natten igjennom. Da ender dere bare begge utslitt og sure. Legg deg heller på sofaen og ta det opp på dagtid når han er uthvilt. Å snorke på den måten gjør at søvnen hans blir dårlig uansett og det er ikke store inngrepet som skal til for at det går over. Men det nytter ikke ta den kampen og diskusjonen klokka 03......

Anonymkode: 9ed13...9e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er heldigvis ikke økonomisk avhengig av han, huset hadde jeg før jeg traff han så det står fortsatt på meg. Og jeg har god inntekt så klarer meg fint alene. Jeg har for lenge siden søkt på narsissisme, og der er mange likhetstrekk. Hans mor og jeg snakker ofte sammen, og hun sier seg enig i dette. Også fordi han hadde en vanskelig barndom der han ofte fikk skylden for ting. Har du erfaring med narsissistiske personligheter du kan dele?

Snorkingen var bare ett eksempel på en episode der han eksploderer. Har forsøkt å ta dette opp med han, men han vil ikke til lege fordi han mener det ikke hjelper. Men han får pustestopp, og faren hans gjør det samme. Hans far skulle prate med han, for jeg nevnte for han at hans sønn snorker og stopper og puste før jeg dro, slik at det burde utredes. Nevnte selvsagt ikke noe om selve krangelen.

HI

Anonymkode: 75c44...a42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det han sa og gjorde var jo langt over streken. 

Men jeg også hadde blitt forbanna over å bli vekket så mange ganger for noe jeg ikke kan noe for. Snorking er ikke noe han gjør med vilje. Du sa det selv, du burde lagt deg på sofaen. 

Uansett da, du har rett i at han ikke behandler deg pent, samtidig så virker du som en dame som vet å sette grenser. Jeg ville vel aldri forlangt en unnskyldning, og spurt om han hadde tenkt seg om. Er du mora hans liksom?

Jeg ville bare sagt at slike ord finner jeg meg ikke i PUNKTUM. Så fikk han selv finne ut av hva han skulle si/gjøre. Beklager han ikke av egen fri vilje så ville det vært kroken på døra. 

Du ser selv at du faktisk var en "gnåle-kjerring" og burde lagt deg på sofaen etter flere forsøk på å få han til å slutte å snorke?

Hadde noen vekket meg flere ganger slik og gnåla hadde jeg sagt de kunne sove et annet sted om lydene jeg lager i søvne ikke behager. 

Anonymkode: b068f...478

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker vel heller at siden han snorker og nekter å gjøre noe med det, så bør vel han være den som sover på sofaen? Jeg synes i hvertfall det i dette tilfellet når vi var i hans far sitt hus, jeg trengte virkelig en god natts søvn. Hjemme er det jeg som går ut av soverommet når han snorker, flere ganger i uka uten å si noe. Kan hende jeg ber han legge seg på sia, for om han ligger på rygg er det som å sove ved siden av ei hule med dinosaurer. Men ja, jeg skulle absolutt gjort det denne gangen også. Poenget er hvordan han snakker til meg når han blir sint, og det gjelder flere aspekter og ting det egentlig ikke er verdt å bli sint for.

HI

Anonymkode: 75c44...a42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta lydopptak! Han der høres ut som min eks, han er psykopat . 

Mannen min snorker, og jeg vekker han når han gjør det . Evt smatter, da stopper han ... eller så klyper jeg han i nesa, dytter han litt på skuldra... Han vet jo at det er et problem for meg og ødelegger min søvn, så det ville ikke falt han inn og bli sur . 

Men deres forhold er ikke sunt. Hvorfor er dere sammen?

Anonymkode: 1db2a...bcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er heldigvis ikke økonomisk avhengig av han, huset hadde jeg før jeg traff han så det står fortsatt på meg. Og jeg har god inntekt så klarer meg fint alene. Jeg har for lenge siden søkt på narsissisme, og der er mange likhetstrekk. Hans mor og jeg snakker ofte sammen, og hun sier seg enig i dette. Også fordi han hadde en vanskelig barndom der han ofte fikk skylden for ting. Har du erfaring med narsissistiske personligheter du kan dele?

