Gå til innhold

Nå får jeg garantert kjeft. Men hva synes dere om


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

mennesker som har en kronisk diagnose og som så og si hver dag har en status om dette på FB, eller et bilde av seg selv der det er i fokus. (La oss si hun lider av psoriasis, og vil belyse hvor vanskelig det er med en informerende tekst, eller bilde av hendene sine som er fulle av eksem der hun skriver, hun lever livet til tross for dette)

Jeg forstår at det kan være tøft å leve med disse plagene (ikke psoriasis hun har men det hun har er omtrentlig i samme gate hva gjelder alvorlighetsgrad, og hun er ikke hardest rammet)

Uansett, nå var jeg så dritt lei å bli opplyst å bli vist bilder at jeg sletta henne som venn. 

Hva tenker dere?

Anonymkode: 45342...fc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

mennesker som har en kronisk diagnose og som så og si hver dag har en status om dette på FB, eller et bilde av seg selv der det er i fokus. (La oss si hun lider av psoriasis, og vil belyse hvor vanskelig det er med en informerende tekst, eller bilde av hendene sine som er fulle av eksem der hun skriver, hun lever livet til tross for dette)

Jeg forstår at det kan være tøft å leve med disse plagene (ikke psoriasis hun har men det hun har er omtrentlig i samme gate hva gjelder alvorlighetsgrad, og hun er ikke hardest rammet)

Uansett, nå var jeg så dritt lei å bli opplyst å bli vist bilder at jeg sletta henne som venn. 

Hva tenker dere?

Anonymkode: 45342...fc5

Etter det jeg har opplevd så hadde jeg garantert slettet. Gidder heller ikke se på slik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke være mer enig med deg. Har selv flere kroniske diagnoser, men å poste dette ustanselig er bare flaut og ikke minst kleint. Har ei på listen min som elsker å være i fokus, og være på sykehus, oppdateringer om hun har flatulens eller ikke, og lister fortsetter. Rene putestatusene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Totalt uinteressant med oppdatering på andres sykdommer, kroniske eller ei. 

Noen hadde hatt godt av å komme seg litt mer ut. 

Anonymkode: eec79...c1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes vel en mellomting? Jeg lider av kroniske helseplager, jeg sier det ikke til noen... mannen vet det jo... min mor og søster og, men jeg prater ALDRI om det. Skjems.... hater livet mitt som det er blitt i forhold til at jeg ikke klarer fungere optimalt. Hadde jeg vært mer åpen om det, slippe spille frisk i sosiale sammenhenger, kanskje jeg ville følt "situasjonen" lettere? 

Skal være tøff å ikke signere anonym her i allefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så kleint å pinlig når folk gjør sånt. Jeg har flere kroniske diagnoser og går på AAP, men kunne aldri funnet på å skrive om det på fb

Anonymkode: 97984...92c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, MMP skrev:

Finnes vel en mellomting? Jeg lider av kroniske helseplager, jeg sier det ikke til noen... mannen vet det jo... min mor og søster og, men jeg prater ALDRI om det. Skjems.... hater livet mitt som det er blitt i forhold til at jeg ikke klarer fungere optimalt. Hadde jeg vært mer åpen om det, slippe spille frisk i sosiale sammenhenger, kanskje jeg ville følt "situasjonen" lettere? 

Skal være tøff å ikke signere anonym her i allefall :)

Du kan jo fortelle men trenger ikke poste hele tiden om det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sagt fra hvilket inntrykk det gir, og så ville jeg spurt henne om hun ønsker at folk skal se henne eller om hun ønsker at de skal se diagnosen når de ser henne. Jeg ville sagt at slik hun holder på så skaper hun et bilde av at hun ikke er annet enn diagnosen. Og jeg ville fortalt at hun risikerte å støte andre fra seg fordi hun hovedsaklig fokuserer på sykdommen sin. Og om hun likevel fortsatte, da ville jeg sagt fra at det blir for mye og at jeg ville skjule oppdateringene fra henne.

