Gå til innhold

Når man inviterer til bursdagsmiddag på restaurant (med venner)...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

er det da vanlig at gjestene betaler maten sin selv eller at den som har bursdag spanderer? 



Anonymous poster hash: 9806b...af6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest frøken_førstegangs-med gutt<3

Uhm, om noen skal bli spanddrt på så er det vel bursdagsbarnet? Ta med penger, og så får det heller være et pluss om bursdags"barnet" spanderer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tenker jeg er opp til den som inviterer. Enten skriver du i invitasjonen at det hadde vært koselig om folk vil være med ut å spise i anledning din bursdag og at man betaler selv for det man spiser og drikker og at du forvebter ingen gaver eller noe i den dur.

 

Eller så skriver du at du gjerne vil spandere middag i anledning din bursdag ;)

 

Er man "voksen" med full jobb og god økonomi er det jo vanlig å spandere.er man student/ung kanskje ikke kjempe råd er det vel heller cblig at alle betaler selv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis man inviterer til bursdagsmiddag på restaurant, betaler man. Blir man invitert på bursdagsmiddag på restaurant, betaler man ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det kan være en god ide å bli enig om det på forhånd, slik at ingen får seg en overraskelse. Kjipt å tro man blir bedt med ut på "gratis" mat, og så må man betale ;-)



Anonymous poster hash: 96deb...2d0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for svar. Har lurt litt på å feire dagen på den måten, men synes det virker litt kjipt for gjestene å måtte betale for både mat/ drikke den kvelden og gave.. Sånn i forhold til når man inviterer folk hjem til seg på selskap, da får de jo gjerne både mat og drikke uten å måtte betale ihvertfall :)

 

HI



Anonymous poster hash: 9806b...af6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok en del eldre enn gjennomsnittet her inne. I min verden er det slik at når man blir invitert, blir man påspandert. Blir man ikke påspandert, blir det uttrykkelig presisert i invitasjonen.

 

Jeg ville ha syntes det var mer enn merkelig om noen inviterte meg i bursdag og forventet at jeg da skulle spandere på henne. Jeg kan godt spandere på folk, men jeg liker ikke å bli kommandert til å gjøre det. Skal jeg betale for meg selv, er det også greit, men da vil jeg vite om det når jeg blir invitert.

 

Med god kommunikasjon unngår man mange problemer.

Endret av Superdolly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ronja røverdatter

Sånne ting bør man absolutt avklare når man inviterer.  Blir jeg invitert ut slik uten at det er presisert i innbydelsen hva som gjelder, er jeg egentlig åpen for begge deler og sørger for å ha penger til å betale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg så betyr å invitere at den som invitere står for mat/drikke.

Hvordan kan du si at du invitere på restaurant hvis folk selv betaler? Da invitere du ikke, men dere avtaler å møtes ute på byen/restaurant.



Anonymous poster hash: 1a6e4...e96
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ronja røverdatter

 

Ok, takk for svar. Har lurt litt på å feire dagen på den måten, men synes det virker litt kjipt for gjestene å måtte betale for både mat/ drikke den kvelden og gave.. Sånn i forhold til når man inviterer folk hjem til seg på selskap, da får de jo gjerne både mat og drikke uten å måtte betale ihvertfall :)

 

HI

 

Anonymous poster hash: 9806b...af6

 

 

Jeg synes ikke det er kjiipt i det hele tatt.  Inviter på en lett og kanskje litt morsom måte hvor du sier at du har lyst til å gå ut å spise, men dessverre ikke har råd til å betale for alle så om de har lyst til å være med likevel, så vil du sette pris på det.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes folk kan betale for seg selv, jeg -MEN (et stort men, altså)

da bør det komme tydelig fremnår du inviterer at du synes det er bursdagsgave

nok at folk vil være med ut og dele en middag med deg på din spesielle dag.

Gaver i tillegg blir 'ikke godt mottatt' -og at du ønsker at dette etterkommes både for din

skyld samt at det skal være likhet mellom gjestene. Slik at ikke noen tar med gave allikevel..

DA synes jeg det er greit! :)

 

Gratulerer med dagen som kommer!



Anonymous poster hash: 63389...f8f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit å invitere uten å spandere. Men da sier du fra om dette når du inviterer og sier også fra at du ikke forventer gave.



Anonymous poster hash: d03dc...4eb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg ikke invitert på noen høytidelig måte, men sendt en mail, sms el og sagt at det er hyggelig hvis de kan være med ut å feire bursdagen din, men at du dessverre ikke har mulighet for å betale. Og jeg hadde sagt at det at de er med, selvfølgelig er gave i seg selv.