Snorkingen var bare ett eksempel på en episode der han eksploderer. Har forsøkt å ta dette opp med han, men han vil ikke til lege fordi han mener det ikke hjelper. Men han får pustestopp, og faren hans gjør det samme. Hans far skulle prate med han, for jeg nevnte for han at hans sønn snorker og stopper og puste før jeg dro, slik at det burde utredes. Nevnte selvsagt ikke noe om selve krangelen.

HI

Anonymkode: 75c44...a42

Ja, har erfaring, men hold deg til det faglige du finner på nett. Les DSM-5 PDF f.eks. Hold deg unna populær vitenskaplig info. Den er litt sprikende. Det er ikke så viktig hva han er. Det viktige er hva slags liv du ønsker. Søk også opp The narcissist and the co-dependent. Den kan si mye om deg også. Du kan jobbe med deg selv, nesten ikke med han. Jeg er et ja-menneske som har blitt lei. De blir alltid lei alle sammen før de går i graven. Jeg styrer unna folk med de egenskapene. Det er dessverre det eneste å gjøre. Ingen psykolog påstår å ha kurert en N. De får sjeldent diagnose. De som drar til psykolog, blir forbanna og drar etter en time. Psykologen er bare frekk og dum ifølge dem. Vær opptatt av deg selv, og hva du kan jobbe med. DERSOM han er en N kan du gjøre 3 ting. Du kan forlate han, forlate han og forlate han. Sorry. Jeg har møtt bare møtt 2 jeg er sikkert på var N. Da har jeg satt lista svært høyt. Det kommer ikke noe godt ut av det. Livet er kort. Kutt tapene dine. Du frarøver deg det livet du kan ha som singel eller med en bedre mann. Lett for meg å si da jeg ikke har følelser for han. Jeg vet. 

Jeg har tilfeldigvis søvnapné og prøvd C-PAP, men skal nok ha skinne. Pustestopp må utredes og behandles dersom det er for mye. Hjertet jobber hardere uten oksygen. Det stresser hjertet. Det ender med hjerneblødning i senere år etter mange år med pustestopp dersom okysgennivået synker for lavt for ofte. Anbefaler han sterkt å utrede dette, men det er hans problem. Søvnklinikk hos Aleris f.eks. Ta kontakt om du ønsker mer info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han der er jo ikke god. Man behandler vel ikke kjæresten sin på den måten - så mitt eneste råd er å komme deg vekk fra den psykoen og enten være alene med barna eller finne en som er snill og behandler deg godt. Han fortjener deg ikke.

Anonymkode: 85ac4...cec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, mipsmaster skrev:

Ja, har erfaring, men hold deg til det faglige du finner på nett. Les DSM-5 PDF f.eks. Hold deg unna populær vitenskaplig info. Den er litt sprikende. Det er ikke så viktig hva han er. Det viktige er hva slags liv du ønsker. Søk også opp The narcissist and the co-dependent. Den kan si mye om deg også. Du kan jobbe med deg selv, nesten ikke med han. Jeg er et ja-menneske som har blitt lei. De blir alltid lei alle sammen før de går i graven. Jeg styrer unna folk med de egenskapene. Det er dessverre det eneste å gjøre. Ingen psykolog påstår å ha kurert en N. De får sjeldent diagnose. De som drar til psykolog, blir forbanna og drar etter en time. Psykologen er bare frekk og dum ifølge dem. Vær opptatt av deg selv, og hva du kan jobbe med. DERSOM han er en N kan du gjøre 3 ting. Du kan forlate han, forlate han og forlate han. Sorry. Jeg har møtt bare møtt 2 jeg er sikkert på var N. Da har jeg satt lista svært høyt. Det kommer ikke noe godt ut av det. Livet er kort. Kutt tapene dine. Du frarøver deg det livet du kan ha som singel eller med en bedre mann. Lett for meg å si da jeg ikke har følelser for han. Jeg vet. 

