Gå til innhold

Førstegangs prøver!


lillevenn17

Anbefalte innlegg

Nå har jeg begynt på Primolut 1tab. x3 i 10 dager. Foreløpig tatt 3 tab. og kjenner myee stikkinger og bobling i området, så det føles som at ting skjer 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 21.6.2017 den 9.33, Tusenfryd84 skrev:

Hei, 

Da slenger jeg meg på i denne tråden jeg også, som en veldig fersk prøver.

Har gått på p-piller i mange år, og sluttet i månedsskiftet mai/juni. Er spent på hvor raskt kroppen kommer inn i normal syklus. Merker at jeg er inne i EL-perioden nå, som jeg "skal" være, men dette kan jo forandre seg igjen til neste måned.

Jeg er veldig spent, og vil gjerne at det skal klaffe på første forsøk. Samtidig er jeg realistisk, og er forberedt på at vi må prøve en god stund. Uansett så er det veeeldig spennende! 🤗 Og fint med en tråd som denne, hvor man er flere likesinede! 😊

Velkommen! Hvordan var syklusene dine før du sluttet? Håper du kommer raskt i "rute" 😀 smør deg med tålmodighet, men det kan hende du er heldig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å si at alle blodprøvene var fine, og østrogen-nivået var normalt ☺ vi får mest sannsynlig ikke tatt UL av eggstokkene på dag 13-14, for både jeg og legen er på ferie da! Men leste i en annen tråd at det var ei som ble gravid etter en Primolut-kur (pga. ustabil syklus), så jeg håper jo veldig 😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt nysgjerrig og kanskje litt dum, men akkurat hvordan funker primolut? skal den stabilisere syklusen din? hilsen en som har laaange sykluser etter pillestopp i januar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Pudding23 skrev:

Litt nysgjerrig og kanskje litt dum, men akkurat hvordan funker primolut? skal den stabilisere syklusen din? hilsen en som har laaange sykluser etter pillestopp i januar.

I første omgang skal den gi meg menstruasjon, nå er det vel 76 dager siden sist. Om den vil stabilisere menstruasjonen, det vet jeg ikke, men håper på det ☺ gå til legen hvis du er bekymret, så får du ihvertfall tatt noen blodprøver :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal til Gynokologen min i august på grunn av at jeg har endometriose, så får høre litt med hun hva hun tenker fremover og kanskje få tatt noen blodprøver :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ca. halvveis i Primolut-kuren nå. Kjenner at livmoren jobber godt og forbereder seg på blødning. Murrer skikkelig hardt flere ganger daglig 😏 blir blødning rundt dag 86-87 i syklusen 😥 lurer på hvor mange dager det hadde blitt uten Primolut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt man kan få hjelp når man har ustabile/lange sykluser lillevenn17:) 

selv venter jeg på El... har tatt eggløsningstester (CB dobbel hormonindikator) bare for å se om jeg har el når jeg tror. Begynte på dag 6 etter ansvisningen, og fikk første dag negativ, og 5 dager med høy... men aldri Max. Hadde litt el slim i går, men fortsatt ikke Max. Så nå begynner jeg å bli redd for at jeg ikke har el😝 Men siden syklusene mine varierer fra 24-27 dager så kan vel el være senere også...  men De testene gjør meg stresset, så neste pp blir det neppe å bruke de igjen! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jocca skrev:

Godt man kan få hjelp når man har ustabile/lange sykluser lillevenn17:) 

selv venter jeg på El... har tatt eggløsningstester (CB dobbel hormonindikator) bare for å se om jeg har el når jeg tror. Begynte på dag 6 etter ansvisningen, og fikk første dag negativ, og 5 dager med høy... men aldri Max. Hadde litt el slim i går, men fortsatt ikke Max. Så nå begynner jeg å bli redd for at jeg ikke har el😝 Men siden syklusene mine varierer fra 24-27 dager så kan vel el være senere også...  men De testene gjør meg stresset, så neste pp blir det neppe å bruke de igjen! 

