Gå til innhold

Rectocele, fremfall av bakre skjedevegg


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Til anonym 08.42 - jeg har vært undersøkt fordi jeg har fremfall av begge skjedeveggene. Gynekologen på Ullevål sa at alle kvinner som føder vaginalt har fremfall i større eller mindre grad. Det var visst ikke så ille hos meg, selv om jeg har plager. Hun sa at skjedeveggen hos alle kvinner som har født blir tynnere slik at man kan kjenne avføring gjennom veggen. Det betyr ikke at man har rectocele, dette er kun hvis en del av veggen poser ut inni skjeden eller ut gjennom skjeden, men bare at du kjenner at det er avføring inni der betyr ikke at det er rektocele. Ellers sa hun at alle kvinner som har sydd mye har mindre mellomkjøtt enn før, og at de ikke syr igjen alt fordi man da får problemer med samleie. Men, det går an å få sydd igjen, det er en enkel operasjon. Man må da regne med at det kan være problematisk med samleie fordi arrvev er mindre fleksibel enn vanlig vev. Hun sa også at alle kvinner som har født har større eller mindre grad av fremfall av fremfre skjedevegg (dette er jeg mest plaget med). Hos meg var ikke dette så ille, selv om jeg er plaget av en følelse av noe som detter ut. Hun sa at hvis de opererer kan jeg risikere å lekke urin resten av livet. Så det er heller ikke fristende. Så, hos meg kommer de ikke til å operere. Jeg må si at ammeslutt og østrogen stikktabletter hjalp for å stramme opp vevet. I gammel kinesisk medisin sier de at en kvinnekropp trenger 2 år for å komme seg etter en fødsel. Så det vil bli bedre med tid. Det blir nok aldri helt det samme. Lykke til og jeg håper du får svar eller hjelp på dine spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Fortsetter under...

Jeg har blitt operert for rectocele. Enkel og grei operasjon, ble veldig bra etterpå. Jeg er 31 år og har fått de barna jeg ønsker meg. Det anbefales på det varmeste til alle som sliter med dette problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

ser dette er en gammel tråd, men dytter den opp igjen. Jeg tror jeg har rectocele, men har ikke gått til lege med det enda. etter en fødsel for 7 år siden (hvor snuppa kom i full fart, og med arma sammen med hodet) fikk jeg en stor 'kul' som ligger helt nede ved skjedeåpningen. Jeg regna med det var pga slapp muskulatur og har tatt knipeøvelser alle disse årene uten at det har blitt bedre. Jeg har ingen smerter til vanlig, men det er vondt å sette inn og ta ut tamponger, samt at sex kan være vondt noen ganger. ellers har jeg blitt veldig 'vid' innvendig, så samleie gir meg ingenting.. mannen sier også at det ikke er friksjon annet enn helt innerst i skjeden :( ved hard avføring må jeg også presse på fra skjeden for å få ut alt. Har bestemt meg for å gå til lege nå, synes det er for jævlig å ha ødelagt sexliv allerede.. har forresten født igjen nylig, og det har heldigvis ikke blitt verre, men selvsagt heller ikke bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Dytter da det er et viktig tema og lenge siden siste dytt:)

(har funnet ut at det høres ut som det er dette jeg plages med)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Jeg har blitt operert for rectocele. Enkel og grei operasjon, ble veldig bra etterpå. Jeg er 31 år og har fått de barna jeg ønsker meg. Det anbefales på det varmeste til alle som sliter med dette problemet.

 

Har vært hos lege idag, som mente jeg hadde rectocele. Skal få time til rectoscopi for å sjekke nærmere og for å få råd om operasjon eller ikke. Hørtes ut som en helt grei sak, helt til jeg leste alle innleggene her - DA ble jeg redd. Derfor var det supert å høre om at du har tatt operasjon og at det funket bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har blitt operert for rectocele. Enkel og grei operasjon, ble veldig bra etterpå. Jeg er 31 år og har fått de barna jeg ønsker meg. Det anbefales på det varmeste til alle som sliter med dette problemet.
Har vært hos lege idag, som mente jeg hadde rectocele. Skal få time til rectoscopi for å sjekke nærmere og for å få råd om operasjon eller ikke. Hørtes ut som en helt grei sak, helt til jeg leste alle innleggene her - DA ble jeg redd. Derfor var det supert å høre om at du har tatt operasjon og at det funket bra.
Kan du fortelle litt mer?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har over en tid hatt problemer med å tømme tarmen og har følt at det stadig er noe der. Trodde kanskje jeg hadde en utposing på tarmen og var redd for tarmkreft. Var veldig fornøyd når alle prøver var bra. Har fått henvisning til rectoscopi. Jeg trodde som sagt dette var en helt enkel "greie" helt til jeg leste om alle "skrekkscenarier" her. Derfor bra med positiv tilbakemelding fra en som har tatt operasjon. Jeg er over 50, har ikke hatt noen fødsler, men har hatt en underlivsoperasjon for endel år tilbake hvor jeg fjernet egglederne. Vet ikke om dette kan ha noe med det å gjøre.

