Gå til innhold

Nok en gang har syklistene bestemt seg for å eie veien!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, koro51 skrev:

Dere er nå ihvertfall sykt i veien i rundkjøringene og ikke har jeg sett et eneste menneske på sykkelstien når det ligger en irriterende syklist og skaper krøll i trafikken. Det kan hende dere har rett å være der men dere har ingen rett til å meie ned andre.

Jeg meier ikke ned noen. Jeg anbefaler deg å puste rolig og godta det faktum at syklister HAR like mye rett til vegbanen som bilene, uavhengig av hvor mange gående du observerer på gangveien. Man kan ikke bytte på å sykle der og i vegbanen særlig ofte underveis, men må holde seg der man har bestemt seg for å sykle. Mange steder er det heller ikke skiltet og det kan være uklart om det er en gang/sykkelsti eller et fortau. 

Tenk på det slik: Jo flere som sykler, jo færre biler til å lage kø. Ta deg en sykkeltur du også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, ostepop123 skrev:

Nei, og det har altså ikke bilister heller, rett til å meie ned andre, mener jeg. Da koker det ned til følgende:

Syklister har lov til å bruke veien.

Bilister har lov til å bruke veien.

Både syklister og bilister må oppføre seg som folk, og de aller fleste gjør det. Ingen grunn til å drive universell fordømmelse av hverken den ene eller den andre gruppa.

:nigo: Enig. Vi får ta frem kardemomme by regelverket men allikevel så er jo ikke problemet ryddet av veien. Blir like irritert (om enn ikke mer) på uaktsomme bilister men jeg er faktisk enig i fleres påstander i tråden at det største problemet er menn 40 + som er de mest pågående syklistene. Når det gjelder bil - ikke funnet samme aldersgruppe og heller ikke at det er kjønnsavhengig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært nevnt før, men det er da mye bedre at de ligger i bredden enn lengden. Å kjøre forbi syklister på rad blir jo som å kjøre forbi et langt vogntog. Jeg vil i alle fall ikke ha en syklist innafor meg OG møte en bil. Så jeg vil tro det er vettig sykling og ikke så reflekterende sjåfør av bilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, aanonym skrev:

Jeg meier ikke ned noen. Jeg anbefaler deg å puste rolig og godta det faktum at syklister HAR like mye rett til vegbanen som bilene, uavhengig av hvor mange gående du observerer på gangveien. Man kan ikke bytte på å sykle der og i vegbanen særlig ofte underveis, men må holde seg der man har bestemt seg for å sykle. Mange steder er det heller ikke skiltet og det kan være uklart om det er en gang/sykkelsti eller et fortau. 

Tenk på det slik: Jo flere som sykler, jo færre biler til å lage kø. Ta deg en sykkeltur du også!

Jo, jeg er enig i at det blir mindre kø og at det er mer miljøvennlig. Jeg har som sagt hatt for mange ubehagelige opplevelser med visse grupper innenfor syklister og har dermed sluttet å sykle. Jeg finner det ikke forsvarlig å ta med barn på sykkeltur ihvertfall. Og det til tross for at vi har like stor rett, som du sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syklister har alltid forkjørsrett. Og når det er rødt lys, DA er de fotgjengere og hoier på gående. 

Jeg klarte å kjøre på en syklist i Oslo fordi han syklet i fotgjengerovergangen, så han ikke før det smalt, han syklet på rødt. Takk og lov hadde jeg dashbordkamera. 

 

Anonymkode: df7d7...0b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, aanonym skrev:

 

Til det første: Syklister HAR like stor rett til å være i vegbanen som bilister. Det er fakta, om du liker det eller ikke. Gang- og sykkelveier kan være å foretrekke, men til tiden er de stapp fulle av gående/barnevogner/småbarn/pensjonister/ungdommer som går tre i bredden osv. Og da er vegbanen det mest effektive alternativet. 

