Gå til innhold

Fremskutt skolestart


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Noen her som har søkt om fremskutt skolestart? Hva ble resultater og hvilke kriterier har kommunen dere bor i?

Anonymkode: b4f33...dbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gikk i klasse med en. Hun var flink på skolen, men det ble vanskelig sossialt. Modenhet hennes var ikke så utviklet som intellektet. Hun hadde nok hatt det bedre med å være skikkelig flink med venner på egen alder enn ganske vanelig i en klasse der alle var eldre. At hun var født Sent på året gjorde det ikke bedre.

Anonymkode: d5c45...73e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg gikk i klasse med en. Hun var flink på skolen, men det ble vanskelig sossialt. Modenhet hennes var ikke så utviklet som intellektet. Hun hadde nok hatt det bedre med å være skikkelig flink med venner på egen alder enn ganske vanelig i en klasse der alle var eldre. At hun var født Sent på året gjorde det ikke bedre.

Anonymkode: d5c45...73e

Jeg gikk også i klasse med ei. Det var ikke merkbart at hun var et år yngre, ingen av oss tenkte over det eller visste om det før vi begynte å tenke på at hun var født 29. februar og at det ikke var skuddår det året vi var født. :P Tror det var i 3. klasse vi fant det ut.

Anonymkode: b4e48...837

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde det og det var helt fantastisk. Ingen problemer i det hele tatt.

Anonymkode: 31076...673

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ønsker du å gjøre det? 

Jeg har et desemberbarn som starter til høsten. Barnet er temmelig skolemodent faglig, det leser litt og regner masse (er mer interessert i tall enn lesing foreløpig). Og sosialt er det som barn i den alderen flest. 

Men hjelpe meg jeg skulle ønske det fikk henge opp ned i trærne i ett år til! Jeg var nesten to år eldre da jeg begynte, men jeg husker enda hvor grusomt det var å sitte på den stolen. 

Vi tvinger 5-6 åringer til å sitte på en stol, og klager når tenåringene er lite aktive...

Uansett hvor modent du føler barnet ditt er, kan du ikke la det få leke fritt et år til, fremfor å sitte på den hersens stolen?

Hilsen frustrert lærer. 

Anonymkode: 8293e...6a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke gjør det. Har også desember barn, og skulle gitt masse for å ha ventet et år med skolestarten.

Det går helt greit, men hadde vært så utrolig om mitt barn var eldst i stedet for yngst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehagen forslo å søke om det for ene sønnen min. Han er født i januar og har en 2 år eldre bror og ellers mange fettere, naboer osv som er litt eldre enn han. Han er derfor vant til å leke med eldre barn, var veldig moden for alderen, leste som 4-åring (lærte seg det samtidig med storebror), var veldig filosofisk og reflektert.

Jeg sa nei.

Jeg ser ingen fordeler med å være yngst i klassen i det hele tatt.

Han kjedet seg veldig siste året i barnehagen, og var overmoden for skole da han begynte året etter. Første seks årene på skolen fløt han gjennom, alt var lett. Populær, skoleflink, flink i idrett osv. Ble omtalt som "ressurselev" av lærere og gjorde det veldig bra.

Men nå er han 13 år. Han er litt sen inn i puberteten i forhold til kompisene, han sliter plutselig med det meste og 7.klasse ble et veldig tungt år for han. Jeg er veldig veldig glad for at han er eldst i klassen. Veldig glad for at han ikke gikk i klassen over når han plutselig fikk "døra i trynet" i det han gikk inn i puberteten og synes det ble en veldig tung tid både skolemessig, sosialt og i idretten. Nå er han i ferd med å finne fotfestet igjen heldigvis, men jeg er sjeleglad jeg ikke kastet meg på den muligheten for tidlig skolestart da han var 5 år gammel..

Anonymkode: 6aae3...a41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter lærte seg å lese og skrive rett før hun ble 3 år, og hun startet å regne på samme alder, kunne prate en del på engelsk. Men vi ønsket ikke at hun skulle starte før. Og det er vi glad for, for barneskolen skled hun fint igjennom. Men på ungdomsskolen, så måtte hun starte å jobbe. Og hun har ikke toppkarakterer i alle fag. For det er jo ikke alle fag, hun tar like lett. Og problemet, blir vel litt det og, da noen av fagene kommer helt gratis. Så er det noen fag hun må jobbe like hardt med, som de andre. Da blir det fort litt frustrerende.

