Gå til innhold

Er redd jeg dør når pollenet kommer


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har fått en merkelig tilstand i kroppen der jeg hovner opp av ting jeg ikke vet hva er. Men vet at jeg er veldig allergisk mot pollen, og det er litt i lufta, men den verste perioden for meg er i mai og juni, normalt sett. Vet ikke hvordan det blir i år, det vet man jo aldri. Men i går var jeg ute hele dagen uten å merke noe, idag så er jeg hoven i øynene, kjevemuskelen, kinnene, leppene, halsen, armene og føles som om jeg er hoven i hjernen omtrent. Trykk i hele hodet, kan glemme å bøye meg, føltes som øynene skal poppe ut. 

Greia er at jeg var ute i 5 min istad. Jeg aner ikke om jeg er hoven fordi det er pollen ute, eller om jeg er hoven fordi mannen min spiste twist. Jeg er allergisk mot nøtter og alt som har med det å gjøre, så det kan like gjerne være det (nøttestøv). Vi ble enige om å ikke ha twist og sjokolade i huset mer, i tilfelle... 

Men jeg tenkte på pollenet, om jeg skulle få en reaksjon på det så er jeg redd jeg dør. Normalt sett blir jeg svært dårlig, men grunnen til disse katastrofetankene er at jeg har en forverring av allergi og symptomer, og reaksjoner, siden fjordårets pollensesong. Så tenker jeg at siden jeg har blitt verre allergimessig på alle andre områder må det gjelde pollen og. Tar sorgene på forskudd. Og blir redd. Tenk om jeg ikke kan gå ut snart, tenk om jeg må stenge meg inne og bli enda mer deprimert. 

I fjor gikk det greit med allergi. Det har fungert med piller, som jeg går på året rundt, og nesespray. Som jeg også går på fast. Idag har jeg tatt 2 tabletter med cetirizin + 1 dose kortisonnesespray, og 1/2 tablett kortison. Men det hjelper overhodet ikke. Som sagt går jeg på medisiner hver eneste dag, året rundt, så er så beskyttet som jeg kan få blitt. Allikevel blir jeg så hoven av ingenting, det snører seg i halsen og jeg føler meg dårlig. Føles som om jeg står på hodet. 

Jeg står på venteliste for å få hjelp hos legen, men ventetiden er lang. Og jeg kan risikere å ikke få time før midt i den verste (for meg) pollentida :( Så må gjennom dette alene, fastlegen har ingenting som kan hjelpe meg siden han ikke er ekspert. Han skriver ut allergitabl og nesespray, men det hjelper ikke. Vet ikke hva jeg skal gjøre. Har epipen i tilfelle det skulle gå galt, men har ingen å snakke med om dette, og har allerede gjort det jeg kan for å få hjelp. Har ringt og spurt, og fått henvisning, vært hos legen mye i det siste. Skal dit om 2 dager igjen og skal fortelle dette, men de ser bare at de har gjort det de kan gjøre. Imens må jeg bare lide, være redd, bekymre meg, bli mer og mer hoven uten å vite grunnen. Mannen min ser at jeg er hoven, trodde ikke han kunne se det, men han gjorde det. På kinnene. 

Og det gjør så vondt og er så ubehagelig. Jeg skal ut etterpå og da får jeg se om det er pollenet, eller om det er at han spiste twist, det er en av de to for jeg kan ikke komme på noen andre faktorer. Har ikke tatt på noen dyr eller spist noe nytt. :(:(

 

Men uansett.. trengte bare å snakke med noen. Om så fremmede. Kanskje noen har erfaring å dele, eller vet om medisiner. 

Anonymkode: 9b377...28c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du tatt kontakt med astma og allergi forbundet? Kanskje de kan hjelpe deg? Kan du låne ei hytte til fjells og få ei pollenpause ? Føler med deg!

Anonymkode: be785...a67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du tatt kontakt med astma og allergi forbundet? Kanskje de kan hjelpe deg? Kan du låne ei hytte til fjells og få ei pollenpause ? Føler med deg!

Anonymkode: be785...a67

takk :) Ja, har det. Ikke mye hjelp å få.. de mener det ikke høres ut som allergi engang, men en immunsykdom. Og der kommer henvisningen inn.... Går bare og venter og er usikker. Hver uke får jeg 1-3 anfall der jeg blir "ufør" ift å gjøre det jeg egentlig plikter. Enten er det feber, skjelvinger, frysing og hevelse, eller bare hevelse og åndenød, og alt som hører med... skikkelig fæle greier :(:(:(

Vet du! Hytte på fjellet i sommer var ingen dårlig idé. Tror dog ikke mannen får fri i fellesferien, for han havner alltid sist i køen mtp ferie og juli er visst en slags høysesong der... så pleier å få fri i august. Hjelper litt å være ved sjøen, der det blåser.