 

Hvilken pp er du i? Hvis du har tydelig EL slim, så trenger du vel ikke å bruke testene heller 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har jo akkurat begynt å prøve, og jeg har egentlig ikke tenkt å begynne med EL-tester enda. Har tenkt å la det gå litt tid, siden jeg akkurat har sluttet på p-piller.

Hva tenker dere? Bare for å få noen andres tanker om det 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny på forumet, mest for å unngå å stresse mannen med prøvemas :)

Vi ble enige om å droppe pillen i april. Gikk rett inn i relativt stabil syklus. Positiv EL-test på fredag. Prøver å ikke bli for ivrig eller overtenke, men er ikke så lett. Har hatt utrolig mye murring og munntørrhet siden mandag. Mener å ha lest at det er alt for tidlig med noen som helst symptomer, men blir jo tullete så man lurer jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man blir tullete 😉 Jeg og sambo begynte prøving for første gang nå i juni, og jeg tror kanskje jeg er litt ekstra spent nå i starten, når alt er så nytt? Ikke at jeg ikke blir gira senere også, altså! 😊

Jeg går rundt og kjenner etter tegn hele tiden. Veldig såre brystvorter, må oftere tisse (men det er kun på dagtid da), litt svimmel. Prøver å legge vekk tankene litt, for det hadde vært for godt til å være sant at det skal klaffe på første forsøk. Det er uansett moro å ha kommet i gang med prøvinga, og ikke bare øvinga 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Tusenfryd84 skrev:

Ja, man blir tullete 😉 Jeg og sambo begynte prøving for første gang nå i juni, og jeg tror kanskje jeg er litt ekstra spent nå i starten, når alt er så nytt? Ikke at jeg ikke blir gira senere også, altså! 😊

Jeg går rundt og kjenner etter tegn hele tiden. Veldig såre brystvorter, må oftere tisse (men det er kun på dagtid da), litt svimmel. Prøver å legge vekk tankene litt, for det hadde vært for godt til å være sant at det skal klaffe på første forsøk. Det er uansett moro å ha kommet i gang med prøvinga, og ikke bare øvinga 😉

Godt å høre det ikke bare er meg! Jeg kjemper imot, men er rart hvordan man plutselig blir superklar når man begynner å prøve.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.6.2017 den 22.01, Tusenfryd84 skrev:

Vi har jo akkurat begynt å prøve, og jeg har egentlig ikke tenkt å begynne med EL-tester enda. Har tenkt å la det gå litt tid, siden jeg akkurat har sluttet på p-piller.

Hva tenker dere? Bare for å få noen andres tanker om det 😊

Jeg tenker at det kan være lurt å vente med tester. Jeg var selv veldig ivrig og testet masse, men fikk positive tester hele tiden uten å ha EL. Så hvis du kan klare å drøye det bittelitt, så tror jeg du gjør deg selv en stor tjeneste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, lillevenn17 skrev:

Jeg tenker at det kan være lurt å vente med tester. Jeg var selv veldig ivrig og testet masse, men fikk positive tester hele tiden uten å ha EL. Så hvis du kan klare å drøye det bittelitt, så tror jeg du gjør deg selv en stor tjeneste!

Da gjør jeg som først planlagt, og venter med EL-tester en stund til. Takk for svar 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg med dere flotte jenter. Førstegangsprøver her også. 

Jeg (21) og samboeren (24) har blitt enig om en "skjer det så skjer det" deal. Vi har begge lyst på barn. så jeg sluttet på p-plaster i begynnelsen av juni, 1. dag av mens var da 6 juni.(28 dagers syklus) Er vell 9 dpo nå. 

 

Hvor tidlig kan jeg teste meg? 

Hvor tidlig testet dere? Eventuelt positiv/negativ? 

Trenger litt tips, så er lov å brette ut :) 

 

Anonymkode: b2106...777

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Henger meg med dere flotte jenter. Førstegangsprøver her også. 

