Gå til innhold

JA TIL TVUNGEN DELING AV PERMISJON!!!


Gjest

Anbefalte innlegg

Nå synes jeg vi som er nybakte mødre skal slå et slag for tvungen deling av permisjon. Jeg snakker her om den såkalte tredeligen. Mor tar en tredel, far tar en tredel og den siste delen bestemmer familien selv. I media får man inntrykk av at alle småbarnsforeldre er imot dette. Men når jeg leser innlegg på denne siden ser jeg at mange av dere som skriver her sliter med at fedrene ikke vil eller kan ta permisjon.

 

Jeg er i utgangspunktet ikke for statlig paternalisme, men nå har vi faktisk stått stille de siste årene når det kommer til likestilling i hjemmene. Tror både mødre, fedre og arbeidsgivere trenger et skikkelig tupp i ræva for å få løsnet opp i disse fastløste kjønnsrollemønstrene når det kommer til barneomsorg. Å tvinge menn ut i permisjon vil ha mange positive ringvirkninger både for menn og kvinner. Menn vil delta mer på hjemmebane både når det gjelder barnestell og husarbeid, noe spm vil lette byrden for kvinner. Menn vil slippe å føle skyld for å prioritere familien foran jobben, og slik få anledning til å bli de fedrene de egentlig ønsker å være. Deling av merminsjo har også vist seg å ha en utjevnende effekt på løønsforkjellene mellom menn og kvinner.

 

Jeg har personlig erfaring med at det ikke er bare bare å dele permisjonen mellom mor og far. Jeg og mannen min deler permisjonen, og vi måtte sende inn papirene 3 ganger før våre arbeidsgivere og faktisk også NAV(!) klarte å registrere det riktig. Begge unnskyldte seg med at det var så uvanlig at fedre tok mer enn 7 uker. Fremdeles må mannen min minne kollegaene sine om at han skal være borte i 5 måneder, IKKE syv uker..

 

Dersom vi har tvungen deling av permisjon i 10-15 år tror jeg vi deretter kan gå tilbake til den frie ordningen vi har i dag. Jeg tror familier lettere vil kunne foreta gode valg når det har blitt normalt for menn å ta permisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ka me åss som det ikkje lønne sæ økonomisk at mann e heime så længe?

Vi blir faktisk å slite økonomisk vest han bi tvongen t å være heime. Før fålk som tjæne godt e d sekkert ett fett men det e mange som ikkje tjene all verden..

Æ ønske å være heime så længe æ kan å amme å kose mæ..

Norge blir meir å meir som et jævla komunist land som fan mæ ska bestæmme inni heimen t fålk!!!!!

NÆI,la alle bestæmme sjøl ka dæm vil gjøre.. Å så e d vel på tide at alle feministan bynne å sutre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt greit at fedrene blir tvunget til å ta lengre permisjon, men det skal ikke måtte gå utover mammapermisjonen. En slik tredeling kommer ikke til å fungere for de mødrene som ønsker å amme lenger enn 6 måneder. Går sikkert greit i bystrøk, der det er kort vei til jobb, men her på landsbygda er det så godt som umulig å få til ammepauser i løpet av arbeidsdagen. Jeg har f.eks. over en halvtimes kjøring til jobb, så det lar seg rett og slett ikke gjøre.

 

Og jeg er ikke villig til å slutte å amme bare fordi noen kontorrotter av noen politikere bestemmer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt for at far får mer permisjon i tillegg til dagens ordning, men ikke på bekostning av mors permisjon. Min gutt fullammes fremdeles og nekter å ta flaske etter utallige forsøk over mange måneder. Jeg kan ikke engang forlate huset i mer enn 3-4 timer av gangen (og dette er unntaket) før jeg må skynde meg hjem for å amme. Da er han skrubbsulten. Det hadde aldri gått for meg å jobbe nå eller om 2 mnd. Ammeeksperter er helt imot dette forslaget fordi det går imot alle anbefalingene (fullamme i 6 mnd og amme i 1 år). Så JA til mer permisjon til far og NEI til en tredeling av dagens permisjon!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...