Gå til innhold

Ang vogn til HD-barn med gips. Hva skal jeg velge?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Dattera min på snart 9 mnd skal snart få hoftegips pga HD. I den forbindelse må hun ha ny vogn. Har fått tilbud om å låne en såkalt sprikvogn fra hjelpemiddelsentralen. Noen som vet noe om denne type vogn? Åssen ser den ut/fungerer den (er den ganske lik en vanlig sportsvogn)? Vet ingenting om denne type vogn. Sammenlignet med en vanlig tvillingsportsvogn, hva er best/mest praktisk? Sprikvogn eller tvillingvogn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Min datter hadde gips fra hun var 5-11 mnd. Vår kommune hadde ikke tilbud om å låne vogn, så vi kjøpte selv en brukt tvillingvogn. Siden vår datter var så lita var tvillingvognbagen veldig kjekk frem til hun var 10 mnd, der lå hun som ei prinsesse.

 

Tvillingvognas sportsdel var derimot ikke like kjekk. Hun fikk jo fantastisk god plass til beina, og unngikk at beina stakk utenfor vogna på sidene, men ulempen var at setet/ryggen var så bredt at hun bare skled fra side til side i vogna. Så hun satt rimelig dårlig i sportsdelen desverre, til tross for oppbygging. Dette kan selvsagt ha litt å gjøre med at hun ikke kunne å sitte selv. Det kan jo hende at det vil være lettere for din datter å sitte i ei bred sportsvogn med gips om hun allerede har lært å sitte før gipsen kommer på. Men igjen, gipsen er vanskelig å sitte med...

 

Siden jeg ikke helt vet hvordan sprikvogna ser ut så er det vanskelig for meg å komme med noen anbefalinger, men jeg kan jo dele våre tvillingvognerfaringer med deg.

 

Ser anonym har lagt ut bilde av ei vogn, som hun hevder er ei "sprikvogn". Det har jeg sterke tvil om at er riktig. Ei sprikvogn skal jo være konstruert slik at barnet sitter beskyttet i vogna og ikke slik at beina vil stikke ut på hver side.

 

Men, når været blir bedre og man ikke trenger diverse poser og tepper i vogna så kan man faktisk bruke en slik type trille som på bildet. Da kan man fjerne bøylen, og ha barnet festet kun med seler. Beina vil da stikke ut på hver side, men kan jo være deilig å vifte litt med tærne i varmen;) Dette kan dere jo prøve i butikken når den tid kommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, tulla vår fikk også en tvillingvogn og lå som ei dronning, men jeg har selv en bindevevssykdom som gjør det vanskelig for meg å løfte store/tunge ting, så vi fikk bytte vognen i en Emmaljunga Cangaroo som fungerte supert både for store og små :) Vi fikk låne denne via Hjelpemiddelsentralen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den sprikvognen vi fikk låne var en brio tvillingvogn og den var ikke særlig hendig å drasse rundt med. Ikke hadde vi plass for den noen steder heller. Ble til at vi anskaffet oss en quinny speedi. Den funka kjempefint. Kan bruke selene i vogna inni quinny-posen. Flott med en pose som man kan gli av toppen på sånn som man kan med quinny-posen.

 

Ellers anskaffet vi oss en tfk etter hvert og det skulle vise seg at denne også var fin for henne. Den har praktiske glidelås for justering av ryggen. Denne er nokså dyr men utrolig skjønn da. Man får også kjøpt en vognpose til denne og den har hull for vognseler. Toppen kan glies av. Denne har også et helt unikt regntrekk samt myggnetting integrert i kalesjen. Altså......man kan bruke vognen resten av vognperioden. Det kan man ikke med speedien.

 

Håper dette gjorde deg klokere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner noen som bruker en Quinny Zapp til sin baby med gips, det går fint og det er jo en mye mer praktisk vogn (hvis de er over 6 mnd)

 

De fikk dekket utgiften hos hjelpemiddelsentralen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bugaboo Cameleon og Stokke Xplory passer til barn med hoftegips. Har brukt begge selv, min lå i gips fra 8-14 mnd. Og skinne etter dette. Begge vognene satt hun perfekt i. Bena kommer da litt over kanten men man har mulighet til å trille vanlig vogn. Fikk dekket stokke-vognen av hjelpemiddelsentralen. Levert den inn dit igjen nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dattera vår på 9 mnd har skinner og har fått låne tvillingvogna OTH urban jungle med dobbel bag på hjelpemiddelsentralen og den har vært super til nå. Den var definert som sprikvogn og er kjempelett å trille. Bagen er 75 cm lang, så den er allerede for liten. Så det kommer jo helt an på lengden på barnet. Dessuten begynner hun å bli så gammel at hun vil opp og se i stedet for å ligge på ryggen. Nå bruker vi en Teutonia spirit S3 og det går greit siden hun har så lang rygg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...