Gå til innhold

Veldig treit fysisk utvikling... :(


AO3

Anbefalte innlegg

Veldig treg motorisk? Det vil jeg i alle fall ikke si. Mange barn som bare åler seg/humper på rumpa til de er rundt halvannet år også, og det blir ikke definert som unormalt tregt. Vi har tre barn, og alle tre har ålt seg framover på magen, i en rasende fart. Ingen av dem har krøpet før de har gått. Alle tre har reist seg direkte opp fra gulvet uten støtte da de var 15-16 mnd, og etter det har de gått fjellstøtt. Aldri har det vært noen knall og fall, heldigvis. Løpt har de gjort et par uker senere. Ingen av dem har noe som helst problemer med motorikken, og har heller aldri hatt det. Finmotorikken har kommet tidlig hos alle tre, og også språket. Jeg synes du skal ta dette med knusende ro, det kommer, det kommer. Det jeg reagerer på i dette tilfellet er at fysioterapeuten mener han er så treg.... Her har vi fått beskjed fra leger, fysioterapeuter og helsestasjon at alle utvikler seg i ulikt tempo, og at en som kryper/går tidlig og en som kryper/går sent har et like normalt utviklingsløp. Vi har også fått høre at barn som går tidlig ofte får problemer med hofte/knær og rygg senere i livet, på grunn av at de egentlig ikke var sterke nok i kroppen da de begynte å gå. Har selv voknse venninner som har bekreftet dette med diverse ryggplager i voksenalder, og tidlig start med gåing :)

 

Du må nok lese hele tråden for å forstå hele historien til Hovedinnlegger. Det du kommer med er gammelt nytt for oss som ikke har barn som går før de er 20 mnd og heller ikke engang da. Ta deg til til å lese alt så ser du nok hvorfor et par av oss er og har vært bekymret. Som Hovedinnlegger har all mulig rett til å være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Raych: Som Mrs Smith sier så er det lenge siden jeg skrev OP. Han er nå 20 mnd og ikke i nærheten av å gå, og klarer heller ikke stå mer enn kanskje 10 sekunder uten støtte. Han er nok langt utenfor normalen, dessverre.

 

Oppdatering nå er at vi skal til manuellterapeut neste fredag, og at vi venter på time hos habiliteringstjenesten på sykehuset. Håper ventetiden ikke blir altfor lang...

 

Vi hadde forresten besøk av en venninne som er lege OG fysioterapeut, og som jobber på rehab. Hun kunne slett ikke forstå at CP er en mulig diagnose, jeg håper hun har rett i det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei! Svarte på denne tråden helt i starten, da som anonym. Leit å lese at det fortsatt ikke har ordnet seg for gutten din. Gutten min, også født i januar, var jo også veldig treg og ble fulgt opp av fysio over lengre tid. Det løsnet plutselig for han og gikk når han var 17 mnd. Skjønner godt at dere er bekymret, og håper dere får god hjelp av manuellterapeut og barnelege. Krysser fingre og tær for at det ikke er noen av de mindre hyggelige alternativene, men at han bare trenger mer tid på seg enn normalen. Lykke til videre!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker at manuellterapeuten ikke fant noe. Håper dere får gode svar etter sykehusbesøket.

Her har jo faktisk minsten gått en stund nå, men følger fortsatt med her.

 

Håper du har fått fatt i ham nå! Søndag for to uker siden begynte lillemannen her å gå. Han hadde intet mindre enn 21 stk som publikum, det var 5 årsdagsfeiringen til størstemann. Han gikk og gikk mens vi klappet. Han gikk så han begynte å blø neseblod av anstrengelse. Det var akkurat som om han bråbestemte seg for at "nå er det nok". Jeg er jo så klart veldig glad nå og har avbestilt time hos lege og videre behandlinger fordi vi nå vil se hvordan det går først. Det er rart, men i løpet av de to ukene nå så har hele hans kroppsholdning og beinføring forandret seg totalt. Tydelig at muskler og holdning brukes på en annen måte nå. Skjønner at dette kan være litt sårt for deg meg80 Okt08gutt- + Jan11Gutt. Jeg håper virkelig dere får en utredning og et svar så dere kan forholde dere til dette på den måten som er best for lillegutt. Jeg skal fortsette å følge tråden så ikke stopp å poste innlegg her vær så snill. Tenker på dere! Sender en klem :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oj, Mrs Smith, det innlegget ditt 22. september må ha gått meg hus forbi! Beklager! Så flott at han har begynt å gå!!! Fantastisk!

