Gå til innhold

Dysmatur


AnonymeAnine

Anbefalte innlegg

Gutten min er dysmatur og var 2520 g og 45 cm ved fødsel i uke 38+5. nå er han elleve uker og klarer fortsatt ikke å løfte hodet i mageleie. Han smiler og har god blikkontakt, han tar etter babygymen, men griper ikke enda. Er det noen her som har erfaring med dysmature barn? Er det vanlig at disse barna er litt trege motorisk??? Jeg er kjempetakknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 5 måneder senere...

Hmm min var nesten en kg lettere enn din og samme lengde (uke 35+0. Det gikk tregt i starten med "ferdigheter". Ved ett år slapp hun seg imidlertid og tuslet av gårde bortover gulvet. Barnet må bruke energi på å vokse nå. Resten kan vente (men selvsagt skal du stimulere i den grad barnet greier det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Her var knøtten også dysmatur når han kom til uke 36+6.

2,1 kg.

De første 6 mnd gikk alt ganske tregt i grunn og vi var jevnlig til fysio, men etter han fylte 6 mnd så raste han av sted og utviklet seg i takt med andre barn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Hadde dysmatur 1800 gram ved fødsel i uke 35+0. Først ved 9,5 mnd hadde hun lært seg å rulle. Ved 10 mnd gikk hun langs møblene og ved 1 år hadde hun tatt igjen sine jevnaldrende og vel så det. La barnet bruke den tiden det trenger, men fortsett å stimulere ved bruk av mageleie i våken tilstand osv. Det går seg til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...