Gå til innhold

Flere som mangler jern?


vimsan

Anbefalte innlegg

Fikk vite at jeg har jernlager på 5 og jernmetning på 7. Hva i all verden betyr dette? Er det veldig lavt? De sjekker ekstra fordi jeg har tendens til å miste mye blog i forbindese med fødsler (900 ml og 800 ml). De sier det er så lavt at det må jobbes hardt for å få det opp før fødsel.

 

Ert det noen som vet noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen tall fikk jeg ikke da jeg tok blodprøver, men fikk bskjed om at jeg hadde helt tomme jernlagre og veldig lite jernmetning i kroppen. Fikk streng beskjed om at jeg måtte ta jerntilskudd umiddelbart for å klare å bygge opp kroppen nok til fødsel. Var ganske så utslitt hele tiden. Har tatt jerntabletter i drøye to uker nå og er en helt annen person. Mye mer energi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mangebarnsmamma

7 er veldig lavt. Jeg blir svimmel og uvel bare jeg er nede på 10-tallet (nå skal det sies at jeg ligger svært høyt til vanlig. Referanseområdet er på ca 11-14, dvs. du skal ligge innenfor der. Gravide synker vanligvis litt under). Det høres i hvert fall ut som om du virkelig må prøve å få opp både jernlager og blodprosent. Ta jern og sjekk verdiene ofte; ikke alle jerntabletter som virker på alle, så ganske vanlig å måtte bytte merke. Spis / drikk noe med C-vitaminer sammen med jernet og unngå melk og melkeprodukter, samt koffein, halvtimen før og to timer etter du tar jernet. Signerer forøvrig hun over som sier du blir et nytt mennesket med en gang jernet begynner å "virke":) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en venninne som er legestudent som sa at jeg skulle ligge mellom 15 og 20, så jeg tenkte at det ikke er spesielt lavt.

Men det forklarer hvorfor jeg hele tiden ser stjerner, lysshow og er svimmel da:-) Har startet på jerntabletter, men ikke merket virkning ennå. Trodde ikke det var spesielt lavt jeg, så tenkte at det gikk over av seg selv. Er ikke bare bare å forstå alt sammen av terminologier:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg føler faktisk at jeg mangler jern og vurderer å gå til lege for å få sjekket jernlagrene.. Har flere symptomer på lavt jern i blodet; svimmelhet, slapp, dorsken, og trøtt.... Bestemoren min lærte et gammelt kjærring råd ang dette med lite/nok jern. Man skal sjekke området under øynene om det er rødt eller ikke. Er det helt hvitt eller ingen ting rødt, tyder det på jern mangel.... Har stemt på meg hver gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har altid hatt lite jern, å både nå og under det forgje svangerskapet hadde jeg veldig laft jern innhold.

Når jeg lå på barsel sist fikk jeg jern rett i blodet (sån pose med nål inn i hånda).

 

Legen har anbefalt meg å ta jerntilskudd, flora dix (tror det er det den heter, på flaske), denne hjelper og jeg har blitt mye mer våken, og mindre slapp.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg var først på tettunder 12 hva gjelder blodprosent og d var visstnok helt greit, men både lege og jm ville helst hatt d over 12, selv om jeg ikke fikk noe særlige klager på d forde da d var så nærme..

 

men så datt jeg helt ned på 9 i blodprosent, de ville ikke sjekke jernlageret når jeg var kommet så langt utti svangerskapet...

 

men fikk anbefalt ferromax, den virker supert:)så skøyt d tilbake på litt under 12 igjen og er fornøyd me d:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en blodprosent på 8,6 så her må det slukes jern.. Begynte for 3 uker siden med jern, men tok bare hemjern. Funket ikke, blodprosenten endret seg ikke. Så nå må jeg til legen for å få noe sterkere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Blodprosenten synker som regel under graviditeten og det er helt normalt. er det bør ikke komme under 10 da blir en fort sliten og slapp. det finnes en jerntablett som ikke påvirker magen.. blir fort tregg i magen når en går på jern..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som mangler jern og trenger kosttilskudd; hvilket merke bruker du, og hva er erfaringen med det i forhold til at du faktisk har fått økt jern i kroppen og eventuelt sluppet treg mage?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mangebarnsmamma *høygravid*

Hemofer har funket fint på meg og har ikke gitt forstoppelse. Men dette kan være veldig individuelt... FerroRetard funket ikke på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hemofer skal være mest skånsom mot magen. Jeg tåler "ingenting", men denne tåler jeg faktisk ganske bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...