 

Håper jeg kan komme med et slikt innlegg snart også, men for å være helt ærlig tror jeg faktisk at noe er virkelig galt, og at det nok ikke er så enkelt som at det plutselig "ordner seg". HåperhåperHåPER vi får time snart. Det er en lang historie, som inkluderer sammenbrudd på sykehuset for to dager siden (men ingen time) etc, jeg orker ikke gå i detaljer. Han er "øverst på lista", påstår de på sykehuset, men de har ingen time til ham likevel. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, Mrs Smith, det innlegget ditt 22. september må ha gått meg hus forbi! Beklager! Så flott at han har begynt å gå!!! Fantastisk! Håper jeg kan komme med et slikt innlegg snart også, men for å være helt ærlig tror jeg faktisk at noe er virkelig galt, og at det nok ikke er så enkelt som at det plutselig "ordner seg". HåperhåperHåPER vi får time snart. Det er en lang historie, som inkluderer sammenbrudd på sykehuset for to dager siden (men ingen time) etc, jeg orker ikke gå i detaljer. Han er "øverst på lista", påstår de på sykehuset, men de har ingen time til ham likevel. :(

 

Håper også at du kan komme med et slikt innlegg, men skjønner jo at du ser at noe er galt. Vi får håpe veldig hardt at "øverst på lista" også betyr time fort som f...!

Egentlig helt ubegripelig at de ikke må utrede slikt så fort de kan. Makan!

Følger med og holdt ut! Er forøvrig selv tante til to gutter hvor den ene har en svak cp og den andre har skjult ganespalte (snakker veldig uforståelig).

Verdens beste gutter og har begge mange venner og fungerer fint både i skole og ellers. Har jo sett på nært hold hva dette har medført av bekymringer opp igjennom for foreldrene, og er imponert over pågangsmotet og styrken de har.

Mener selvsagt ikke at noe av dette feiler lillemannen din, men det skjønte du sikkert :)

 

Sender en helgeklem og kikker snart innom igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei jenter!

 

Hvordan går det med dere og deres små? Spesielt deg, meg80 Okt08gutt + Jan11Gutt?

 

Hos oss går det bra. Lillebror har utviklet seg mye ila kort tid. De bemerker at han faller mye i barnehagen, og det gjør han jo. Selv om han ellers går ganske støtt. Jeg har ikke helt friskmeldt han ennå, men føler han ikke kan ha noen stor funksjonshemming, ihvertfall.

 

Ellers kan jeg nevne at et vennepar av oss har ei jente på 3,5 år med mild CP. Hun var i barselgruppa til storebror. Ble ikke fanget opp før hun var nærmere 2 år siden man lenge tenkte at hun var litt sen siden hun var litt for tidlig født. Hvis det nå skulle vise seg at gutten din har CP, kan jeg sikkert komme med noen tips mtp videre oppfølging. Håper selvfølgelig at det ikke er det, men barn med CP kan jo også klare seg fint!

 

Stor klem fra meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, her går det egentlig som før! Han har vært hos barnelege nå, som mente det ikke var CP, men en ortopedisk problemstilling. Han har time for nevroortopedisk utredning om et par uker, skal ta røntgen i forkant av timen (ankler og hofter). HåPER at vi kan få noen svar da, slik at det faktisk kan legges en plan for videre behandling, for slik kan det ikke fortsette. :(

 

Så flott å høre at det går framover, Mamma til to flotte gutter. :) Supert at han går!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okt08gutt- + Jan11Gutt

 

Håper dere får flere svar. Blir så sint på at ting skal ta så lang tid! Hva ER det med det norske helsevesenet?!?

Skjønner at det ikke hjelper dere noe nå, men kjenner oppriktig harme på deres vegne.

 

ønsker fortsatt masse lykke til!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå som han faktisk er inne i systemet går jo ting så fort som de kan gå, alt tatt i betraktning (dvs at han ikke er alvorlig syk e.l.)... Logoped vurderte ham i barnehagen i dag (tilknyttet hab.tjenesten), og hun syntes han virker helt normal. Heldigvis! Tiden går også veldig fort fram til timen. Det er den evig lange ventingen FØR han kom inn til hab.tjenesten som har vært verst - så langt, i alle fall. Så får vi bare se hva som skjer...

 

I dag gikk han faktisk 7-8 skritt over gulvet. Han har aldri gått så langt fØr. På en måte er det bra, på en måte er det ikke bra så lenge han har så feil fotstilling på den ene foten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi vært hos barneortopeden(e). Konklusjonen er at han har veldig stram muskulatur på baksiden av leggen + kort akilles-sene. Ingen vet hvorfor, bare at det har vært slik i lengre tid (det visste vi jo fra før...).

 

Så nå skal det først forsøkes botox og intensiv fysioterapi. Tidsplanen er at vi HåPER han kommer inn før jul. Så vil det ta 3-4 mnd før man kan si om det virker. Funker ikke det, vil det bli gipsing - flere gips-runder i serie, hvor foten gradvis tvinges i riktig posisjon. Minst seks uker i gips. :( Funker ikke det, blir det operasjon.