Jeg har tilfeldigvis søvnapné og prøvd C-PAP, men skal nok ha skinne. Pustestopp må utredes og behandles dersom det er for mye. Hjertet jobber hardere uten oksygen. Det stresser hjertet. Det ender med hjerneblødning i senere år etter mange år med pustestopp dersom okysgennivået synker for lavt for ofte. Anbefaler han sterkt å utrede dette, men det er hans problem. Søvnklinikk hos Aleris f.eks. Ta kontakt om du ønsker mer info.

Leste akkurat igjennom DSM-5 avsnittet om narsissisme, og fikk gåsehud. Måten han fremhever seg selv, ikke tåler å tape, virker å mangle empati, tror veldig høyt om seg selv osv osv. Det var som å lese om han. Han MÅ ha rett. Han gjør alt han kan for å bevise han har rett i ting, og selv når han tar feil kan han påstå at han har rett likevel. Helt sykt... Jeg har foreslått parterapi før til han, og han sa seg faktisk enig i å prøve. Mest fordi han mener det er meg som trenger hjelp :) Men jeg er stygt redd han bare vil avblåse alt om han føler han er den som får kritikk, akkurat som du beskriver. De kan jo ikke ha det godt med seg selv? Eller er de så dypt inne i sin egen verden eller hva man skal kalle det, at de ikke ser hva de gjør med dem rundt seg? Slik som min kar som ikke kan innrømme at måten han behandlet meg på var dårlig?

Jeg har også sagt til han at pustinga hans om natta er helsefarlig, og at han bør for sin egen helse få det undersøkt. Men han tror ikke på meg. Han sier det er påståelser fra min side, og han skal ikke til noen lege bare for å få høre at det ikke er no galt med han. Han er ufattelig, ufattelig sta og egenrådig. Hans mening er den eneste rette, selv når det motsatte er bevist.

Angående å ta lydopptak, så har jeg prøvd det, men han påstår at han ikke hører noe når jeg spiller det av til han :/ Nei jeg synes heller ikke man skal behandle kjæresten sin sånn, men inni meg føler jeg at han trenger meg også på et vis. At han er "skadet" på en måte. Jeg tror jeg håpet jeg kunne hjelpe han, men nå er det jeg som blir skadet. 

HI

Anonymkode: 75c44...a42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Leste akkurat igjennom DSM-5 avsnittet om narsissisme, og fikk gåsehud. Måten han fremhever seg selv, ikke tåler å tape, virker å mangle empati, tror veldig høyt om seg selv osv osv. Det var som å lese om han. Han MÅ ha rett. Han gjør alt han kan for å bevise han har rett i ting, og selv når han tar feil kan han påstå at han har rett likevel. Helt sykt... Jeg har foreslått parterapi før til han, og han sa seg faktisk enig i å prøve. Mest fordi han mener det er meg som trenger hjelp :) Men jeg er stygt redd han bare vil avblåse alt om han føler han er den som får kritikk, akkurat som du beskriver. De kan jo ikke ha det godt med seg selv? Eller er de så dypt inne i sin egen verden eller hva man skal kalle det, at de ikke ser hva de gjør med dem rundt seg? Slik som min kar som ikke kan innrømme at måten han behandlet meg på var dårlig?

Jeg har også sagt til han at pustinga hans om natta er helsefarlig, og at han bør for sin egen helse få det undersøkt. Men han tror ikke på meg. Han sier det er påståelser fra min side, og han skal ikke til noen lege bare for å få høre at det ikke er no galt med han. Han er ufattelig, ufattelig sta og egenrådig. Hans mening er den eneste rette, selv når det motsatte er bevist.

