Gå til innhold

Ang. arv av gjeld/formue etter min sønns far.


Rotte-mamma

Anbefalte innlegg

Håper ikke jeg tråkker noen på tærne ved og spørre om denne typen råd her inne men jeg er fullstendig rådvill. Min sønns biologiske far som jeg ikke har vært kjæreste med på 6 år,aldri vært samboer med eller vært gift med døde for et par uker tilbake. Han har ikke hatt kontakt med meg eller barnet annet en en par-tre ganger da min sønn var seks mnd gammel. Jeg fikk derfor sjokk da jeg i går oppdaget at hans gjeld (som kan være en betydelig sum) muligens arves av min sønn på 5 år!!! Ettersom jeg er verge og han ikke er myndig tilfaller gjelden meg. Det kan da ikke gå ann?? Er virkelig regelverket slik at en 5-åring skal skal stå til ansvar for foreldrenes økonomi? Eller en eks-kjæreste? Synes det høres for sinnsykt ut til å stemme og er temmelig sjokkert her jeg sitter! Hadde vært utrolig takknemlig om noen hadde kunne delt sine erfaringer om noen har vært borti noe lignende.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 2 uker senere...

Du kan velge å gi avkall på arven. Da arver man ingenting (annet enn fotoalbum og ting med lav/ingen verdi, men med affeksjonsverdi), men trenger heller ikke stå til ansvar for gjelden.

 

Så senk skuldrene, du:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Hei!

 

Min datter på 9 mistet pappaen sin i fjor...Har måttet ta arveoppgjøret selv, så jeg vet litt om dette.

 

Det er riktig som en annen her skriver at du kan fraskrive deg arven, hvilket betyr at du/sønnen din ikke må stå til rette for hans gjeld.

 

Men først bør du sjekke om arbeidsgiveren hans har gruppelivsforsikring, evn om han er forsikret gjennom fagforbund/bank eller lignende for å vite sikkert om gjelden overstiger arven. Eier han feks leilighet/hus eller annet av verdi som også må regnes med?

 

Send meg gjerne pm dersom det er noe annet jeg kan hjelpe med. Forstod på innlegget ditt at dere ikke hadde særlig tett kontakt, men det er uansett forferdelig trist for et barn å vokse opp uten pappa...

 

Her er han dypt, dypt savnet...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 7 måneder senere...

Man skal ikke fraskrive seg noen arv for å unngå i sitte igjen med gjelden. Om din sønn er eneste arving, og du som hans verge skal måtte ta hånd om dette så lar du dødsboet gå til offentlig skifte. På den måten ordner skifteretten og en bobestyrer opp i boet. betaler det som måtte være av gjeld med det han måtte ha av verdi. blir det noe igjen, blir dette arv til din sønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

har jobbet i Skatteetaten med arvespørsmål, så jeg kan svare mer utfyllende om du lurer på noe på en pm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...