Anonymous poster hash: 367f7...cad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man inviterer til bursdagsmiddag på restaurant, betaler man. Blir man invitert på bursdagsmiddag på restaurant, betaler man ikke.

Sånn er det i min verden også. Dessverre ikke i svigermor sin. Hver bursdag inviterer hun familien på restaurant for hun gidder ikke ha det hjemme. Vi må betale selv, så det koster oss minimum 1000,- hver gang hun har bursdag, i tillegg til at hun forventer gave.

Etter åtte år orket jeg ikke mer og lot være å bli med sist bursdag, sa jeg ikke hadde råd. Dette er forresten omtrent den eneste gangen i året vi sees, hun kan nemlig ikke komme til oss for det er så stress (buss 20 min). Hennes første barnebarn (vårt barn) hadde bursdag for et halvt år siden og han har ikke fått gave engang.

 

(Sorry for avsporingen, kjente at dette veltet fram i meg av denne tråden.)

 

Anonymous poster hash: a1e5f...ea0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har bursdag inviterer jeg hjem og stiller med tre-retters middag, champagne ved ankomst og vin til maten (ja kanskje litt råflott menmen). Så for meg blir det litt merkelig å "invitere" noen ut på en bursdagsmiddag for å feire meg når de selv må betale, men selv har jeg ikke gjort noen anstrengelser eller påkostet gjestene noe ekstra. Syntes på en måte det er litt for lurt å invitere til feiring ute for gjestenes egen regning.

 

Er sikkert helt ok å gjøre det sånn men som andre sier, viktig at "gjestene" vet at de betaler selv.



Anonymous poster hash: 87945...9e6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min vennekrets hvor de fleste har mann og barn hjemme, eller er enslige og dermed ofte bor i for liten leilighet til å ha 6- 8 middagsgjester, så er det helt vanlig å invitere til en middag på restaurant i anledning fødselsdagen.

Ingen jeg vet om har noensinne trodd at det betyr at bursdagsbarnet betaler hele kalaset...! Det kommer slike invitasjoner 2- 3 ganger per år.

 

Vi er i moden alder de fleste av oss med helt greie eller gode inntekter, men en middag til 5- 7000 kr samlet skjønner de fleste at ingen av oss alene har råd til. Inviterer en hjem til seg, så spanderes derimot maten, da er det noe annet.

 

 



Anonymous poster hash: ffe6b...454
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

For meg så betyr å invitere at den som invitere står for mat/drikke.

Hvordan kan du si at du invitere på restaurant hvis folk selv betaler? Da invitere du ikke, men dere avtaler å møtes ute på byen/restaurant.

 

Anonymous poster hash: 1a6e4...e96

Enig!! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg inviterte flere med ut da jeg hadde 30 års dag. Jeg betalte selvfølgelig for maten (5 retter), men sa fra at de måtte betale for drikken selv.

 

 



Anonymous poster hash: 9f4e0...ef9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og min mann spurte om flere venner ville være med ut på en ok restaurant i Oslo og spise, både par og single. Det falt tilfeldigvis på min bursdag da min mann og jeg allerede hadde planlagt og ut og spise den dagen. Jeg presiserte til alle at det ikke var bursdagsfeiring og at jeg ikke ønsket gave (noen hadde likevel med) og jeg spanderte en apertif i baren for alle før middagen siden det i alle fulle fall var på min bursdagsdato, alle betalte hver for seg.



Anonymous poster hash: efd11...261
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg inviterte flere med ut da jeg hadde 30 års dag. Jeg betalte selvfølgelig for maten (5 retter), men sa fra at de måtte betale for drikken selv.

 

 

 

Anonymous poster hash: 9f4e0...ef9

 

Er ikke alle som tjener over en mill i året heller ;-)

 

 

Anonymous poster hash: 96deb...2d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok en del eldre enn gjennomsnittet her inne. I min verden er det slik at når man blir invitert, blir man påspandert. Blir man ikke påspandert, blir det uttrykkelig presisert i invitasjonen.

 

Jeg ville ha syntes det var mer enn merkelig om noen inviterte meg i bursdag og forventet at jeg da skulle spandere på henne. Jeg kan godt spandere på folk, men jeg liker ikke å bli kommandert til å gjøre det. Skal jeg betale for meg selv, er det også greit, men da vil jeg vite om det når jeg blir invitert.

 

Med god kommunikasjon unngår man mange problemer.

 

Da kom jeg visst i gamlegarden jeg også.. Blir man invitert blir man påspandert hvis det ikke er skrevet noe annet i invitasjonen.

 

 

Anonymous poster hash: b6fd4...3ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...