Angående å ta lydopptak, så har jeg prøvd det, men han påstår at han ikke hører noe når jeg spiller det av til han :/ Nei jeg synes heller ikke man skal behandle kjæresten sin sånn, men inni meg føler jeg at han trenger meg også på et vis. At han er "skadet" på en måte. Jeg tror jeg håpet jeg kunne hjelpe han, men nå er det jeg som blir skadet. 

HI

Anonymkode: 75c44...a42

Man skal IKKE være sammen med slemme folk bare fordi man innbiller seg at de trenger en. Han trenger ikke deg, og du og barna dine trenger ikke ham. HVis du trenger noen andre enn deg selv og barna, må det være en som støtter seg, er stolt av deg, vil deg det beste, setter dine og barnas behov høyt, respekterer deg og lytter til dine meninger, bekymringer og råd. Som ler med deg og syns du er det beste som har hendt ham. 

Det er ikke synd på ham, og hvis det er det, er det ikke din jobb å endre på det.

Anonymkode: 85ac4...cec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er jo det perfekte eksempel på narsisist! Kom deg vekk, før han ødelegger deg mer. Det at du tror det er din oppgave å fikse han viser bare at han allerede har gjort stor skade 

Anonymkode: 1db2a...bcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså for meg blir den tråden bare tullete kvasi psykolog- vitenskap... 

For det første hvor mange ganger i uken vekker du han??????? Min mann og jeg må ha sammenhengende søvn uten den blir jeg og han ett monster. Det er vitenskapelig bevist at å ha underskudd av sammenhengende søvn gjør noe med ens hjerne. Skaff deg sov i ro i øret! Eller så kan dere sove på separat rom. Så enkelt er det! 

Om du føler forholdet ikke er liv laga ja vet du hva da er det bare å gjøre det slutt! Han føler vel det på akkurat samme måte at du terroriserer han og at han må forsvare seg hele tiden. Det at språkbruket hans har akselerert til ett nivå som ikke er greit, kan også gjenspeile hvor desperat han er. 

Du blir ikke psykisk misshandlet kjære deg. Du har jo ett valg kast han ut, dra på parterapi eller rett og slett prøv å kommuniser med han UTEN å anklage han! Det er valgene dine velg en og slutt å synes synd på deg selv! Gråting løser ikke problemet!

Anonymkode: a5057...896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Altså for meg blir den tråden bare tullete kvasi psykolog- vitenskap... 

For det første hvor mange ganger i uken vekker du han??????? Min mann og jeg må ha sammenhengende søvn uten den blir jeg og han ett monster. Det er vitenskapelig bevist at å ha underskudd av sammenhengende søvn gjør noe med ens hjerne. Skaff deg sov i ro i øret! Eller så kan dere sove på separat rom. Så enkelt er det! 

Om du føler forholdet ikke er liv laga ja vet du hva da er det bare å gjøre det slutt! Han føler vel det på akkurat samme måte at du terroriserer han og at han må forsvare seg hele tiden. Det at språkbruket hans har akselerert til ett nivå som ikke er greit, kan også gjenspeile hvor desperat han er. 

Du blir ikke psykisk misshandlet kjære deg. Du har jo ett valg kast han ut, dra på parterapi eller rett og slett prøv å kommuniser med han UTEN å anklage han! Det er valgene dine velg en og slutt å synes synd på deg selv! Gråting løser ikke problemet!

Anonymkode: a5057...896

Jeg vekker han ikke, jeg går som regel ut av rommet. Denne gangen gjorde jeg det fordi jeg ville få en god natts søvn før reisen. Vanligvis holder det at jeg ber han legge seg på siden, da sier jeg som regel bare "legg deg på siden så jeg kan holde rundt deg". Som nevnt tidligere har jeg tatt dette opp med han på en pen og pyntelig måte, hvorpå han nekter for at det er et problem. Det er jeg som er problemet fordi jeg ikke får sove pga hans snorking. Jeg har også foreslått at vi sover på separate rom, men da bønnfaller han meg om å sove sammen med han. Og legger jeg meg på sofaen, blir han også fornærmet, for han snorker jo tross alt ikke. Så hva foreslår du da? 