Kanskje jeg kunne tatt en sydentur, (er ikke allergisk f.eks på kanariøyene der det nesten bare er ørken) dog ikke så fristende å reise bort fra småtassene en uke. Eller å ta dem med helt alene. Hmm.. ikke så lett altså... håper bare jeg får time fortere enn de sa.... for ventetiden var mange måneder

Anonymkode: 9b377...28c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir du skikkelig dårlig blir du lagt inn, og da startes gjerne en utredning. Er det en relevant spesialist på sykehuset hvor du legges inn kan det bestilles tilsyn, eventuelt kan postlegen ringe en spesialist. Så det er ikke krise. Hytte på fjellet er jo gjerne bjørke-himmel, så hvis du er allergisk mot bjørk ville jeg heller funnet meg en holme med ei hytte... Med minst mulig skog rundt seg.

Hvis allergiforbundet ikke mener det høres ut som allergi er jo det en god ting? Da trenger du jo ikke være så redd for allergiske hyperreaksjoner? Og hvis du ikke har fått en reaksjon hvor det er nødvendig å bruke Epi-penn til nå, selv så plaget du er, så tyder jo det og på at det ikke er allergi?

Anonymkode: 208bd...4a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Blir du skikkelig dårlig blir du lagt inn, og da startes gjerne en utredning. Er det en relevant spesialist på sykehuset hvor du legges inn kan det bestilles tilsyn, eventuelt kan postlegen ringe en spesialist. Så det er ikke krise. Hytte på fjellet er jo gjerne bjørke-himmel, så hvis du er allergisk mot bjørk ville jeg heller funnet meg en holme med ei hytte... Med minst mulig skog rundt seg.

Hvis allergiforbundet ikke mener det høres ut som allergi er jo det en god ting? Da trenger du jo ikke være så redd for allergiske hyperreaksjoner? Og hvis du ikke har fått en reaksjon hvor det er nødvendig å bruke Epi-penn til nå, selv så plaget du er, så tyder jo det og på at det ikke er allergi?

Anonymkode: 208bd...4a9

Det blir mest synsing fra forbundets side. Det er en allergisk reaksjon som forårsaker anfallet, men jeg mistenker at anfallet i seg selv kommer av noe annet. Om du skjønner. Allergien er kun triggeren. Vi får se hva sykehuset mener når jeg kommer dit.. er henvist 2 forskjellige steder. Første stedet er ifb med allergi, andre ifb med immunologi, så får vi se hvor jeg kommer inn. OG når.

Jeg har vært på legevakten endel ganger, men har ennå ikke dødd :) Så det er jo en god ting, men som sagt så har dette forverret seg de siste månedene, derfor jeg tenker på pollenet som er i vente. Hvordan det blir :(

Men jeg er i hvert fall hoven hele tiden, og det som bekymrer meg er at jeg hover opp i hodet. Trykk bak øynene osv. Håper ikke det er farlig ift hjernen. Slitt mye med hodepine osv, stod det ikke var bra. Men ja, om jeg blir dødelig syk blir jeg jo innlagt, skulle bare håpe de kunne hjelpe meg før den tid da

Anonymkode: 9b377...28c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er du aktuell for pollenvaksine? 

Anonymkode: be785...a67

Legen mener det, men jeg er usikker siden jeg får så sterke reaksjoner. Har lest at da kan det være farlig, men han har foreslått det, er dog for sent.. gjøres om høsten.

Anonymkode: 9b377...28c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde hvertfall kunne få resept på epipen eller jext- pen så du ikke trenger å være redd for allergisk sjokk i ventetiden.

Anonymkode: 2ad8e...ed3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du burde hvertfall kunne få resept på epipen eller jext- pen så du ikke trenger å være redd for allergisk sjokk i ventetiden.

Anonymkode: 2ad8e...ed3

Jeg har epipen liggende. Til nød! :) Fikk det etter at jeg spiste nøtter en gang og fikk en voldsom reaksjon. Men føler ingen trygghet i det egentlig.

Anonymkode: 9b377...28c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Legen mener det, men jeg er usikker siden jeg får så sterke reaksjoner. Har lest at da kan det være farlig, men han har foreslått det, er dog for sent.. gjøres om høsten.

Anonymkode: 9b377...28c

Bjørkevaksinerng må du gjøre om høsten, ja. Men det er viktig å starte prosessen med legebesøk og sånt tidlig. Min sønn har hatt veldig god effekt av det. Det har også lindret plager fra en del av de andre allergiene hans. Det er ikke sikkert at du reagerer så kraftig på sesibiliseringen, men om du kulle gjøre det er det jo mens du er hos spesialist så de kan hanskes med det. Du får ikke gjort det hos vanlige leger.