 

I tillegg har syklister på gang- og sykkelsti vikeplikt for alle kryssende veier. Bilister tolker det som regel også å gjelde utkjørsler. Dvs. skal man sykle på en gang- og sykkelsti må man som syklist sakke helt ned ved hver kryssende vei og hver enste utkjørsel. Det blir lite hensiktsmessig - spesielt når man ellers f.eks. kan sykle på veien ved siden av som er forkjørsvei.

For de som trener er gang- og sykkelstiene ikke hensiktsmessig i svært mange områder.

Jeg forstår ikke problemet. Alle har lik rett til å bruke vegbanen, alle har lik plikt til å ta hensyn til forholdene og medtrafikkantene.

Anonymkode: 9d144...f5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I tillegg har syklister på gang- og sykkelsti vikeplikt for alle kryssende veier. Bilister tolker det som regel også å gjelde utkjørsler. Dvs. skal man sykle på en gang- og sykkelsti må man som syklist sakke helt ned ved hver kryssende vei og hver enste utkjørsel. Det blir lite hensiktsmessig - spesielt når man ellers f.eks. kan sykle på veien ved siden av som er forkjørsvei.

For de som trener er gang- og sykkelstiene ikke hensiktsmessig i svært mange områder.

Jeg forstår ikke problemet. Alle har lik rett til å bruke vegbanen, alle har lik plikt til å ta hensyn til forholdene og medtrafikkantene.

Anonymkode: 9d144...f5b

Enig. Og andelen idioter er jevnt fordelt blant syklister og bilister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Syklister har alltid forkjørsrett. Og når det er rødt lys, DA er de fotgjengere og hoier på gående. 

Jeg klarte å kjøre på en syklist i Oslo fordi han syklet i fotgjengerovergangen, så han ikke før det smalt, han syklet på rødt. Takk og lov hadde jeg dashbordkamera. 

 

Anonymkode: df7d7...0b4

Hva mener du? At det er feil at syklister går av sykkelen når det er rødt lys?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, ostepop123 skrev:

Hva mener du? At det er feil at syklister går av sykkelen når det er rødt lys?

Det står "han syklet i fotgjengerovergangen"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ostepop123 skrev:

Hva mener du? At det er feil at syklister går av sykkelen når det er rødt lys?

Det er feil å fortsette å sykle videre når det er rødt lys og fortsette i fotgjengerfeltet. 

 

Anonymkode: df7d7...0b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er feil å fortsette å sykle videre når det er rødt lys og fortsette i fotgjengerfeltet. 

 

Anonymkode: df7d7...0b4

Du skrev i innlegget over at de ble fotgjengere, og da tolket jeg det som at du mente de gikk av sykkelen.

Det er selvsagt ikke lov å sykle over fotgjengerfelt på rødt lys, men det er altså ikke alle som gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, ostepop123 skrev:

Du skrev i innlegget over at de ble fotgjengere, og da tolket jeg det som at du mente de gikk av sykkelen.

Det er selvsagt ikke lov å sykle over fotgjengerfelt på rødt lys, men det er altså ikke alle som gjør det.

I deres hode blir de plutselig fotgjenger med forgjengerens rettigheter, men å gå av sykkelen gjør de ikke. 

Godt mulig de ikke gjør slikt der du sykler men i Oslo er det et helvete nedover mot byen fra Torshov, Sagene og Storo. 

De er alle like. Dyre sykler, trange jakker der kontormagen forsøker å voldta glidelåsen. 

Patetisk å se på. 

Anonymkode: df7d7...0b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I deres hode blir de plutselig fotgjenger med forgjengerens rettigheter, men å gå av sykkelen gjør de ikke. 

Godt mulig de ikke gjør slikt der du sykler men i Oslo er det et helvete nedover mot byen fra Torshov, Sagene og Storo. 

De er alle like. Dyre sykler, trange jakker der kontormagen forsøker å voldta glidelåsen. 

Patetisk å se på. 