Jeg vet at jeg egentlig burde ende dette, men jeg finner det veldig vanskelig. Barna er glade i han, og han er iallefall snill med dem. De er vant til å ha han rundt, de er vokst opp med han, og han har gode sider også oppi alt. Jeg håper vel egentlig at ting skal endre seg, men det håpet forsvinner mer og mer.

HI

Anonymkode: 75c44...a42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Leste akkurat igjennom DSM-5 avsnittet om narsissisme, og fikk gåsehud. Måten han fremhever seg selv, ikke tåler å tape, virker å mangle empati, tror veldig høyt om seg selv osv osv. Det var som å lese om han. Han MÅ ha rett. Han gjør alt han kan for å bevise han har rett i ting, og selv når han tar feil kan han påstå at han har rett likevel. Helt sykt... Jeg har foreslått parterapi før til han, og han sa seg faktisk enig i å prøve. Mest fordi han mener det er meg som trenger hjelp :) Men jeg er stygt redd han bare vil avblåse alt om han føler han er den som får kritikk, akkurat som du beskriver. De kan jo ikke ha det godt med seg selv? Eller er de så dypt inne i sin egen verden eller hva man skal kalle det, at de ikke ser hva de gjør med dem rundt seg? Slik som min kar som ikke kan innrømme at måten han behandlet meg på var dårlig?

Jeg har også sagt til han at pustinga hans om natta er helsefarlig, og at han bør for sin egen helse få det undersøkt. Men han tror ikke på meg. Han sier det er påståelser fra min side, og han skal ikke til noen lege bare for å få høre at det ikke er no galt med han. Han er ufattelig, ufattelig sta og egenrådig. Hans mening er den eneste rette, selv når det motsatte er bevist.

Angående å ta lydopptak, så har jeg prøvd det, men han påstår at han ikke hører noe når jeg spiller det av til han :/ Nei jeg synes heller ikke man skal behandle kjæresten sin sånn, men inni meg føler jeg at han trenger meg også på et vis. At han er "skadet" på en måte. Jeg tror jeg håpet jeg kunne hjelpe han, men nå er det jeg som blir skadet. 

HI

Anonymkode: 75c44...a42

Årsaken til N er flere, men de bygger opp et falsk selvbilde. Når du overbeviser han om at han snorker/tar feil, har et forbedringspotensiale, så river du ned det falske selvbildet, da hopper narsissisten frem. Det er den ekte han dersom han er en N. Ganske skremmende greier. Sinne er en måte å å prøve å få kontroll på situasjonen. Hysje-ned taktikk. Da blir du vel ofte stille tenker jeg. Det gjør det lite morsomt for deg å gi han kritikk. Samme som silent treatment i etterkant. Du straffes for å ytre deg negativt om han. Passivt aggressivt, istedenfor det åpenbare aggressive som er sinne hans. Ingen psykolog anbefaler mennesker å være samme med folk som gir silent treatment. Det er psykisk mishandling. Søk litt om det på nett. Ta dine egne avgjørelser på bakgrunn av fagpersoner.

Gjerne prøv parterapi. Psykologer er de eneste som kan gjøre noe. Det kan gi deg klarhet i situasjonen, kanskje du kan ta et par timer alene, for å sortere tanker. 