Anonymkode: 2ad8e...ed3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Høres jo ut som angioødem? 

Anonymkode: 208bd...4a9

Ja. Det gjør det.. Det mener fastlegen det kan være.

 

Men jeg må gjennom en skikkelig mølle med sykehus før jeg ev. kan få medisiner.. Allergimedisinene virker ikke noe særlig i hvert fall. Dvs, jeg tør ikke å ikke ta dem i tilfelle det gjør meg mye verre, men jeg har jo disse fæle plagene uansett....

Anonymkode: 9b377...28c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg har epipen liggende. Til nød! :) Fikk det etter at jeg spiste nøtter en gang og fikk en voldsom reaksjon. Men føler ingen trygghet i det egentlig.

Anonymkode: 9b377...28c

Og da har du sjekket holdbarheten så du vet den er gyldig? De har kort holdbarhet.

Anonymkode: 2ad8e...ed3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Bjørkevaksinerng må du gjøre om høsten, ja. Men det er viktig å starte prosessen med legebesøk og sånt tidlig. Min sønn har hatt veldig god effekt av det. Det har også lindret plager fra en del av de andre allergiene hans. Det er ikke sikkert at du reagerer så kraftig på sesibiliseringen, men om du kulle gjøre det er det jo mens du er hos spesialist så de kan hanskes med det. Du får ikke gjort det hos vanlige leger.

Anonymkode: 2ad8e...ed3

Ja, har startet prosessen :) Så er inne i det nå.. og gir meg ikke før jeg får hjelp. Men virker som fastlegen tar det på alvor heldigvis. Selv om han ikke kan gjøre noe mer enn å henvise. 

Skal absolutt vurdere vaksine ja. Skulle egentlig ta i høst, men ble skremt fra det da mange visst hadde blitt syke av den. Så turte ikke. Men du har rett i at man må gamble litt... Selv om det er skummelt. 

Anonymkode: 9b377...28c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Og da har du sjekket holdbarheten så du vet den er gyldig? De har kort holdbarhet.

Anonymkode: 2ad8e...ed3

Ja, den bør kanskje byttes ut... stod ingen dato på den, men stod at hvis væsken hadde forandret farge må den byttes, men den har en klar farge enda. 

Anonymkode: 9b377...28c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, den bør kanskje byttes ut... stod ingen dato på den, men stod at hvis væsken hadde forandret farge må den byttes, men den har en klar farge enda. 

Anonymkode: 9b377...28c

Det står dato på! De er ikke holdbare mer enn et knapt år. Det er kjempeviktig!

Anonymkode: 2ad8e...ed3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, har startet prosessen :) Så er inne i det nå.. og gir meg ikke før jeg får hjelp. Men virker som fastlegen tar det på alvor heldigvis. Selv om han ikke kan gjøre noe mer enn å henvise. 

Skal absolutt vurdere vaksine ja. Skulle egentlig ta i høst, men ble skremt fra det da mange visst hadde blitt syke av den. Så turte ikke. Men du har rett i at man må gamble litt... Selv om det er skummelt. 

Anonymkode: 9b377...28c

Ingen gambling, det? Det du risikerer er enten at du må avbryte eller at den ikke virker?

Anonymkode: 2ad8e...ed3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ingen gambling, det? Det du risikerer er enten at du må avbryte eller at den ikke virker?

Anonymkode: 2ad8e...ed3

Altså, det er jo ikke en stor dose du får, det er gradvis opptrapping  en gang i uken over 8 uker og så videre behandling en gang i måneden, så hver andre måned i tre år. Hvis du reagerer vil du enten kunne ta et med lavere doser over lenger tid, eller evt må du avbryte. Du er hos lege(spesialist/sykehus) når du får sprøytene, og ved alvorlig reaksjon vil du få kortison iv med en gang. Det er jo nettopp grunnen til at du ikke kan ta det hvor som helst.

Anonymkode: 2ad8e...ed3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Altså, det er jo ikke en stor dose du får, det er gradvis opptrapping  en gang i uken over 8 uker og så videre behandling en gang i måneden, så hver andre måned i tre år. Hvis du reagerer vil du enten kunne ta et med lavere doser over lenger tid, eller evt må du avbryte. Du er hos lege(spesialist/sykehus) når du får sprøytene, og ved alvorlig reaksjon vil du få kortison iv med en gang. Det er jo nettopp grunnen til at du ikke kan ta det hvor som helst.

Anonymkode: 2ad8e...ed3

Ok :) Får vel ta den til høsten. Blir gress som er mest aktuelt, da..

Anonymkode: 9b377...28c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ok :) Får vel ta den til høsten. Blir gress som er mest aktuelt, da..