 

Fint å få tips om at man ikke skal drive med sit ups etc. - det visste jeg ikke - og at knipeøvelser kan styrke vevet. Så da har jeg allerede begynt med det. Flott med et forum hvor man kan dele - ikke akkurat sånn man har lyst til å snakke med folk om. Takk for at dere finnes :-) Flere som har operert og som har god erfaring med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips om hvordan knipeøvelsene bør gjøres?

- Hvor ofte?

- Hvor lenge av gangen?

- Knipe og slippe eller knipe og holde så lenge som mulig?

- Går det an å knipe feil?

Takknemmelig for svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Www.bekkenbunnen.no

Kjøp DVD her. Den er bra. Jeg har prøvd mye, og vender tilbake til den.

 

Et mer dedikert forum finner du her : www.prolapsehealth.com

Er på engelsk.

 

Ellers har jeg operert for blant annet rectocele og ble 90% bedre av det. Absolutt å anbefale de som sliter!

 

Fullt mulig å få det uten å ha født barn. Man blir slappere i vevet etter overgangsalderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Www.bekkenbunnen.no Kjøp DVD her. Den er bra. Jeg har prøvd mye, og vender tilbake til den. Et mer dedikert forum finner du her : www.prolapsehealth.com Er på engelsk. Ellers har jeg operert for blant annet rectocele og ble 90% bedre av det. Absolutt å anbefale de som sliter! Fullt mulig å få det uten å ha født barn. Man blir slappere i vevet etter overgangsalderen.
TUSEN TAKK for svar og tips :-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Blir så lei meg når jeg ser hvor lite hjelp det er å få i helsenorge og hvor mange uvitende leger det er! Har selv stått på i 15(!!!) år for å få operasjon. Rectocele går ikke an å knipe seg bra av. Det har oppstått en rift i støttevevet mellom skjede og endetarm innvendig. Dette gjør at avføring får skjedevegg til å bule. Kan ordnes ved operasjon. Om eget vev er for ødelagt kan det settes inn et slags kunstig nett. Jeg var veldig plaget med fremfall og urinvegsinfeksjoner, skjedeinfeksjoner mv. Har nå fått sydd sammen bindevev og fjernet strukket og hengende hud i skjeden på dagkirurgi. Sykemeldt 4 til 6 uker og INGEN løft da

 

Anonym poster: 5cdcdffc1ce54e38f4f32886c55d30ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg er nettopp blitt operert for analprolaps/rektumpr., men jeg hadde også prolaps i andre deler av tarmen(samme). Det ble satt inn nett i den nederste del av tarmen. Operasjonen(Kikkhull) gikk greit, var en 2,5 t op. Hadde vondt da jeg våkna. Luftsmerter ble jeg forklart og at det var vanlig. Magen var sprekkferdig av luft, luft som var vanskelig å få ut. Første luftavg var dagen etter og det kan jeg love var godt. Jeg dro hjem dagen etter op. En lang og tung reise hjem ble det, men jeg overlevde turen :Nikke: . Det var vondt å snu seg rundt i senga pga luftsmerter og oppblåsthet? og selvfølgelig pga 5 små snitt i magen. 

Nu er det gått ei uke siden jeg ble operert og enda er det vondt. Ikke så mye luftsmerter nu mer, men hvis jeg sitter for lenge og da skal reise meg opp, så gjør det vondt(nederste del av magen). Går jeg for mye er det som om bekkenet låser seg og det gjør vondt i skrittet. Føles som om noe holder igjen der nede. Jeg ble sykemeldt i 10 dager pga at jeg har jobb som medfører en del tunge løft. Jeg er litt redd for at dette er for kort tid med tanke på det med løfting. Det siste innlegget i 2013 - sykemeldt i 4 - 6 uker. Hva er det vanlige montro?



Anonymous poster hash: 1a157...347
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...