Anonymkode: df7d7...0b4

De går ALDRI av sykkelen. Nå prater jeg om menn 40 + og sikkert andre også men nei, aldri sett at de går av sykkelen i fotgjengeroverganger. De slakker heller aldri fart selv om de har vikeplikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, koro51 skrev:

Hvorfor har dere like stor rett på veibanen når det finnes sykkelsti like ved? Og forresten så høres du ut som om du er den som får hjerteinfarkt av en slik diskusjon. Jeg kjenner en som ble påkjørt av bil hvor syklisten selv fikk all skyld. How is that?

Det er ikke sykkelstier, men gangveier, atså for de som går og da har man egentlig ikke lov til å sykle fortere enn gangfart

.

Anonymkode: 5e626...444

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, koro51 skrev:

Dere er nå ihvertfall sykt i veien i rundkjøringene og ikke har jeg sett et eneste menneske på sykkelstien når det ligger en irriterende syklist og skaper krøll i trafikken. Det kan hende dere har rett å være der men dere har ingen rett til å meie ned andre.

Jeg vil like å se den syklisten som meier ned en bil...........

Anonymkode: 5e626...444

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syklister, mopedister, traktorførere og andre som er tregere enn normal fartsgrense etter føre og forhold bør ALLE lære seg å kjøre inn til siden og slippe forbi! Hvis det har vært veldig glatt og jeg  ønsker å kjøre saktere enn de bak meg så kjører jeg jo selvsagt inn til siden for å slippe de som ønsker det forbi! 

Man eier ikke veien og de som er trege må lære seg å vike slik at det ikke oppstår unødvendige og farlige situasjoner.

Anonymkode: d71f0...768

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I deres hode blir de plutselig fotgjenger med forgjengerens rettigheter, men å gå av sykkelen gjør de ikke. 

Godt mulig de ikke gjør slikt der du sykler men i Oslo er det et helvete nedover mot byen fra Torshov, Sagene og Storo. 

De er alle like. Dyre sykler, trange jakker der kontormagen forsøker å voldta glidelåsen. 

Patetisk å se på. 

Anonymkode: df7d7...0b4

Nyansert fremstilling! Fint at man får din estetiske vurdering i tillegg til den generelle fordømmelsen. Videre synes jeg det er sterkt at du vet akkurat hva de tenker, det tyder på god innlevelse og mye empati! <3

Det er forøvrig nøyaktig her jeg sykler, og jeg har hverken kontormage eller dyr sykkel. Jeg er hun med skjørt og dødsangst! Fint om du driter i å kjøre meg ned - jeg går av sykkelen om jeg drister meg over veien på rødt!

Endret av ostepop123
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vil like å se den syklisten som meier ned en bil...........

Anonymkode: 5e626...444

Jeg så det senest i forrige uke. Man kan ikke kalle det meie ned en bil (jeg ser hvor du vil med den påstanden) men å kjøre på biler har jeg sett flere ganger. Måtte forresten bråbremse her forleden. Du kan tro at bilisten bak fikk problemer. Han kikket surt på meg og jeg tenkte at han får være så sur han vil. 3 sekunders regelen gjelder for syklister i veibanen også!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ostepop123 skrev:

Nyansert fremstilling! Fint at man får din estetiske vurdering i tillegg til den generelle fordømmelsen.

Det er forøvrig nøyaktig her jeg sykler, og jeg har hverken kontormage eller dyr sykkel. Jeg er hun med skjørt og dødsangst! Fint om du driter i å kjøre meg ned - jeg går av sykkelen om jeg drister meg over veien på rødt!

Om du overholder vikeplikten så blir du ikke kjørt på av meg. Selvom jeg hater syklistene bærer jeg ikke på en hemmelig drøm om å bli drapskvinne. 

Går både buss og trikk der du bor. Ser ikke poenget med å sykle hvis du har dødsangst. 

