Gå til innhold

Er det like vondt å revne som det jeg frykter?


siot

Anbefalte innlegg

Min store redsel (utenom at noe skal skje med babyen) er å revne under fødsel. Forestiller meg at det gjør helt uveskrivelig vondt :/ hvordan skal jeg overleve tenker jeg... Lurer på om jeg skal be om lokalbedøvelse like før babyen kommer ut. Noen som har erfaring med å revne? At det ikke gjorde så vondt som du fryktet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fødesmerter er så intense at du kjenner ikke noe ekstra av at du revner. Men noe du kan be om er pudendalblokkade, det er lokalbedøvelse som jordmor setter halvveis oppi skjeden din når åpningsfasen er over og før utdrivingsfasen begynner. Det kan lindre smertene under utdrivingsfasen en god del. Om du er redd for å revne så kan du også be jordmor om å trykke mot perineum med varme, våte kluter mellom riene for å prøve å myke opp mellomkjøttet. Weleda fødselsforberedende olje kan du selv bruke fra uke 34. Du kan også google "finskemetoden".

 

Anonym poster: e17bc4cef3b0448d9fd797944aecbf0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer personen over. Jeg hadde totalruptur og kjente det ikke... Revnet innvendig også! Det går så bra så :-)

 

Anonym poster: 6fa0c85275d5c45acd23eb3350e00f7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjente at jeg revnet, men det gjorde ikke direkte vondt. Kroppen var jo i full jobb. Jeg syns syingen og dagene etterpå var mye verre..

 

Anonym poster: 36cd32a5b326f5a0f88bcb2094a7f9fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merket ikke revninga under fødsel. Riene var verre. Jeg også var skikkelig redd for det med revning. Var min største skrekk. Og ikke minst klipping. Jeg måtte gjennomgå begge deler, pga barnet kom med ansiktet opp og måtte tas med vakuum. Så hadde litt uflaks kan man si. Måtte syes i over en time etterpå. Hadde både epidural og lokalbedøvelse. Kjente derfor lite der og da. Dagene etterpå var verst. Trodde aldri det skulle gro, men det gjorde jo faktisk det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk kun små rifter.... 3 sting til sammen. Kjente veldig godt når jeg revnet litt oppover..... Var like ille som man kan forestille seg :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble klippet, jeg merket ikke noe som helst (jeg hørte det da!), og jeg tror det vil være noe av det samme om man revner. Jeg måtte sy i over to timer etterpå, og det var MYE verre! Dagene etterpå var også helt forjæ*****...

 

Gled deg til fødselen, da går alt så mye lettere :)

 

Anonym poster: c1e53e953924ecdcc28235bb7c927ee6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var kjemperedd for å revne ordentlig før forrige fødsel, men da vii nærmet oss selve pressinga må jeg innrømme at jeg ga blanke i evt revning også. I ettertid, jeg revnet litt, men merket ikke en døyt av det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg både revnet og ble klippet, og jeg merket ingenting til noen av delene. Jeg var så mørbanket at jeg ikke merket at de sydde meg etterpå engang...

Men jeg kjente det i dagene etterpå. Fikk en litt rar gange kan man si...

 

Anonym poster: 62996d4920e37ba62a7f948a16cb6f76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har tips til hva som kan lindre om en revner? Altså dagene etter fødsel?

Jeg hadde god effekt av paracet, når jeg først tok det :) Jeg var ikke så flink til å huske på å ta paracet, i ammetåkens mulm og mørke. Det er verst de første dagene, og det går seg fort til. Uansett har man litt vondt nedentid etter fødsel om man har revnet eller ikke. Det blir litt sårt og ømt.

 

Anonym poster: 62996d4920e37ba62a7f948a16cb6f76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Ble både klippet og revnet (3 grads ruptur) og merket overhodet ingenting! ..Kanskje man kan si at fødselssmertene overdøyver det ja, men for min del, så merket jeg ikke så mye av fødselsmertene heller. Ikke fordi de ikke var der, men sikkert bare fordi, som mange andre sier, at når man får presse med, så blir fokuset et annet.

 

Det gjorde litt vondt å sy ja, selv med bedøvelse, men ikke noe å grue seg til.

 

I ettertid så fikk jeg all mulig oppfølging, smertestillende og middel som gjorde at man fikk bløt avføring. (Sikkert lurt om man revner mye, vet ikke om man gir det om man revner bare litt)

 

Det lureste jeg fikk dog var isbind, bind som de hadde fuktet med vann og som de så fryste.

Veldig lindrende!

 

Lykke til!

 

Anonym poster: 557a634ae825f5331c0812cc56fbc52f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Det er ikke nødvendigvis sant at man ikke kjenner det nei, jeg var med på fødselen til venninnen min, og eneste gang hun skrek under fødselen var da hun ble klippet, hun sier klipping/revning er det vondeste med hele fødselen (revnet med første, klippet med andre). Andre sier de ikke merket det engang.