Nei, han har det egentlig ikke godt med seg selv. Bare ikke stryk egoet hans for mye. Narcissistic supply er det eneste som mater sjelen hans. Å kutte ut det er kanskje det eneste som gjør at han drar frivillig. Alle de offentlige skittentøyvaskene, rettsakene om foreldrerett. Løgn og det å henge ut eksen. Dette er ofte narsissister om ikke vil tape, da alt er en konkurranse og de må vinne og de er villige til å gå langt for å gjøre livet ditt surt. Til det andre spørsmålet så er det ett fett. Om han har så lite empati at han ikke bryr seg at han sårer deg selv om han vet han gjør det, eller om han er så selvopptatt at han ikke ser det, så er resultatet det samme. Men feil innrømmer han aldri. 

Dersom mye av DSM-5 og det jeg skriver ringer en bjelle, så tror jeg han har i overkant mye bagasje. Vær likegyldig. Ikke gråt, da vinner han. Ikke stryk egoet hans. Går du, så ikke ta kontakt med han uansett. Ikke delta i alt det som han anser som en konkurranse, det er svært mye mer enn vi andre mener. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vekker han ikke, jeg går som regel ut av rommet. Denne gangen gjorde jeg det fordi jeg ville få en god natts søvn før reisen. Vanligvis holder det at jeg ber han legge seg på siden, da sier jeg som regel bare "legg deg på siden så jeg kan holde rundt deg". Som nevnt tidligere har jeg tatt dette opp med han på en pen og pyntelig måte, hvorpå han nekter for at det er et problem. Det er jeg som er problemet fordi jeg ikke får sove pga hans snorking. Jeg har også foreslått at vi sover på separate rom, men da bønnfaller han meg om å sove sammen med han. Og legger jeg meg på sofaen, blir han også fornærmet, for han snorker jo tross alt ikke. Så hva foreslår du da? 

Jeg vet at jeg egentlig burde ende dette, men jeg finner det veldig vanskelig. Barna er glade i han, og han er iallefall snill med dem. De er vant til å ha han rundt, de er vokst opp med han, og han har gode sider også oppi alt. Jeg håper vel egentlig at ting skal endre seg, men det håpet forsvinner mer og mer.

HI

Anonymkode: 75c44...a42

Da foreslår jeg parterapi er bare å være sta og si at dit skall vi. Sov i ro i dine ører er en midlertidig løsning som hjelper på problemer der og da... 

og har du prøvd å jatte med? Jeg har en mann som kan bli slik når han er veldig frustrert. Jeg bare sier mmmm jada mmm osv så spørr jeg han om han har lyst på en klem. Først blir han sa sint men i og med at jeg ikke forer opp under tullet hans så slukker det brannen på en måte. Så sier jeg kom her skall du få en klem osv. Til slutt greier han bare ikke å fortsette kjeftingen men surmuler som en 5 åring. Når du gråter og skriker tilbake forer du bare den negative energien hans. Det er jo bare å prøve. Se om det fungerer til dere for kommer dere på parterapi. Det høres jo ut som om du er glad i han og da er der verdt å prøve ut noe annet.

Anonymkode: a5057...896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Altså for meg blir den tråden bare tullete kvasi psykolog- vitenskap... 

For det første hvor mange ganger i uken vekker du han??????? Min mann og jeg må ha sammenhengende søvn uten den blir jeg og han ett monster. Det er vitenskapelig bevist at å ha underskudd av sammenhengende søvn gjør noe med ens hjerne. Skaff deg sov i ro i øret! Eller så kan dere sove på separat rom. Så enkelt er det! 

Anonymkode: a5057...896

Svaret ditt er jo selv tullete kvasi psykolog- vitenskap.

Hva er det vitenskapelig beviste resultatet av søvnmangel som du ikke nevner?

Kan du sammenligne det resultatet med kriteriene på narsissistisk personlighetsforstyrrelse for å se om det er noe sammenfallende? 

Jeg mener nemlig at de ikke har fellesnevnere. Konsekvensen av søvnmangel har like lite å gjøre med narsissistisk personlighetsforstyrrelse som det har med bulimi. Dette var rett og slett dårlige råd.