 

Så da vet vi litt mer, men dette kan som dere skjønner bli en veldig langvarig affære. Legen mente prognosen for normal funksjon av foten var god. Men akkurat nå føles veien dit veldig lang. :( Han skal flyttes opp til mellomavdelinga i barnehagen til høsten, da er han to år og sju eller åtte mnd gammel. Målet mitt akkurat nå er at han har lært seg å gå til den tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Da har vi vært hos barneortopeden(e). Konklusjonen er at han har veldig stram muskulatur på baksiden av leggen + kort akilles-sene. Ingen vet hvorfor, bare at det har vært slik i lengre tid (det visste vi jo fra før...). Så nå skal det først forsøkes botox og intensiv fysioterapi. Tidsplanen er at vi HåPER han kommer inn før jul. Så vil det ta 3-4 mnd før man kan si om det virker. Funker ikke det, vil det bli gipsing - flere gips-runder i serie, hvor foten gradvis tvinges i riktig posisjon. Minst seks uker i gips. :( Funker ikke det, blir det operasjon. Så da vet vi litt mer, men dette kan som dere skjønner bli en veldig langvarig affære. Legen mente prognosen for normal funksjon av foten var god. Men akkurat nå føles veien dit veldig lang. :( Han skal flyttes opp til mellomavdelinga i barnehagen til høsten, da er han to år og sju eller åtte mnd gammel. Målet mitt akkurat nå er at han har lært seg å gå til den tid...

 

Hei!

Her har det bokstavelig talt gått kast i kast med omgangssyken de siste par ukene :(

Har sett du har skrevet, men ikke fått konsa nok til å svare.

Ser at dere har fått et svar og skjønner godt at det føles som et digert lerret som skal blekes. Kan bli en langvarig affære, men la oss inderlig håpe at målet ditt nås og at han går til avdelingsskifte... allerhelst før.

Uansett så har dere kommet litt på vei mht hvor problemet er og hva det er.

Jeg ønsker dere fortsatt lykke til og håper på fortsatt framgang :)

 

Sender en klem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Det ble ikke noen botox likevel - det ble gips i stedet. Det går heldigvis kjempefint, han tolererer gipsen veldig bra. Noe som er positivt, for han skal i utgangspunktet gipses i tre måneder - minst.

 

Vi håper dette hjelper!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble ikke noen botox likevel - det ble gips i stedet. Det går heldigvis kjempefint, han tolererer gipsen veldig bra. Noe som er positivt, for han skal i utgangspunktet gipses i tre måneder - minst. Vi håper dette hjelper!!

 

Da er dere i gang med behandling. Det var lenge med gips, men veldig bra han tolererer det siden det sikkert hadde vært veldig slitsomt hvis han ikke gjorde det.

Håper det hjelper ja!

 

Han er en tapper liten type :)

 

Ha en god førhjulstid og en god jul inntil videre oppdateringer :)

 

Kose dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en gutt som er veldig treg utvikling.

Han var 10 mnder før han begynte å åle seg fremover.

Nå er han 15 mnder å kan enda ikke stole på at han sitter stødig selv.

Å det er først nå han har begynt å gå opp i krypestilling,men kommer seg forsatt ikke fremover.

Beina trekker han bare til seg visst vi prøver å øve på at han skal stå på beina.

Han er begynt å bli mer aktiv nå den siste uken å har funnet ut at visst sitter på kneet og strekker på seg så rekker han alt han ikke har lov til.

Så med mye klatring så har det blitt litt knall og fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har helsesøster og lege sagt om den motoriske utviklingen til gutten din, me_87?

 

Helsesøster har sagt at hun er veldig beskymret.

Det sa hun riktig nok før han begynte å komme seg fremover men vil tro hun forsatt er beskymret likevel.

Skal ikke tilbake der før han er 18 mnder så har ikke fått høre så mye hva hun tenker.

Fysioterapauten sier han har bra fremgang med å plutselig klatre med å stå på knærene,men hun mener han forsatt har langt igjen før han kryper.Hun mener han ikke er sterk nok til det enda.

At han ikke står på beina har hun ikke uttrykt noe beskymring for,noe jeg synes er veldig rart!