Anonymous poster hash: 5a96f...891
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Har både blitt klipt og revna. Kjente det ikkje. Opningstida og det at det varar lenge er det som er vondt :) men når eg klarar det så klarar alle det. Syinga etterpå er ilt! Men då har du født eit nurk og smerten blir glemt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ble klippet og rivnet.. syntes det var godt når jeg ble klipt, for da virket det bare som jeg hadde fått større plass å få babyen ut på... syntes ikke det var vondt.. :-P rivningen merket jeg ikke.. synes igrunn hele fødselen gikk veldig bra med mindre smerter enn jeg trodde. . Men den syingen og det der etterpå kunne jeg lett vært foruten... :-P tror det var fordi jeg ikke var forberedt på at noe kunne vær vondt når babyen var ute... må legge til at de hersjet mye med meg siden jeg mistet myye blod etter fødsel og... lurer på om det gjor at opplevelsen ble litt heftigere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjente det ikke i det hele tatt, men revnet bare litt. 3 sting tror jeg. hadde ingen form for smertelindring under fødsel. kjente det litt når hun sydde,men bare to små stikk. var dagene etterpå som var fæle. godt råd: ha en kald vaskeklut med deg når du skal på do, det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Revnet begge gangene og ikke merke noe til det. Får lokalbedøvelse når de syr etterpå også så det gikl veldig fint.

 

Tips til å kjøle ned høna: isbind! Ja, ekkelt, men UBESKRIBELIG deilig dagene etterpå. Litt vann på et bind, legg i fryseren og legg på mår det er frosset. På barsel brukte jeg isbiter i engangshandsker. Sykehusets eget initiativ. De har sikkert en fryser å låne bort også. Ellers skylle med kaldt vann etter dobesøk. På Ahus gir de naproxen og panodil som betennelsesdempende og smertestillende. Fåes reseptfritt på apoteket. Synes det fungerte veldig bra ifht paracet. Obs! Naproxen skal ikke brukes når man er gravid, men går knasende fint når man ammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg hadde det akkurat som deg!

Revna fra hit til dit (du skjønner greia) med førstemann. Og innvendig. Jeg kjente det, men var ikke direkte vondt og jeg har kjempe lav smerteterskel.

 

det som hjalp med gjennom de to første ukene var en bedøvelseskrem jeg fikk av jordmor. Den brukte jeg når jeg måtte tisse (klarte ikke skjite på flere uker). Den bedøva alt i ca 10 min.

 

hvis jeg måtte gå eller sitte lenge av gangen så brukte jeg isbind. Litt vann på et vanlig bind, putt i frysen i plastpose. Disse lagde jeg før fødsel. Husk å lrgg et lite tøystykke mellom bindet og spirrevippen din så slipper du frostskader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg brølte av smerte akkurat når jeg revnet (sugekopp)..men det gikk veldig fort og gjorde ikke vondt etterpå.ikke i begynnelsen ihvertfall.man er så full av endorfiner og hormoner at man ikke merker noe som helst. Kroppen sørger for å sette seg litt i narkose tror jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om jeg skal be om lokalbedøvelse like før babyen kommer ut. Noen som har erfaring med å revne? At det ikke gjorde så vondt som du fryktet?

Jeg fikk 2.grads revning innvendig (såpass langt at jeg ikke kjenner med fingeren hvor arret slutter). Kjente ingenting. Eller, jeg vet ikke om det var revningen eller fødselen som gjorde vondt :P 

Når jeg skulle sys etterpå ble jeg bedøvet . De måtte ta opp stingene igjen fordi jeg blødde så mye, så brukte hvertfall 1 time. Gjorde heller ikke vondt, men hvis det gjør det så må du bare be om mer bedøvelse ;)

 

I alt vil jeg si at det gjorde faktisk ikke så vondt som fryktet.

 

 

Anonymous poster hash: 99304...1f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Eg har revna under alle mine 3 fødslar og eg vil seie at revninga i seg sjølv ikkje er vond. Trur det er like vondt å føde (akkurat i det hovudet kjem ut) med el utan revning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Jeg kjente ikke at jeg revna, visste ikke at jeg hadde gjort det før jeg var ferdig og jordmor brukte en time på å sy! Hadde så panikk for at det skulle skje at jeg snakket med jordmor mellom riene for å forsikre meg om at vi skulle prøve alt vi kunne å unngå revning.

 

Men skal innrømme at det var vondt i en drøy måned etterpå, men jeg var rusa på babylove så det gikk nå ganske greit lell. Anbefaler i allefall å drikke MYE. Jeg holdt på å svime av etter et dobesøk uten å ha fulgt den regelen der! Drakk jeg mye gikk det smertefritt å tisse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...