Anonymkode: 6ba8d...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Svaret ditt er jo selv tullete kvasi psykolog- vitenskap.

Hva er det vitenskapelig beviste resultatet av søvnmangel som du ikke nevner?

Kan du sammenligne det resultatet med kriteriene på narsissistisk personlighetsforstyrrelse for å se om det er noe sammenfallende? 

Jeg mener nemlig at de ikke har fellesnevnere. Konsekvensen av søvnmangel har like lite å gjøre med narsissistisk personlighetsforstyrrelse som det har med bulimi. Dette var rett og slett dårlige råd.

Anonymkode: 6ba8d...01f

Så lenge en psykolog ikke setter en diagnose på han velge jeg å se bort i fra at han er narsissist!! For det tror jeg ikke noe på!

Anonymkode: a5057...896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Svaret ditt er jo selv tullete kvasi psykolog- vitenskap.

Hva er det vitenskapelig beviste resultatet av søvnmangel som du ikke nevner?

Kan du sammenligne det resultatet med kriteriene på narsissistisk personlighetsforstyrrelse for å se om det er noe sammenfallende? 

Jeg mener nemlig at de ikke har fellesnevnere. Konsekvensen av søvnmangel har like lite å gjøre med narsissistisk personlighetsforstyrrelse som det har med bulimi. Dette var rett og slett dårlige råd.

Anonymkode: 6ba8d...01f

http://forskning.no/blogg/forskningssykehuset/endringer-i-hjernen-ved-sovnmangel

mangecandre utenlandske sider i tillegg

Anonymkode: a5057...896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ta opp lyden med smarttelefonen din når han snorker. Lydfilen blir merket med tid og dato. Slik er dere forbi påstand mot påstand delen av samtalen. 

Det høres ut som om det vekker en del sinne å bli fortalt at han snorker. Vet ikke hva det dreier seg om. Han tar ikke kritikk bra og svarer deg ikke pent høres det ut som. Psykisk mishandling tror jeg ikke det er. Han er en vanlig ufordragelig kar. 

Anonymkode: 6ba8d...01f

Enig. Dette høres ut som konflikt, ikke psykisk mishandling.

Anonymkode: 2af27...3b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

http://forskning.no/blogg/forskningssykehuset/endringer-i-hjernen-ved-sovnmangel

mangecandre utenlandske sider i tillegg

Anonymkode: a5057...896

Takk for link. Den beviser at jeg har rett og ingen av konsekvensene av søvnmangel er lik symptomene på narsissistisk personlighetsforstyrrelse.

Anonymkode: 6ba8d...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er heldigvis ikke økonomisk avhengig av han, huset hadde jeg før jeg traff han så det står fortsatt på meg. Og jeg har god inntekt så klarer meg fint alene. Jeg har for lenge siden søkt på narsissisme, og der er mange likhetstrekk. Hans mor og jeg snakker ofte sammen, og hun sier seg enig i dette. Også fordi han hadde en vanskelig barndom der han ofte fikk skylden for ting. Har du erfaring med narsissistiske personligheter du kan dele?

Snorkingen var bare ett eksempel på en episode der han eksploderer. Har forsøkt å ta dette opp med han, men han vil ikke til lege fordi han mener det ikke hjelper. Men han får pustestopp, og faren hans gjør det samme. Hans far skulle prate med han, for jeg nevnte for han at hans sønn snorker og stopper og puste før jeg dro, slik at det burde utredes. Nevnte selvsagt ikke noe om selve krangelen.

HI

Anonymkode: 75c44...a42

I alle dager...

Du tar opp med og diskuterer din mann bak hans rygg med hans mor, og snakket om at du mener at sønnen hennes er narsissist? Og du tar opp din manns snorkeproblemer med faren hans, også bak hans rygg?

Noe sier meg at mannen din neppe er narsissist eller problemet her.

Anonymkode: 2af27...3b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...