Jeg (21) og samboeren (24) har blitt enig om en "skjer det så skjer det" deal. Vi har begge lyst på barn. så jeg sluttet på p-plaster i begynnelsen av juni, 1. dag av mens var da 6 juni.(28 dagers syklus) Er vell 9 dpo nå. 

 

Hvor tidlig kan jeg teste meg? 

Hvor tidlig testet dere? Eventuelt positiv/negativ? 

Trenger litt tips, så er lov å brette ut :) 

 

Anonymkode: b2106...777

Hei og velkommen! ☺

Selv om du har 28-dagers syklus med p-plaster, betyr det ikke at du fortsetter med det når du er ferdig med bruken. P-plaster inneholder en type østrogen og gestagen, akkurat som p-piller eller kombinasjonspiller. Målet med p-plaster var jo å hindre eggløsning. Blødnigen du har hatt nå er en bortfallsblødning som du ville hatt uansett, så det er ikke en normal menstruasjon. 

Som ved slutt av andre hormonelle prevansjonsmidler, kan det ta tid før syklusen stabiliserer seg. Opp til et år visstnok. Selv har jeg kun hatt mensen 2 ganger siden slutten av januar, og det tok 34 dager fra bortfallsblødningen til jeg fikk min første mens.

Derfor kan det ta tid før hormonnivået i kroppen stabiliserer seg og du klarer å ha normal eggløsning igjen. Mitt tips er å vente minst 2 uker etter det du forventer er IKM, FØR du tar en g-test. Dersom den er negativ, så trenger kroppen din mer tid til å "starte på nytt".

Lykke til! Krysser selvsagt fingrene for deg, vi er flere her som helst skulle vært gravide i går 😂😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, lillevenn17 skrev:

Hei og velkommen! ☺

Selv om du har 28-dagers syklus med p-plaster, betyr det ikke at du fortsetter med det når du er ferdig med bruken. P-plaster inneholder en type østrogen og gestagen, akkurat som p-piller eller kombinasjonspiller. Målet med p-plaster var jo å hindre eggløsning. Blødnigen du har hatt nå er en bortfallsblødning som du ville hatt uansett, så det er ikke en normal menstruasjon. 

Som ved slutt av andre hormonelle prevansjonsmidler, kan det ta tid før syklusen stabiliserer seg. Opp til et år visstnok. Selv har jeg kun hatt mensen 2 ganger siden slutten av januar, og det tok 34 dager fra bortfallsblødningen til jeg fikk min første mens.

Derfor kan det ta tid før hormonnivået i kroppen stabiliserer seg og du klarer å ha normal eggløsning igjen. Mitt tips er å vente minst 2 uker etter det du forventer er IKM, FØR du tar en g-test. Dersom den er negativ, så trenger kroppen din mer tid til å "starte på nytt".

Lykke til! Krysser selvsagt fingrene for deg, vi er flere her som helst skulle vært gravide i går 😂😊

Hei glemte å si i fra at hadde plasterstopp mellom november 2016-april 2017. (Tok på plaster igjen da vi skulle på familie besøk, passet seg bare ikke at jeg hadde mensen da :P) Vet da at min normale syklus er på 28 dager. Har hatt 28 dager hver gang den tiden. Men merker at den er i anmarsj snart :P 

Anonymkode: b2106...777

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte gi meg med Primolut nå, med 4 tabletter igjen. Megakræsj med magen, vært kvalm og hatt diverse mageaktiviteter i dag. Snakket med legen, så han godkjente at jeg gir meg nå ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.6.2017 den 17.32, lillevenn17 skrev:

Måtte gi meg med Primolut nå, med 4 tabletter igjen. Megakræsj med magen, vært kvalm og hatt diverse mageaktiviteter i dag. Snakket med legen, så han godkjente at jeg gir meg nå ☺

Håper TR kommer snart for deg! Jeg fikk spotting 9dpo sist og det varte helt til 12 dpo, da kom TR. Jeg tror jeg har for korte sykluser og at egget ikke får festa seg. Meeeen, jeg skulle ikke stresse med dette i ferien ☺️ Obs..  Det jo er helt umulig :). Jeg er forøvrig 4 dpo i dag og har såre brystvorter. Det er jo veldig vanlig før TR, så tror ikke det er et tegn 😊. 