Barn på 9 mnder reiser jo seg opp på beina etter bord å sånt,mens min gutt som 15 mnder ikke vil stå i det hele tatt selv om vi holder han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvor helsesøster sier at hun er veldig bekymret, men hun henviser ham ikke videre - bare venter til han blir 18 mnd? Jeg ville dratt til fastlegen og bedt om henvisning til barnelege, hvis jeg var deg. Høres ut som om gutten din er enda senere ute enn gutten min var på samme alder. Jeg angrer på at vi ikke dro til fastlegen og (forhåpentligvis) fikk fortgang i sakene - gutten min skulle blitt henvist til barnelege tidligere, og han hadde kanskje gått i dag og vært ferdig med gipsen hvis legen på helsestasjonen hadde gjort jobben sin. Eller hvis helsesøster hadde vært mer på hugget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsesøster henviste oss også til fysioterapeut, og han gikk til henne i ca ni mnd før han endelig ble henvist til barnelege. Synes ikke det var feil å henvise til fysio, altså, men fysio kan ikke henvise til lege, dessverre! Dette fikk jeg ikke vite før det hadde gått over et halvt år, og vi kastet bort mye tid...

 

Med de noe dyrekjøpte erfaringene jeg har gjort meg, vil jeg absolutt anbefale deg å få henvisning til barnelege, evt habiliteringstjenesten på sykehuset (der er det sikkert barnelege med i teamet). Der kan du få en langt mer helhetlig vurdering av barnet ditt enn både helsesøster og fysioterapeut kan tilby.

 

Her har det faktisk skjedd store ting i dag! Han blir 23 mnd om et par dager - og i dag har den lille, store gutten min gått mer enn han har krabbet!!! Endelig!!! Vet ikke hvor lenge han skal ha gips framover, og hvordan ting vil bli, men endelig ser vi klar fremgang!!

 

Dette er også noe av grunnen til at jeg anbefaler deg å få henvisning jo før, jo heller. Gutten min ble "holdt tilbake" på helsestasjonen altfor lenge. Hvis han hadde blitt henvist tidligere, hadde behandling også startet tidligere - og da hadde han nok gått nå, og kanskje vært ferdig med gipsingen for lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsesøster henviste oss også til fysioterapeut, og han gikk til henne i ca ni mnd før han endelig ble henvist til barnelege. Synes ikke det var feil å henvise til fysio, altså, men fysio kan ikke henvise til lege, dessverre! Dette fikk jeg ikke vite før det hadde gått over et halvt år, og vi kastet bort mye tid...

 

Med de noe dyrekjøpte erfaringene jeg har gjort meg, vil jeg absolutt anbefale deg å få henvisning til barnelege, evt habiliteringstjenesten på sykehuset (der er det sikkert barnelege med i teamet). Der kan du få en langt mer helhetlig vurdering av barnet ditt enn både helsesøster og fysioterapeut kan tilby.

 

Her har det faktisk skjedd store ting i dag! Han blir 23 mnd om et par dager - og i dag har den lille, store gutten min gått mer enn han har krabbet!!! Endelig!!! Vet ikke hvor lenge han skal ha gips framover, og hvordan ting vil bli, men endelig ser vi klar fremgang!!

 

Dette er også noe av grunnen til at jeg anbefaler deg å få henvisning jo før, jo heller. Gutten min ble "holdt tilbake" på helsestasjonen altfor lenge. Hvis han hadde blitt henvist tidligere, hadde behandling også startet tidligere - og da hadde han nok gått nå, og kanskje vært ferdig med gipsingen for lenge siden.

 

Hei! Har lest gjennom hele tråden.. Og vil bare si at sååå bra at det endelig går fremover!!! Det var stas å lese :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag hadde han ett lite fremskritt :D

For første gang bøyde han ikke beina når vi lot han stå mens vi holdt han.

Han fikk stå opp etter bordet så han fikk taki tv kontrollen,å da sto han faktisk ganske bra på beina.

Begynner kanskje å gå litt fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag hadde han ett lite fremskritt :D

For første gang bøyde han ikke beina når vi lot han stå mens vi holdt han.

Han fikk stå opp etter bordet så han fikk taki tv kontrollen,å da sto han faktisk ganske bra på beina.

Begynner kanskje å gå litt fremover.

 

Så bra! Hvert fremskritt føles ekstra godt når man er bekymret mamma! Men jeg ville fremdeles bedt om henvisning til barnelege hvis jeg var deg. Bedre med en gang for mye enn en for lite.

 

 

Hei! Har lest gjennom hele tråden.. Og vil bare si at sååå bra at det endelig går fremover!!! Det var stas å lese :) :)

 

Tusen takk! Det er så herlig!!! Jeg hadde trodd at jeg kom til å gråte av glede når han endelig lærte seg å gå... Da det endelig skjedde, gråt jeg ikke - jeg var bare så utrolig lettet! Vi er ikke "ferdige" ennå, det er fremdeles en gips som må av, og fotstillingen må være ok også uten gips... Men jeg føler nå at jeg virkelig ser en ende på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...