Anonymkode: d628f...ef7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29. mars 2017 den 19.56, Anonym bruker skrev:

Min datter lærte seg å lese og skrive rett før hun ble 3 år, og hun startet å regne på samme alder, kunne prate en del på engelsk. Men vi ønsket ikke at hun skulle starte før. Og det er vi glad for, for barneskolen skled hun fint igjennom. Men på ungdomsskolen, så måtte hun starte å jobbe. Og hun har ikke toppkarakterer i alle fag. For det er jo ikke alle fag, hun tar like lett. Og problemet, blir vel litt det og, da noen av fagene kommer helt gratis. Så er det noen fag hun må jobbe like hardt med, som de andre. Da blir det fort litt frustrerende.

Anonymkode: d628f...ef7

Og du syns at du forberedte henne godt på den situasjonen der hun må jobbe, ved å la henne følge et altfor lavt nivå gjennom hele barneskolen...? Det eneste man lærer da, er å nettopp ikke jobbe.

Anonymkode: 40f7d...6a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og du syns at du forberedte henne godt på den situasjonen der hun må jobbe, ved å la henne følge et altfor lavt nivå gjennom hele barneskolen...? Det eneste man lærer da, er å nettopp ikke jobbe.

Anonymkode: 40f7d...6a3

Det er ikke alltid like lett i virkeligheten som i teorien altså. Jeg svarte tidligere i tråden og har en veldig skoleflink 13-åring. Han har hele tiden hatt en dyktig lærer og fått tilpassede lekser osv, men når gutten selv synes lekser er det kjedeligste som finnes på denne jord og føler seg urettferdig behandlet og straffet fordi han er flink når han får vanskeligere eller mer lekser er det ikke så lett å motivere bestandig... 

Søsteren min har en datter på samme alder som også er veldig skoleflink. Vel, hun har begynt å legge inn et par feil med vilje for å slippe være klassens mønsterelev med tilpassede lekser osv, hun vil bare være som venninnen. 

Anonymkode: 6aae3...a41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenden blant høyt utdannede i USA (hvor de er en god del mer opptatt av faglig utvikling) er å holde tilbake barn - altså forsinket skolestart - fordi forskningen viser at det er så utrolig store fordeler knyttet til det å være størst og flinkest i klassen. Ikke det at USA nødvendigvis er den beste målestokken, men likevel.

Anonymkode: 3824e...caf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med heller å kreve at barnet skal drille et instrument? 

Da kan det få undervisning 100% på sitt nivå og lekser som må gjøres hver dag. Vi har i hvertfall god erfaring med det.

Jeg har selv en datter som er yngst i klassen og veldig skoleflink. Hun har bøker for 2 klassetrinn høyere enn trinnet hun går, men fysisk og modenhetsmessig er hun av de minste i klassen. Jeg kan ikke se noen fordel av om hun hadde startet tidligere på skolen. Modenhet betyr veldig mye for hvordan de lærer og de modnes litt i rykk og napp.

Anonymkode: d5c45...73e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må også huske på dette med idrett, nesten all idrett foregår aldersbestemt så du må alltid styre med å få unntak osv for å få barnet sammen med klassevenninner sine. 

Anonymkode: 6aae3...a41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke alltid like lett i virkeligheten som i teorien altså. Jeg svarte tidligere i tråden og har en veldig skoleflink 13-åring. Han har hele tiden hatt en dyktig lærer og fått tilpassede lekser osv, men når gutten selv synes lekser er det kjedeligste som finnes på denne jord og føler seg urettferdig behandlet og straffet fordi han er flink når han får vanskeligere eller mer lekser er det ikke så lett å motivere bestandig... 

Søsteren min har en datter på samme alder som også er veldig skoleflink. Vel, hun har begynt å legge inn et par feil med vilje for å slippe være klassens mønsterelev med tilpassede lekser osv, hun vil bare være som venninnen. 

Anonymkode: 6aae3...a41

Jeg var som den beskrevne jenta: leste i 3-årsalderen og kjedet meg grusomt gjennom de 4-5 første skoleårene. Hadde aldri overlevd hvis jeg ikke hadde begynt å øve på et instrument...

Anonymkode: 40f7d...6a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...