Anonymkode: 9b377...28c

Da starter du til høsten med bjørk og så begynner du med gress i januar. Det er det løpet min sønn har hatt. Han tålte bjørkesprøytene helt fint men ble dårlig av gress. Derfor gikk vi over til lavdosesensibilisering på gress, med en smeltetablett hver dag i 3-5 år. Ikke noe problem i det hele tatt. Vi begynte i fjor så er snart halvveis i løpet, og hverdagen er blitt så enormt mye bedre at du ikke vil tro det. God effekt allerede første sommeren.

Anonymkode: 2ad8e...ed3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Da starter du til høsten med bjørk og så begynner du med gress i januar. Det er det løpet min sønn har hatt. Han tålte bjørkesprøytene helt fint men ble dårlig av gress. Derfor gikk vi over til lavdosesensibilisering på gress, med en smeltetablett hver dag i 3-5 år. Ikke noe problem i det hele tatt. Vi begynte i fjor så er snart halvveis i løpet, og hverdagen er blitt så enormt mye bedre at du ikke vil tro det. God effekt allerede første sommeren.

Anonymkode: 2ad8e...ed3

Høres herlig ut. Får gjøre det ja. 

Anonymkode: 9b377...28c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med veldig kraftig allergi mot det meste. Og tror ikke du skal bekymre deg, for at du skal dø av bjørke pollen. Det har jeg aldri hørt at det skal være noe fare for. Men nøtter, kan du jo dø av, så der må dere være veldig nøye, da du reagerer så kraftig.

For meg, så høres det ut, som du feiler noe mer, enn bare allergi, med måten du reagerer på. Men nå, kan du be legen din om å få kortison sprøyte mot allergi. Den virker ikke på alle, mens mange har god nytte av den. Du må ta den en gang i måneden, og den tas i de verste periodene. Og når du er ute nå, bruk solbriller, og dusj da du kommer inn, og vet du ikke skal ut igjen. Sånn så du vasker av deg pollen, og ikke legger deg med pollen i senga. Ikke tørk tøy ute.

Selv går jeg på 4 dobbel dose aerius, bruker og singulair, da dette hjelper meg mot allergi og, så må jeg ta kortison tabletter i de tøffeste periodene. Jeg får ikke virkning av kortison sprøyte, men kortison tabletter virker bra. Har du testet forskjellige allergitabletter?

Anonymkode: 46d59...b77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg sliter med veldig kraftig allergi mot det meste. Og tror ikke du skal bekymre deg, for at du skal dø av bjørke pollen. Det har jeg aldri hørt at det skal være noe fare for. Men nøtter, kan du jo dø av, så der må dere være veldig nøye, da du reagerer så kraftig.

For meg, så høres det ut, som du feiler noe mer, enn bare allergi, med måten du reagerer på. Men nå, kan du be legen din om å få kortison sprøyte mot allergi. Den virker ikke på alle, mens mange har god nytte av den. Du må ta den en gang i måneden, og den tas i de verste periodene. Og når du er ute nå, bruk solbriller, og dusj da du kommer inn, og vet du ikke skal ut igjen. Sånn så du vasker av deg pollen, og ikke legger deg med pollen i senga. Ikke tørk tøy ute.

Selv går jeg på 4 dobbel dose aerius, bruker og singulair, da dette hjelper meg mot allergi og, så må jeg ta kortison tabletter i de tøffeste periodene. Jeg får ikke virkning av kortison sprøyte, men kortison tabletter virker bra. Har du testet forskjellige allergitabletter?

Anonymkode: 46d59...b77

Tenker mer på at jeg hovner såpass mye opp i halsen at det snurper seg helt igjen. Jeg har den sterkeste reaksjonen man kan få på gresspollen, ifølge prøvene. Dvs ekstremt allergisk. Vi får se hva de finner ut på sykehuset...

Har prøvd de fleste tabl: aerius, cetirizin, loratadin, telfast. Legen min sa at de er mye av det samme. Jeg skulle sikkert hatt høyere dose, men. 

Anonymkode: 9b377...28c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tenker mer på at jeg hovner såpass mye opp i halsen at det snurper seg helt igjen. Jeg har den sterkeste reaksjonen man kan få på gresspollen, ifølge prøvene. Dvs ekstremt allergisk. Vi får se hva de finner ut på sykehuset...

Har prøvd de fleste tabl: aerius, cetirizin, loratadin, telfast. Legen min sa at de er mye av det samme. Jeg skulle sikkert hatt høyere dose, men. 

Anonymkode: 9b377...28c

Og når du hovner i halsen er det ikke vits med tabletter.  Da er det epipen og 113.

Anonymkode: 2ad8e...ed3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Og når du hovner i halsen er det ikke vits med tabletter.  Da er det epipen og 113.

Anonymkode: 2ad8e...ed3

Nei. Det er kun dersom man ikke får puste.

Anonymkode: 9b377...28c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...