 

Velkommen dere andre også! Vi har prøvd siden januar og jeg har stressa litt. Jeg har valgt å ikke ta el-tester og er fornøyd med det. Bruker en app sånn at jeg ca vet når el er. De siste månedene har jeg fått skikkelig smerter rundt el også. Mannen min begynner også å bli litt stressa nå som det har tatt 6 måneder +. Men vi har snakka om det og prøver å ikke stresse noe med det. Det er jo veldig mange som bruker 1 år +, så jeg skal ikke klage. Det er fint å ha kontakt med andre som er i samme situasjon som en selv, spesielt når vi holder det hemmelig for de rundt oss. 😊 Lykke til alle sammen, håper at spira sitter for oss alle snart! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Nymeria1 skrev:

Håper TR kommer snart for deg! 

Ja! TR kom som bestilt 2 dager etter siste tablett :) har også begynt med LadyComp som måler temp hver morgen, så etterhvert vil den kjenne syklusen min godt nok til å kunne fortelle når jeg har EL :) skulle egentlig hatt UL av eggstokkene ca 15.juli, men da er jeg på ferie. Så vi får prøve på nytt i august med UL og div. blodprøver.

8 timer siden, Nymeria1 skrev:

Jeg tror jeg har for korte sykluser og at egget ikke får festa seg.

Hvor lange er syklusene dine da? Man kan jo fint ha kort syklus så lenge lutealfasen ikke blir for kort (tiden fra eggløsning til tr). Blir vanskelig for deg å vite da, siden du ikke bruker tester eller temp. 

MEN, plutselig kan det løsne og så er du gravid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.7.2017 den 7.15, lillevenn17 skrev:

Ja! TR kom som bestilt 2 dager etter siste tablett :) har også begynt med LadyComp som måler temp hver morgen, så etterhvert vil den kjenne syklusen min godt nok til å kunne fortelle når jeg har EL :) skulle egentlig hatt UL av eggstokkene ca 15.juli, men da er jeg på ferie. Så vi får prøve på nytt i august med UL og div. blodprøver.

Hvor lange er syklusene dine da? Man kan jo fint ha kort syklus så lenge lutealfasen ikke blir for kort (tiden fra eggløsning til tr). Blir vanskelig for deg å vite da, siden du ikke bruker tester eller temp. 

MEN, plutselig kan det løsne og så er du gravid!

Så smart med ladycomp! Jeg har vurdert å kjøpe det selv :)

 

Syklusene mine er på ca 26 dager. Det er ikke helt stabilt. Det er sant, jeg tester ikke så er ikke hundre prosent sikker på el. Men får kramper og el-slim så er ganske sikker. Jeg tror jeg får mensen 12 dpo og spotter gjerne noen dager før. Forrige måned var det ekstremt med spotting fra 9 dpo. Det er derfor jeg tenker at lutealfasen blir for kort. Men jeg får se gjennom sommeren og snakke med legen om det i august!

Ha en god sommer! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg helt i skyene, følte meg absolutt gravid, men tørr aldri å håpe siden har hatt 7 mnd med negative tester. Men igjen redd synet mitt lurer meg så er det flere som ser mitt + tegn? Vanskelig å tro det etter å ha prøvd en stund 😅

IMG_2504.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Pudding23 skrev:

Nå er jeg helt i skyene, følte meg absolutt gravid, men tørr aldri å håpe siden har hatt 7 mnd med negative tester. Men igjen redd synet mitt lurer meg så er det flere som ser mitt + tegn? Vanskelig å tro det etter å ha prøvd en stund 😅

IMG_2504.JPG

Åh, så gøy! Gratulerer😀 Det gir håp for meg som har prøvd 6 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...