Jeg har selv vært syke i årevis, men har aldri lagt ut noe som sykdom. De som trenger vite vet. Og jeg ønsker ikke å gi andre et bilde av at jeg bare er sykdom, at det første de tenker på når de tenker på meg er sykdom. Jeg er meg selv om jeg tilfeldigvis har en diagnose.

Men jeg tror at hun du beskriver, HI, sliter, og at det er bedre å si til henne rett ut at hun er så mye mer enn sin diagnose at det er synd hun hele tiden velger å presentere sin diagnose. Jeg tror årsaken til det er at hun prøver å vise at hun aksepterer den, mens hun kanskje ikke egentlig gjør det.

Anonymkode: 5e2f8...9bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår hva du mener HI :) Jeg har ei facebookveninne som hele tiden poster selfie, veldig redigerte sådann... trutmunn og hele pakka... Det er bare ikke kult.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv flere kroniske diagnoser, men aldri i livet om jeg poster ting om det. Eneste jeg har postet én gang, var noe alla : Hvor tøft det er å leve med kronisk migrene. Det var et stikk til familien som ikke forstår

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg skal poste daglige oppdateringer om tarmproblemene mine og hemorroidene...

Anonymkode: 2644a...d2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje jeg skal poste daglige oppdateringer om tarmproblemene mine og hemorroidene...

Anonymkode: 2644a...d2c

Juicy! 😂

Anonymkode: 073b0...17b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en kronisk sykdom (gir kroniske plager men jeg er heldigvis i stand til å leve et mer eller mindre normalt liv med jobb osv). Jeg er med i noen grupper på facebook for personer med denne diagnosen. Der diskuterer jeg diagnosen min. På den "offentlige" delen av facebook tror jeg aldri jeg har nevnt diagnosen min.  Det er ingen hemmelighet, det er noe jeg kan f.eks. kan nevne når andre snakker om lignende symptomer, diskuterer langtidssykemeldinger osv.  Men jeg ønsker ikke å la sykdommen definere hvem jeg er.  

Ellers synes jeg det er helt OK hvis f.eks. en person med psoriasis skriver at de gleder seg til behandlingsreise til syden.  Hvis noen kun skriver om psoriasis så er det trist og slitsomt.  

Jeg legger forresten stort sett ut meldinger om fjellturer, ferier og barn.  Tror jeg er nokså normal og kjedelig :-)

Anonymkode: 6940a...3ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har fibromyalgi og har aldri postet en eneste status ang det, og aldri i verden om jeg ville ha gjort det heller. Har noen på lista mi som legger ut "visdomsord" ang usynlige sykdommer hver dag, eller om hvordan det er  å leve med fibro. Det er så klein og skriker etter oppmerksomhet og stakkars meg. Jeg blir flau!

 

Anonymkode: 4dbd4...0f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med alle over her.

Legger aldri ut noe om sykdom på facebook. Snakker knapt med venner om det også.

 

Anonymkode: 4ad9c...c89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger heller ikke ut på facebook om sykdommen min, men ikke rart at andre tenker så mye negativt om andres sykdommer og at det sikkert ikke er så ille siden de ikke får vite noe om hvordan det er å leve med det.

Jeg er nå blitt mer åpen om det med de rundt meg siden det er null forståelse for at jeg ikke kan være med på alt mulig og har mer enn nok med å henge med i min deltidsstilling.

Anonymkode: 163c4...6cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er bra når folk legger ut slikt av og til, sån 2 ganger i året, men ikke særlig oftere.

Anonymkode: fc05c...2fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en venninne på snap som i 90% av bildene hun sender klager over at hun har migrene.

 

Jeg er utrolig lei og har begynt å drøye lenger og lenger med å åpne dem.

