Gå til innhold

Besteforeldre som "dagmamma"


Kakedeig

Anbefalte innlegg

Vi har ikke fått barnehage fra høsten for vår yngste lille snuppe (født 5 dager for seint, men det er en annen debatt...) og nå har svigers sagt at at de gjerne kan passe henne litt utover høsten.

 

Dette høres jo på mange måter veldig snilt og fristende ut, så er vi helt gale og veldig utakknemmelige om vi takker nei? De er supre besteforeldre, men vi synes de nettopp bør få lov til å være besteforeldre. Noe som innebærer at de skal få lov til å skjemme bort ol. De har sagt selv at de ikke klarer å være strenge, noe jeg mener man må være når man har ungen hver dag hele uka. I tillegg har jenta ei storesøster på 2 1/2 som jeg er sikker på at kommer til å bli fryktelig sjalu hvis hun må i barnehagen, mens lillesøster får være hos bestemor og bestefar hver dag. Hun elsker barnehagen, men det slår jo ikke å være hos bestemor og bestefar der hun får gjøre akkurat hva hun vil og får full oppmerksomhet hele tiden. I tillegg synes jeg det er alt for uforutsigbart når de sier at de gjerne vil passe henne litt utover høsten, vi har behov for pass i ett år vi, hvis det ikke plutselig dukker opp en barnehageplass da. Jeg frykter også at hvis vi takker ja til dette tilbudet så har vi brukt opp "barnevaktkvota" og vel så det hvis vi skulle ønske oss barnevakt en kveld. Og vil de ha overskudd til å være besteforeldre for den eldste jenta vår etter en lang dag med lillesøstera? Nå nyter de pensjonisttilværelsen med seine morgener og turer til utlandet, noe som selvfølgelig ikke vil være så lett for dem hvis vi takker ja til at de skal være "barnehage".

 

Nå virker svigermor veldig snurt fordi vi prøver å skaffe dagmamma, redusere egen arbeidstid eller løse ting på en annen måte enn å la veslejenta være hos dem hver dag. Heldigvis er det mannen min som står hardest på at vi ikke skal ha henne hos svigers hver dag...

 

Hva synes dere folkens?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Gjest Filifjonka

Har de sagt at de gjerne kan passe henne litt utover høsten, bruker du det som argument. Dere trenger ikke pass av og til, men hver dag fra kl 07.30 til 16.30 (sett inn aktuelle klokkeslett selv), i et helt år. Det betyr at de ikke lenger kan nyte sene morgener og turer til utlandet, uten å sette dere i knipe. Hør med dem om de virkelig er villig til å oppgi alt dette, evt legg det fram for dem slik at dere ser at de koser seg med turer til Danmark og Spania og Gudvethvor, og at dere ikke vil ta fra dem dette.

 

Litt diplomati med hvordan dere legger fram saken, så har dere snart overbevist dem om at de ikke orker å passe henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg ville gjort som filifjonka sier (faktisk har jeg gjort akkurat det samme, da det var snakk om en lignende situasjon her i huset). "Tusen takk for tilbudet, det er helt fantastisk, men jeg er bekymret for at det skal bli litt for mye slit for dere og for lite kos". Evt kan du kanskje foreslå en alternativ løsning som også involverer besteforeldrene (masse alenetid med barnebarna er jo en skatt, og dere er heldige som har besteforeldre som innser det). Kanskje kan minsten være hos dagmamma 4 dager i uken og hos besteforeldrene en dag, eller dere kan avtale at to dager i uken kan besteforeldrene hente henne tidlig hos dagmamma, f.eks. Noe lignende kan da avtales i forhold til storesøster, så vil det ikke oppleves som urettferdig i forhold til henne.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...