Gå til innhold

Låne ting. Hva tenker dere?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en venninne som ofte låner ting, gjerne på vegne av andre. Nå har hun spurt om å få låne en bibel (!) av alle ting, dette da til datteren til en venninne av seg som skal på overnatting i kirken og som må ha med bibel.

Sønnen min har bibel fra konfirmasjonen sin, og den kan vi jo låne ut. Men jeg vet jeg må mase for å få den tilbake. Er det noe dere ville lånt bort. Vil jo helst ha den tilbake i god stand, og helst uten mas. Ikke at han har behov for bibelen sin, men den er jo hans liksom ;-P

Anonymkode: 79bb8...253

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg låner ikke ut til folk jeg ikke kjenner, og heller ikke til folk som må mases på for å få det tilbake. Låner jeg bort forventer jeg at de uoppfordret skal gi det tilbake, enten ved det tidspunktet som er avtalt eller når de ikke lenger trenger den tingen. En påminnelse er greit, men om jeg må mase eller om ting kommer tilbake i dårligere stand låner jeg ikke ut igjen. Utrolig sært av henne å be om tjenester på vegne av andre på den måten, venninna er da voksen og klarer nok helt fint å ordne dette selv.

Anonymkode: 91b06...2a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde lånt bort min egen bibel og det meste annet, til omtrent hvem som helst, men jeg låner ikke ut barna sine ting uten å spørre dem først.

Anonymkode: 265a6...eeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ble jo litt ekstra via-via, synes jeg da, om sønnen din skal låne bort bibelen sin til dattera til venninna til venninna til mora. Ser for meg at ansvaret for å behandle den pent og levere den tilbake etterpå pulveriseres litt på veien. Dette er jo heller ikke svartelistet litteratur, så burde være mulig å henvende seg til et bibliotek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde sønnen min hatt en bibel så hadde jeg lett gitt den bort! Hva i all verden skal vi med sånt i huset??

Anonymkode: 4d892...c34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

hadde sønnen min hatt en bibel så hadde jeg lett gitt den bort! Hva i all verden skal vi med sånt i huset??

Anonymkode: 4d892...c34

Håpe på at barna blir litt mer kultiverte mennesker enn sin mor, kanskje?

Anonymkode: 789aa...ccd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Håpe på at barna blir litt mer kultiverte mennesker enn sin mor, kanskje?

Anonymkode: 789aa...ccd

Blir man kultivert av å ha bibelen i hus?

Anonymkode: e1d87...bc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Blir man kultivert av å ha bibelen i hus?

Anonymkode: e1d87...bc6

Nei, man må nok lese den også. 

Anonymkode: 789aa...ccd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

hadde sønnen min hatt en bibel så hadde jeg lett gitt den bort! Hva i all verden skal vi med sånt i huset??

Anonymkode: 4d892...c34

For et latterlig svar! Du klarer da vel å tenke deg til problemet med å skulle låne bort barnas eiendeler til tanta til broren til fetteren til naboens grandtante?!? 

Anonymkode: 8f483...601

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din venninne er sånn typisk oversnill som plager andre for å vise hvor hjelpsom hun er. Si nei. 

Og bibel...det skal seriøst ikke være vanskelig å få tak i.

Anonymkode: 15225...134

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, man må nok lese den også. 

Anonymkode: 789aa...ccd

Har ikke hjulpet på noe menneske til nå. Så det samme kan det vel være.

HI, lån aldri ut noe du ikke kan holde ut å miste. Ferdig arbeid.

Anonymkode: 09e58...556

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i himmelens navn trenger datter til venninnes venninne HJELP til å låne en bibel? Snakke meg om tiltaksløse folk!?

En bibel kan lånes på et bibliotek, skolen og garantert også om hun spør i ei kirke. Dersom det er NT hun egentlig skal ha, deler de disse ut gratis flere plasser. Søk på nettet, hør med menigheter!

Siste plassen jeg hadde spurt var via via via!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har ikke hjulpet på noe menneske til nå. Så det samme kan det vel være.

HI, lån aldri ut noe du ikke kan holde ut å miste. Ferdig arbeid.

Anonymkode: 09e58...556

Oi oi. Håper virkelig barna dine har gode lærere.

Anonymkode: 789aa...ccd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lånte bort noe, forleden dag fikk jeg melding om at jeg kunne få tingen tilbake. Den var utslitt, så vedkommende hadde skaffet seg nytt🙄 Gadd ikke ta det tilbake, og håper jeg ikke har bruk for den igjen. Koster 5-600 kr nytt. Jeg hadde knapt brukt det, vedkommende har brukt det over lengre perioder de siste ÅRENE😂😂😂.

Anonymkode: f25d2...6d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde svart at jeg ikke har noen bibel og at jeg ikke kan låne ut barnas ting til folk jeg ikke kjenner en gang, de får låne en på biblioteket.

Anonymkode: e8eb0...c8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg opplevd så mange gsnger st jeg ikke får tingene mine tilbake eller at det må mases i måneder/år før folk returnerer. Så her låner jeg kun bort ting til familie som jeg treffer ofte, beste venninner eller jeg kan "låne" bortnting som jeg tenker ikke er så viktif om jeg får tilbake.. 

ingenting irriterer meg mer enn folk som bare ikke leverer tilbake. Det er frekt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg låner ut til venner som jeg vet jeg får det tilbake av og evt kjøper nytt om det ødlegges. Jeg låner ikke ut til noen jeg ikke kjenner, selv ikke igjennom noen. 

 

Og en bibel som ungen har fått i konfirmasjonen hadde jeg ikke lånt ut. Om ungen hadde lånt den til sin venn er det greit, da er det ungens valg å låne den ut og evt få den kjipe beskjeden at den er ødelagt. 

Jeg lånte ut min bibel da jeg var yngre og ungene har lånt ut min. Nå er jeg usikker på om vi har den også. For meg betyr den ikke noe. Jeg fant en bibel hos mine bestforeldre jeg har som jeg nå har, ikke kristen men den er ett minne for meg. Fant en fra min oldemor også, på gammelnorsk som jeg ikke klarer å lese. Det err vel enest bibelen jeg frivillig har prøvd å les litt av.

Anonymkode: 3f137...237

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde glatt sagt nei, av flere grunner. For det første hadde jeg fortalt henne at det ikke er opp til meg å låne ut mine barns eiendeler, når barna er så store som denne sønnen er. For det andre hadde jeg sagt at nei, jeg låner ikke ut til andre via deg, for jeg vet at det uhyre vanskelig å få det tilbake. 

(Ja, jeg hadde vært slem nok til å si det.)

Hvis hun ikke var blitt fornærmet av så direkte tale, ville jeg gitt henne noen vennlige tips om hvordan hun kunne skaffe en bibel. For eksempel på biblioteket, i en bokhandel, på prestekontoret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...