Anonymkode: 04b13...0a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Lagertha skrev:

Jeg har selv flere kroniske diagnoser, men aldri i livet om jeg poster ting om det. Eneste jeg har postet én gang, var noe alla : Hvor tøft det er å leve med kronisk migrene. Det var et stikk til familien som ikke forstår

Har også flere kroniske sykdommer og synes det er patetisk at folk syter DAGLIG på Facebook om det. Eneste jeg delte fra sykdommene var bilde fra legevakta der jeg ble akutt innlagt, med slange i nesa og hår i alle retninger kl 3 på natten med hashtag "legevakt-selfie". Syntes det var artig der og da :D

Anonymkode: 96570...a5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reagerer ikke på det om det skjer typ en gang eller to i året. Men når det sytes jevnlig så lyser det oppmerksomhet ja! Ei jeg er venn med på fb har til og med opprettet en blogg om sykdommen hun har, og det linkes til innleggene på fb flere ganger i uka. Legger ut filmer av seg selv på youtube når hun har dårlige dager og skriver i det lange og det brede. Helt ærlig tviler jeg på at hun har den diagnosen hun påstår, men er psykisk syk (dette fikk hun også beskjed om fra en lege under utredningen...)..

Anonymkode: 331ea...548

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, enig - det lyser oppmerksomhetssyk og er skikkelig kleint. Hva er poenget? Å få sympati? Jeg har selv en kronisk tilstand (velger å ikke kalle det sykdom, for det føler jeg ikke at det er) - kronisk svimmelhet pga virus på balansenerven med påfølgende skade - og detet er noe jeg fint kan være åpen om med venner og familie og å snakke om dersom noen spør - men jeg har aldri postet noe  om det på FB. Jeg har ikke behov for å vise det frem på den måten. For de som har en alvorlig sykdom/diagnose som styrer livet deres i stor grad kan jeg selvsagt forstå at det noen ganger føles naturlig å ta det opp på FB, men alt med måte. Det kan lett oppfattes sytete og kleint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg enten slettet vedkommende eller gjort så du ikke "følger". 

Anonymkode: f3206...826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er svært syk i perioder, men nevner det aldri. Jeg skjuler det så godt jeg kan.

Jeg har ei på vennelista mi som legger ut om egen sykdom, mannens og ikke minst ungenes, disse blir godt bildedokumentert, jeg venter bare på bilde av ei ræv med et termometer stikkende ut. 

Men det er jo nærmest umulig å si i fra, så jeg holder kjeft.

Anonymkode: c10cc...6bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, KellyTaylor skrev:

Kan ikke være mer enig med deg. Har selv flere kroniske diagnoser, men å poste dette ustanselig er bare flaut og ikke minst kleint. Har ei på listen min som elsker å være i fokus, og være på sykehus, oppdateringer om hun har flatulens eller ikke, og lister fortsetter. Rene putestatusene!

Jeg kjenner en som skriver åpent om sex og kondomer. Sånne folk er det noe i veien med! 

Anonymkode: 8cc50...a73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det kommer litt an på hvilken relasjon du har til vedkommende, og hvilken relasjon du er interessert i å ha til henne i framtida. Er det en nær venninne eller slektning, kan det være fint om du tar mot til deg og snakker med henne. Da kan du si som en annen over her foreslo, at slik hun holder på så ender det opp med at folk ikke ser henne lenger, bare sykdommen hennes. Og da blir hun diagnosen sin og ikke noe mer enn det.

Er det en fjern bekjent eller kanskje en du kjente i barndommen, er det ikke bryet verdt å ta denne praten. Da kjenner du henne ikke godt nok, og mest sannsynlig vil hun ikke ta godt i mot et velment råd fra deg. 

Jeg har en barndomsvenninne som venn på Facebook, og hun la ut mange dystre vaguebooking-statuser hver dag. Så jeg valgte å fjerne oppdateringene hennes fra veggen min, uten å slette henne som venn eller blokkere henne. Velg den løsningen som passer deg, med tanke på det forholdet du ønsker å ha til henne i framtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...