Anonymkode: df7d7...0b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, ostepop123 skrev:

Nyansert fremstilling! Fint at man får din estetiske vurdering i tillegg til den generelle fordømmelsen. Videre synes jeg det er sterkt at du vet akkurat hva de tenker, det tyder på god innlevelse og mye empati! <3

Det er forøvrig nøyaktig her jeg sykler, og jeg har hverken kontormage eller dyr sykkel. Jeg er hun med skjørt og dødsangst! Fint om du driter i å kjøre meg ned - jeg går av sykkelen om jeg drister meg over veien på rødt!

Jeg forstod siste del av innlegget ditt. Men jeg skjønte ikke første del: Hva mener du med "Videre synes jeg det er sterkt at du vet akkurat hva de tenker, det tyder på god innlevelse og mye empati". Jeg kan ikke se at denne påstanden her har referanse til innlegget du besvarer? Det står heller ikke noe om etnisk vurdering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om du overholder vikeplikten så blir du ikke kjørt på av meg. Selvom jeg hater syklistene bærer jeg ikke på en hemmelig drøm om å bli drapskvinne. 

Går både buss og trikk der du bor. Ser ikke poenget med å sykle hvis du har dødsangst. 

Anonymkode: df7d7...0b4

Nok et innlegg som ikke har rot i virkeligheten. Dødsangst = drapskvinne? Har du sett for mye film?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Om du overholder vikeplikten så blir du ikke kjørt på av meg. Selvom jeg hater syklistene bærer jeg ikke på en hemmelig drøm om å bli drapskvinne. 

Går både buss og trikk der du bor. Ser ikke poenget med å sykle hvis du har dødsangst. 

Anonymkode: df7d7...0b4

"Hater syklistene". Det er vakkert asså.

Jeg overdrev. Jeg har bare dødsangst når 30-bussen forsøker å presse meg ut av veien oppe ved gamle Nycomed der. Jeg ba forøvrig ikke om dine råd, jeg ba om at du skulle drite i å kjøre på meg. Ingen grunn til å hate meg heller, forresten. Jeg hater ikke deg, men jeg synes du er litt bastant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, koro51 skrev:

Nok et innlegg som ikke har rot i virkeligheten. Dødsangst = drapskvinne? Har du sett for mye film?

Herregud. Har du tatt ett glass for mye?

Du svarer jo i tåka som Aune Sand. 

 

Anonymkode: df7d7...0b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ostepop123 skrev:

Altså, jeg forstår ikke denne voldsomme aggresjonen mot syklister generelt. Evner dere ikke nyansere bittelittegrann? Ja, det er duster overalt. Jeg er både syklist, bilist en sjelden gang, og fotgjenger. Som meget rolig syklist blir jeg altså nesten daglig utsatt for idiotiske bilister som presser meg ut av veien, som ikke ser meg i speilet, eller som får fullstendig rabiate anfall dersom jeg skulle finne på å være uoppmerksom et øyeblikk. Samtidig holder jeg nesten daglig på å kjøre på fotgjengere som ikke kommer på å se seg for før de krysser veien, de bare går rett ut fordi de ikke hører meg, antar jeg. Og ja, idiotiske syklister ser jeg også. Men jeg går da ikke rundt med en sånn voldsom aggresjon av den grunn? Hva er det som gjør at dere omtrent hisser på dere hjerteinfarkt bare man nevner ordet syklist? Dere som er så sinna, dere vet at vi har nøyaktig like stor rett til å være i veibanen som dere? Hva er det som gjør at dere tenker dere er så priviligerte?

Det er helt greit at syklistene har rett til å bruke veien, de også. Men vegtrafikkloven sier også at man skal vise hensyn i trafikken, og du er som trafikant f.eks. pliktig til å slippe fram trafikk som kjører/vil kjøre fortere enn deg. Hvorfor gjelder ikke det for syklister? 

Jeg regner ikke inn et ekstra kvarter på turen bare sånn i tilfelle jeg treffer på en gjeng av 50-årskrisene.

Anonymkode: ebb95...cd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Herregud. Har du tatt ett glass for mye?

Du svarer jo i tåka som Aune Sand. 

 

Anonymkode: df7d7...0b4

Teller tynne knekkebrød med masse feit ost og smør oppå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...